Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krashad hårddisk? Hjälp!

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jovisst borde grejorna hålla. Det är upp till oss konsumenter att jaga tillverkarna när något går snett, och att "rösta med fötterna" när någon konsekvent fallerar.

En sak måste man dock ha klart för sig: Vi vill inte betala vad det kostar att få grejor som håller, och vi accepterar heller inte att få prylar som är tekniskt föråldrade för att de genomgått hela den test- och kontrollcykel som krävs för att man inte skall drabbas av problem när vi använder dem.

Det är ingen tillfällighet att dator och programvara som sitter i JAS Gripen härstammar från 80-talet och har testats och utvecklats i mer än 15 år. Det är ungefär vad som krävs för att garantera att den "aldrig" fallerar under normal drift. Tillverkarna tror inte (på goda grunder) att vi vill betala 50000 för en hårddisk i stället för 3000, mot att den aldrig krånglar. I stället finns mekanismen med garanti, som ger oss en fri reparation, eller ny pryl, men ingen garanti på förlorade data eller andra men, som felet kan skapa.

Vill man ha sådan garanti, så får man prata med sitt försäkringsbolag, och då blir det dyrt igen, samt väldigt krångligt! Man kan säga att om man följer bolagens krav, så faller behovet av försäkring bort, för då är det ingen chans att försäkringen någonsin skulle utfalla...

Det gäller alltså att trycka på tillverkarna så att de strävar mot idealet, men samtidigt inse att de aldrig kommer dit. Aldrig någonsin, faktiskt...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-06-06 14:56

En någotsålunda billig lösning är att köra en Raid 1-lösnign, dvs spegling. Det går att göra även med IDE diskar sålänge som din hårddiskkontroller stödjer det.

Tyvärr gör, såvitt jag vet, ingen av de inbyggda kotrollerkorten i någon Mac det, men det går ju att köpa egna.

Det du behöver ar alltså två stycken hårddiskar av samma märke och storlek samt ett IDE kontrollerkort som stödjer raid1. Det gå även med olika märken och olika storlekar, men om man har olika storlekar på diskarna förlorar men det överskjutande utrymmet.

Visst, det blir dubbelt så dyrt med disk, men man får också en mycket större säkerhet i-och-med att man alltid har dubbla kopior av allt...

/arvid

Fan, jag har mer eller mindre samma problem idag, slet ur disken ett par gånger utan at avmontera. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, kanske har någon på 99mac några updaterade tips som inte är från bronsåldern?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-25 14:24

Några frågor kring min Lacie-disk:

1. Jag visste inte att man bör avmontera sin FW Lacie-disk innan man sätter datorn i vila eller stänger av den. Men det bör man?

2. Sedan min bror råkade fylla disken till bredden (Diskwarrior behövdes för att få den på fötter) under jullovet har den varit lynnig. Mountar ofta inte. Behöver man ibland reparera sin FW-disk mer från grunden, alltså blåsa den och börja om på nytt?

3. Ännu ett problem har uppstått. När jag kopierar större filer till eller från disken hörs ibland ett ganska ljudligt och mekaniskt klick! (lite som klicket när man stänger av den, fast mer otäckt) Kopieringen avstannar och Finder snurrar badboll utan slut. Är detta oroväckande?

Ursprungligen av jonny R:

3. Ännu ett problem har uppstått. När jag kopierar större filer till eller från disken hörs ibland ett ganska ljudligt och mekaniskt klick! (lite som klicket när man stänger av den, fast mer otäckt) Kopieringen avstannar och Finder snurrar badboll utan slut. Är detta oroväckande?

Vi har samma problem på vår Lacie, det beror på trasiga sektorer på hårddiskens yta.
vet inte om det är Lacie som köpt in billigt skrot från Maxtor eller om det är kontrollerkortet.

Jag hade samma problem, testade allt.
Det enda som fungerade var att montera disken fysiskt inuti en gammal mac som körde OS 9,2.
På det sättet kunde jag kopiera över allt till moder disken.

Hans

  • Oregistrerad
  • 2006-02-27 00:30
Ursprungligen av apple4ever:

Vi har samma problem på vår Lacie, det beror på trasiga sektorer på hårddiskens yta.
vet inte om det är Lacie som köpt in billigt skrot från Maxtor eller om det är kontrollerkortet.

Om det är "trasiga sektorer på diskens yta" hjälper nog inte ett chassibyte va? Fast jag tror det är någon annan form av opålitlighet som drabbat min disk. Den har ju funkat från och till. Nån får gärna berätta vad controllerkortet gör! Raid skulle jag gärna höra något om också.

Och vad ett bra (och lite finare) alternativ till La Cie d2 Extreme 300GB, triple interface kan vara (fast den gillar jag verkligen, på pappret).

Macoteket har ju så många LaCie! Det måste väl vara ett okej märke ändå? LaCie mini ser trevlig ut (fast saknar USB, vilket jag skulle uppskatta).

Kan GigaSmart FireWire800 300GB vara så bra som det verkar?

Är det här ett lämpligt chassi till min gamla disk kanske?

En riktigt liten, som PocketSmart ALU 120GB FW+USB2.0, vore skönt. Och 120 GB kunde kanske räcka som komplement om jag får den gamla att fungera.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-28 16:25

Några svar kring min Lacie-disk?

Å herre gud! min lacie blev likadan nu, slutade komma upp med firewire.. Men jag kopplade den till datorn med usb istället och den funkar. Synd bara att jag inte har plats att göra backup på min backup.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-25 18:22

Min saknar USB-kontakt tyvärr..
Felet kan ju ligga precis var som helst! Nästan. Det kan vara:

1. datorn
2. kabeln
3. kontakten
4. disken (på typ 4 olika sätt)
5. strömmen

Eller?

Nu står jag i begrepp att köpa en ny. Och rädda vad som räddas kan (den dyker fortfarande upp i Diskwarriors preview-läge). Jag behöver en större, dessutom.

Det känns lite märkligt att köpa ytterligare en LaCie, men jag gillar deras modeller. Jag har ingen egentlig koll på vilka märken som anses bra, var ligger LaCie?

Den här lutar det åt. Tips på andra alternativ mottages tacksamt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-25 19:00

LaCie verkar krångla oftare än andra, men det kanske beror på att många köper dem och att det är därför man läser om dem oftare. Diskarna är ju samma, eller det kvittar i stort sett, men FW-controllerkorten i LaCies grejer verkar en aning instabila. Jag har två skrotade LaCie här, har skruvat ur diskarna och satt i andra chassien, sedan dess har det inte krånglat.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-27 00:16
Ursprungligen av Konrad:

LaCie verkar krångla oftare än andra, men det kanske beror på att många köper dem och att det är därför man läser om dem oftare. Diskarna är ju samma, eller det kvittar i stort sett, men FW-controllerkorten i LaCies grejer verkar en aning instabila. Jag har två skrotade LaCie här, har skruvat ur diskarna och satt i andra chassien, sedan dess har det inte krånglat.

Jag börjar nog tro att LaCie krånglar lite för ofta.. Slutade dina två fungera spontant? I mitt fall utlöstes problemen (tror jag) av att disken fylldes till bredden. Det är väl aldrig bra.

Vad för chassin har du monterat diskarna i? Det verkar vara en vettig grej för mig att pröva: Rädda den gamla disken till ett nytt chassi + köp ny större hårddisk och få utrymme för rigoröst säkerhetskopierande..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-27 07:05
Ursprungligen av jonny R:

Jag börjar nog tro att LaCie krånglar lite för ofta.. Slutade dina två fungera spontant? I mitt fall utlöstes problemen (tror jag) av att disken fylldes till bredden. Det är väl aldrig bra.

Vad för chassin har du monterat diskarna i? Det verkar vara en vettig grej för mig att pröva: Rädda den gamla disken till ett nytt chassi + köp ny större hårddisk och få utrymme för rigoröst säkerhetskopierande..

Den ena LaCie-disken dog när en FW-kontakt ramlade in i chassiet, den andra upphörde utan synbar anledning att fungera.
Jag köpte två FireSmart Alu-cahssien från Macoteket, skruvade i diskarna och de har fungerat bra.
Peppar peppar.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-03 22:25

Nu har jag räddat över det mesta från LaCien till en lika stor Iomega. Går någon fil inte att kopiera första gången (dvs. disken klickar och måste startas om varpå "device removal"-varningen dyker upp) så går det oftast andra gången. Skönt.

Ibland går det dock inte. En större fil (750 Mb) vill inte låta sig kopieras. Och den filen vill jag verkligen ha kvar!

Kopieringen stannar på olika ställen varje gång, men aldrig särskilt nära slutet. Har kört Diskwarrior och Disk Utility däremellan, men det hjälper inte. Finns det fler program jag borde pröva?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-05 22:27
Ursprungligen av jonny R:

Kopieringen stannar på olika ställen varje gång, men aldrig särskilt nära slutet. Har kört Diskwarrior och Disk Utility däremellan, men det hjälper inte. Finns det fler program jag borde pröva?

Några tips på hur man kan försöka rädda den? Det är ett 750 mb stort och 16 minuter långt TV-klipp i mpg-format.

Kopieringen avbryts som sagt alltid. Att försöka duplicera den först ger samma sak. Quicktime säger "Quicktime cannot open 'tv.mpg', it is not a file that QuickTime understands (-2048)" – VLC däremot både öppnar och spelar hela filen.

Störande! Men jag misstänker att det finns någon lösning. Vad tror ni? Något program som hanterar korrupta filer?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-03 22:27

Tror ni förresten att en disk med sådana här problem kommer funka fint efter formatering?
Eller är det någon bestående skada?
Tips för att "bota" den?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-03 23:03

Låter som om du inte kan lita på den disken. Prova med att formattera och slaska några stora filer fram och tillbaka.
Att du inte kan kopiera alla filer kan bero på korrupta filer, såväl som på ett fysikst diskfel

  • Oregistrerad
  • 2006-03-07 10:18

På 90-talet tyckte man ju att Norton var ett magiskt program som löste allt. Karln i vit rock hittade dokument som inte fanns längre (papperskorgen) och räddade filer från knöggliga DD-disketter med för många borrade hål på...

Men kan dagens Norton hjälpa mig med den här korrupta filen tror ni? Något annat? Något enklare?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-09 11:07

Kan Drive fungera bättre?
Data Rescue II?
OriginalCDn är borta så jag är lite angelägen/desperat.
Något tips på (enklare/billigare) program (eller metod) som räddar en fånigt lite korrupt fil?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-09 11:26

Nu ska jag pröva Free Demo-versionen av Data Rescue II. Har hört det ska komplettera DiskWarrior bra.

The Data Rescue evaluation copy is fully functional... but you will be limited to select and recover only one file per session.

En fil.. passar mig perfekt.

Ja, precis! Tack så mycket. Det är så jag har gjort också, men jag rörde till det lite när jag läste haha!

Snygg Bump, första inlägget är från 2003 ... 7 år gammalt.

Tackar. Blev hänvisad till denna tråd av en mod.

Bevaka tråden