Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tänkte köpa en Apple TV, men.....

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hörby
  • 2009-03-03 13:55

Har länge tänkt köpa en Apple TV och nu när det är dags så tvekar jag!

Har alla mina filmer som skivavbilder (img, dmg, iso) på en extern HD för att spara originalen. Dessa vill jag såklart kunna se från min Mediaspelare men vad jag förstår fungerar inte det med ATV? Det går heller inte att se AVI-filer om jag förstått rätt?

Vad köper man då? Det jag har som krav på min mediaspelare är att den läser img, iso, dmg samt AVI. Har hört talas om HDX-1000 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=395074) är det någon som har erfarenhet av denna? Eller någon annan som är bra?

Vill inte ha någon Mac Mini eller någon annan dator utan en bra mediaspelare.

Tack på förhand för alla tips...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-03 16:23

Nej, som vi ofta konstaterar när frågan ställs så är ATV inget alternativ när det är viktigt att stödja en massa olika filformat på ett smidigt sätt. HDX-100 testades i någon tidning för inte så länge sedan, kan varit M3 eller annat "teknikmagasin". Kolla på biblioteket efter gammalt nummer (med det var i år vill jag minnas. Ett annat alternativ är Tvix - någon av modellerna.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2009-03-03 16:46

Kollade på dessa Tvix, där var ju en massa modeller! Vilken rekommenderas? Tack för tipset...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-03 20:38

Popcorn hour kan val vara en bra losning? klarar HD hyffsat bra och har USB stod for streaming

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-19 14:46

Jag slog till på en Western HD.

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=572&language=en

CDON har kampanj på den idag för 999:- (hårddisk ingår ej).

Klarar lite fler format än AppleTV men inte lika flexibel som en TVIX. Den kan dock läsa HFS+ vilket är ett plus.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-23 21:23
Ursprungligen av Jag:

Jag har provat den lite idag.

Jag fildelar inte har har därför inga större behov av de format som är utvecklade i det sammanhanget. Jag tänker konvertera mina DVDer - främst boxar - av bekvämlighetsskäl. Anledningen till att jag inte köper Apple TV är att jag tänker skaffa en Mac mini eller iMac som mediecenter i framtiden. Western TV HD kör jag tills dess.

I alla fall: Den gillar inte M4V riktigt. Man kan spela upp men inte snabbspola. Så kodar man måste man använda MP4-formatet/ändelsen i Handbrake. Tog ett 5-10 trial'n error test innan jag fattade kopplingen. Jag körde Apple-universal-preset i Handbrake vilket innebär h.264 förstås, men där formatet sätts till MP4, inte M4V som är standard.

Som sagt - bra med HFS+ stödet och priset på 999:- är inte mycket att orda om. Den klarar också 1080p för er med sådana böjelser. Lådan är väldigt liten och trevlig. I övrigt har jag inte så mycket erfarenhet av sådan här boxar.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2009-03-21 13:14

Har kollat på Westerns mediaspelare, men den läser ju inte skivavbilder...

Man kan köra XBMC eller Boxee på ATV. Googla så får ni se!

  • Medlem
  • Hörby
  • 2009-03-22 13:02

Vet inte vad det är men jag vill inte klydda med en massa hacks och cracks det ska bara funka från början... Eller har jag fel ang. de här XBMC och Boxee? Vad det nu är?

Det är visserligen lite hack och crack, men det är väldigt lätt att fixa och det funkar väldigt bra. Jag kör XBMC på min ATV och det är rent guld.

Har de här mediacenterna någon form av inbyggd funktion för att föra över en DVD till den interna hårddisken? Jag menar att dagens DVDer har ett kopieringsskydd som försvårar sådant. Om inte så är ju poängen med boxen rätt liten så vida man inte använder sig av filmer från annan källa en egna DVDer.

/martin

edit: TWIX används förresten inom biovärlden för reklam och en del
filmer som visas digitalt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-24 09:32

Handbrake klarar av att rippa en DVD till hårddisken. Men det tar tid, speciellt om man ska ha över den i H.264. Jag brukar nöja mig med mpeg4. Det blir lite lägre upplösning, men det duger för mig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-24 10:12

Jag har aldrig full begripit de där video-formatet till 100%. Jag är bekant med begreppet "container" och "codec", men inte hur de exakt förhåller sig till varandra. M4V skulle t.ex. inte ha någon container?!

Jag kodar till h.264 över natten på jobb-datorn. Det tar ungefär dubbla tiden mot filmens längd. (2.4Ghz Core 2 Duo). Jag tycker inte kvalitén blir acceptabel med något annat.

Vad gäller att rippa DVD'er klarar Handbrake för Mac det. Annars finns det gratisprogram både för Mac och PC. Enligt Peter Esse på Macradion är det tillåtet att rippa DVD'er om det krävs för att kunna titta på materialet med den mediaspelare man använder.

Se länk:

http://www.ilove.nu/mactv/mactv-3-rippa-dina-dvd-skivor-med-handbrake

Funderar på att köpa en ATV, men har fortfarande en fråga. Om man installerar Boxee eller XBMC kan man då koppla in en extern HD direkt i ATV och ha alla filmer på den? Är iTunes inblandat även om man installerar något av ovan nämnda program?

/Hugo

Bumbar lite. Nu är inte extern hårddisk mitt stora problem. Jag köpte en ATV igår och den funkar bra, men jag har problem med Boxee. Gång på gång misslyckas jag när jag ska skapa en patchstick.
Efter ca 45 sek så avbryts det och det står att enheten (USB-minnet) är upptaget. Måste minnet vara av särskild typ? Särskilt format?

Allt jag frågat om innan har löst sig, men jag vet inte riktigt hur. Det bara funkar, skulle man väl kunna säga...
Har ett nytt problem dock. Allt går bra fram tills jag ska starta Boxee på ATV. Jag har lyckats lägga in boota om den och ladda ner Boxee till ATV. När jag sedan ska starta Boxee flashar det till som det ska, men sen händer inget.
Det verkar inte som någon har några tips alls, men allt verkar lösa sig bara jag skriver här

/Hugo

1
Bevaka tråden