Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook G4 vägrar starta från programskivan

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har under julledigheten väckt nytt liv i en Powerbook G4 vars hårddisk kraschade i våras varpå jag genast bytte hela maskinen. Jag har installerat OS på disken med medföljande installationsskiva men vill nu av olika anledningar göra en ominstallation av hela klabbet. Har prövat med att dubbelklicka på install-ikonen med datorn igång, att välja startskiva under systeminställningar liksom startat om 'manuellt' med alt eller c intryckt. Oavsett hur jag gör så spottar datorn bara ut skivan och startar som vanligt (med alt får jag upp endast hårddisken som startbar enhet).

På skoj har jag även prövat att kopiera småfiler från skivan till hårddisken utan problem och även installerat 'bundled software only' som inte kräver omstart utan problem varför det inte tycks vara något fel vare dig på hårddisken eller skivan.

Men varför vill den inte starta från skivan???

Hjälp någon?

**
Dator: Powerbook G4 1,67
Installationsskiva/OS: 10.3.7 (original, den som följde med datorn)
Superdrive: Matshita DVD-R UJ-835E

Senast redigerat 2009-01-06 21:37

Har nu även nollat PRAM, PMU och Open Firmware men inget hjälper. Vet inte om det borde funka men det går ej heller att starta från medföljande OS9-skiva. Alla skivor spinner upp, knorrar och matas ut vid omstart till synes vad jag än gör. Om någon har tips på vad det kan vara som är fel så vore jag mkt tacksam!

Ursprungligen av Johan Andersson:

...det går ej heller att starta från medföljande OS9-skiva....

Nej, och det ska den inte kunna heller.

OS9 fungerar bara i Classic, den kan inte boota i OS9.

Tackar för svaren och ska försöka posta i rätt forum direkt fortsättningsvis :">

Hade som sagt inga problem att spela andra skivor men datorn ville av någon anledning inte boota från den optiska enheten. Ej heller med installationsskivan från min nya MBP gick det att få skiva som startbar enhet (jag vet att det inte hade gått att installera från den ändå).

Hur som helst, problem solved:

Startad i target mode kopplad till MBP och efter att ha försökt ominstallera OS 10.3 från denna (vilket kollades mot MBP och vägrades) löste jag det med Skivverktyg -> radera hårddisken. Därefter gick det problemfritt att starta upp och installera som vanligt.

fel på enheten? testat med en annan skiva? låter den skumt med vanliga skivor? Jag vet att min pb g4 1,67ghz låter konstigt med skivor i fast den funkar.

1
Bevaka tråden