Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför blir mina bilder röda i Safari & förhandsvisaren?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fotar i RAW och min skärm är kalibrerad med min Spyder2. Bilderna ser bra ut i Photoshop CS4 & Lightroom men när jag exporterat bilderna till TIFF (AdobeRGB) eller jpg (sRGB) så blir mina porträtt bilder "extremt" röda i Safari, förhandsvisarn & bildvisarn . Jag är medveten om att vissa program inte laddar färgprofilen och inte återger bilden på korrekt sätt, men skall det bli så extremt rött? Det blir något bättre när jag byter till den vanliga okalibrerade profilen.

Bilderna ser okej ut i Firefox men i Safari ser de helt knasiga ut (Alldeles för rött)

Är det så här det är eller gör jag något fel och kan jag lita på min kalibrerade profil???

Hur ser det ut om du jämför den bild som sparades som jpeg i kameran samtidigt med RAW-filen? För din kamera kan väl ställas in att spara en jpeg tillsammans med råfilen? Denna jpeg torde få Adobe RGB-profil (är så hos mig i alla fall).

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-10 11:08

Det låter som ditt färgflöde är felställt. Firefox läser nämligen inte färgprofiler, vilket däremot Safari gör. Safari kompenserar också mot skärmprofilen i och med det.

Jag skulle gissa att det är din skärmprofil som är felaktig. Prova att återgå till fabriksprofilen för skärmen och se om felet kvarstår.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-10 12:56

Kom också ihåg att starta om Safari och Förhandsvisning efter att du ändrat skärmprofil, eftersom programmen läser in profilen vid starten och aldrig efter det.

1
Bevaka tråden