Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När får butikerna börja sälja?

Aloha!

När i morgon (klockslag) får MacForum o andra butiker börja sälja SL?

Ursprungligen av Kosmoskatten:

Aloha!

När i morgon (klockslag) får MacForum o andra butiker börja sälja SL?

När de öppnar. Stockholm: Macoteket och Humac kl 09, dStore och inLife kl. 10.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-27 19:42

Imorgon kl 09.00 kommer jag vara på MacHuset i Borås och shoppa loss
Sen blir det till att rusha till jobbet för möte hela dagen xD.

Ursprungligen av Kosmoskatten:

Aloha!

När i morgon (klockslag) får MacForum o andra butiker börja sälja SL?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-27 11:58

Hur fungerar Apple med uppdateringar, kan man springa in i en random butik och køpa Snow leopard eller måste man bestælla det? Funderar på att dra in på Eplehuset vid Nørreport och kika imorgon annars, skulle vara fint att køpa det øver disk.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-27 12:06

Ja, det skall inte vara några problem att köpa det över disk imorgon. Själv skall jag göra det

Ursprungligen av mista:

Hur fungerar Apple med uppdateringar, kan man springa in i en random butik och køpa Snow leopard eller måste man bestælla det? Funderar på att dra in på Eplehuset vid Nørreport och kika imorgon annars, skulle vara fint att køpa det øver disk.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-27 12:21
Ursprungligen av Drakfot:

Ja, det skall inte vara några problem att köpa det över disk imorgon. Själv skall jag göra det

Fint, då får jag en orsak till att springa førbi dær imorgon och antagligen køpa en massa andra saker jag inte behøver.

Ursprungligen av mista:

Hur fungerar Apple med uppdateringar, kan man springa in i en random butik och køpa Snow leopard eller måste man bestælla det? Funderar på att dra in på Eplehuset vid Nørreport och kika imorgon annars, skulle vara fint att køpa det øver disk.

Aah skönt med fler Köpenhamnsbor i tråden...!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-27 12:52
Ursprungligen av Anders Båth:

Aah skönt med fler Köpenhamnsbor i tråden...!

Hah, så du har också fastnat på andra sidan sundet? Ptja, vågar sæga att jag trivs.

Ursprungligen av Zimmerman:

Många av dom vanliga användarna är lyckligt omedvetna om vad Leopard och Snow Leopard är för något. Tack och lov.

Verkligen. Kænner flera som installerat SL och få upplever några direkta skillnader æven om jag sjælv sætt ett par mærkligheter, dock ær det ju framførallt en teknisk uppdatering som, i min mening, verkar fungera briljant. Och før den kostnaden det kommer med ær det vært multum, vissa funktioner i SL skulle jag utan tvekan kunna betala fullpris før. Førvæntar man sig något nytt och hæftigt blir man besviken, førvæntar man sig många førbættringar och smart tænkande blir man glad.

Ursprungligen av mista:

Hur fungerar Apple med uppdateringar, kan man springa in i en random butik och køpa Snow leopard eller måste man bestælla det? Funderar på att dra in på Eplehuset vid Nørreport och kika imorgon annars, skulle vara fint att køpa det øver disk.

Humac på Vestbrogade sa att dom skulle ha det.
Tänkte själv köpa det där imorgon.

Nu byggs det upp förväntningar minsann. Det ska bli himla kul att läsa om reaktionerna i morgon och under helgen. Min prognos är "Var det allt? Jag är besviken! Inte värt pengarna." För på ytan är det ändå smärre förändringar. Ett mer polerat GUI och allmänt lite snabbare. De stora förändringarna ligger under ytan, och det är när man som utvecklare börjar kolla på Grand Central Dispatch och OpenCL som det verkligen vattnas i munnen. Snow Leopard är en plattform för framtiden, men den vanlige användaren kommer knappt märka någon skillnad inledningsvis. Eller vad tror ni?

Den "vanliga användaren" jagar inte SL :-D. Han/hon ser det först när dom köper en Mac som har det förinstallerat. Många av dom "vanliga användarna" är lyckligt omedvetna om vad Leopard och Snow Leopard är för något. Tack och lov.
Tänk om alla skulle vara nördar som vi? Jezez vilken konstig värld det skulle vara. Skrämmande tanke.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

men den vanlige användaren kommer knappt märka någon skillnad inledningsvis. Eller vad tror ni?

Senast redigerat 2009-08-27 12:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Den vanliga användaren jagar inte SL

Säg inte det. Jag ska precis knalla iväg och boka upp tio SL till kollegorna. Alla ser fram emot det himla mycket trots att det mest är mail och (hhuuu) Office som används.

Ursprungligen av Zimmerman:

Den "vanliga användaren" jagar inte SL :-D. Han/hon ser det först när dom köper en Mac som har det förinstallerat. Många av dom "vanliga användarna" är lyckligt omedvetna om vad Leopard och Snow Leopard är för något. Tack och lov.
Tänk om alla skulle vara nördar som vi? Jezez vilken konstig värld det skulle vara. Skrämmande tanke.

Jag är en typisk vanlig användare, men jag mår psykiskt dåligt när jag inte har det senaste.

Den här bilden gör hela uppdateringen värd pengarna; man kan stänga av den jävla zoomen som stör mig i mitt surfande! Snow Leopard Visual Guide

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-27 13:09
Ursprungligen av Leftrustle:

Den här bilden gör hela uppdateringen värd pengarna; man kan stänga av den jävla zoomen som stör mig i mitt surfande! Snow Leopard Visual Guide

Ja! Satan vad bra.

Det är Grand Central Dispatch, OpenCL och fullt stöd för Exchange Server (åtminstone 2007'an) som är grejen med SL - och det är STORT. Allt annat är bagateller. Småkrafs.

Kodningen av Grand Central Dispatch tog säker större delen av all tid och mankraft i hela SL's utveckling :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är Grand Central Dispatch, OpenCL och fullt stöd för Exchange Server (åtminstone 2007'an) som är grejen med SL - och det är STORT. Allt annat är bagateller. Småkrafs.

Kodningen av Grand Central Dispatch tog säker större delen av all tid och mankraft i hela SL's utveckling :-D.

"Preaching to the choir", hört det uttrycket?

Skickat till SOLNA, SE 27 aug 2009
Beräknat leveransdatum 03 sep 2009 (kan komma att ändras)
Aktuell leveransstatus Postleverans – posten tar 5-10 dagar 23 aug 2009

Lär komma fram imorgon!

Ursprungligen av demierre:

Skickat till SOLNA, SE 27 aug 2009
Beräknat leveransdatum 03 sep 2009 (kan komma att ändras)
Aktuell leveransstatus Postleverans – posten tar 5-10 dagar 23 aug 2009

Lär komma fram imorgon!

Jag har exakt samma uppgifter fast Sundbyberg i stället

Då är det bekräftat... det kommer inte imorgon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 13:43
Ursprungligen av demierre:

Skickat till SOLNA, SE 27 aug 2009
Beräknat leveransdatum 03 sep 2009 (kan komma att ändras)
Aktuell leveransstatus Postleverans – posten tar 5-10 dagar 23 aug 2009

Lär komma fram imorgon!

Jag har exakt samma fast Sollentuna och det KOMMER komma fram imon!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-08-27 13:48
Ursprungligen av crayzee:

Jag har exakt samma fast Sollentuna och det KOMMER komma fram imon!

jag har exakt samma fast Djursholm, SE.. det KOMMER komma IDAAAAAG

Ursprungligen av crayzee:

Jag har exakt samma fast Sollentuna och det KOMMER komma fram imon!

Tar det ett dygn att skicka brev från Nederländerna till Sverige? Står att min skickades idag.

Ursprungligen av Capeman:

Och här:
IDG - Billig uppgradering fungerar med OS X Tiger

Då borde diskussionerna kring vilken sorts skiva man får ta slut här.

SL är världens billigaste OS :-). Snacka om tungt subventionerat av hårdvaruavdelningen :-).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 17:36
Ursprungligen av Zimmerman:

SL är världens billigaste OS :-). Snacka om tungt subventionerat av hårdvaruavdelningen :-).

Nu plötsligt förstår man varför det inte finns någon "egen" Mac OS X 10.6-skiva att köpa. Den behövs inte. Måste vara skönt för Apple att tjäna alla pengar på hårdvaran.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-27 16:01

Jag räknar med att skivan kommer någon gång i nästa vecka.
Hur kommer ni installera Snow Leopard, uppgradering eller total rensning av hårddisken först?
För min del blir det nog en formatering och ominstallation. För ett tag sedan kraschade min hårddisk och när jag återställde den med Time Machine var det något som inte riktigt stämde då det saknades ikoner och docken var borta, lyckades fixa det ganska enkelt men vill ändå göra rent på hårddisken.

Ursprungligen av joakimo:

Hur kommer ni installera Snow Leopard, uppgradering eller total rensning av hårddisken först?

Jag tror att jag kommer att "börja om från början" med en tom hårddisk, och installera om alla program som behövs.

Jag har kört med "Arkivera och installera" (eller med "Migrationsassistenten" vilket blir ungefär samma resultat)...
från Panther till Tiger
från Tiger till Leopard
från Leopard (PowerPC) till Leopard (Intel)
Och det var nog "arkivera och installera" även från Jaguar till Panther - minns inte riktigt.

Så nu tycker jag det är dags att rensa bort alla rester av en massa saker man installerat genom åren.

Men man ska aldrig säga aldrig... Det är möjligt att jag ångrar mig och kör en vanlig uppdatering, och försöker städa lite manuellt efteråt i stället - kanske med lite hjälp av "Appcleaner" eller något liknande program.

Men oavsett vilken väg jag väljer så kommer jag att behålla min Leopard-installation på en annan disk, så att man kan gå tillbaka och köra där, om där är något program som inte funkar i Snow Leopard.

Ursprungligen av joakimo:

Hur kommer ni installera Snow Leopard, uppgradering eller total rensning av hårddisken först?

Jag har redan installerat på tre maskiner (har access genom ADT). Gjorde uppgradering på alla och det funkade himla bra på de två "normala" maskinerna. På min MBP som jag har som utvecklingsmaskin hängde sig installeraren först, men gjorde klart jobbet efter en reboot. Sen har det varit lite småstrul som jag till sist fick ordning på igår kväll. Men jag får skylla mig själv, den datorn är hårt prövad med åtskilliga betaversioner av OS, XCode och annat installerat lite huller om buller. På den ska jag nu göra en total nyinstallation, allt fräscht och fritt från testversioner och KEXTar man inte vet vad de gör. Kanske väntar jag på att min Crucial M256 SSD har kommit så gör jag allt på en gång. Och får förhoppningsvis en blixtrande snabb dator i knät.

Bevaka tråden