Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Apple fått ordning på Mobile me?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Och intressant att istället berätta vad det är som är så bra med MobileMe, vilken min egentliga fråga var, så svarar folk på att man inte gillar priset, vilket helt och hållet är individuellt.

Var lite kreativa nu, ni kör ju mac =P

En jäkligt bra grej är att jag, från jobbet (där jag inte har någon mac), mailar en mac hemma. Den tar emot mailet, exekverar lite hokus pokus och sedan uppdaterar min iPhone (eller touch beroende på var jag är, på vissa ställen får man inte ha med kameratelefon) med arbetsuppgifter, status, påminnelser osv. Via mobileme förstås. Jag kan förstås också logga in på en browser och se läget, men det är smidigare att alltid ha allt i fickan.

Jag gillar Mobile Me, MEN det är fortfarande segt som sirap i jämförelse med mycket annat, och har sina brister. Kanske finns det gratisalternativ etc som i många hänseenden kan utföra liknande synkning, men sällan så smidigt som Apple och för deras produkter. Jag har fortfarande kvar hoppet om att Apple får tummen ur så småningom och fixar till, utvecklar och speedar upp tjänsten. Priset tycker jag är det minsta att gnälla om faktiskt. Problemet med Mobile Me är att kvalitén inte lever upp till den kvalité Apple har i andra sammanhang, inte ännu i alla fall.

Jag är en nöjd användare av MobileMe och upplever inget som helst problem med Mail, kalender, adressbok, hemsida, iDisk eller fotogalleri. Smidigt och lättanvänt med *en* tjänst istället för flera olika. Var helst jag är i världen har jag alltid tillgång, via MobileMe, till min mejl, mina kontakter, kalender och dokument. Just att adressboken på MobileMe har samma adresser som min egen lokalt i datorn är suveränt. Jag behöver inte tänka på olika mjukvaror och import/export. Jag använder samma mjukvaror jag redan kör lokalt, och de syncar upp mot MobileMe. Jag behöver inte göra några krångligheter.

Priset har jag inga problem med.
Visst finns det gratistjänster för webmail, men de är ju fyllda med reklam! MobileMe är reklamfri. Sedan så är ju problemet med dessa gratistjänster syncningen med Mail, kalender, adressbok - jag får hålla på och strula själv med import/export av listor.
Och ja, det stämmer att MobileMe är dyrare än ett vanligt webbhotell. Å andra sidan så erbjuder inte vanliga webbhotell en adressbok, kalender och hårdiskutrymme som syncar automatiskt med min Mac.

Det är rätt skönt att slippa dra igång en massa olika programvaror - som externa FTP-program - bara för att uppdatera bilder i det egna fotogalleriet.

MobileMe är en allt-i-ett-tjänst som är gjord för att förenkla det dagliga arbetslivet.

Är man en avancerad användare, som gillar och har kunskap att dra igång olika mjukvaror och lösningar, importera/exportera etc, för att åstadkomma samma sak, så går det att komma undan billigare. Men som allt-i-ett-lösning, som är enkel och smidig att använda, så är MobileMe oslagbar.

Det går ju att hitta billigare datorer än Apples egna, men lika smidiga och behändiga utan krångelimacker? Nej..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-15 14:49

Det är väl olika vad för behov man har. Själv har jag allt på telefonen och inget på mina datorer. Ser ingen vits med att synka då.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-11-16 12:00
Ursprungligen av zappee:

Det är väl olika vad för behov man har. Själv har jag allt på telefonen och inget på mina datorer. Ser ingen vits med att synka då.

Och om telefonen packar ihop? Backup....?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-16 14:11
Ursprungligen av kenjon:

Och om telefonen packar ihop? Backup....?

Det har jag på datorn när jag synkar den lite då och då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 23:29

Undrar om dom någonsin kommer att fixa det stora hålet i MobileMe - att man inte kan synka prenumererade kalendrar till "molnet". Dom snackar om rendundans bla bla, men dom borde åtminstone fixa så att man kan synka kalendrar som prenumereras från andra MobileMe-konton. Google löste ju sådant här för länge sedan. I detta fall är Apple sega bondlurkar - rena stenåldern.

jag ser fram emot ett smidigare webUI och att koppla andra epostadresser till samma sync som MobileMe har. Annars är jag nöjd. Mailen kommer verkligen direkt! Ibland snabbare till iLur än macarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-19 13:10

Kanske en dum fråga.. Kan man använda sina gamla e-postkonton för in- och utgående mail med MobileMe? Måste man byta till en @me.com-adress? T ex om jag skickar ett mail från jobbet, ser mottagaren då min jobbmail som avsändare eller förvandlas allt till @me.com?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-19 16:23

MobileMe värde ligger i att det är relativt komplett. Att sätta upp en ny mac är hur enkelt som helst då man har lösenord, adressbok o epostkonton o allt på mobileme - så det är bara att registera datorn mot mobile me så har man allt igen.

Det enda som funkar riktigt dåligt är idisk. Sätter som det funkar på känns rätt föråldrat. Har bytt till att använda dropbox istället. Det funkar snabbt som bara den o har inte haft en enda konflikt. Med en syncad idisk var det hela tiden konflikter som jag behövde lösa. Och detta även om jag aldrig uppdaterade samma filer från olika ställen på en gång. Rätt så ofta så bara misslyckades syncningen utan att säga varför.

Skulle hellre använda idisk pga integrationen men dropbox är för tillfället så enormt mycket bättre.

Ursprungligen av surak:

MobileMe värde ligger i att det är relativt komplett. Att sätta upp en ny mac är hur enkelt som helst då man har lösenord, adressbok o epostkonton o allt på mobileme - så det är bara att registera datorn mot mobile me så har man allt igen.

Det enda som funkar riktigt dåligt är idisk. Sätter som det funkar på känns rätt föråldrat. Har bytt till att använda dropbox istället. Det funkar snabbt som bara den o har inte haft en enda konflikt. Med en syncad idisk var det hela tiden konflikter som jag behövde lösa. Och detta även om jag aldrig uppdaterade samma filer från olika ställen på en gång. Rätt så ofta så bara misslyckades syncningen utan att säga varför.

Skulle hellre använda idisk pga integrationen men dropbox är för tillfället så enormt mycket bättre.

Berätta några snabba rader om det!
Är det en server man lägger upp grejer på eller hur fungerar synkningen?
Kostar det?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-12-20 23:55

Ja hur är det med e-post i mobile me. Måste man ha en .me-adress för att det skall fungera att pusha den till iphone, mac med mera eller kan man ha en gmail-adress t.ex?
Skulle gärna kunna pusha, e-post, kalender, kontakter, bokmärken och sådant och då verkar ju mobile me perfekt.
Men har idag gmail-adress och att byta känns lite jobbigt. Men om jag gör det, finns det något enkelt sätt att få alla mail, kalender och sådant till mobile me? Har idag alla mail lagrade i Mozilla Thunderbird och kalender i iCal.
Går det annars att använda Google's tjänster så som e-post, kalender med mera för att pusha ut dem till mac och iphone?
Någon som vet?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-21 13:35
Ursprungligen av larsk:

Ja hur är det med e-post i mobile me. Måste man ha en .me-adress för att det skall fungera att pusha den till iphone, mac med mera eller kan man ha en gmail-adress t.ex?
Skulle gärna kunna pusha, e-post, kalender, kontakter, bokmärken och sådant och då verkar ju mobile me perfekt.
Men har idag gmail-adress och att byta känns lite jobbigt. Men om jag gör det, finns det något enkelt sätt att få alla mail, kalender och sådant till mobile me? Har idag alla mail lagrade i Mozilla Thunderbird och kalender i iCal.
Går det annars att använda Google's tjänster så som e-post, kalender med mera för att pusha ut dem till mac och iphone?
Någon som vet?

Ja, du behöver en .me-adress. Men du kan vidarebefodra dina mail från gmail till den och sedan skicka utgående med gmailen...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-12-22 00:39
Ursprungligen av zappee:

Ja, du behöver en .me-adress. Men du kan vidarebefodra dina mail från gmail till den och sedan skicka utgående med gmailen...

Tack för svar!
Men hur gör jag för att skicka utgående med gmail-adressen?
Vart lägger jag till det?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-22 06:02
Ursprungligen av larsk:

Tack för svar!
Men hur gör jag för att skicka utgående med gmail-adressen?
Vart lägger jag till det?

Lägga till gmail-smtpn gissar jag på. Inte själv testat det.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-12-22 21:36
Ursprungligen av zappee:

Lägga till gmail-smtpn gissar jag på. Inte själv testat det.

Jo det funkade nu när jag hittade inställning för det i Mail.app.
Någon som vet om det går att ändra i webbgränssnittet för Mobile Me? Skulle vara gött om man kunde skicka från gmail-adressen där också.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-21 22:59
Ursprungligen av theplague:

Berätta några snabba rader om det!
Är det en server man lägger upp grejer på eller hur fungerar synkningen?
Kostar det?

dropbox är en gratistjänst upp till 2GiB, om du behöver mer kan du uppgradera till 50GiB men då kostar det ett par kronor i månaden. Det finns stöd för Mac, Linux o Windows. Din dropbox-katalog finns alltid lokalt på din datorn o alla ändringar synkas direkt när de görs.

Själva synkningen funkar rätt smidigt då bara det förändrade av filen skickas.

Förutom detta finns det smidiga sätt att dela filer med kompisar och att publicera bilder.

http://www.getdropbox.com/

Har försökt få ordning på min nummerformatering i adressboken. Nu är jag nöjd hur de ser ut i datorn men när jag går in på konto mobileme så ser de lika galet som innan. Varför synkar de inte? Har försökt lägga om de men de händer ingenting... Blir galen snart!

Jag vet inte om tjänsten har någon betydelse för mig, jag syncar i princip varje dag så jag vet inte om jag behöver ha en tjänst som mobileme, det intressanta är ju att dela med sig bilder på barnen till farmor t ex, eller att ha iDisk som man kan komma åt på resande fot.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-12-22 23:58
Ursprungligen av thomasknutson:

Jag vet inte om tjänsten har någon betydelse för mig, jag syncar i princip varje dag så jag vet inte om jag behöver ha en tjänst som mobileme, det intressanta är ju att dela med sig bilder på barnen till farmor t ex, eller att ha iDisk som man kan komma åt på resande fot.

Kör DropBox (www.getdropbox.com) istället för iDisk....

Ursprungligen av kenjon:

Kör DropBox (www.getdropbox.com) istället för iDisk....

Jag har en referral länk här om någon skulle vilja ha mer än 2gb på sitt konto. Står att både jag och personen som registrerar sig med min referral länk får extra utrymme. Skulle gissa att den som använder länken får 250mb extra bara genom att gå med, Alltså 2,25GB istället för 2,0GB.

Om ni vill använda referral-länken för att få mer utrymme när ni går med Dropbox så finns den här:
https://www.getdropbox.com/referrals/NTM3MDkwMTk~

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 19:59

Fortfarande ingen synk för prenumererade kalendrar. Uselt.

  • Medlem
  • Lessebo
  • 2009-03-08 00:45

Vad är det för fel på mac.se ´s disk?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-08 06:42
Ursprungligen av lumipa:

Vad är det för fel på mac.se ´s disk?

Vad menar du är det ngt fel på den just nu eller mer generellt? Jämfört med me.com finns det väl både för och nackdelar med mac.se. Jag har inte mac.se själv men iDisk funktionen verkar ju vara betydligt snabbare än me.com. Dock har det ibland varit lite si och så med support från mac.se så.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-03-10 11:59

Upptäckte idag att min iPhone har vägrat att skicka någon av den informationen jag matat in på den vidare till mobileme...
Ingen direkt anledning. har inte ändrat någon inställning alls på den...blir trött

Min MobileMe har fungerat bra sen jag började med det för flera månader sedan. Jag tänker inte ens på att jag har det, jag är bara van att det funkar. Men jag förstår att det finns andra som har problem.

Hur är det nuförtiden? Är det fortfarande struligt? Fungerar iDisk som det ska med god (acceptabel) hastighet via Finder? 10kb/s är ju lite i minsta laget..

Senast redigerat 2009-04-20 22:43
Bevaka tråden