Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fota på bröllop

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Tänkte fota på en bekants bröllop. Det kommer att inkludera bröllopsbilderna på brudparet / familjen samt foton under vigseln. Under festen tänker jag inte fota själv utan de får förlita sig på att andra tar bilder

Det kommer att ske utomhus mitt i sommaren runt klockan 16-18 och förhoppningsvis är det sol. Det ligger i en skärgårdsmiljö och jag har identifierat följande problemområden:

1) Vi kommer att fota mycket mot en ljus bakgrund i skärgårdsmiljö -> Motljus
2) Solen kanske är för stark runt 16-18 för att ge ett mjukt och vacker ljus -> Skarpa skuggor
3) Det kan vara molnigt -> Färgbilder blir dassiga

För att lösa problemen har jag följande utrustning:
D700
SB600 + mjölkbox
24-70/2.8
50/1.4
2 stativ

1) Upplättningsblixt på fristående stativ. Tips på hur det skall stå i förhållande till gruppen människor? Skall något paraply av något slag användas?
2) Har inte tillgång till någon softener i dagsläget. Kan jag komma runt detta?
3) Svartvitt är ju givet, men man vill ju ha några färgbilder... knep?

I övrigt uppskattar jag alla tips jag kan få!

Flickr: misthv's Photostream

Sv vitt är ju en konstigt men inte svårt per se att göra från digitala färgbilder. Finns massor av olika tricks i Photoshop och speciella plugins som hjälper till - bara att söka på nätet och här på 99. Eller fråga mer specifikt. Precis vilken procedur beror mycket på vilken typ av bilder/motiv och önskat resultat (förstås).

Känner mig tveksam till att en fast uppställd upplättningsblixt räcker till under dagsljusförhållanden. Om den inte är brutalt stark.,, Men vill de unga tu verkligen ha en ful blixt med paraply uppställd intill dom under hela ceremonin?

För upplättning generellt tror jag nog att blixt på kameran är det enda som funkar om (när!) det är snabba ryck (riskastning och sånt). Och varför inte en assistent med reflektor när det är dags för de mer genomarbetande poserna?

Nej, jag tänkte ha blixten på kameran vid vigseln men det var för bröllopsbilderna på brudpar med familj jag tänkte på! Men du har nog rätt, den är nog för svag?

Reflektor för att avhjälpa motljuset?

Utfrätning av allt det vita i Brudklänningen är ett klassiskt problem....

Tar du gruppfoto, ta ett par före allt är klart, när du sagt att nu är det bra tar du fler kort.
Ofta kan de här bli väldigt fina och spontana bilder.
Vid gruppfoto, ta lika många bilder som du har medverkande - alltid är det någon jävel som skall blinka på en i övrigt perfekt bild! 12 personer - bra, ett dussin bilder då...
Kompisen tog på bruden när två tärnor står och fixar hennes hår innan "fotosessionen", det är den snyggaste bilden på henne - ever!

Presentera gärna resultatet som ett bildspel på en DVD (iPhoto-iDVD) - lätt skicka/ge bort till vänner och de som kanske inte var med.
Gör två bildspel på samma DVD, ett kort på max 5 min, ett längre med fler bilder, längre, max kanske 20min.
Då kan man "plåga grannen" i fem, men mormor får sina 20.....

Prata med dina vänner och säg att du är gratis, men att du inte är utbildad och betald fotograf och att de inte kan ha kravet att det skall bli lika perfekt som om 8000:-'s-mannen kommer....
Om du inte har gjort detta prat och det går åt helvete i nån situation så kanske er vänskap blir lagd på is några år...

Som johan säger, ta i färg, använd RAW. Köp ett exta minneskort. 4GB brukar (på min kamera) rymma 150st RAW. Märk korten, A B C eller ngt sånt.
Tomt kort i innerficka, full i byxficken...

Testa allt innan, kolla allt 2 ggr innan. Rätt ISO? Rätt bländare.

De där korten du ALDRIG kan ta om, bruden står ensam i en dörröppning. GAFFLA!.
-1,5EV +-0EV +1,5EV..... Hellre fega lite i sådana situationer än komma sen och säga att "de bidde itte bra."

Slutarljud som irriterar? Jag har fotat ett religiöst möte en gång med hela kameran inlindad i tungt tyg (draperi?), det dämpade ljudet väldigt bra. Men se genom sökaren kunde jag glömma....

Vill du vara GRYMT förberedd? Besök kyrkan innan och provplåta lite.
Präst mm brukar tycka det är väldigt roligt få bilder på sig själva som "Arbetsplats-porträtt"....
Du får övning och vana av ljusmiljön.

Goflorp, tack för alla fina tips!

Jag har tagit snacket redan ang. att jag inte är utbildad och det verkar ha gått fram (det var de som kom till mig och frågade). Har inga krav, alternativet är att de tar bilderna själva!

- Lura gruppen för att få lite softare stämning precis när allt är klart
- Ta lite oväntade bilder, de kan bli oväntat bra!
- Gaffla bilder när man är osäker på ljuset!
- Dubbelkolla inställningar (ska fan skriva en fusklapp, även om man tycker att man är säker så är det en situation man inte är van att vara i)
- Ta många bilder, köp ett extra kort. Jag har ett 8GB idag - tror du att jag behöver mer? Det är runt 400 bilder... Jag kan nog inte ladda av mellan vigsel och fotosession så det är nog bäst kanske.
- Täck kameran om slutarljudet irriterar - ska kolla detta mot brudparet sedan.
- Besök platsen innan. Det kommer jag göra! Bor på värdshuset en natt i förväg!

Vad gäller utfrätningen i brudklänningen - har du något tips? Blixten kan ju ställa till det lite...

Wedding Photography - 21 Tips for for Amateur Wedding Photographers

Den här killen har lite goa tips om "the true colour of the brides dress and face"
YouTube - Photography Tutorials - Wedding Photography

YouTube - Masters of Wedding Photography

Inspiration:
The Top 10 Wedding Photographers 2007 - Digital Photo Tips and More on PopPhoto.com

inte så snygg site, men en DEL tips är bra...
http://www.digital-photography-tips.net/digital-wedding-photography.htmlhttp://www.digital-photography-tips.net/digital-wedding-photography.html

Lite allmänna fototips; gillar idén här:
Unusual Photography Tips & Tricks

Lägg ut ett album på nätet på ngn tjänst. Så kan vänner/släkt på avstånd kika in.
FlickR har tex att man kan lägga lösenord på vissa "sets".

Och du, lycka till. Ha ROLIGT. HA en underbar dag. Bröllop kan bli så roligt - ofta är de ännu roligare när man har en uppgift.

Ta med en rejäl bunt visitkort! Alla som kommer och är trevliga och säger "Jasså, det är du som är fotografen" - ge dem snyggt ett kort. Det kan vara för separata kort, du kanske träffar ngn väldigt speciell människa som du passar på att porträttera... ge dem ett kort.. maila resultatet. "kan du fota mina barn i nästa månad?"
Bröllop är sociala tillställningar, var social, så in i bonken.

Final tip: Jag har alltid Druvsocker, en kexchoklad och huvudbrus etc i kameraväskan.....
Ngt som skall ta 20 min kan fördröjas till 2 timmar ibland...

På brorsans bröllop var jag "B-fotograf" och chaufför (1958 års Amazon med tvådelad Lack...)...
Ut på förmiddagen och vara med i bakgrunden när brudparet fotograferades med bilen i bakgrunden...Hungrig pga missad frukost... "nödprovianten" räddade mig från Huvudvärken.

Förresten brukar få störa sig på kameraljudet, men desto mer på blixten.
Kan du komma upp i ISO så du får ner tiden till "skakfritt" ?

Aktivera Auto-ISO. D700:an klarar ju 6400 utan några som helst problem. Har printat 10x15-bilder tagna på 25600. Det finns inte en tillstymmelse till brus*.

* Förutsatt att du använder Capture NX, annars ser det ut som #@!

Glöm inte att ta kort på ALLA under festen senare. Gå runt och fota samtliga en och en så du vet att "det är gjort". Alltid så pinsamt när man upptäcker att faster Ester inte är med på ett enda kort. Och ta korten TIDIGT innan någon hunnit gå/tilldragit sig mindre fördelaktigt yttre (pga värmen förstås, inget annat). Om du hinner är det förstås bra att försöka hinna med samtliga gäster redan före och efter kyrkan - alltid någon som smiter innan kalaset...

Glöm inte heller "kökspersonalen" och andra som hjälper till (inkl håret som tipsades om innan).

Det finns en tråd om utfrätta ansikten pga blänk etc här på 99. I den tipsas det om hur man i Aperture eller Lightroom fixar det där med vita brudklänningar utan att hela bilden mörkas ner. Har jag för mig. Kolla här: http://www.99.se/aperture/266143-aperture-hur-fa-bort-reflekterande-ljus-i-ansiktet.html. RAW gäller förstås.

Men sedan vete hundan om du behöver skjuta RAW på festen exempelvis. Ingen förväntar sig 100% kvalitet och du hinner nog inte "pilla" med hundratals bilder i alla fall. Jag hade kört med JPEG, kanske till och med nedväxlat till 6MP (eller vad din kamera har för inställning jämfört med full upplösning). Kör sen med blixt för att bilderna ska bli skarpa. Gärna studsat i tak eller vägg, eller åtminstone diffuser. Pang på rödbetan kan i nödfall duga - "folk" brukar sällan ha förståelse för "naturligt ljus" om bilderna blir suddiga pga rörelseoskärpa hos dig eller motiv. Sen är det bara att ösa på - men grovsålla gärna bort de tekniskt dåliga bilderna innan du ger dem till "kunden".

UNDANTAGET är om brudparet skall förevigas under en blomsterbåge e.dyl. Ofta är belysningen i församligshem och liknande festlokaler riktigt usel, och du kan behöva RAW för att finjustera färgbalans etc.

Håller helt med om festen och JPG....

Sedan när folk börjar bli lite i hatten - lägg undan kameran....
Vart med om fulla folk som skall "låna" kameran, eller inte vill vara med på bild och så blir det gruff.
Man vet ju sällan innan vem som blir obehaglig på örat.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-11 20:20
Ursprungligen av misthv:

Det kommer att ske utomhus mitt i sommaren runt klockan 16-18 och förhoppningsvis är det sol. Det ligger i en skärgårdsmiljö

Först tanken som slår mig är pol-filter! Det kommer hjälpa dig med 1) himmel (störst effekt 90 grader jfm solen) 2) relexer i vatten 3) överexponering vid stora bländare (för porträtt med kort skärpedjup, ev. kommer du även behöva ett ND-filter).

Många goda råd redan, mitt bidrag är att skippa blixten för ceremonin. Hellre brus än blixt där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-17 11:58
Ursprungligen av akerstrom:

Många goda råd redan, mitt bidrag är att skippa blixten för ceremonin. Hellre brus än blixt där.

Lyssna INTE på råden som säger att du skall köra jpg. Kör RAW för sjutton gubbar. Om du inte gör det har du ju redan direkt fråntagit dig möjligheterna att justera bilderna om nått blir fel. Och något kommer att bli fel. Speciellt om du inte har gjort nått sådant förut så är det mycket att tänka på och lätt att bli stressad. Då kan det vara bra att kunna justera bilderna i efterhand lite mer. Spara inte in på minneskorten, utan köp på dig en bunt och kör raw. Minneskort är ju billiga idag!

Låt brudparet. prästen och resp föräldrar säga vad de tycker om blixt. Innan bröllopet.

Sist jag var på bröllop hade prästen en del "praktiska synpunkter som hon och brudparet kommit överens om".

Sedan kom det kort att "fotografering tar vi gärna en minut när brudparet vänder sig om, men inget fotande under själva akten. Enda undantaget från detta är den av brudparet utsedda fotograf som alla kan få bilder av sedan. Alla stänger också av sina mobilers ringsignal nu, innan ceremonin börjar. Vet du inte hur du stänger av ringsignalen - stänger du av telefonen."

Blev glatt överraskad av denna kvinnliga prästs rejäla nappatag med alla pocketar som skall blixtra hela tiden.

Bröllopet blev kanonbra.

Någon missuppfattning att mitt inlägg hade med jpg/raw att göra?

Tips nummer 18 då .-)

Tar man porträttfoto/överkroppsfoto på folk som är med så blir det sällan bra om de står i solljus. Försök ställ dem i skuggan. Annars blir ögonen ihopknepna - de kisar. Ingen ser bra ut då.
Under det stora trädet, bakom hörnet etc - du hittar säkert en bra bakgrund som inte är för intensiv.

1
Bevaka tråden