Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Något sitter löst inne i min Tradera-iPhone

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 17:13

Jag har precis fått hem en Iphone 3g, 8gb. Jag köpte den på Tradera för 3799kr (billigt!?) och den sades vara helt ny, bara testad för att se så att allt fungerar.
Telefonen skickades till mig från Polen där säljaren bor.

Det jag märkte är att när jag skakar telefonen så låter det som om något sitter löst inuti den.. Det "klickar" på något vis. Jag antar att det inte ska vara så? Jag är rätt säker på att det inte är någon av knapparna på sidorna som sitter löst, då jag hållit fast de med fingrarna när jag skakar telefonen. Någon annans iphone 3g som låter likadant?

Jag har gjort den här affären med hjälp av Payson betalgaranti och jag har inte godkänt varan än, så jag kan reklamera den... Men.. 3799kr är väl ändå väldigt billigt för en iphone 3g /8gb ?

Det är dock "klickandet" som oroar mig! Vad tror ni, är detta något som kanske kan gå sönder inom en snar framtid?

Säljaren sa också att det är 24 månaders garanti på Iphonen från Apple. Jag fick inte med något garantipapper så jag frågade därför honom om det och han säger att det bara går på garantin om man lämnar in den i affär i Polen.. Och om att det händer något med iphonen så ska jag skicka den till honom så går han och fixar den på garantin. Känns dock ganska läskigt att skicka iväg sin iphone till någon man inte känner?

Kan det vara så att detta är en kopia av iphone? Finns det exakta kopior av iphone 3g?
Hur ser jag så att det är en äkta?

Tacksam för svar och råd!

Senast redigerat 2009-01-19 17:59
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-01-19 18:28
Ursprungligen av Veranda:

Jag har precis fått hem en Iphone 3g, 8gb. Jag köpte den på Tradera för 3799kr (billigt!?) och den sades vara helt ny, bara testad för att se så att allt fungerar.
Telefonen skickades till mig från Polen där säljaren bor.

Det jag märkte är att när jag skakar telefonen så låter det som om något sitter löst inuti den.. Det "klickar" på något vis. Jag antar att det inte ska vara så? Jag är rätt säker på att det inte är någon av knapparna på sidorna som sitter löst, då jag hållit fast de med fingrarna när jag skakar telefonen. Någon annans iphone 3g som låter likadant?

Jag har gjort den här affären med hjälp av Payson betalgaranti och jag har inte godkänt varan än, så jag kan reklamera den... Men.. 3799kr är väl ändå väldigt billigt för en iphone 3g /8gb ?

Det är dock "klickandet" som oroar mig! Vad tror ni, är detta något som kanske kan gå sönder inom en snar framtid?

Säljaren sa också att det är 24 månaders garanti på Iphonen från Apple. Jag fick inte med något garantipapper så jag frågade därför honom om det och han säger att det bara går på garantin om man lämnar in den i affär i Polen.. Och om att det händer något med iphonen så ska jag skicka den till honom så går han och fixar den på garantin. Känns dock ganska läskigt att skicka iväg sin iphone till någon man inte känner?

Kan det vara så att detta är en kopia av iphone? Finns det exakta kopior av iphone 3g?
Hur ser jag så att det är en äkta?

Tacksam för svar och råd!

Omöjligt att svara på om något/vad är löst inne i telefonen utan att öppna den.
Hittar iTunes telefonen? Där kan du i så fall se serienummer mm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 19:09

iTunes hittar telefonen och serienummret stämmer överens med det serienummer som står på kartongen iallafall. Försvinner inte garantin om man öppnar telefonen?

Ursprungligen av Veranda:

iTunes hittar telefonen och serienummret stämmer överens med det serienummer som står på kartongen iallafall. Försvinner inte garantin om man öppnar telefonen?

Jo, det gör den.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-19 21:29
Ursprungligen av Veranda:

Jag har precis fått hem en Iphone 3g, 8gb. Jag köpte den på Tradera för 3799kr (billigt!?) och den sades vara helt ny, bara testad för att se så att allt fungerar.
Telefonen skickades till mig från Polen där säljaren bor.

Det jag märkte är att när jag skakar telefonen så låter det som om något sitter löst inuti den.. Det "klickar" på något vis. Jag antar att det inte ska vara så? Jag är rätt säker på att det inte är någon av knapparna på sidorna som sitter löst, då jag hållit fast de med fingrarna när jag skakar telefonen. Någon annans iphone 3g som låter likadant?

Jag har gjort den här affären med hjälp av Payson betalgaranti och jag har inte godkänt varan än, så jag kan reklamera den... Men.. 3799kr är väl ändå väldigt billigt för en iphone 3g /8gb ?

Det är dock "klickandet" som oroar mig! Vad tror ni, är detta något som kanske kan gå sönder inom en snar framtid?

Säljaren sa också att det är 24 månaders garanti på Iphonen från Apple. Jag fick inte med något garantipapper så jag frågade därför honom om det och han säger att det bara går på garantin om man lämnar in den i affär i Polen.. Och om att det händer något med iphonen så ska jag skicka den till honom så går han och fixar den på garantin. Känns dock ganska läskigt att skicka iväg sin iphone till någon man inte känner?

Kan det vara så att detta är en kopia av iphone? Finns det exakta kopior av iphone 3g?
Hur ser jag så att det är en äkta?

Tacksam för svar och råd!

Det är inga 24månaders garanti från Apple, möjligtvis kan det vara något speciella från den polska butiken.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-19 21:31
Ursprungligen av zappee:

Det är inga 24månaders garanti från Apple, möjligtvis kan det vara något speciella från den polska butiken.

Apple lämnar bara 12 månaders garanti, men du har i sverige 3 års reklamationsrätt och det kan vara så att motsvarande gäller i polen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-19 21:32
Ursprungligen av studiox:

Apple lämnar bara 12 månaders garanti, men du har i sverige 3 års reklamationsrätt och det kan vara så att motsvarande gäller i polen.

Well, efter 6mån måste du bevisa felet själv.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-01-19 21:39

Jag tror jag vet vilket klick-ljud du menar, min telefon hade samma klickande ljud. den är köpt i teliabutik av mig själv. jag vet inte om ljudet var där från början eller inte men jag upptäckte det ganska strax efter att jag köpt den iaf. aldrig något jag störde mig på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 22:39

Okej, tack tack!

Jag satte precis i mitt simkort i telefonen och eftersom säljaren inte hade raderat sina inställningar, sms och liknande så återställde jag inställningarna och innehåll. Nu när jag startar telefonen så står det att jag ska koppla in den till iTunes. I iTunes så står det :

The SIM card inserted in this iPhone dose not appear to be supported.
Only compatible SIM cards that came with your iPhone of visit a supported
Carrier´s store to receive a replacement SIM card.

Det sitter en "adapter" eller liknande i SIM-kortshållaren för att iPhonen ska fungera
med alla operatörer.. Det är någon liten svart "bricka" som är formad som ett SIM-kort.

Det enda jag kan göra med telefonen är att ringa SOS-samtal.

Hur i hela friden fixar jag detta?

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-01-19 22:46

lås upp den. finns bra guide på ifun.se yellowsnow heter programet. du behöver inre den där adapter då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 22:48
Ursprungligen av conecone:

lås upp den. finns bra guide på ifun.se yellowsnow heter programet. du behöver inre den där adapter då

Okej, tack! Ledsen för alla frågor men jag är ny på det här med iPhone.
Gäller garantin fortfarande om man låser upp den på det här sättet?
Om man gör fel, kan man då skada mjukvaran i telefonen?

Garantin ryker vid hackning av mjukvaran, och ja det kan skada mjukvaran i telefonen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 23:00
Ursprungligen av wilhelmsson:

Garantin ryker vid hackning av mjukvaran, och ja det kan skada mjukvaran i telefonen

Det lät ju inte så fett.
Kan jag köpa någon annan typ av SIMkorts-adapter kanske?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-19 23:01

Du har ingen garanti i sverige på din telefon köpt i polen och att returnera den dit kanske inte är ett alternativ iaf så du förlorar ingenting på detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 23:04
Ursprungligen av kainen:

Du har ingen garanti i sverige på din telefon köpt i polen och att returnera den dit kanske inte är ett alternativ iaf så du förlorar ingenting på detta.

Haha, ja det har du rätt i. Men jag är inte så haj på detta med iPhone
så det kanske slutar med att jag skadar mjukvaran..

Är det bara att kasta den på Lövsta återvinningscentral då?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-19 23:07

så vitt jag vet så går det inte att göra så mycket fel när man låser upp telefonen. Och det är ju bättre att försöka än att ha en som du bara kan ringa 112 med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 23:14
Ursprungligen av kainen:

så vitt jag vet så går det inte att göra så mycket fel när man låser upp telefonen. Och det är ju bättre att försöka än att ha en som du bara kan ringa 112 med

Jag har iof hört att de ska vara trevliga och behjälpliga på 112
Men jag ska ändå spendera natten med att försöka låsa upp den.
Tack för alla svar!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-19 23:17

Det finns flera ställen på St. Eriksgatan i Stockholm söder och norr om Fridhemsplan där dom fixar detta åt dig för ett par hundringar så slipper du sätta dig in i all tekniken om du inte känner för det. Grundbudet: Uppdatera inte telefonen till firmware 2.2 i iTunes om du vill ha den upplåst för då är det kört.

Polacken har sålt dig en helt vanlig operatörslåst iphone med simkortsadapter. Mkt vanlig lösning på problemet med operatörslåsning under hösten även för teliaköpta lurar. Jag har en sådan, fw 2.1och en olåst belgisk fw 2.2

Vill du fortsätta med adapters fixar nämnda ställen det också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 23:22
Ursprungligen av jonasolof:

Det finns flera ställen på St. Eriksgatan i Stockholm söder och norr om Fridhemsplan där dom fixar detta åt dig för ett par hundringar så slipper du sätta dig in i all tekniken om du inte känner för det. Grundbudet: Uppdatera inte telefonen till firmware 2.2 i iTunes om du vill ha den upplåst för då är det kört.

Polacken har sålt dig en helt vanlig operatörslåst iphone med simkortsadapter. Mkt vanlig lösning på problemet med operatörslåsning under hösten även för teliaköpta lurar. Jag har en sådan, fw 2.1och en olåst belgisk fw 2.2

Vill du fortsätta med adapters fixar nämnda ställen det också.

Trevligt! Vad heter dessa ställen?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 09:38
Ursprungligen av Veranda:

Trevligt! Vad heter dessa ställen?

www.iclarified.com heter en sida. Bara följa steg för steg så ska det fixa sig och du kan inte skada iPhonen som du inte kan fixa med en återställning.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 14:26
Ursprungligen av Robo-X:

www.iclarified.com heter en sida. Bara följa steg för steg så ska det fixa sig och du kan inte skada iPhonen som du inte kan fixa med en återställning.

//Rob

Jag hittade denna.. http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=2538

Det kluriga är dock att jag inte kommer in i någon meny alls.
Det står bara "emergency call" så det enda jag kan göra är att
ringa 112 eller stänga av telefonen...

Killen jag köpte telefonen av sa att han skickar ett simkort som man "aktiverar" telefonen med.. Jag har ingen aning om vad som menas med det, men det är väl antagligen något bra hehe!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-20 09:05
Ursprungligen av jonasolof:

Det finns flera ställen på St. Eriksgatan i Stockholm söder och norr om Fridhemsplan där dom fixar detta åt dig för ett par hundringar så slipper du sätta dig in i all tekniken om du inte känner för det. Grundbudet: Uppdatera inte telefonen till firmware 2.2 i iTunes om du vill ha den upplåst för då är det kört.

Nä men vänta lite nu, det är ju till 2.2 man SKA uppdatera den till om man vill köra Yellowsn0w!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 15:53

Om jag ska återställa iPhonen genom iTunes..
Blir den helknasig om jag väljer att återställa och uppdatera till senaste programvaran?
Vad jag har hört så ska man passa sig för att uppdatera genom iTunes.

Jag laddade ner 1.1.1 och tryckte "alt" + "kringla" för att kunna välja denna fil, men det går inte att välja den. Har testat att välja den när den är zippad,
om man zippar upp den så går det inte heller att välja..

Hur gör man?
Jag går efter den här beskrivningen.. http://www.iphoneinfo.se/guide-aterstallning-av-iphone/

BILD! http://tottehundproductions.com/other/iphone-restore.jpg

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 16:30

Återställ och uppdatera till senaste firmware med iTunes och följ jailbreak guiden från clarified. Där står allt du behöver veta. Inga experimenter om du inte vet vad du gör.

//Rob

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-20 17:17

Vill du göra det så enkelt som möjligt så gå in här: http://thepiratebay.org/user/iphonedev/
Ladda ner QuickPwn 2.2 torrenten. Återställ och uppdatera i iTunes. Sen startar du Quickpwn och klickar dig igenom programmet. Mycket enkelt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 22:17

Tack för alla svar!

Telefonen funkar utmärkt nu

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-01-20 23:36

hur löste du problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 12:15
Ursprungligen av conecone:

hur löste du problemet?

En kompis till mig som är duktig på iPhone grejade lite
med den i några program.. Tror det hette Pwnage.

Jobbigt nog så står det "Ingen service" högst upp till vänster i skärmen nu...
Det blir samma grej vare sig jag använder "simkorts-adaptern" eller utan.
Vad kan detta bero på?

Någon som har något tips? Det fungerade fint hela gårkvällen efter att han hade
fixat den. Men nu i morse så står det som sagt "Ingen service".

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-21 14:02

Det är nog för att du har 2.2 och simkortsadaptrar inte lirar bra med 2.2... http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=2538
Följ den guiden, ta ur simadaptern. Ring vem du vill

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-21 14:15
Ursprungligen av nllub:

Det är nog för att du har 2.2 och simkortsadaptrar inte lirar bra med 2.2... http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=2538
Följ den guiden, ta ur simadaptern. Ring vem du vill

Det beror väl på hur hans kompis hackade iPhonen. Behöll han sim adaptern eller använde han yellowsn0w?

//Rob

Bevaka tråden