Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar Windows 7 OEM?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2009-10-22 17:26

Tänkte köpa nya MacBook men jag har ett litet problem. Jag måste kunna köra ett program som bara finns för Windows. Tänkte köpa till Windows 7 som OME. Funkar det? Det har ju aldrig varit något Windows installerat tidigare, så man borde ju även uppfylla licenskraven för OME. Eller?

//janne

Ursprungligen av 77janne:

Tänkte köpa till Windows 7 som OME

Du menar förmodligen OEM. Jag ändrar i trådens rubrik.

Och flyttar tråden till rätt forum ("Windows på Mac").

/Mod

OEM funkar fint. Kör själv WIN 7 PRO 64 OEM på min Mac Pro.

Att tänka på när du köper en OEM licens:
1. Precis som du redan anmärkt får inte datorn tidigare ha haft någon Windows installation. Detta går naturligtvis att lösa på en mängd olika sätt och brukar ej vara något problem, mest en "moralisk" fråga enligt mig.

2. OEM licensen är en systembyggar licens där Microsoft lämnar över support och liknande hantering till systembyggaren. I detta fall blir det du som skall sköta din egen support. Så räkna inte med att få det minsta hjälp med support om du ringer Microsoft och får problem.

3. En OEM-licens kan bara installeras på en burk. Du kan alltså inte flytta licensen och installera den på annan hårdvara i efterhand. Går ibland att lösa, dock inte helt problemfritt enligt min erfarenhet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-11-13 09:42

Betyder det här att licensen är "förbrukad" i och med att jag installerar den på min dator? Jag kan alltså inte byta upp mig på hårdvarusidan (=ny dator) utan att _också_ behöva köra mig en ny licens? Den går alltså inte att flytta till en ny maskin oavsett vad som hänt med den gamla? (stulen, går ej att reparera, etc etc). Så stelbent har väl inte Windows licensmodell varit förut, eller?

Ursprungligen av frazze:

Betyder det här att licensen är "förbrukad" i och med att jag installerar den på min dator? Jag kan alltså inte byta upp mig på hårdvarusidan (=ny dator) utan att _också_ behöva köra mig en ny licens? Den går alltså inte att flytta till en ny maskin oavsett vad som hänt med den gamla? (stulen, går ej att reparera, etc etc). Så stelbent har väl inte Windows licensmodell varit förut, eller?

Jo, precis så har det alltid varit. Man har tidigare kunnat lösa det genom att ringa microsoft och hävda att tillexempel moderkortet på datorn gått sönder och att man har varit tvungen att byta ut det. Då får man en aktiveringskod som gör att man kan installera OEM-licensen på en annan burk. Har själv inte provat detta på Win7 så jag kan inte svara på om detta kommer att fungera även på Win7, men det borde väl bara vara att prova och se vad som händer.

Ursprungligen av DeathMan:

Jo, precis så har det alltid varit. Man har tidigare kunnat lösa det genom att ringa microsoft och hävda att tillexempel moderkortet på datorn gått sönder och att man har varit tvungen att byta ut det. Då får man en aktiveringskod som gör att man kan installera OEM-licensen på en annan burk. Har själv inte provat detta på Win7 så jag kan inte svara på om detta kommer att fungera även på Win7, men det borde väl bara vara att prova och se vad som händer.

Det brukar inte vara nåt problem om du ringer MS hjälpsamma (faktiskt) aktiveringstjänst.

Fast jag skulle hellre rekommendera en sk Family Pack - 3 fulla licenser för ca 1600 kr. Då får du tre licenser för 32- och/eller 64-bit Home Premium. Finns dock bara på engelska

GFC-00235 Win Home Prem 7 English INTL VUP DVD Family Pack

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-27 01:38

Jag har aldrig använt Parallells förut, men tänke göra det på min nya (och fiiiina ) iMac 27-tummare. Jag har tänkt att först skapa en bootcamp-partition och sedan också använda denna med Parallells. Enligt vad jag har läst så måste man vid detta förfarande uppge windowsnyckeln två gånger; en gång vid bootcamp-installationen och en gång vid skapandet av den virituella maskinen (Parallells alltså).

Så hur blir det då om man skaffar en OEM-licens av Windows 7? Funkar det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-30 11:38

När det gäller Windows 7 OEM-licens, är det så att det inte GÅR att installera på fler än en dator eller FÅR man bara inte göra det? En viss skillnad är det ju mellan FÅR och GÅR.

Ursprungligen av odelsteken:

När det gäller Windows 7 OEM-licens, är det så att det inte GÅR att installera på fler än en dator eller FÅR man bara inte göra det? En viss skillnad är det ju mellan FÅR och GÅR.

Detta är ju redan besvarat - se inlägg #5, #6 och #7.

När du väl har aktiverat licensen på en dator, så måste du ta hjälp av Microsofts kundtjänst för att avaktivera den, för att sedan kunna aktivera den igen på en annan dator.

Och här beror det ju på hur rymligt ens samvete är, för egentligen är licensen förbrukad på den första datorn, och man får förlita sig på små vita lögner (se inlägg #6).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-30 12:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

När du väl har aktiverat licensen på en dator, så måste du ta hjälp av Microsofts kundtjänst för att avaktivera den, för att sedan kunna aktivera den igen på en annan dator.

Och här beror det ju på hur rymligt ens samvete är, för egentligen är licensen förbrukad på den första datorn, och man får förlita sig på små vita lögner (se inlägg #6).

Okej, men om jag köper en "fullversion" av Windows 7 så gäller väl den egentligen också endast på en dator?

Ursprungligen av odelsteken:

Okej, men om jag köper en "fullversion" av Windows 7 så gäller väl den egentligen också endast på en dator?

Ja, men skillnaden är att full-licensen får du avaktivera och flytta till en annan dator. Det får man egentligen inte med en OEM-licens.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-30 12:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, men skillnaden är att full-licensen får du avaktivera och flytta till en annan dator. Det får man egentligen inte med en OEM-licens.

OK, så egentligen finns det ingen bra lösning för mig, bortsett från att köpa två OEM-licenser? Jag behöver installera Windows 7 i VMware dels på min MBP, dels på min iMac. Dock kommer jag aldrig att köra dem samtidigt.

Ursprungligen av odelsteken:

OK, så egentligen finns det ingen bra lösning för mig, bortsett från att köpa två OEM-licenser?

Ja, till två datorer är det alltid två separata licenser som gäller, oavsett om du väljer OEM eller "full".

Men det finns ju tydligen familje-pack (se inlägg #7).

1
Bevaka tråden