Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scanna tusentals dia/negativ i Stockholm

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver scanna några tusen bilder,

- undrar om någon kan rekommendera en firma i stan som kan scanna in dessa som ni testat? Känns lite otryggt att skicka iväg ens bilder stundtals.
- vilka erfarenheter har ni av ICE/manuella korrigeringar osv?
- svart och vitt brukar vara svårare och jag väl en 30 rullar sådant som skall in också...några förslag?
- några hundra bilder kommer jag att scanna med hög kvalite och manuellt men därefter är det stora mängder som gäller och då tänkte jag att 400dpi, digital ICE räcker för att katalogisera dessa...tänker jag rätt?

mvh /d

Här är två bra trådar: http://www.99.se/digitalfoto/58758-diaskanner.html och
http://www.99.se/grafisk-produktion/92438-scanna-ett-stort-antal-bilder-negativ.html

Att lämna in brukar vara ohyggligt dyrt. Själv har jag en Minoltascanner som klarar 5400 dpi men den är så långsam att det i praktiken bara går att scanna in enstaka dia/neg för särskilda tillfällen. På sikt vill jag gärna ha in mitt diaarkiv mm digitalt och jag tror att enda alternativet (utan att ruinera sig eller behöva lägga åratals fritid på projektet) är en diaduplikator typ den som nämns i post #7 i denna tråd: http://www.99.se/kringutrustning/257272-plexgear-negativscanner.html.

ICE på min Minolta funkar utmärkt men tar t-i-d... Och för sv-vitt funkar det som bekant inte alls.

Som jag skrivit någon annanstans har en av de större och bättre kodakhandlarna här i Beijing som service att scanna in neg och dia för motsv 20 kr/rullen. Men då får det vara oklippt eller som mest strippar om 4 eller 6 neg. Ej monterade dior (då blir det dyrare). Upplösningen är bara 1545 x 1024 men duger för småbilder och skärmanvändning. Tror att det motsvarar samma utrustning som svenska labb använde för några år sen när man erbjöd bilder på cd samtidigt med ordinarie framkallning. Hittar du något sådant alternativ i Sverige till rätt pris kan det vara värt att överväga.

Senast redigerat 2009-11-14 05:06

Kolla med Dia-bolaget på Brahegatan 13, har sett en snubbe där med ett par _stora_ snurror med dia och pratade om hur många han hade kvar.. säkert nån slags mängd-rabatt?

För övrigt (ett tag sen visserligen) ett väldigt proffsigt bemötande.
Berätta gärna hur det gick, funderar på att göra samma sak..

*sneglar in ett mörkt o dammigt hörn*

Edit: Såg på deras hemsida att de gör allt automatiskt, så kallad rå-scanning.
5kr st och de verkar inte bli så sablans stora heller. Kanske bättre nån annanstans?

Senast redigerat 2009-11-14 09:25

ok, tack för tipsen.

Jag kollar och återkopplar med info.
Har tidigare själv scannat på en rad olika maskiner men det tar sååååån tid så jag får rysningar när jag tänker på det hela...

Verkar som att 4000 dpi, ICE, beskärning, TIFF/JPEG för 2,95:- verkar vara bäst hittills. Vallhallavägen 36...tar en titt där och ser hur dem verkar!

Har tidigare fått standard inscanningar vid framkallning (2,1 MP) och det var väl ok men inte för att få stora fina utskrifter (A3+)

/D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-15 23:02

Om man inte ryggar för att göra något själv, men inte vill betala all utrustning själv kan man hyra en skanner från Scandinavian Photo. En sån där som ser ut som en projektor med runt magasin. Den kostar 800:- för en helg. Då bör man hinna flera stycken i alla fall. Kanske inte flera tusen, men flera hundra borde vara möjligt.

Jag tänkte prova det när jag får en ledig helg över

  • Oregistrerad
  • 2009-11-16 18:40
Ursprungligen av dominiqueg:

ok, tack för tipsen.

Jag kollar och återkopplar med info.
Har tidigare själv scannat på en rad olika maskiner men det tar sååååån tid så jag får rysningar när jag tänker på det hela...

Verkar som att 4000 dpi, ICE, beskärning, TIFF/JPEG för 2,95:- verkar vara bäst hittills. Vallhallavägen 36...tar en titt där och ser hur dem verkar!

Har tidigare fått standard inscanningar vid framkallning (2,1 MP) och det var väl ok men inte för att få stora fina utskrifter (A3+)

/D

Vad heter firman på Valhallavägen 36 som erbjuder detta pris?

Måste du kunna "få stora fina utskrifter (A3+)" från samtliga dia/neg? Om det mest är för att katalogisera (som du skrev i post 1), visa på skärm/projektor och göra småkopior räcker ju 2,1 MP.

Kolla ändå lite extra på B&Hs diaduplikator. Om du har systemkamera som klarar fotning "direkt in i datorn", alltså sparar direkt på hårddisken, har du ju fördelen att kunna katalogisera medan du fotar. Annars tar det en inte föraktlig tid att efter inscanning kolla upp vilka bildfiler som hör ihop med vilken negativficka/diamagasin, byta namn och ev skriva in metadata. Om du gör det medan du fotar flyter det på mycket smidigare.

Funderade faktiskt på en hyra och sitta uppe en helg...men då tar man toppen av berget ändå...man har ändå sina timmar sedan tidigare

Nej, så klart att alla kort inte behöver vara 4000 dpi men när man ändå får ett paketpris för tusentals och skillnaden är lite i pris så varför inte? Platsproblem är ju inte längre ett issue egentligen.
Har även funderat på en dia duplikator för en SLR som körs via datorn, det är bra och jag skall kolla upp lite kit för detta...

återkommer när jag vet vad som funkar bäst.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-28 18:16

Jag lyfter denna tråd igen. Det är lite drygt 1 år sedan jag skrev mitt förra inlägg och jag sitter fortfarande med två skokartonger fyllda till bredden med negativ som jag vill digitalisera.

Jag har kollat med två butiker i Stockholm. Diabolaget tar 5kr per bild + startkostnad 200kr. Crimson börjar på 12 kr per negativ med stigande pris beroende på önskad upplösning. Det blir en dyr historia om man som jag har väldigt många negativ. Jag har även tittat på en enklare skanner i prisklassen 1000 kr, t.ex Epson Perfection V330. Det är ett alternativ, men ett alternativ som förmodligen skulle ta väldigt lång tid.

Har ni några bra förslag?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-28 18:58
Ursprungligen av imported_Badanka:

Jag har även tittat på en enklare skanner i prisklassen 1000 kr, t.ex Epson Perfection V330. Det är ett alternativ, men ett alternativ som förmodligen skulle ta väldigt lång tid.

Har ni några bra förslag?

En av mina vänner har haft en scanner på kontoret som mer eller mindre gått 8 timmar per dag under hela hösten. Man laddar en batch och så går den...

Kolla post #25 i den här tråden för en ny, snabb lösning. Kanske inte toppkvalitet men iaf ett alternativ för katalogisering/skärmvisning/småutskrifter. Man behöver inte ens koppla till dator utan allt förs över till minneskort.

http://www.99.se/kringutrustning/277195-scanner-till-diabilder.html

1
Bevaka tråden