Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felmeddelanden som kommer titt som tätt

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår började jag helt plötsligt få felmeddelanden på min 3Gs. "Laddning med det här tillbehöret stöds ej" och "Detta tillbehör är inte avsett för användning med iPhone Batteriladdning med det här tillbehöret stöds inte".

Meddelandena kommer upp titt som tätt och alltid när jag inte har någon laddare ansluten. Skall tilläggas att jag inte har några laddare som inte är avsedda för iPhonen. Alla är original.

Någon som vet vad är det som felar?

Ta en torr tandborste och gnugga kontakten i botten.
Den är rätt känslig för skit.

Det har hänt på min GS, fick stå som ett fån på MacForum när de blåste rent och vips så funkade den igen - pinsamt....

Tack för tipset. Provat det nu och får se om det håller sig!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-27 14:51

Får felmeddelande om ett ickekompatibelt tillbehör

Precis som följande användare får jag felmeddelanden hela tiden: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/277115-felmeddelanden-titt-taett.html

Dock, så får jag ett annat felmeddelande. Här är en screenshot:

Det dyker upp i tid och otid. Det är otroligt frustrerande. När det sen dykt upp så slutar systemljuden att fungera. Ljud från Spotify slutar fungera (antar även att iPod-ljudet slutar att fungera). Däremot fungerar det när man kopplar in hörlurar.

Jag har en fråga om en teori: Det känns som att det är något kajko med hörlurskontakten. Eller? Kanske något mjukvarurelaterat? Skulle en återställning fungera.

Uppskattar all hjälp! Orkar verkligen inte med en strulande telefon.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-27 14:53

Slog ihop två trådar om i stort sett samma sak.
/Admin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-27 14:52

Hjälpte det för dig korthoga?

Ursprungligen av RichSwe:

Hjälpte det för dig korthoga?

Ja, jag tror det. Har inte fått upp felmeddelandet sen jag var där och borstade med tandborsten.

Tydligen sitter det en hel del pinnar i kontakten i botten, de sitter tätt och är det kontakt eller ett visst motstånd mellan vissa pinnar (t ex ngt fickebös) tolkas detta som att ett tillbehör är inkopplat. Telefonen hittar då inte "bekräftelse" på vad det är för ett tillbehör på andra pinnar, tillbehöret svarar ju inte heller på tilltal : Fickebös är inte så smart

Resultat ; felmeddelande att det här tillbehöret stöds ej (fint språk för JAG HAR INTE EN ANING)...

Se till att tandborsten är riktigt torr bara...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-27 20:35
Ursprungligen av Goflorp:

Tydligen sitter det en hel del pinnar i kontakten i botten, de sitter tätt och är det kontakt eller ett visst motstånd mellan vissa pinnar (t ex ngt fickebös) tolkas detta som att ett tillbehör är inkopplat. Telefonen hittar då inte "bekräftelse" på vad det är för ett tillbehör på andra pinnar, tillbehöret svarar ju inte heller på tilltal : Fickebös är inte så smart

Resultat ; felmeddelande att det här tillbehöret stöds ej (fint språk för JAG HAR INTE EN ANING)...

Se till att tandborsten är riktigt torr bara...

Vet ni vad, det hjälpte! Tack för tipset, tyckte verkligen att symptomen verkade mjukvarurelaterade, men icke!

Nu har den börjat igen och nu hjälper det inte längre att ta till tandborsten.
Någon som har något annat tips?

Jag har båda felen som nämns ovan, skall testa tandborsten, men jag har på känn att det började efter en tidigare uppdatering av iTunes (inte den senaste). Jag laddar iFönen via Apples egna docka, meddelandet kommer bara när jag är inloggad på iMacen, inte om jag trycker i iFönen medan jag INTE är inloggad (men iMacen förstås på, annars laddar den ju bara ur...)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-24 18:32

Själv så stod min 3GS i Apples egna ladd-docka (som den laddat i halva dagen) - för att plötsligt säga att "Laddningen med det här tillbehöret stöds inte" och vägra fungera.

Jag har tandborstat min iPhone och alla sladd-kontakter, kopplat ur/in igen, kört med/utan iTunes utan att få något lyckat resultat. Den är kopplad via USB till datorn - så jag testade att köra via USBAC-adapter - DÅ fungerar det att ladda. Men så fort jag kopplar in den på datorn (Apple originalkablar) så säger den att det inte går... Skumt - å verkligen "out of the blue"!

Samma sak här. Händer enbart när jag stoppar den i dockan till datorn. Använder jag dockan till 220v adaptern istället för in i USBn så fungerar det. Apple originalgrejer. Känns som om det har något att göra med 4.0 eller nya iTunes.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-24 19:42
Ursprungligen av korthoga:

[...] Känns som om det har något att göra med 4.0 eller nya iTunes.

Dock så kör jag varken iOS 4.0 (vill just undvika barnsjukdomar) och jag uppdaterade iTunes för flera dagar sedan. Så rent felsökningsmässigt har de inte ändrats på minst en vecka (och har fungerat sedan dess).

MEN... just NU... så fungerar det!

Min erfarenhet säger 4 av 5 telefoner som visar det meddelandet är fuktskadade.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-06-26 01:41
Ursprungligen av gsandlund:

Min erfarenhet säger 4 av 5 telefoner som visar det meddelandet är fuktskadade.

Kan nog stämma. Jag råkade spilla lite vatten på min häromdan, inte så mycket, kanske motsvarande en matsked, på nedre delen av telefonen. Jag torkade av den direkt men jag fick upp meddelandet att "det här tillbehöretär inte avsett för användning med iPhone". Så nån sorts kortis verkar det ha blivit direkt.

iPhonens kontakt verkar vara relativt känsligt för det här för jag har aldrig fått upp några liknande felmeddelanden på andra mobiler trots att dom både fått fukt och smuts in i kontakten.

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2011-06-05 10:36
Ursprungligen av gsandlund:

Min erfarenhet säger 4 av 5 telefoner som visar det meddelandet är fuktskadade.

Kan säkert ligga något i detta och vad gör man om tandborsten inte hjälper? Någon som lämnat in den någonstans (macbutik/support) och de löst detta hur och till vilken kostnad och hur lång tid tog det? Tack på förhand!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-06 07:36

Testa att ta t-röd på en tops och gör försiktigt rent på kontakterna nere och låt telefonen självtorka(tar 30 sekunder). OBS! Stäng av telefonen innnan du gör detta!
MVH
jnes

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-07 10:48

Köpte två dockstationer med medföljande sladd från Kina, en sladd fungerade medans den andra gav ”Laddning med det här tillbehöret stöds ej”. Dvs själva sladden som inte vill fungera. Provade med en 3GS och en ny 4 utan bättring.
Man kan med säkerhet dra slutsatsen att det är stora skillnader mellan original och $2 kopior.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-23 21:13

Både min och sambons iPhones beter sig lika dant, och ingen av våra telefoner är fuktskadade. Får kanske testa att borsta lite i kontakten med en ESD borste, och se om det hjälper.

Jag sprutade kontaktspray i sladden kontakt och det verkar ha hjälpt.

1
Bevaka tråden