Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.MOD-filer vill inte fungera på Macen - HJÄLP!!!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Nu är det frustration som gäller. Filmade en personalfest för ett tag sedan och lovade i ett svagt ögonblick att jag skulle fixa ihop filmklippen (typ färre än 10 st) och göra ett bildspel också och bränna en snajdig DVD. En kakbit - eller hur? NOT!!!

Kameran spelade in filer med ändelsen .MOD och dess vill varken vara med på skolans PC eller på Macen här hemma. Av teknikgurusarna på IT-avdelningen får man tipset att byta ut ändlesen .MOD mot .mpg och tyvärr hjälper inte det nämnvärt heller. Filerna går inte att importera i vare sig iMovie HD eller 08. Quicktime vill inte kännas vid dem och VLC spelar upp vissa av dem - inte sällan med taskig läppsynk.

Inte heller på PC verkar det vara enkelt med t ex Movie Maker.

Vad göra?

Skulle vara såååå tacksam för en snabbkurs hur jag ska göra med vilka program? Har gratisprogrammen och eventuellt tillgång till Final Cut (express eller Pro) via grannen.

Inget avancerat önskas. "Bara": "gör så här så blir det bra!".

Tack på förhand!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-12-15 16:51

Hur har du fått över filerna i datorn?

Ja. Så långt gick det.

Detta skedde vid ett tidigare tillfälle. Då försökte jag importera på olika sätt. Det som fungerade bäst var någon slags "importera som DV"-variant. Problemet då var att läppsynkingen inte stämde alls.

Vet inte vad det beror på.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-12-15 18:14

Det jag undrade var om du har importerat via iMovie eller liknande program eller om du bara kopierat över till HD:n. Vad är det för kamera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 18:47

jag har gjort detta en gång, byt namn till mpg sen konvertera med ffmpegx tll avi

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 18:47

prova skadar inte i alla fall, börja med det kortaste klippet

Jag testade att importera på flera olika sätt. Dels genom att "dra över" filerna från kamera till hårddisk via Mac och samma sak via PC. Sen även genom att importera med iMovie med olika inställningar.

Ska testa att konvertera med ffmpegx. Tack för tipset!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-12-15 19:23

Ta ned detta program. MediaInfo Mac och se vad de ger för resultat på utvald film.

Ursprungligen av Henil:

Ta ned detta program. MediaInfo Mac och se vad de ger för resultat på utvald film.

Jag får upp en textruta med en hel del (mumbojumbo) som inte säger en novis som mig så värst mycket... Vad ska jag göra med infon?

  • Medlem
  • 2008-12-16 15:29

Jag har också en kamera som ger .mod filer, och hade ett rent h-vete innan jag kom på hur jag skulle göra. gör så här:

du behöver Toast titanium 7 eller senare (kanske fungerar med äldre versioner också...)
gå till videofliken och välj add. leta upp dina modfiler. markera alla och välj ok.
sedan väljer du exportera och där väljer du till dv. drick en kopp kaffe och importera sedan dina nya fräsha .dv filer i imovie.

det fungerar kanon...
lycka till...

Ursprungligen av mint:

sedan väljer du exportera ....

Tjena Mint.

Har nu plockat hem Toast 10 men hittar ingen Export-funktion. Jag har gjort Add-files som du skrev men sedan tar det stopp!

Advice?

//Woodwinds

Jag kan "trösta med" att jag inte heller har hittat exportfunktionen.

Lösningen fanns - som så ofta förr - på Youtube.

Sök på filmer om "jvc everio mac" så inser du snabbt att inga extra programvaror för konvertering behövs. iMovie tuggar i sig .mod-filerna direkt och utan protester - om man gör som man skall...

Vet dock inte om det är en JVC kamera du har...

1
Bevaka tråden