Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3GS hur sjutton få kontakt med MBP via blåtand?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jahapp, här sitter man då med en ny fin MBP, köpt för man vill testa om det var sant det där skrytet att Mac det är mycket enklare och stabilare och strular mindre än PC. Jo pyttsan skulle jag vilja säga. Jag har haft ungefär lika mycket lustiga fenomen med denna MBP som med min PC-laptop. Men jag gillar min MBP ändå för dess andra kvalitéter.

Men, idag kom nästa strul som gör mig så föööööörbenad..

Fick hem min flång nya 3Gs iPhone och tänkte att det kunde ju vara trevligt att få igång blåtanden mellan 3Gs och MBP, både rent generellt och inte minst för att kunna använda 3Gs som internetuppkoppling för MBP när man är ute på språng.

Men, gissa vad, det sket sig (givetvis höll jag på att säga...)

Jag har som jag ser det gjort så som man ska göra, och följer guiden i MBP för att parkoppla enheterna med varandra. Men det säger att det är parkopplat men enheten (iPhone) visas som "inte ansluten" i både iPhone och i listan över enheter i MBP.

Har testat flera gånger nu och en enda gång hann det bli grönt och uppkopplat i en sekund, sen hoppade det över till inte uppkopplad igen.

Hur sjutton gör man? Eller vad gör jag för fel??

Jag har givetvis BT aktiverat på båda apparaterna, jag väljer "ställ in BT enhet" och följer den guide som dyker upp till punkt och pricka. Guiden säger att allt är klart och OK, men enheten är lik förbenat inte uppkopplad!!!

Kan någon hjälpsam fena rädda mig?

När vi ändå är igång, så vore jag glad om någon förklarade hur man fixar så att man kan använda 3Gs internetanslutning till MBP ute på stan, både med USB och med BT.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-31 20:16

Från manualen, sida 42:

Använda iPhone som modem

Du kan använda iPhone 3G eller senare som ett modem om du vill ansluta till Internet,
eller skapa en Internetdelning, med din dator. Du kan ansluta iPhone till datorn med en
dockningskontakt-till-USB-kabel eller via Bluetooth.
Obs! Ytterligare avgifter kan tillkomma. Kontakta mobiloperatören för mer information.
Internetdelning fungerar över det mobila datanätverket, du kan inte dela en Wi-Fi-
anslutning till Internet. Om du har en 3G-anslutning kan du både ringa och ta emot
samtal medan Internetdelning är igång.
Obs! Om du vill använda iPhone som ett modem med en Mac måste den ha Mac OS X
10.5.7 eller senare

Skapa en Internetdelning:
1 Välj Allmänt > Nätverk > Internetdelning under Inställningar.
2 Dra reglaget för Internetdelning till På.
3 Anslut iPhone till din dator:

USB: Anslut datorn till iPhone med en dockningskontakt-till-kabel. Välj iPhone på
datorn under nätverkstjänster i systeminställningen Nätverk.
På en Mac dyker ett fönster upp med meddelandet ”Ett nytt nätverksgränssnitt har
upptäckts” första gången du ansluter. Klicka på Nätverksinställningar, konfigurera
nätverksinställningarna för iPhone och klicka sedan på Utför. På en PC använder du
kontrollpanelen Nätverk till att välja och konfigurera iPhone-anslutningen.

Bluetooth: På iPhone öppnar du Inställningar > Allmänt > Bluetooth och aktiverar
Bluetooth. Läs sedan dokumentationen som följde med datorns systemprogramvara
för att parkoppla och ansluta iPhone till datorn.
När du är ansluten visas ett blått streck högst upp på skärmen. Internetdelning förblir
aktivt när du ansluter via USB, även om du inte aktivt använder Internetanslutningen.
Övervaka användningen i det mobila datanätverket: Öppna Inställningar och välj
Allmänt > Användning.

Tack för det Jetwash, jag ska testa via USB så snart jag installerat OS 3.0.1 i 3Gs.

Men det blir svårare att testa med BT då det ju verkar omöjligt att få till parkopplingen så att det även står "Ansluten" trots att jag följer den guide som dyker upp när man väljer "Ställ in BT-enhet" på MBP. Några tips på det?

Jag kan inte ens minnas att jag fick någon dokumentation på datorns systemprogramvara när jag köpte min MBP? Och vad ska den vara bra för? Ska inte guiden i MBP fixa det som behövs, eller ge besked om nåt annat behövs?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-31 21:00

Jag hade inga problem att få det att fungera med BT på min MBP. Så det måste vara nåt annat knas. Ska testa strax så fort min iPhone också är klar med 3.0.1 uppdateringen.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-31 21:09

På min står det Ej ansluten i iPhone, men när Internetdelning är aktiv står det Ansluten.

Tack igen Jetwash.

Jag går på ett kort dambesök och återkommer sen och kollar hur det gått för dig.

Försök att komma ihåg hur du bockade för ett alternativ som fanns i guiden, jag tror jag testade både ibockat och inte utan skillnad.

Dr Tinnitus

Nu har jag suttit och testat och tragglat i en timme på alla möjliga varianter på att försöka få igång BT mellan min 3Gs och MBP, men det går inte....

3Gs verkar aldrig hitta MBP fast MBP BT är på och upptäckbar.

MBP hittar 3Gs, det går att parkoppla så parkopplingen blir OK, och då lyser det grönt och heter "Ansluten" om 3Gs som enhet i MBP. Men, då kommer sista sidan upp i Guiden på MBP och där är det förbockat ett val att ha enheten som nätverksserieport tror jag det står, och då trillar "ansluten" bort och enheten blir röd och "ej ansluten"

Har provat allt nu, och det är bara att ge upp. Blir till att ringa Apple support och fråga vad i hela friden.....

Som jag sa, det där snacket om att Mac är så himla överlägset PC för Mac bara funkar direkt och aldrig krånglar, det känns vääääääldigt överdrivet nu....

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-01 00:56

Jag tror du har missförstått vad "ansluten" innebär. Datorn och telefonen är bara "anslutna" mot varandra när de faktiskt har en uppkoppling, så länge de inte aktivt pratar med varandra så är de inte anslutna.

Du verkar ha lyckats att para ihop datorn och telefonen i alla fall. Prova med det här:

Gå in i Inställningar -> Bluetooth och se till att "Visa Bluetooth-status i menyn" är ikryssad. Sen går du till Bluetooth-menyn i menyraden (uppe till höger i menyn med en Bluetooth-ikon). Från den menyn väljer du din iPhone och "Anslut till nätverk".

Ursprungligen av bredell:

Jag tror du har missförstått vad "ansluten" innebär. Datorn och telefonen är bara "anslutna" mot varandra när de faktiskt har en uppkoppling, så länge de inte aktivt pratar med varandra så är de inte anslutna.

Du verkar ha lyckats att para ihop datorn och telefonen i alla fall. Prova med det här:

Gå in i Inställningar -> Bluetooth och se till att "Visa Bluetooth-status i menyn" är ikryssad. Sen går du till Bluetooth-menyn i menyraden (uppe till höger i menyn med en Bluetooth-ikon). Från den menyn väljer du din iPhone och "Anslut till nätverk".

Har tyvärr redan testat det ca 25 gånger, och det funkar inte. Det blir aldrig någon anslutning.

En sak till.

Försökte nu få igång att använda 3Gs som ett modem för internet till min MBP. Följde då Jetwash fina lilla guide här ovan, och allt såg bra ut i början.

Valde på 3Gs Allmän > Nätverk > Internetdelning under Inställningar. Hade då BT på för att det skulle gå att ansluta både via BT och USB. Då måste en parkoppling göras, och den fortskred som tidigare, med resultat att parkopplingen sades vara OK och klar, men ingen kontakt eller uppkoppling sker mellan 3Gs och MBP.

Inte nog med det, under detta så hoppade inställningarna i 3Gs ut från "Internetdelning" och sen fanns på sidan "Nätverk" endast valet "mobilt datanätvek" valet "Internetdelning" var spårlöst försvunnet.....

Blir man trött eller trött...

Nån som har en gammal SE 388 och en bärbar 386:a så kan vi byta jämt mot de här MBP och 3Gs då de i denna stund känns dom leksaker.......

Jo jag skojar lite, gubbsur som man är....

Dr Tinnitus

Inte kan man sova när det strular så här, så jag har hållit på och knåpat nu och det är dags för en liten update.

Jag har till slut fått fart på internetdelningen mellan 3Gs och MBP, men bara med BT, med USB så gick det inte. För hur jag än försökte så stod det "kabel inte ansluten" SUCK!!!

Så jag gick över till att knåpa med BT istället. Jag fick till slut, eller rätt som det var, igång internetdelningen som MBP kan surfa på 3Gs uppkoppling. Det var ett par inställningar som inte var gjorda och som guiden eller problemhjälpen sa ett jota om och det var bara tur att jag råkade hitta dem själv. Men det gick inte att få igång så man på MBP kunde bläddra i enheten 3Gs, inte heller gick det att sända filer från MBP till 3Gs trots att de var anslutna med varandra via BT (internetdelning). Hur jag än försökte så blev svaret "enheten har inte de funktionerna"

Men va F..... Är det så korkat att det inte ska gå att skicka en bild eller annan fil mellan 3Gs och MBP?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-01 07:33
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Men va F..... Är det så korkat att det inte ska gå att skicka en bild eller annan fil mellan 3Gs och MBP?

Inte ännu. Testa Airshare eller MobileMe iDisk istället.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-08-01 08:35
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

I
Men va F..... Är det så korkat att det inte ska gå att skicka en bild eller annan fil mellan 3Gs och MBP?

Dr Tinnitus

Varför vill du göra så? När du kopplar in din iPhone med usb till din mbp så startar iPhoto och bilderna kan föras över. Kan ju inte bli enklare!

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Det var ett par inställningar som inte var gjorda och som guiden eller problemhjälpen sa ett jota om och det var bara tur att jag råkade hitta dem själv.

Det vore trevligt om du skrev vilka inställningar det var så kanske någon annan som har problem kan få hjälp av din tråd

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Men va F..... Är det så korkat att det inte ska gå att skicka en bild eller annan fil mellan 3Gs och MBP?

Detta var något jag störde mej på i början, men det är egentligen ett rätt onödig funktionalitet. I iPhone går allting smidigt med mail, så att skicka bilder är enkelt hanterat på det sättet. Som MatsOlov skriver så synkroniseras bilderna automatiskt med iPhoto (eller Aperture) till din egen dator så det behovet ser jag inte. Synkroniserar du ditt bildbibliotek via iTunes så optimeras även bildernas storlek för att fungera bra på iPhone.

Angående övriga filer, så använder jag personligen MobilMe, men även DropBox eftersom dom har trevliga funktioner för att dela en katalog med kompisar, osv. Dessa båda är tillgängliga från alla mina datorer samt från min iPhone

Att skicka filer över bluetooth är ingen vidare optimal lösning så jag är egentligne bara glad att komma undan detta (har en Nokia E90 som jag ibland tvingas kopiera t.ex. foton från via bluetooth, tacka vet jag iphone's sync)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-01 10:06
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Så jag gick över till att knåpa med BT istället. Jag fick till slut, eller rätt som det var, igång internetdelningen som MBP kan surfa på 3Gs uppkoppling. Det var ett par inställningar som inte var gjorda
Dr Tinnitus

Vilka inställningar var det?
Jag har exakt samma problem med min Nokia N73.
Jag hittade en del info när jag Googlade och det verkar som att firmware på mobilen och Leoparden inte tycker om varann. Med Tiger hade jag inga problem.

Men iPhonen är ju Apples egen så det bprde ju inte vara firmware-problem då?

Min 3GS är på väg så vi får väl se hur den bär sig åt

/ Terhi

  • Medlem
  • 2009-08-23 11:52

Dr Tinnitus: Jag undrar också vilka inställningar det var. Jag satte mig ner och tänkte vara lite flashig inför brorsan och sen fick jag inte igång det.. Trodde det bara var att ha parkopplat telefonen och datorn och sen tuta och köra. Men tji fick jag! Jag hittade ju inte ens datorn på telefonen!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-23 11:58
Ursprungligen av jac:

Dr Tinnitus: Jag undrar också vilka inställningar det var. Jag satte mig ner och tänkte vara lite flashig inför brorsan och sen fick jag inte igång det.. Trodde det bara var att ha parkopplat telefonen och datorn och sen tuta och köra. Men tji fick jag! Jag hittade ju inte ens datorn på telefonen!

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/266309-iphone-os-3-0-tethering.html?highlight=tethering

  • Medlem
  • 2009-08-23 12:49

Men den tråden verkade inte innehålla några lösningar... Den diskuterade tehtering mer i allmänhet... Förvisso snackade de om ipcc-filer, men det vill jag inte hålla på och pilla i när allt annat funkar perfekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-23 13:03
Ursprungligen av jac:

Men den tråden verkade inte innehålla några lösningar... Den diskuterade tehtering mer i allmänhet... Förvisso snackade de om ipcc-filer, men det vill jag inte hålla på och pilla i när allt annat funkar perfekt.

iPhone: Troubleshooting Internet Tethering

1
Bevaka tråden