Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med försämrad batteritid

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För någon vecka sedan började jag få allt sämre batteritid på min Iphone 3G och nu tar det bara ca 2-3 timmar innan batteriet är nere på hälften utan att jag använt den speciellt mycket. Den blev helt glödhet en gång när jag laddade den och undrar om det kan ha påverkat batteritiden på något sätt. Köpte den ny för någon månad sedan.

Någon som har haft liknande problem och i så fall hur lång tid tar det att reparera den?

// Tom

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-03 10:55

Höga temperaturer är ju aldrig bra för varken elektronik eller batterier, så det är möjligt att batteriet tagit stryk av det du beskriver.
Sen har ju batterier en max livslängd, de flesta vanliga laddbara börjar "slöa till" efter en ca 800-1000 laddningar, vad iPhones batteri klarar vet jag inte men det får någon annan svara på, likaså hur lång tid det kan ta att reparera den.

Tyckte det var konstigt att den blev så varm. Hade satt den på laddning i någon timma och efter det var den glödhet. Jag har ju inte haft den så länge så den kan ju inte ha blivit slö redan. Tog den från laddaren 8 i morse och då var den full-laddad och kl 12.00 var den död Brorsan har haft sin i ett år nu och hans räcker i alla fall en heladagen

  • Medlem
  • 2009-09-03 13:27

Dagens saga
Jag fick en fråga på liknande situation för några veckor sedan. Jag frågade om han startat om telefonen efter installationer av nya program. Det hade han aldrig gjort. Min rekommendation var att starta om och eventuellt köpa något "tömma ram-minnet"-program eftersom det verkade vara något program som stal minne och processorkraft.

Han startade om och vips varade en laddning normalt igen.

Snipp snapp snut, så var sagan slut.

Precis, man ska alltid every now and then(någon gång/1-2 veckor)) göra en soft reset på sin iPhone.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-03 19:06

Och vad har reset med "Den blev helt glödhet en gång när jag laddade den..." att göra?
Mer troligt är väl att den blivit fuktig eller så, efter som det kan mycket lätt leda till överhettning etc.

Ursprungligen av Cekari:

Och vad har reset med "Den blev helt glödhet en gång när jag laddade den..." att göra?
Mer troligt är väl att den blivit fuktig eller så, efter som det kan mycket lätt leda till överhettning etc.

För att iPhonen bli VARM när massor processer som inte avslutats som de ska. Och processorn rusar utan att någon/något stänger av processerna manuellt.
Då gör man en soft reset.
Det är vad den har med det hela att göra.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-03 22:29
Ursprungligen av theplague:

För att iPhonen bli VARM när massor processer som inte avslutats som de ska. Och processorn rusar utan att någon/något stänger av processerna manuellt.
Då gör man en soft reset.
Det är vad den har med det hela att göra.

Ok, menar du att kraschat och till viss del ligger och snurrar eller att användaren startat program efter program och bara inte avslutat dom?
Trodde inte man kunde ha en massa program ligga och snurra så där i bakgrunden förutom några appels egna men jag kan ju ha missförstått... vilket ju inte är första gången
Kanske på en Jailbreakad?

Ursäkta mina dumma frågor men jag har ju ingen egen att knappa på än så ibland är det svårt att fatta allt man bara läser om

Både och, ibland kan iPhonens processor rusa av olika anledningar och då blir den VARM.
Behöver inte vara jailbreakad. iPhonens funktionalitet är inte p e r f e k t.
Därför ska man göra en soft reset då och då.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-03 22:50

Hehe, nä det är väl få grejor som är perfekta för allt och alla.
Tack för förklaringen.

Jag startade om telefonen igår och startade om den i morse (6sec på power knappen & sedan stäng av). Tog bort laddaren kl 8 morse har haft ca 5-6 korta telefon samtal & har inte använt några program. Klockan är nu 11.40 och batteriet är halv fullt. Är detta normalt? Finns det något program som kan se om det är någon app som tjuvar processor kraft när den inte används?

Ursprungligen av Stonevalley:

Jag startade om telefonen igår och startade om den i morse (6sec på power knappen & sedan stäng av). Tog bort laddaren kl 8 morse har haft ca 5-6 korta telefon samtal & har inte använt några program. Klockan är nu 11.40 och batteriet är halv fullt. Är detta normalt? Finns det något program som kan se om det är någon app som tjuvar processor kraft när den inte används?

Nej, det är inte normalt.
Och, startade du om genom att första stänga av den och sedan starta den igen?
Gör en soft reset istället(home + powerknappen samtidigt i 10 sek till äpplet dyker upp på skärmen) - tror det finns en viss skillnad i de två olika omstarterna.

  • Medlem
  • Vara
  • 2009-09-08 22:59

Hej allihopa.

Har haft min iPhone 3GS nu i snart 3 veckor. Men använt den effektivt i 2.
Min batteritid har verkligen varierat sig. Första dagarna var det lugnt, men sedan ungefär 3dje dagen så drog den 100% på en natt om inte mindre (6 timmar kanske) !
Fattade inte varför, då visade det sig att WiFi nätverket var på. aaha!
Laddade fullt och stängde av WiFi, men sen i slutet av dagen var den helt slut igen!
Då var det platstjänsterna (Tror jag)

Nu är den helt knäpp. Användningen är lika lång som väntelägestiden och jag rör den inte.
3G av
Mail av
WiFi av
Bluetooth av
Platstjänster av
Notiser av

Här kommer några bilder. Det är så den ser ut nu. och den har nu dragit 15 % på ungefär en halvtimma eller så... Varje minut går den ner.

Snälla säg vad som är felet! kan inte hitta vad som drar strömmen!

TACK.
Mvh Pontus

  • Medlem
  • 2009-09-08 23:21

Arbetskamratens fru fick sin Halebop-iPhone bytt i en Telia-butik pga slött batteri. Givetvis var det några dagars väntetid för undersökning.

Om man gjort omstarter och inte har displayen på hela tiden (film, spel och andra program) men fortfarande tappar batteritid snabbt är det nog dags att lämna in den.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-09 00:00
Ursprungligen av DrDip:

Arbetskamratens fru fick sin Halebop-iPhone bytt i en Telia-butik pga slött batteri. Givetvis var det några dagars väntetid för undersökning.

Om man gjort omstarter och inte har displayen på hela tiden (film, spel och andra program) men fortfarande tappar batteritid snabbt är det nog dags att lämna in den.

Nej, då är det dags att återställa.

  • Medlem
  • Vara
  • 2009-09-09 00:27

Men för bara några dagar sen i ungefär 3 dagar i rad fungerade den utmärkt med totalt 2 dygns vilolägestid och 8 timmars användning på 95%

Då borde det vara någon app eller inställning som tar eller?

Tack för svar

Ursprungligen av P-W:

Men för bara några dagar sen i ungefär 3 dagar i rad fungerade den utmärkt med totalt 2 dygns vilolägestid och 8 timmars användning på 95%

Då borde det vara någon app eller inställning som tar eller?

Tack för svar

Men ta bort de apps du inte använder speciellt, eller helt enkelt gör en återställning och synka programmen med itunes efter att du testat om batteritiden är normal då... då vet du ju att det är någon app som gör skada..

......

Ursprungligen av P-W:

Men för bara några dagar sen i ungefär 3 dagar i rad fungerade den utmärkt med totalt 2 dygns vilolägestid och 8 timmars användning på 95%

Då borde det vara någon app eller inställning som tar eller?

Tack för svar

Hade du åtta timmars användning och 95% kvar av batteriet? Det låter inte sannolikt och jag har svårt att tänka mig att de siffrorna stämmer. 20 minuter och 95% har varit mer troligt

Senast redigerat 2009-09-09 06:28
  • Medlem
  • Vara
  • 2009-09-09 09:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Hade du åtta timmars användning och 95% kvar av batteriet? Det låter inte sannolikt och jag har svårt att tänka mig att de siffrorna stämmer. 20 minuter och 95% har varit mer troligt

Nej jag hade 2 dagars vänteläge och ungefär 6-7 timmars lätt användning, och då hade jag kvar % av 100.

Vad är det som tar batteriet? Det funkade för några dagar sen hur bra som helst!
Är det någon app som bråkar? Isåf vilken..

//Pontus

Ursprungligen av P-W:

Nej jag hade 2 dagars vänteläge och ungefär 6-7 timmars lätt användning, och då hade jag kvar % av 100.

Vad är det som tar batteriet? Det funkade för några dagar sen hur bra som helst!
Är det någon app som bråkar? Isåf vilken..

//Pontus

Vet inte vad du menar med "då hade jag kvar % av 100", men om du menar att du hade 0% kvar efter den tiden och användningen så är det helt normalt för en iPhone. Och antagligen mer än vad du skulle fått med de flesta andra smartphones.
Det är alltså ingen mobiltelefon du har, utan en smartphone.

Ursprungligen av P-W:

Nej jag hade 2 dagars vänteläge och ungefär 6-7 timmars lätt användning, och då hade jag kvar % av 100.

Vad är det som tar batteriet? Det funkade för några dagar sen hur bra som helst!
Är det någon app som bråkar? Isåf vilken..

//Pontus

6-7 timmars användning brukar förbruka hela batteriet

  • Medlem
  • Vara
  • 2009-09-09 12:05

Yes stämmer. Varför är batteritiden så dålig nu då?
Kolla bilderna jag bifogade.. Tack

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-10 01:30
Ursprungligen av P-W:

Yes stämmer. Varför är batteritiden så dålig nu då?
Kolla bilderna jag bifogade.. Tack

Du har väl lagt in någon app som är kasst kodad.

Jailbreakad?

Lättast är som sagt att återställa och börja om.

Ursprungligen av P-W:

Yes stämmer. Varför är batteritiden så dålig nu då?
Kolla bilderna jag bifogade.. Tack

Bilderna säger inte mycket. Du borde ha visat denna istället...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-12 07:21

Fick min 3GS igår och jag märker att batteriet bara åker ner, var minut typ.
Spelar inte ens spel, tog ett par bilder bara :S.
Ska jag återställa den?

P-W:
Och du har gjort en soft reset?

1% var sjätte minut är min tumregel. Nu verkar Apple ha gjort något i 3.1 där det tar längre tid att gå från 100% till 99% men jag tror att det bara är "presentationen" och ingenting annat.

För det första: om man har en NY iPhone ska man tömma batteriet HELT första gången och sen ladda fullt igen, då stabiliseras och förbättras batteriet.

1
Bevaka tråden