Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny extern HD, några frågor.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa en extern HD till min macbook. Tänkte använda den med time machine. Time machine gör väl snap shots av datorn. Saker som jag vill spara på HD men inte i själva time machine-back upen, som filmer etc, ska de sparas i en ny partition eller?

bara häng på en disk. Tipsar om iomegas små diskar, 250gb för ca 1000kr. De har FireWire.
Kör för guds skull inte billiga usb diskar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-02 17:38
Ursprungligen av Goflorp:

bara häng på en disk. Tipsar om iomegas små diskar, 250gb för ca 1000kr. De har FireWire.
Kör för guds skull inte billiga usb diskar.

Jag var iväg och köpte en WD Passport Elite 250GB/USB. idag som jag tänkt använda ihop med min snart nya MB 2,0GHz. Väldigt snygg, portabel och lagom lagringsutrymme. Den är lite större än en iPhone på bredden och tjockleken. Annars ungefär lika hög. Denna ska fungera som backupdisk, samt extra utrymme ifall jag skulle behöva det någon gång.

Inte kan man väl ha viktiga och oersättliga filer som tar upp mer än 250GB väl? Nä, såna mängder kommer inte jag upp i. Det som tar mest plats och som jag gärna vill spara för framtiden är mina RAW-filer. Några enstaka dokument, men mest foton som sagt.

1000 för 250gb. Dyrt!!!
Men men fråga är obesvarad.
firewire är tyvärr ett utdöende format. Känns inte rätt. Men jag gillar det, men det är ostrategiskt.

Ursprungligen av Patric08:

1000 för 250gb. Dyrt!!!
Men men fråga är obesvarad.
firewire är tyvärr ett utdöende format. Känns inte rätt. Men jag gillar det, men det är ostrategiskt.

Den finns säkert mkt billigare.
Fw är inte ett utdöende format bara för att du läst att de tar bort fw från hobbysortimentet.
Med fw får du bra overforingsfart, stabilitet, dessutom slipper du extra strömsladdar.
Köpa "framtidssäkert" är ju bara löjligt, när du byter dator om ett par år kommer du ändå köpa en disk med usb4 på 250TB...

Annars kan du ju vara strategisk och använda en svajjig usb-disk som ballar ur för att det är fullmåne.

Att labba med partitioner på en tm-disk är bara ställa till det.

Ursprungligen av Goflorp:

Den finns säkert mkt billigare.
Fw är inte ett utdöende format bara för att du läst att de tar bort fw från hobbysortimentet.
Med fw får du bra overforingsfart, stabilitet, dessutom slipper du extra strömsladdar.
Köpa "framtidssäkert" är ju bara löjligt, när du byter dator om ett par år kommer du ändå köpa en disk med usb4 på 250TB...

Annars kan du ju vara strategisk och använda en svajjig usb-disk som ballar ur för att det är fullmåne.

Att labba med partitioner på en tm-disk är bara ställa till det.

OK, fattar. Men jag kanske ville köra den ihop med en airport extreme. Då funkar bara usb.
Shit, jag vill inte behöva 2 hds, en för time machine o en för annan lagring. är det så illa att lagra utanför tm-mappen?

Du behöver inte göra fler partitioner om du inte vill.
Time Machine skapar en mapp på hårddisken som heter backup-nåt, och du kan spara vad du vill utanför den mappen. Så använder jag det.

Börjar man meka i den mappen kan det gå illa dock

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-02 10:36
Ursprungligen av Patric08:

Jag ska köpa en extern HD till min macbook. Tänkte använda den med time machine. Time machine gör väl snap shots av datorn. Saker som jag vill spara på HD men inte i själva time machine-back upen, som filmer etc, ska de sparas i en ny partition eller?

Det finns externa hårddiskar från t ex Western Digital som har två hårddiskar i ett chassi. Då hade du kunnat dedikera den ena hårddisken för Time Machine och använda den andre för övrig lagring.

De externa HD:s med en hårddisk går ju också bra och du kan alternativt köpa två stycken. Kanske lite billigare, men tar då upp två USB-portar.

Men som direkt svar på din egentliga fråga, du kan spara utanför TM-mappen på samma hårddisk. Men tänk då på att du minska då utrymmet för TM-backupen. Dock kommer TM att skriva över den äldsta datan bakifrån så att säga, när utrymmet inte räcker till vid en backup.

Köp absolut inte en Freecom Classic. Time Machine går inte igång efter datorn har varit i sleep, även om tillverkaren hävdar att disken är Leopard/Time Machine-kompatibel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-02 11:34

Det är vettigt att satsa lite extra slantar på backup/lagringsenheter. Det ska trots allt förvara dina viktiga filer och kanske filer som är svåra att ersätta.

Håller med Goflorp - dessutom så är det viktigt att komma ihåg att detta är din backupdisk! Labba inte med partioner som ovan sagts, men inte heller med att lägga annat på samma disk. Backupdisken skall ha stabil överföring, vara av hög kvalitet och få lov att jobba ostört - dagen då du måste hitta ett gammalt dokument mha TimeMachineså skall det funka klockrent!

/CX

1
Bevaka tråden