Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App Store och dess innehåll

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tror Apple lätt skulle kunna radera 90% av appstores innehåll utan att plocka bort ett enda bra program. Den enda typ av koll Apple borde göra av program är ifall de funkar bra eller inte. Inte hålla på och plocka bort program för de liknar deras egna eller inte passar AT&T.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-14 17:56
Ursprungligen av Ollebro:

Kanske, Apple låter ju redan all skit komma in så då kan de lika gärna låta ännu mer komma in, vi skulle ju knappast märka någon skillnad.

Jo, det skulle komma massvis med program som kraschar telefonen och förmodligen med skadlig kod också.

Ursprungligen av zappee:

Jo, det skulle komma massvis med program som kraschar telefonen och förmodligen med skadlig kod också.

Fast jag sa detta tidigare, om Apple endast kollade kvalitéten på programmen och så de inte innehöll piratkopierad kod eller skadlig så hade det räckt tycker jag. Låt Gtalk eller vad det hette komma in, låt Opera komma in osv, så länge det inte skadar telefonen.

Ursprungligen av Zimmerman:

Vad jag inte fattar är att lilleputten Apples protektionism attackeras samtidigt som MS äger världen.

Vilka Windows-applikationer är det MS förbjuder dig att köra på din dator/handdator/winmobile-telefon?

Inga - MS förbjuder inget sådant (dom är förbjudna av stater, EU etc att göra så - så stora är dom alltså - så stora att stater och internationella organisationer skriver om sina lagböcker för att försöka åtminstone marginellt begränsa bestens totala dominans. Alltså: parlament ägnar sig åt MS - det lär dröja eoner tills dom bryr sig om plutten Apple). Förresten...vad har det med saken att göra?

Ursprungligen av GustafMA:

Vilka Windows-applikationer är det MS förbjuder dig att köra på din dator/handdator/winmobile-telefon?

Senast redigerat 2010-02-15 09:30
Ursprungligen av Robo-X:

Du menar precis som XP burkar då datorn måste ominstalleras varje månad pga alla virus och trojaner som användare installerar utan att veta om det?

90% utav befolkningen vill använda prylar utan att vara rädda att något går sönder eller att man installerar några virus eller trojaner och prylarna ska vara lätta att använda. Ingen annan har lyckat förutom Apple. iPod var början som följdes av iPhonen och nu kommer iPaden. Om det inte passar dig finns det tillräckligt många alternativ som du kan välja på. HTC, SonyEricson, Nokia, RIM, Microsft listan är lång.

Apple har lyckats med att ha en låg marknadsandel som är en av orsakerna till att plattformen inte har varit populär att försöka utforma skadlig kod till. Det är en viss skillnad. Det är nog relativt få som diskuterar hurvida man kommer att få skadlig kod till Mac eller inte. Man diskuterar snarare när. Det vore bara naivt att tro att det aldrig kommer att ske och få fäste.

Jaja. Ber om ursäkt för att jag missar den outtalade regeln att byta leverantör om man är kritisk mot en del av Apples agerande.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Apple har lyckats med att ha en låg marknadsandel som är en av orsakerna till att plattformen inte har varit populär att försöka utforma skadlig kod till. Det är en viss skillnad. Det är nog relativt få som diskuterar hurvida man kommer att få skadlig kod till Mac eller inte. Man diskuterar snarare när. Det vore bara naivt att tro att det aldrig kommer att ske och få fäste.

Jaja. Ber om ursäkt för att jag missar den outtalade regeln att byta leverantör om man är kritisk mot en del av Apples agerande.

nja, en del av argumentationen är att det är en liten plattform och därav litet intresse. Men det är också så att systemet i sig skiljer sig från windows på så sätt att det är inte lika lätt att skriva t.ex. virus för osx som för windows.

Ursprungligen av poseidon84:

nja, en del av argumentationen är att det är en liten plattform och därav litet intresse. Men det är också så att systemet i sig skiljer sig från windows på så sätt att det är inte lika lätt att skriva t.ex. virus för osx som för windows.

Liten plattform och litet intresse är få marknadsandelar.
Jag känner mycket väl till att det är en aning svårare att skriva skadlig kod till BSD-baserade system. Det är dock inte omöjligt och i takt med att Apple växer så blir det mer attraktivt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-16 07:56
Ursprungligen av Robo-X:

Du menar precis som XP burkar då datorn måste ominstalleras varje månad pga alla virus och trojaner som användare installerar utan att veta om det?

90% utav befolkningen vill använda prylar utan att vara rädda att något går sönder eller att man installerar några virus eller trojaner och prylarna ska vara lätta att använda. Ingen annan har lyckat förutom Apple. iPod var början som följdes av iPhonen och nu kommer iPaden. Om det inte passar dig finns det tillräckligt många alternativ som du kan välja på. HTC, SonyEricson, Nokia, RIM, Microsft listan är lång.

//Rob

Det är inte MS fel, då gör användaren något seriöst fel...

Ursprungligen av zappee:

Det är inte MS fel, då gör användaren något seriöst fel...

Det kräver ju då att man är uppdaterad, insatt, intresserad, kunnig och att man har ngn att fråga ibland.
90% är inte datanördar, det är därför Win har 90% av marknaden.
Vanligt folk skiter i vilken version det är av VLC - om de ens har det i datorn, de vill bara se filmen.
De har ingen aning om vad all teknik är. däremot är de väldigt trötta på DÅLIG teknik, strul, fel, virus och att man får hjärtklappning av felmeddelanden på skärmen som man inte förstår.

Apple kommer med iPhone, som för att citera min cykelhandlare, är en grym lur för allt fungerar och man slipper slå i bruksanvisningen...

Att lasta över det hela på användaren är inte schysst.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-16 20:46
Ursprungligen av Goflorp:

Det kräver ju då att man är uppdaterad, insatt, intresserad, kunnig och att man har ngn att fråga ibland.
90% är inte datanördar, det är därför Win har 90% av marknaden.
Vanligt folk skiter i vilken version det är av VLC - om de ens har det i datorn, de vill bara se filmen.
De har ingen aning om vad all teknik är. däremot är de väldigt trötta på DÅLIG teknik, strul, fel, virus och att man får hjärtklappning av felmeddelanden på skärmen som man inte förstår.

Apple kommer med iPhone, som för att citera min cykelhandlare, är en grym lur för allt fungerar och man slipper slå i bruksanvisningen...

Att lasta över det hela på användaren är inte schysst.

Typiskt svenskt, "det är inte fel på individen, det är systemets fel".

Vanligt folk får nog börja tänka lite mer om de inte vill ha virus till höger och vänster i sin dator.

Om folk inte hade varit så naiva så hade vi haft mindre spam/botnät o.s.v.

Ursprungligen av zappee:

Typiskt svenskt, "det är inte fel på individen, det är systemets fel".

Vanligt folk får nog börja tänka lite mer om de inte vill ha virus till höger och vänster i sin dator.

Om folk inte hade varit så naiva så hade vi haft mindre spam/botnät o.s.v.

ja, visst, men det kräver ju som sagt att man är insatt, intresserad osv.
Apple gör ju grejer för oss som faktiskt skiter i tekniken.
Jag gör det mer och mer för varje år..

Jag anser att en mer ödmjuk ton från teknikvärden förmodligen skulle löna sig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-18 11:28
Ursprungligen av Goflorp:

ja, visst, men det kräver ju som sagt att man är insatt, intresserad osv.
Apple gör ju grejer för oss som faktiskt skiter i tekniken.
Jag gör det mer och mer för varje år..

Jag anser att en mer ödmjuk ton från teknikvärden förmodligen skulle löna sig.

Uj, en ny bild!

Jag håller helt med dej. All utrustning borde vara konstruerad och märkt så man inte behöver läsa några manualer...

Det är helt otroligt många som inte kan programmera timern på sin video.... att det ska vara så svårt att göra det användarvänligt.

1
Bevaka tråden