Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ultimata externa HDn till Mac mini?

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

beställde min från Kullander i malmö, de fick in en första leverans igår. från Björnström alltså. så nog har de kommit

Har du bilder på den Martin? Min mini börjar bli full, funderar på en FW-disk. Finns den borta på Kullander är det ju kanon!

bilder? inte läst hela tråden? http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=81738&page=1&pp=25

är vad jag förstått samma, i alla fall äre vad Björnström sagt.

Jo jag har faktiskt läst tråden

Jag uppfattade det inte som det var samma produkt.

det gjorde ja, me tanke på att han dels skrev typ "varför köpa från usa när den finns i sverige" och dels för att han skrev typ "du tror väll ändå inte att det är newtech som tillverkar dem :D", tolkar ja som om att det är samma, återstår o se nästa vecka när ja får hem den.

resentioner: http://www.123macmini.com/accessories/reviews/104.html

http://www.123macmini.com/forums/viewtopic.php?t=1060&postdays=0&postorder=asc&start=15&sid=45483a56b96a1b47f249cd5318374369

Senast redigerat 2005-08-20 17:08
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-21 17:01

Var i Sverige kan man köpa? Finns det någon sida att beställa ifrån?

Ursprungligen av JoakimG:

Var i Sverige kan man köpa? Finns det någon sida att beställa ifrån?

just nu äre http://www.kullander.se/ som har dem, de har ingen webbutik ännu, så man får maila en beställning. de kommer snart med webbutik har ja hört. 1120 eller nått med moms tror jag den kostade om ja nu inte minns fel (vilket ja kan göra ibland )

annars vet nog Björnström bäst vart de kommer gå att få tag på det är han som importerar dem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-21 21:02

Ok är det någon som kan säga hur mycket den låter? Är den lika tyst som minin?

läst testet o tråden jag länkade till? där står det mesta. även svaren på din fråga. tror inte många här testat då den precis släptes i sverige. o SÅ många kan ju inte ha beställt den från usa

i slutet av nästa vecka, då vet jag.

Senast redigerat 2005-08-21 22:57

Tur att MacPro finns så att man kan få reda på vad Kullander&Kullander/Cupertino har på gång när man inte får reda på något här!

Senast redigerat 2005-09-02 08:35
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-17 10:34

Finns det fortfaranade ingen nätbutik som säljer? Jag börjar få ett desperat behov av mer Hårddiskplats.

har kört den i snart 2 veckor, funkar utmärkt, men har inte stält den under minin ännu, varför, jo för att minin blir snuskigt varm under o jag vill inte att disken ska bli så varm att fläkten måste gå hela tiden så ska fixa nå mellanlägg. observera att detta inte beror på nå fel på hårddisklådan utan på att minin blir snuskigt varm under

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-18 10:41

Dåligt jag hatar när min mini drar igång fläkten... Det dånar ju

Jaja jag får vänta till det kommer en riktigt snygg lösning och under tiden kanske jag kopplar in min gamla mac i mitt nätverk och använder som extra HD från garderoben. Därifrån hörs den inte i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 11:50
Ursprungligen av JoakimG:

Dåligt jag hatar när min mini drar igång fläkten... Det dånar ju

Jaja jag får vänta till det kommer en riktigt snygg lösning och under tiden kanske jag kopplar in min gamla mac i mitt nätverk och använder som extra HD från garderoben. Därifrån hörs den inte i alla fall.

Är det minin som "dånar" eller minihårddisken... Dvs en sådan extern HD som vi pratat om i denna tråden...

Denna verkar ganska ok också: http://inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e954485
Recension: http://www.123macmini.com/accessories/reviews/114.html
Fast själv nöjer jag mig med ett vanligt HD-kabinett. Tror jag ska beställa denna http://inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e789872&ReferId=3

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-18 20:09

Jag tycker minin dånar när fläkten drar igång.

Jag har just köpt en LaCie 160GB USB HD som är tyst och fin, fast jag hade hellre köpt någon som var anpassad så att den kunde stå under minin men plånboken fick styra. Jag är en fattig student.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-10-20 14:19

Testa av M9-DX Mini Pod

Tom's Hardware testar Mini Poden.
http://www.tomshardware.com/storage/20051020/index.html

Citat:

Conclusion

As far as performance goes, the M9-DX Mini Pod certainly is an excellent piece of hardware. With the Hitachi hard drive that was pre-installed in our test sample, we achieved data transfer rates of up to 40 MB/s using Firewire/1394a and a bit more than 30 MB/s with USB 2.0.

The software that Macpower bundled with the Mini Pod is suitable for making regular backups, but the lack of an incremental backup feature will cause you to quickly run out of disc space if you want to run daily backups.

The neatest part of the Mini Pod is clearly its design, which should appeal to both PC and Mac users, regardless of whether they prefer Macs or PCs. Indeed, the Mini Pod is a very capable external storage device that will surprise many who never thought storage could become stylish.

Är M9-DX Mini Pod fortfarande Aktuell...

Kikade lite på "LaCie mini hd hub 500GB FireWire och USB" först men sen läste jag om många som hade ljudproblem med den..

Vilken hade ni valt idag? Om ni hade valt alt.1 vilken disk rekommenderar ni till den?
Tyst ska den vara..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-26 16:04

Jag fick precis min Iomega Minimax 500GB, som ju är en sån där M9-DX brandad med hårddisk. Den finn spå www.itservice.se för ett väldigt bra pris. Även apple store säljer den, doch 750 kr dyrare

Jag har bara öppnat den och satt igång, och den är ju absolut inte tyst, den låte rmer än mac minin, men snyggt är det

Det är antingen fläktljudet eller disken som låter, men det låter knappt nåt om disken när den skrive ro så, utan det är et tkonstant vinande, det är inte jättejobbigt men den är ju inte lika tyst som minin själv.

Vet inte om en fläktlös extern disk är ett smartare köp, denna är iaf billigaste 500GB med firewireanslutning (man vill ju inte köra usb2) som jag har hittat!

Sugen på M9 Mini Pod eller Cupertino.

Vilken ska man välja?

Chassiet finns också att köpa hos powerpc.se i Lidköping - maila Palle och kolla lager och pris!

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-03-10 20:06

Någon som har koll på vad en ny fläkt kostar till den externa?
Jag har haft en som jag har haft under minin, senaste tiden har den börjat låta en hel, fläkten har matat på. lyfte av minin och såg att värmen gjort så att toppen på den externa har bågnat. öppnade upp spektaklet och blåste bort allt damm. insåg att jag skulle vara tvungen att öppna upp fläkten, då knäcks en av pinnarna (eller så var den knäckt innan) och nu är jetmotorljudet konstant...
finns det några risker med att sätta den externa ovanpå minin?

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-05-19 22:38

fortsätter att fråga saker fast ingen svarar, vad är skillnaden mellan 1394a och AUTO som är en av inställningarna bakpå hddn?

Ursprungligen av thor:

fortsätter att fråga saker fast ingen svarar, vad är skillnaden mellan 1394a och AUTO som är en av inställningarna bakpå hddn?

inte säker nu men kan det vara så att 1394a går på firewire-hastigheten konstant medans auto regleras beroende på vad man kopplar in?

Ursprungligen av Emanuel L:

inte säker nu men kan det vara så att 1394a går på firewire-hastigheten konstant medans auto regleras beroende på vad man kopplar in?

Nej, du kopplar typiskt in både en firewire och en usb-kabel (för att använda hubben). Om switchen står på 1394a så kommer anslutningen till minin att använda fw-interfacet, om den står på auto så, tja, i mitt fall blir det usb-anslutning till hårddisken (vet inte varför de kallar det för auto). LIten varning för detta eftersom usb är så mycket långsammare som hårddiskinterface än fw.

Det finns en Fractal Design Cluster BOX SATA på webhallen. Är det någon som vet om den matchar mac mini'n bra. Den kostar bara ca 400 svenska

Ursprungligen av macmicke:

Det finns en Fractal Design Cluster BOX SATA på webhallen. Är det någon som vet om den matchar mac mini'n bra. Den kostar bara ca 400 svenska

Den har ungefär samma mått som minin, om det var det du undrade. Men det såg du säkert redan eftersom det står på deras hemsida

Nån som testat denna?

Ursprungligen av macmicke:

Det finns en Fractal Design Cluster BOX SATA på webhallen. Är det någon som vet om den matchar mac mini'n bra. Den kostar bara ca 400 svenska

Undrrar hur den känns i kvalitén. Om den är högljudd osv...
Finns billigt på pcdoctorn.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-06 10:59
Ursprungligen av LongSunnyDay:

Undrrar hur den känns i kvalitén. Om den är högljudd osv...
Finns billigt på pcdoctorn.se

Bör vara ljudlös, då den saknar fläkt!

- Torkel

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-03-15 20:55

ok. nu använder jag min som primär hdd.
Det är antagligen anledningen till att jag inte märker någon skillnad när ändrar mellan 1394 och auto.
USB ingångarna fungerar inte heller på den externa hdd, kan kanske bero på ovan nämnda situation.
Funderar på att köpa en ny större hdd till minin så jag slipper tjafset med att köra osx från en extern, ngn som har koll på om man kan mata in en 500GB 2.5" S-ATA i minin, och kan man hitta dem under 1000kr?

Bevaka tråden