Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att börja utveckla för OSX & iPhone..

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hehe, inte krävs det att man har företag för att få åtkomst till dev-avdelningen hos Apple. Jag skaffade konto dit för en massa år sedan, trots att jag inte programmerat sedan Basic på C64:an (med undantag för pyttelite OpenEdge på jobbet). Man får ibland tillgång till lite annat skoj där, förutom XCode.

Idag kom svaret från Apple. Det tog bara två månader för dem att säga till mig att jag måste faxa in uppgifter om mitt företag innan de kan göra något. Faxa? Vilket årtusende lever de i? Men det går ju att lösa.

De gånger jag har behövt faxa något till Apple har jag bara mailat det de ville ha till eurodev@apple.com och inlett med att skriva "I don't have a fax...", hittills har det alltid fungerat.

Senast redigerat 2009-04-22 07:39
Ursprungligen av Marcus K:

De gånger jag har behövt faxa något till Apple har jag bara mailat det de ville ha till eurodev@apple.com och inlett med att skriva "I don't have a fax...", hittills har det alltid fungerat.

Samma här. Epost har fungerat fint.

Carl H. Blomqvist

Senast redigerat 2009-07-20 13:00

Jag gav lite tips i min intervju med MacPro.se (länk), i fall någon är intresserad.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-15 18:24
Ursprungligen av Marcus K:

De gånger jag har behövt faxa något till Apple har jag bara mailat det de ville ha till eurodev@apple.com och inlett med att skriva "I don't have a fax...", hittills har det alltid fungerat.

Nu fick även jag ett mail med förfrågan om fler uppgifter. Är det någon som har koll på exakt vilken blankett de menar med "the Certificate of registration from Swedish Companies Registration Office "?

Ursprungligen av rhesus:

Nu fick även jag ett mail med förfrågan om fler uppgifter. Är det någon som har koll på exakt vilken blankett de menar med "the Certificate of registration from Swedish Companies Registration Office "?

Det låter onekligen som om de syftar på registreringsbeviset...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-16 17:21
Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Det låter onekligen som om de syftar på registreringsbeviset...

Ja, så torde vara fallet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-05 18:07
Ursprungligen av Marcus K:

De gånger jag har behövt faxa något till Apple har jag bara mailat det de ville ha till eurodev@apple.com och inlett med att skriva "I don't have a fax...", hittills har det alltid fungerat.

Tack för tipset. Det funkade inte så bra för mig däremot.

"Please know that currently we can only accept business documentation by fax. The fax number for submission of this information is 1-408-974-1053. "

Vilka tomtar...

Ursprungligen av Marcus K:

De gånger jag har behövt faxa något till Apple har jag bara mailat det de ville ha till eurodev@apple.com och inlett med att skriva "I don't have a fax...", hittills har det alltid fungerat.

Inte i det här fallet. Ingen fax, inte välkommen, det är tydligt. Jag undrar varför. Är det för att sålla bort de som inte är angelägna nog att gräva fram antikviteterna ur garderoberna?

Tja, för mig har en del av den tid jag hade tänkt ägna nu gått till annat. Vet inte om jag bryr mig längre eller om jag skall gräva fram en Pismo som har kvar modemet och försöka faxa från den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-21 23:59

Kan för övrigt rekommendera Programming in Objective-C 2.0 (2nd edtion) av Stephen Kochan. Kräver inga förkunskaper i annat språk, väldigt heltäckande och välskrivet. Förklarar i detalj varje del av språket, för att det inte ska kunna vara några som helst frågetecken (och finns de, så tas de upp senare i boken, i princip). Precis vad du behöver om du vill börja utveckla mjukvara till Mac och/eller iPhone, men är ny på språket.

Ursprungligen av lither:

Kan för övrigt rekommendera Programming in Objective-C 2.0 (2nd edtion) av Stephen Kochan. Kräver inga förkunskaper i annat språk, väldigt heltäckande och välskrivet. Förklarar i detalj varje del av språket, för att det inte ska kunna vara några som helst frågetecken (och finns de, så tas de upp senare i boken, i princip). Precis vad du behöver om du vill börja utveckla mjukvara till Mac och/eller iPhone, men är ny på språket.

Beställd!

Tack för det tipset, för jag fattar nada när jag skriver kod. Har inget i bagaget. Men jag tipsar gärna om Hot Cocoa som har videolektioner på iTunes. http://hotcocoa.lastedit.com/ är adressen till killen som håller i det.

Helt ok ljud (bästa jag hört i den här genren) och stor, bra och tydlig bild. Jag får lov o pausa och skriva av koden lite då och då. Men jag har redan löst mitt första bekymmer

/Jon

För dessa tillfällen är det skönt att ha kvar en lite äldre Mac med inbyggd modemport; bara att koppla in och faxa direkt!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-06 13:02
Ursprungligen av Erik Aderstedt:

För dessa tillfällen är det skönt att ha kvar en lite äldre Mac med inbyggd modemport; bara att koppla in och faxa direkt!

Det förutsätter att man har fast telefon

Jag tror att det blir jobbet som får betala mitt fax till USA.

http://www.cocoalab.com/?q=becomeanxcoder
Tanka denna bok helt gratis. Helt klart den mest lättlästa nybörjarbok/introduktion som finns.

Bevaka tråden