Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem Mini/APextreme/Router

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla glada. Jag är inte glad. Har stött på följande problem;

Min gode vän bad mig felsöka varför han bara får kontakt med internet i c.a. 5 min
med sin MacMini och AirPort extreme. Det där fixar jag -tänkte jag- men när jag kom hem till honom började jag ana oråd. Hans "nätverk" gäller som följer;

1. Telia ADSL uppkoppling till en skum router/modem av modell ZyXeyl P600.
2. Från denna låda går en fast lina till hans stationära PC.
3. Hans dotters PC-laptop är trådlöst kopplad till denna.
4. En PC-polare till honom har sedan kopplat på en AP extreme till modemet. Och han har konfigurerat denna med Airport utility för PC.

Han har testat att skapa flera olika "nätverk" -typ "Hemma" via macen, och när jag försöker ansluta till dessa så säger macen att "Airport är på, men är inte anslutet till ett nätverk". När jag öppnar safari så kan den inte öppna någon adress, men när jag tvingar den (via nätverkskonfig eller vad det hette i safaris fönster) så är det förvalt "Ethernet", men när jag väljer Airport och nätverket "hemma" så går det att surfa... i 5 min, sedan kopplar den bort internet.

När jag öppnar "Airport utility/admin" i macen så hittar den ingen trådlös enhet. Men PC´en gör det.

Vad göra? Är det konfigurationen i PCen som är problemet?

Tackar på förhand,

Niclas

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-02-06 12:01

Jag har också ett ZyXel modem... det i sin tur är kopplat till en TimeCapsule och därifrån vidare till alla enheter.

Så vitt jag vet får man bara EN ip adress utåt av telia och därför fungerar inte APn. Så du måste skapa ett internt nätverk innanför ZyXel modemet med tex en AP Extrene, Time Capsule eller en Router (någonting som klarar av att dela ut ip adresser till datorerna i det lokala nätverket).

Så det du skall göra är att koppla AP extremen mot ZyXel modemet och sedan koppla alla enheter via denna. (den har ju flera ethernet portar på baksidan där du kan koppla in enheter).

Det borde fungera

Precis, Telia ger en adress.
Så koppla routern till port 1 på modemet och sen datorerna till routern. Tänk också på att det ligger mac-lås så byter du ut utrsutningen tar det 20 minuter innan du får en ny IP adress.

1
Bevaka tråden