Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om Displayport

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-04-14 19:20
Ursprungligen av ibumetin:

Kanske någon är som har lust att hjälpa mig i kabeldjungeln...

Har en Macbook Pro, inköpt i september förra året, och funderar nu på att införskaffa en Dell U2711. Frågan är - hur ska jag koppla den? Vilken kontakt är lämpligast att använda. Mini Displayport -> Displayport? Mini Displayport -> DVI-D?

Hjälp tack!

Jag skulle säga DVI-D. Då är du mest kompatibel med andra om du skulle få för dig att använda den med andra skärmar. Vill du vara mest framåt, välj DP, men då kommer du inte att kunna koppla in den överallt. Annars är det samma teknik, bara olika kontakter.

Ursprungligen av jac:

Jag skulle säga DVI-D. Då är du mest kompatibel med andra om du skulle få för dig att använda den med andra skärmar. Vill du vara mest framåt, välj DP, men då kommer du inte att kunna koppla in den överallt. Annars är det samma teknik, bara olika kontakter.

Var inne hos Kjell & Co idag och frågade personalen efter en Mini Displayport -> DVI-adapter, och dom rotade fram något. Senare läste jag på förpackningen, där det bl.a. står "Support DVI highest video resolution 1080p".

Är det så att jag, som när man ska koppla en ACD 30" till MBP, behöver en Mini Displayport -> Dual-Link DVI-adapter - för att klara den upplösningen? Upplösningen i mitt fall kommer alltså att bli 2560x1440.

Ursprungligen av ibumetin:

Är det så att jag, som när man ska koppla en ACD 30" till MBP, behöver en Mini Displayport -> Dual DVI-adapter - för att klara den upplösningen? Upplösningen i mitt fall kommer alltså att bli 2560x1440.

Det stämmer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-19 12:07
Ursprungligen av RichSwe:

Sweet, återkom gärna med hur det fungerade sen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-13 18:43
Ursprungligen av RichSwe:

Hur gick det då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-19 12:18

Finns även liknande på dealextreme.com
Har beställt andra saker därifrån, har funkat bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-19 13:25
Ursprungligen av NBK:

Finns även liknande på dealextreme.com
Har beställt andra saker därifrån, har funkat bra.

Japp, det är antagligen samma adapter. Leveranstiden från ebay-shoppen där är ca två veckor. Kan återkomma med resultat sedan om någon är intresserad.

Adaptern från ebay-shoppen jag beställde från skickas från Hong Kong, därav den längre leveranstiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-19 13:30

Återkom gärna med resultat, iom jag är intresserad om hur det blir med ljudet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-19 13:31
Ursprungligen av NBK:

Återkom gärna med resultat, iom jag är intresserad om hur det blir med ljudet

Måste klura ut då hur jag skickar ljudet vidare via HDMI-switchen på min förstärkare. Har inte gjort det tidigare, men ska väl inte vara några problem.

Ok. Sticker och köper en sådan då.

Jag köpte i måndags morse en mini displayport -> displayport adapter till min 27" DELL (också 2560x1440 px upplösning), fick hem sladden idag, fungerar strålande, och ett pris på 215:- kan man inte klaga på heller

Apples mini displayport -> Dual DVI är riktigt dyr, runt tusenlappen, samt att dual dvi känns lite gammalt

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-07-14 11:24

Jag har köpt den nya Mac Minin (2,4 GHz / 500 GB HDD / 4 GB RAM) nu i Juli-10 och har ett problem med Minidisplay porten till min Eizo FlexScan SX2462W.
Macen har Minidisplay port och Eizon displayport och däremellan har jag en rak kabel (Deltaco)
När jag startar datorn med skärmen påslagen så hittar den ej upplösningen (skall vara 1920 X 1200) och sätter den till 640 X 480. Om jag knäpper av och på skärmen så hittar den rätt men då är alla skrivbordsikoner huller om buller. Med DVI-kabeln (HDMI-DVI-adapter från Mac Mini) funkar det bra.
Men jag skulle helst vilja använda Minidisplay porten.
Sitter detta i Hårdvaran, mjukvaran, kabeln eller skärmen tro?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-07-14 13:00
Ursprungligen av Macoo:

Jag har köpt den nya Mac Minin (2,4 GHz / 500 GB HDD / 4 GB RAM) nu i Juli-10 och har ett problem med Minidisplay porten till min Eizo FlexScan SX2462W.
Macen har Minidisplay port och Eizon displayport och däremellan har jag en rak kabel (Deltaco)
När jag startar datorn med skärmen påslagen så hittar den ej upplösningen (skall vara 1920 X 1200) och sätter den till 640 X 480. Om jag knäpper av och på skärmen så hittar den rätt men då är alla skrivbordsikoner huller om buller. Med DVI-kabeln (HDMI-DVI-adapter från Mac Mini) funkar det bra.
Men jag skulle helst vilja använda Minidisplay porten.
Sitter detta i Hårdvaran, mjukvaran, kabeln eller skärmen tro?

Jag talade med Apple Support och de föreslog en PRAM-återställning vilket går till så att man håller ner Alt+Cmd+P+R under två uppstartstoner.
Detta löser mitt problem denna uppstart sedan är det lika igen...
Apple själva hade ingen lösning mer än att lämna in på verkstad men det är ju det sista man vill när man har en nu dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-05 13:05

Vad är bästa sättet att koppla från en ny MacBook pro till extern skärm (Dell U2410)? Helst skulle jag vilja ha en smidig MDP->DP sladd men de hittade jag inte här (i götet).

Jag har en deltaco MDP->HDMI nu och det funkar ibland. Typ varannan gång jag väcker datorn blinkar skärmen i 2 sekundersintervaller. När den börjar bråka så har jag inte hittat nått knep för att få den att funka än. Bara att somna, väcka, somna, väcka tills den rättsomdetär fattar.

Jag har en MDP->DVI som jag inte testat än (har ingen DVI-sladd) och jag har även en MDP->VGA (på jobbet) och där har jag inte samma problem.

Någon som har liknande problem eller lösningar? Tack på förhand.

Ursprungligen av olal:

Vad är bästa sättet att koppla från en ny MacBook pro till extern skärm (Dell U2410)? Helst skulle jag vilja ha en smidig MDP->DP sladd men de hittade jag inte här (i götet).

Jag har en deltaco MDP->HDMI nu och det funkar ibland. Typ varannan gång jag väcker datorn blinkar skärmen i 2 sekundersintervaller. När den börjar bråka så har jag inte hittat nått knep för att få den att funka än. Bara att somna, väcka, somna, väcka tills den rättsomdetär fattar.

Jag har en MDP->DVI som jag inte testat än (har ingen DVI-sladd) och jag har även en MDP->VGA (på jobbet) och där har jag inte samma problem.

Någon som har liknande problem eller lösningar? Tack på förhand.

Kjell & c:o har en MDP -> DP-kabel. Kjell & Company - 68756 - Mini DisplayPort kabel 2m

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-06 23:21
Ursprungligen av olal:

Typ varannan gång jag väcker datorn blinkar skärmen i 2 sekundersintervaller. När den börjar bråka så har jag inte hittat nått knep för att få den att funka än. Bara att somna, väcka, somna, väcka tills den rättsomdetär fattar.

Jag har en icke-Apple MDP-DVI-sladd från Monospace som ibland ger brus och flimmer efter resume, oftast funkar det att slå av och sen på skärmen, i värsta fall kan man rycka och sätta i sladden, men då flyttar sig som du märkt alla ikoner och öppna fönster... Med Apples MDP-DVI-adapter och en vanlig DVI-DVI sladd så fungerar det varje gång, utan problem.
Detta gäller en 2011 MBA och en gammal 2407 Dell från '06.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-08 19:26

@suddgummi Jag ska försöka testa Kjell&COs MDP->DP nångång snart!
@alamode MDP->DVI är backupplanen. men helst vill jag bara ha en sladd.

tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-08 22:53

Jag skulle vilja varna för MDP -> DP på de nya Macbook Pro-modellerna när man kopplar till Dell U2410. Din mac kommer att tro att din skärm är en TV och bilden kommer att bli värdelös. Jag har detta problemet och jag tror inte att Apple har fixat detta med nya uppdateringen
Köp en MDP-> DVI adapter istället.

Läs mer här: 2011 2.3GHz MBP display port/thunderbolt issue with external monitor - Page 5 - MacRumors Forums

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-09 09:29

@gabra Perfekt. Då köper jag en DVI-sladd istället (MPD->DVI-adapter har jag redan från Apple). Tack!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-07-27 00:16

Jag skall köpa en skärm som har både DVI och HDMI ingång, vad är bäst till min MBP:
MDP-DVI eller MDP-HDMI?
Har sett att Kjell och dom har både och..

Tack på förhand
Thomas

Ursprungligen av ntg:

Jag skall köpa en skärm som har både DVI och HDMI ingång, vad är bäst till min MBP:
MDP-DVI eller MDP-HDMI?
Har sett att Kjell och dom har både och..

Tack på förhand
Thomas

Jag tror inte att du kommer att märka någon skillnad. Därför skulle jag nog gärna ta hdmi då en sådan kabel ser bättre ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-27 08:56

För mig funkade MDP->HDMI-sladden från på Kjell väldigt dåligt. Skärmen vaknade inte ur sin sömn som den skulle varannan gång. Nu kör jag DVI-sladd till apples MDP->DVI-dosa och det funkar bra.

Berätta gärna om du får till det!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-27 18:11

HDMI har ju stöd för ljud i samma kabel, beroende på vad du kopplar den till för utrustning....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-21 11:41

Är det nån av er som testat denna sladden på en mac book pro? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...

Sist jag testade Kjell-sladd för detta funka det väldigt dåligt. Men de vore såklart skönt att bli av med DVI-sladden jag har idag...

Det borde fungera, beroende på vilken MacBook Pro du har. Inte alla stöder ljud ut via Mini DisplayPort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-21 12:00

Jag har en MacBook Pro (13-inch, Early 2011) enligt MacTracker. Direkt när jag köpte den så köpte jag en MDP->HDMI-sladd från Kjell men den sladden va väldigt opålitligt (se ovan). Därför jag va lite skeptisk.

Jag vet faktiskt inte mer än att det borde gå. Jag kopplar så sällan min Air (som stöder ljud över HDMI) till TVn att jag gått den krångliga vägen via DVI och separat ljud de få gånger jag behövt koppla den till TVn, pga att jag redan har de adaptrarna. Annars får du väl lämna tillbaka den.

Någon annan här kanske har testat just den adaptern.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-21 14:01

Min verkar stödja att få ut ljudet via MDP. De vore ju underbart mycket smidigare att få ut allt i samma sladd.

  • Medlem
  • 2013-05-21 14:03

Jag antar att det är Deltaco de kör med. Jag har en MDP till DP kabel som fungerar alldeles utmärkt.

Bevaka tråden