Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antalet sålda iPhones i Sverige?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-06-17 13:16

Hej,

Är det någon som lyckats få fram ungefärlig siffra för hur många iphones/ipod touch som sålts i Sverige?

Tack
/Oscar

Det är mycket hemligt och ingenting Telia eller Telenor vill skylta med.

Apple själva buntar ju ihop iPhone med iPod touch varje gång dom pratar om sålda enheter. Jag har inte sett siffror för enbart iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 21:00

Om ni skulle gissa, hur många Iphones finns det i Sverige? 30 000? 50 000? 100 000?

Min gissning är att det utan tvekan finns bra många fler än 100.000 st iPhones i Sverige. Men då räknar jag med den första Edge-modellen som bara kunde fulimporteras samt 3G-modellen som var den första att lanseras i Sverige.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Min gissning är att det utan tvekan finns bra många fler än 100.000 st iPhones i Sverige. Men då räknar jag med den första Edge-modellen som bara kunde fulimporteras samt 3G-modellen som var den första att lanseras i Sverige.

Vad innebär "många fler"?
Din egen tolkning alltså?
Om du menar tex 200.000 iPhones skulle var 45: person i sverige ha en varsin. Redan här är jag tveksam.
Ska vi sedan för att generalisera plocka bort alla som är 1-16 år samt 55år och uppåt skulle vid en slags överslagsräkning ca var 22-23:e person i åldersklassen 17-55 år har en iPhone.
Nja, inte riktigt skulle jag ändå tro.

Annars undrar man varför sådant här är så väldigt hemligt, något som har bra argument?

Läste att bredbandskollen-app finns i ca 30000 iPhones. Förmodligen är de flesta svenska.

Ursprungligen av theplague:

Ska vi sedan för att generalisera plocka bort alla som är 1-16 år samt 55år och uppåt skulle vid en slags överslagsräkning ca var 22-23:e person i åldersklassen 17-55 år har en iPhone.?

Ptja, vet inte om jag är representabel, men i min bekantskapskrets är det betydligt fler än så som har iPhone.

I min bekantskapskrets kan jag räkna dem som _inte_ har iPhone på en hand. Bara Aftonbladet har delat ut 700 enheter. 100 000 totalt i Sverige är nog i underkant.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

I min bekantskapskrets kan jag räkna dem som _inte_ har iPhone på en hand. Bara Aftonbladet har delat ut 700 enheter. 100 000 totalt i Sverige är nog i underkant.

/M

På allvar?
Så av alla i din bekantskapskrets har färre än 5st iPhone. Låter helt otroligt.

Ursprungligen av theplague:

På allvar?
Så av alla i din bekantskapskrets har färre än 5st iPhone. Låter helt otroligt.

Njae, läs en gång till.

Ursprungligen av Capeman:

Njae, läs en gång till.

Jag skrev fel, skulle givetvis skriva:

På allvar?
Så av alla i din bekantskapskrets har färre än 5st inte iPhone. Låter helt otroligt.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-22 10:40
Ursprungligen av Martin Belak:

I min bekantskapskrets kan jag räkna dem som _inte_ har iPhone på en hand. Bara Aftonbladet har delat ut 700 enheter. 100 000 totalt i Sverige är nog i underkant.

/M

..och i min bekantskapskrets kan jag räkna de som har en iPhone på ena handens fingrar
Så det går nog inte att göra några statistiska beräkningar på det

Tydligen har det sålts 20 miljoner iPhones totalt fram till Q4 2008 world wide.

I Frankrike har den ledande operatören Orange passerat 1 miljon sålda enheter ganska nyligen. Om vi lite kallt räknar på antalet invånare (65MM) så får vi att det bör ha sålts ca 125 000 i Sverige.

Ursprungligen av Jeppe_E:

..och i min bekantskapskrets kan jag räkna de som har en iPhone på ena handens fingrar
Så det går nog inte att göra några statistiska beräkningar på det

Tydligen har det sålts 20 miljoner iPhones totalt fram till Q4 2008 world wide.

I Frankrike har den ledande operatören Orange passerat 1 miljon sålda enheter ganska nyligen. Om vi lite kallt räknar på antalet invånare (65MM) så får vi att det bör ha sålts ca 125 000 i Sverige.

Man måste tänka på att iPhone 2G såldes i även frankrike, så de har haft nästan ett år till på sig att sälja iPhone där.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-22 12:04
Ursprungligen av theplague:

Man måste tänka på att iPhone 2G såldes i även frankrike, så de har haft nästan ett år till på sig att sälja iPhone där.

Förvisso, men det var väl en hel del som importerade och låste upp här i Sverige med. Naturligtvis inte lika många som i Frankrike., men kanske 100 000 enheter är nog inte helt galet.

Fortfarande ingen som vet?

I Sthlm innerstad verkar det som om 50-60% av befolkningen har Mac och iPhone :-D. Det är helt absurt att se för en gammal Macare sedan sent 80-tal. Surrealistiskt kan man säga.

Bland mina vänner, kollegor och släkt är det dock bara två förutom jag som har en iPhone. Jag är egentligen den enda nörden i mitt umgängeskluster. Jag respekterar verkligen mina medmänniskors ointresse för IT, men jag kan inte fatta den. Hur kan man vara så totalt ointresserad av hur IT funkar när det är det enda som egentligen hänt mänskligheten på hundratals år och hela världen är snart uppbyggd kring den??? Detta är ett mysterium för mig - detta totala ointresse av att vilja lära sig och förstå världen - hur den funkar.

Ursprungligen av Zimmerman:

I Sthlm innerstad verkar det som om 50-60% av befolkningen har Mac och iPhone :-D. Det är helt absurt att se för en gammal Macare sedan sent 80-tal. Surrealistiskt kan man säga.

Bland mina vänner, kollegor och släkt är det dock bara två förutom jag som har en iPhone. Jag är egentligen den enda nörden i mitt umgängeskluster. Jag respekterar verkligen mina medmänniskors ointresse för IT, men jag kan inte fatta den. Hur kan man vara så totalt ointresserad av hur IT funkar när det är det enda som egentligen hänt mänskligheten på hundratals år och hela världen är snart uppbyggd kring den??? Detta är ett mysterium för mig - detta totala ointresse av att vilja lära sig och förstå världen - hur den funkar.

Jag tycker ju tvärtom där - de som fullständigt struntar i hur IT fungerar gillar iPhone.
Dock har de ju KOLL på IT-läget.
Teknik-människorna brukar sitta och brottas med ngn hemsk lur....

Såg en tjej på skolan igår, hon hade en nokia med ett helt tangentbord på luren?! säkert 75 knappar.... men hon kunde inte kolla mail på den för det är för jobbigt att ställa in.
Jag sa att jag tryckte på en knapp när jag köpte iPhonen så flyttades mailet i datorn till mobilen med... Hennes ögon blev som tekoppar....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-14 08:03

Hmm... måste fundera lite... men tror nog att nästan hälften av mina vänner har iPhone. Även några "mac-hatare" har insett vilken underbar lur det är.

1
Bevaka tråden