Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify - nästa generations musiktjänst?

Tråden skapades och har fått 752 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av timothy:

Det känns verkligen inte moraliskt försvarbart att betala 99kr/mån när nån procent eller promille går ner i fickan på artisterna. Återigen skjuter skivbolagen sig i foten.

Att skivbolagen och mellanhänder får mer av intäkterna än artisterna är iofs knappast något nytt, och det gällde ju även på vinyl/CD-tiden.

Det man däremot kan vara tveksam till är hur skivbolagen fördelar intäkterna när det gäller digitala tjänster. Som det pratats om i ett par trådar här är den ofta väldigt låg på storbolagen, och då har ändå grovjobbet gjorts av Apple, Spotify och andra, så det handlar inte direkt om några större utvecklingskostnader för dem.

Ursprungligen av false messiah:

Att skivbolagen och mellanhänder får mer av intäkterna än artisterna är iofs knappast något nytt, och det gällde ju även på vinyl/CD-tiden.

Skillnaden är väl att det inte längre behöver vara så…

  • Medlem
  • 2009-08-19 11:05

timothy: Om det är moraliskt försvarbart eller inte beror väl på hur du ser på Spotify och motsvarande tjänster. Tycker du det är ekvivalent med att köpa skivor, eller att lyssna på radio? Ersättningen till artister ligger på radionivå. Antar att du har läst det här: Mediernas rädsla, eller Spotify betalar bättre än radio « Emanuel Karlstens blogg - redaktör Dagen.se

Eller hur menar du att moralen kommer in?

Ursprungligen av jgb:

Tycker du det är ekvivalent med att köpa skivor, eller att lyssna på radio?

Tycker och tycker... skivbolagen själva lanserar ju Spotify som det lagliga alternativet till nedladdning, som i sin tur är det olagliga alternativet till att köpa skivor eller musikfiler. Spotify är ingen radio.

Ursprungligen av Dumb Dan:

Tycker och tycker... skivbolagen själva lanserar ju Spotify som det lagliga alternativet till nedladdning, som i sin tur är det olagliga alternativet till att köpa skivor eller musikfiler. Spotify är ingen radio.

Man bör nog komma ihåg att vad som är ett bra alternativ för skivbolagen inte nödvändigtvis är ett bra alternativ för artisterna.

(Det finns ett citat om att skivbolagen bryr sig om sina artister på samma sätt som bönder bryr sig om sin boskap, och det finns ju viss sanning i det. Åtminstone när det gäller storbolag.)

Jag tycker inte det går att jämföra spotify med radio. Det är moraliskt dåligt att andra roffar åt sig nästan hela kakan som artisterna borde ha del av. Helt ok att spotify och såklart skivbolagen ska tjäna en slant på de där 99kr, men om så lite av de pengarna hamnar hos artisterna så känns det lika dåligt att betala 99kr till spotify som om jag hade betalat det till piratebay. Jag hakade alltså inte upp mig på hur mycket/lite musiken är värd. Sen hur det står till med min moral vetitusan

  • Medlem
  • 2009-08-19 14:38

Dumb Dan: Spotify verkar mer se sig som en radio som även erbjuder dig möjligheten att köpa låtarna direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-19 15:36

Man kan ju förstå Uggla i hans utfall mot sitt skivbolag men samtidigt så går ju Spotify än så länge med förlust och det bedömda värdet av Spotify som skivbolagen har del i är ju endast ett bedömt värde som mycket väl kan rasa på kort tid om tjänsten inte utvecklas mer.
Man kan väl säga att artisterna (genom sina skivbolag) bistår med riskkapital till Spotify i form av sina alster. Men då ska de ju också få avkastning på sitt riskkapital om det går bra för tjänsten och det är väl där det är väldigt oklart vad som kommer att gälla. Risken är nog överhängande att eventuell vinst blir kvar hos Spotify och skivbolagen, typ Hollywood accounting.

Är som de flesta vet ingen större diggare av Spotify, men bra att ha
om man inte har tillgång till någonting annat just då och jag har ju
mitt konto, så nu när jag står och sorterar ut en massa videoband
och kassettband (som jag inte tittat/lyssnat på på åratal) så drog
jag igång Spotify, gick över till "Radio", valde Blues och...

Det går ju inte att lyssna på med så mycket reklam!!!

Tämligen värdelöst...

LCR

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-24 16:43
Ursprungligen av LCR:

Är som de flesta vet ingen större diggare av Spotify, men bra att ha
om man inte har tillgång till någonting annat just då och jag har ju
mitt konto, så nu när jag står och sorterar ut en massa videoband
och kassettband (som jag inte tittat/lyssnat på på åratal) så drog
jag igång Spotify, gick över till "Radio", valde Blues och...

Det går ju inte att lyssna på med så mycket reklam!!!

Tämligen värdelöst...

LCR

Betala då? Verkar märkligt att välja reklamvariant om man inte vill ha reklam...

Ursprungligen av Skilling:

Betala då? Verkar märkligt att välja reklamvariant om man inte vill ha reklam...

Jag har alltid varit ganska kritisk mot konceptet från början,
men erkänt att det är ett bra sätt att kanske hitta ny musik
eller hitta en låt man vill veta hur den låter, men att använda
Spotify som standard musikkälla är (för mej) inte bra nog,
fast det har vi ju bråkat om tidigare...

Vad jag syftade på här var att antalet reklaminlägg har ökat
otroligt mycket så det känns nästan som om det är mellan
varranan låt, så var det inte förut (på "radio" Spotify i alla fall)...

LCR

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-24 17:03
Ursprungligen av LCR:

Jag har alltid varit ganska kritisk mot konceptet från början,
men erkänt att det är ett bra sätt att kanske hitta ny musik
eller hitta en låt man vill veta hur den låter, men att använda
Spotify som standard musikkälla är (för mej) inte bra nog,
fast det har vi ju bråkat om tidigare...

Vad jag syftade på här var att antalet reklaminlägg har ökat
otroligt mycket så det känns nästan som om det är mellan
varranan låt, så var det inte förut (på "radio" Spotify i alla fall)...

LCR

Vilket, om man bortser från att ersättningen till artisterna är funky, skulle kunna anses vara väldigt bra och ett tecken på att det snurrar på bra för Spotify.

Beror på hur man ser det, men jag tycker nog ändå att man får ta reklamen när man väljer en gratisversion av en betaltjänst.

Ursprungligen av Skilling:

Vilket, om man bortser från att ersättningen till artisterna är funky, skulle kunna anses vara väldigt bra och ett tecken på att det snurrar på bra för Spotify.

Beror på hur man ser det, men jag tycker nog ändå att man får ta reklamen när man väljer en gratisversion av en betaltjänst.

Absolut, men jag stod ut en så där 7-8 låtar sen föredrog
jag tystand över reklamen. Det var allt jag ville säga...

LCR

  • Medlem
  • 2009-08-24 14:24

Det här är nog en av de mest förvirrade artist-sidorna på Spotify: Spotify Resource

Kolla igenom alla album...

Ursprungligen av jgb:

Det här är nog en av de mest förvirrade artist-sidorna på Spotify: Spotify Resource

Kolla igenom alla album...

Japp, en kollega var helt förvirrad. "Heter dom inte Teddybears STHML längre?". Sen kollade han in resten av skivorna.

Över huvudtaget måste dom lösa artister med samma namn bättre. Nico är rätt hopplöst att lyssna på tex.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-24 20:06

En kollega räknade lite kort på hur många spelningar en av våra låtar behöver för att vi ska kunna dela på en pizza för 45 kr. 370000 spelningar skulle krävas... Räknar vi om detta i år, så skulle det ta ca 3,5 år. Helt galet Jag förspråkar nog ändå PB.

Spotify kommer urholka folks lusta att köpa musik, oavsett format, och det kommer leda till döden mycket alternativ musik. Det är liksom inte länt att lägga ens en timme p åatt få upp skiten, för det har man ekonomiskt inte igen på en livstid...

Ursprungligen av Odd Bob:

En kollega räknade lite kort på hur många spelningar en av våra låtar behöver för att vi ska kunna dela på en pizza för 45 kr. 370000 spelningar skulle krävas... Räknar vi om detta i år, så skulle det ta ca 3,5 år.

Grattis!

Se bara till att inte fastna i en dekadent livsstil och börja bränna stålar på lyxbilar, dyra kvinnor och droger om det handlar om så mycket pengar.

Ursprungligen av Odd Bob:

Spotify kommer urholka folks lusta att köpa musik, oavsett format, och det kommer leda till döden mycket alternativ musik.

Håller med 100%

Jag tror ni har helt fel. Tror snarare Spotify kommer få upp ögonen för att det finns lagliga alternativ och öka betalningsviljan. Är det tillräckligt enkelt att handla, och man redan är inne i systemet, så kanske man skiter i Pirate Bay....

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-24 20:59
Ursprungligen av PeterH:

Jag tror ni har helt fel. Tror snarare Spotify kommer få upp ögonen för att det finns lagliga alternativ och öka betalningsviljan. Är det tillräckligt enkelt att handla, och man redan är inne i systemet, så kanske man skiter i Pirate Bay....

Eeeexakt!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-24 20:59
Ursprungligen av Odd Bob:

Spotify kommer urholka folks lusta att köpa musik, oavsett format, och det kommer leda till döden mycket alternativ musik.

Tror jag inte en sekund på. Det gamla sättet att sälja musik har varit dött i många år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-24 20:18

Nä det gäller att passa sig...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-24 20:28

Så, jag har tänkt att skriva ett inlägg om det här ett tag, men inte blivit av. Förrän nu:

Det här med att välja Pirate Bay istället för Spotify av moraliska skäl, det fattar jag inte. Jag bryr mig inte så mycket om det dock, så gör som ni vill.

Som musiker är jag dock klar över vad jag anser vara mest värt för mig. Visserligen är jag smått förbannad på hur ersättningar fördelas, men hur jag än räknar på det kan jag inte se att jag får in mer kosing via Pirate Bay (som i mitt fall är helt ok på alla sätt, jag är en CC-artist).

Däremot värderar jag att ligga på Spotify väldigt högt av den anledningen att jag får en jävla massa lyssnare på det. Exakta siffror har jag inte, men av den feedback jag får från lyssnarna så kan jag ganska säkert förstå det. Spotify är ett suveränt sätt att lyssna och när folk blir bara lte intresserade av det jag gör, är det otroligt smidigt att de redan har musiken i sin spelare. Rent galet mycket smidigare än att tanka ner från en torrentsida.

Sån är jag. Jag vill att människor lyssnar på mig. Det är anledning #1 att jag ger ut musik.

Ursprungligen av Skilling:

Det här med att välja Pirate Bay istället för Spotify av moraliska skäl, det fattar jag inte.

Skälet skulle i så fall vara att en torrent inte berikar någon annan än lyssnaren, medan en Spotifylyssning innebär pengar i fickorna på:
1. Spotify
2. Skivbolagen
3. Skattemyndigheten
4. Kreditkortsföretagen / Paypal
5. Digitaldistributörerna
6. Dom stim-medlemmar som spelas mest i sr, svt och reklamradion.
...och nästan ingenting åt artisterna.

Att betalningsviljan skulle öka av att lyssna på Spotify är en ren gissning, idag finns ju inget som tyder på det. Tvärtom kan jag tänka mig att möjligheten att lagligt lyssna gratis innebär att färre är beredda att betala för musik.

Förhoppningsvis ökar ersättningen framöver, men man ska ju ha klart för sig att även om den dubbleras så krävs det en helvetes massa klick för att komma upp till pizza-nivån. Visserligen blir det ständigt fler betalande kunder och mer reklamintäkter, men det blir också fler låtar som ska dela på pengarna. Den som lever får se.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-25 06:59
Ursprungligen av Dumb Dan:

Skälet skulle i så fall vara att en torrent inte berikar någon annan än lyssnaren, )

Mnjae, nog hamnar det en och annan miljon i fickan på de som driver de största torrentsajterna...

Spotify är ju den första seriösa streamingtjänsten i det här slaget. Att den utvecklingen har tagit fart ser jag som viktigt, jag tror att det bara är början och jag hoppas att det kommer mer rättfärdiga ersättningssystem.

Tyvärr tenderar allt som skivbolagen får vara med och styra att bli kleggigt och äckligt. Branschen är så infekterad så bäst vore kanske att den bara gick omkull och dog och så får det byggas upp en ny kultur. I don't know. På ett vis är jag ganska uppgiven.

Vad jag är säker på är dock att ny och bra teknik ska användas och man får hitta vägar som funkar. Att hålla den tillbaks varken går eller är önskvärt.

Ursprungligen av Skilling:

Vad jag är säker på är dock att ny och bra teknik ska användas och man får hitta vägar som funkar. Att hålla den tillbaks varken går eller är önskvärt.

Det är ju vad piraterna brukar säga om torrenttekniken.

Vad som händer imorgon vet vi rätt lite om, det som händer idag är att ingen annan än ovan nämnda aktörer tycks tjäna på Spotify, samtidigt som torrents sprider kultur gratis, på gräsrotsnivå. Är du verkligen så sugen på att stödja VISA och Sony BMG?

För övrigt är det lite slarvigt att jämföra eventuella reklamintäkter från torrentsajter med den jättebusiness som Spotify - idag värderat till två miljarder - har blivit.

Ursprungligen av Dumb Dan:

Vad som händer imorgon vet vi rätt lite om, det som händer idag är att ingen annan än ovan nämnda aktörer tycks tjäna på Spotify, samtidigt som torrents sprider kultur gratis, på gräsrotsnivå. Är du verkligen så sugen på att stödja VISA och Sony BMG?

Det har ju pratats om att Spotify ska börja sälja mp3:or också. Det tror jag kan göra stor skillnad för försäljningen. (Speciellt om de börjar ösa på med mer reklam. )

Citat:

För övrigt är det lite slarvigt att jämföra eventuella reklamintäkter från torrentsajter med den jättebusiness som Spotify - idag värderat till två miljarder - har blivit.

Man ska nog vara skeptisk till värderingar innan Spotify faktiskt har funnits ett tag. Även om de är värderade till 2 miljarder så drar de ju knappast in de pengarna och kommer nog inte att göra det på bra länge.

Ursprungligen av false messiah:

Det har ju pratats om att Spotify ska börja sälja mp3:or också. Det tror jag kan göra stor skillnad för försäljningen. (Speciellt om de börjar ösa på med mer reklam. )

Jo, men helt ärligt, vad kommer dom erbjuda som ingen annan (iTunes, CDON, Nokia Music Store, Amazon) inte redan erbjuder när det gäller MP3? 1 kr styck? 320 kb? Det återstår att se.

Ursprungligen av Patrik D:

Jo, men helt ärligt, vad kommer dom erbjuda som ingen annan (iTunes, CDON, Nokia Music Store, Amazon) inte redan erbjuder när det gäller MP3? 1 kr styck? 320 kb? Det återstår att se.

Skillnaden som jag ser det är att Spotify kan erbjuda det medans man lyssnar på musiken, och dessutom (om det handlar om betalande användare) redan har kontouppgifterna. Så det är en lägre tröskel mellan att lyssna på en låt man gillar och att köpa den.

iTunes har iofs en liknande funktion (länkarna till Store), men där lyssnar man ju oftast på musik man redan har.

Ursprungligen av false messiah:

Skillnaden som jag ser det är att Spotify kan erbjuda det medans man lyssnar på musiken, och dessutom (om det handlar om betalande användare) redan har kontouppgifterna. Så det är en lägre tröskel mellan att lyssna på en låt man gillar och att köpa den.

iTunes har iofs en liknande funktion (länkarna till Store), men där lyssnar man ju oftast på musik man redan har.

Spotify länkar redan till 7digital.com och mp3orna kostar 7 spänn 320 kbps, finns även en del 320 kbps AAC. Inte så användarvänlig site i sig, men direktlänkningen från spotify är ju smidig - högerklicka på låten --> buy from --> 7digital.com

Bevaka tråden