Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panasonic Lumix G1

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-12 14:15

Så. En riktigt liten systemkamera, om man nu kan kalla den det? Vad är det? En liten systemkamera eller en kompaktkamera med utbytbart objektiv? Trist för nu kan man inte skryta om att man har världens minsta systemkamera längre
Sen priset! Helt galet. 8000 kr är väldigt mycket pengar för den kameran. Hoppas att sensorn producerar så pass bra bilder så att det är värt det, sen är ju frågan vilket av objektiven som följer med i det priset men jag gissar på 14-45mm/3.5-5.6...
Prylportalen har lagt upp produktspecifikationen http://www.prylportalen.se/ArticlePages/200809/12/20080912111936_MKF493/LUMIX_G1_E_Specs.pdf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 14:50

Även DP Review har info.

Men sökaren tordes de inte ta bort! 2 LCDer!

När kommer första kompakten med vettig sensor?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-12 14:59

På svenska har vi ju två ord för systemkameror/spegelreflexkameror. Man kan man nog använda begreppet "systemkamera", eftersom det viktigaste nog ändå är de utbytbara objektiven.

På engelska betonar ju namnet "Single Lens Reflection Camera" just spegeln/sökaren.

NU börjar det likna nåt! En traditionell spegelreflex har mer och mer känts som en ren anakronism, ungefär som de första bilarna med hästhuvud. Men kompakterna, med eller utan elektronisk sökare, har varit svåra att se bilden i, och AF har varit segt.

Får man tro DP har den här lika snabb AF som de billigare dSLR-modellerna idag, och sökaren har 1.4 Mpix, i stället för ungefär 250000. Och den kan ta Leicas fantastiska 25/1.4! Det här blir kul.... Och, äntligen vridbar LCD, som jag saknat sen min Canon G3 gick i pension....

(pesc, vad är en "vettig" sensor? Foveonen i DP1? Tycker själv 4/3-sensorn ligger rätt fint till i avvägning mellan brus, skärpedjup och yttermått. Den nuvarande trenden mot "full frame", dvs ett format som Barnack uppfann 1914, tycker jag är ännu en anakronism....).

lite besviken, hade nog hoppats på mer åt L1-hållet än L10...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-12 17:03
Ursprungligen av gabriela:

lite besviken, hade nog hoppats på mer åt L1-hållet än L10...

Fast den är ju lite mitt emellan. L1 är ju en kompaktkamera medans G1 är en systemkompakt och L10 är en spegel reflex.. Öh..

Ursprungligen av nllub:

Fast den är ju lite mitt emellan. L1 är ju en kompaktkamera medans G1 är en systemkompakt och L10 är en spegel reflex.. Öh..

Nej, L1 är minst av allt kompakt....:p Det är samma kamera som blev Leica Digilux 3, och är en spegelreflex i högsta grad. Själv har jag en Digilux 2, som jag gillar skarpt, och jag var inne och kände på Digilux 3 flera gånger, men varje gång var reaktionen: "Men f-n, vad STOR den är....". Både den och L10 har i alla fall precis samma sensormått som G1 (4/3-systemet)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-12 17:56

Jasså. Ja jag har ingen koll Är mer insatt i Olympus sortiment. Den ser verkligen inte alls stor ut på bilderna på dp.. Undra hur G1 kommer kännas när man tar i den första gången, för den ser inte så liten ut, bara på skissen där den jämförs med en spegelreflex. Men jag gillar verkligen att displayen är vikbar.

Designmässigt har man nog gjort rätt, efter att både Panny och Oly gått på ett gäng minor med designen på 4/3-kamerorna (L1, E-1, E-300, E-330...). En systemkamera som ser ut som en sådan gör alla fotbollsmammor nöjda och glada.

De två största frågetecknen, kvaliteten på sökaren och AF-hastigheten, ska tydligen vara ordnade. Det jag nu är mest intresserad av är egentligen om Panny lyckats förbättra DR och ISO-prestanda med sin nya sensor.

Ganska trista gluggar men återigen, de passar väl målgruppen (fotbollsmammorna...). Det man nu kan hoppas på är att Oly väljer sin väg: vädertätning, optik i klass med deras Pro-gluggar till 4/3 och stabilisering i huset. Sedan vore det skitkul om Leica hängde med på tåget och skapade en m4/3 M-modell... Fast det lär ju aldrig hända...

G1 med 1,7/20 ser ut att vara en trevlig kombination:
http://www.digitalcamera.jp/html/HotNews/image/2008-09/12/20mmF17-L.jpg

Tycker den verkar klockren, Micro 4/3 känns som vad 4/3 borde ha varit redan från början. Dels kommer man ju från problemet med små sökarbilder när man sätter dit en EVF, och dels gör det kortade avståndet mellan sensor och objektivfattning att färre objektiv behöver vara klumpiga retrofokuskonstruktioner. Med vanliga 4/3 är ju det avståndet nästan lika långt som för alla andra trots den mindre sensorn, vilket förtar idén eftersom bara ännu fler objektiv (allt under ett kort tele) behöver vara retrofokala.

Gillar också att den har ett kontrast-AF-system som faktiskt verkar riktigt bra, med möjligheter till tracking och annat som man inte kan få med en instegs-DSLR. Synd bara på priset... men jag vill ha en röd

Intressant i sammanhanget kan vara att jag läste någonstans att det var långt registeravstånd, vilket gör att det kommer gå att göra adapteras till en väldigt många mounts, man kommer alltså kunna använda många sorters gamla objektiv på den (om den blir tillräckligt populär för att folk ska börja göra adapters och sälja vill säga). Jag läste det dock i förbifarten utan att kolla närmare, så jag är inte säker... nån får gärna bekräfta om det stämmer.

Ursprungligen av Prometheus:

Intressant i sammanhanget kan vara att jag läste någonstans att det var långt registeravstånd, vilket gör att det kommer gå att göra adapteras till en väldigt många mounts, man kommer alltså kunna använda många sorters gamla objektiv på den (om den blir tillräckligt populär för att folk ska börja göra adapters och sälja vill säga). Jag läste det dock i förbifarten utan att kolla närmare, så jag är inte säker... nån får gärna bekräfta om det stämmer.

Till det vanliga 4/3-systemet finns det omvandlare för Canon EOS, Pentax K, Contax/Yashica, M42, Olympus OM och Minolta MD. Dock så verkar dessa adapters inte komma att fungera med 4/3 micro adaptern, eftersom det står i informationen att fattnings-tillbehör till 4/3-systemet inte är kompatibla med 4/3 micro-adaptern. Så det behövs alltså tas fram nya adapters för micro 4/3 systemet, och det borde vara en relativ enkel sak för de som har tagit fram omvandlarna för 4/3 standardsystemet.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-15 15:35
Ursprungligen av Raphael:

Till det vanliga 4/3-systemet finns det omvandlare för Canon EOS, Pentax K, Contax/Yashica, M42, Olympus OM och Minolta MD. Dock så verkar dessa adapters inte komma att fungera med 4/3 micro adaptern, eftersom det står i informationen att fattnings-tillbehör till 4/3-systemet inte är kompatibla med 4/3 micro-adaptern. Så det behövs alltså tas fram nya adapters för micro 4/3 systemet, och det borde vara en relativ enkel sak för de som har tagit fram omvandlarna för 4/3 standardsystemet.

Vart hittar man sådana adaptrar? Har letat på alla större fotoaffärer och spanat lite på Ebay. Skulle va kul med en Nikon-adapter till min E420 så jag kan låna grannens gluggar..

Ursprungligen av nllub:

Vart hittar man sådana adaptrar? Har letat på alla större fotoaffärer och spanat lite på Ebay. Skulle va kul med en Nikon-adapter till min E420 så jag kan låna grannens gluggar..

Den här kanske? Adapters: Olympus E-1

Ursprungligen av nllub:

Vart hittar man sådana adaptrar? Har letat på alla större fotoaffärer och spanat lite på Ebay. Skulle va kul med en Nikon-adapter till min E420 så jag kan låna grannens gluggar..

Adapters: Olympus E-1

Stämmer, registeravståndet är avståndet mellan sensor och objektivfattning, och detär alltså mycket kortare på Micro 4/3 eftersom det inte behöver göras plats för någon spegelmekanism. Man kan alltså få dit nästan vilket objektiv som helst (med adapter) utan problem med att få oändlighetsfokus att fungera. Enda problemet då är ju beskärningsfaktorn på 2x, så det blir dåligt ställt med vidvinkelgluggar men man får åtminstone gott om telen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-14 08:39
Ursprungligen av Samuel K:

Enda problemet då är ju beskärningsfaktorn på 2x, så det blir dåligt ställt med vidvinkelgluggar men man får åtminstone gott om telen...

Egentligen är det inte optiskt sett svårare att konstruera extremt vidvinkliga gluggar för en crop-sensor, än det är att konstruera ditto för 35 mm-sensorer. En mindre sensor innebär en upplevd brännviddsförlängning, så samma bildursnitt kräver en kortare brännvidd. Men å andra sida måste objektiv för en 35 mm-sensor ha en större bildcirkel för att täcka upp hela sensorn.

Vad som är svårt är att konstruera ett objektiv som ger stor bildvinkel för en crop-sensor och samtidigt ska kunna användas med en småbildssensor. Därav den allmänt utbredda uppfattningen att det är svårt att konstruera vidvinkelobjektiv för crop-sensorer.

Ursprungligen av dala:

Egentligen är det inte optiskt sett svårare att konstruera extremt vidvinkliga gluggar för en crop-sensor, än det är att konstruera ditto för 35 mm-sensorer.

Ja, det förstår nog alla. Men nu handlade det om möjligheterna att med adapter använda gamla objektiv från andra system på Micro 4/3, och mig veterligt finns det inte direkt något överflöd av begagnade gluggar kring sådär en 10 eller 20 mm (skulle vara ryska fisheyegluggar i så fall). Men som sagt, korta telen får man åtminstone gott om.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-14 10:31
Ursprungligen av Samuel K:

Ja, det förstår nog alla. Men nu handlade det om möjligheterna att med adapter använda gamla objektiv från andra system på Micro 4/3, och mig veterligt finns det inte direkt något överflöd av begagnade gluggar kring sådär en 10 eller 20 mm (skulle vara ryska fisheyegluggar i så fall). Men som sagt, korta telen får man åtminstone gott om.

Ah, då förstår jag. Förhoppningsvis kommer det ut billiga och bra nativa Micro 4/3 vidvinkelobjektiv.

Ursprungligen av dala:

Ah, då förstår jag. Förhoppningsvis kommer det ut billiga och bra nativa Micro 4/3 vidvinkelobjektiv.

Vad gäller vidvinkel så kommer man gissningsvis att kunna använda Olympus nya Zuiko 9-18.

Men Panasonic kommer att släppa en 7-14/4 under nästa år... Bild i länken nedan.

http://www.digitalcamera.jp/html/HotNews/image/2008-09/12/G1-069-L.jpg

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Vad gäller vidvinkel så kommer man gissningsvis att kunna använda Olympus nya Zuiko 9-18.

Ett ytterligare problem med G1:an (ligger säkert i micro 4/3 och inte i själva kameran), det är att AF tracking och AF-C inte fungerar med det fåtal 4/3 objektiv som trots allt ändå fokuserar på micro 4/3. Det känns som väldigt begränsad kompatibilitet här.

Det här kan väl kanske bli ett litet problem... snabb AF får man bara med ett fåtal gluggar. Från Imaging Resource:

Ursprungligen av Imaging Resource:

That all sounds great, so what's the limitation? It turns out that not all lenses are able to move their elements quickly enough to work with the G1's contrast-detect autofocus. Normal phase-detect AF systems are fairly forgiving of focusing speed, because the correct focal distance setting is determined independently of the lens elements' motion: The camera looks at the subject, calculates the correct focal distance, commands the lens to move, and then snaps the shot once the lens reports back that it's moved to the correct setting.

With contrast-detect autofocus, though, the lens has to move multiple times, and must come to rest before the camera can take each "look" at the subject, to determine whether the focus is better or worse than it was at the previous focal setting. In order for the overall focus cycle to be performed quickly, the lens needs to be able to shift focal settings very quickly, multiple times per second. This is a demanding requirement, and not all lenses are up to the challenge.

Nåja, antar att de flesta i den tilltänkta målgruppen inte sitter med en hel massa befintliga objektiv. Och för de som gör det borde den ju ändå vara en grym extrakamera

Ursprungligen av Samuel K:

Det här kan väl kanske bli ett litet problem... snabb AF får man bara med ett fåtal gluggar. Från Imaging Resource:

Det är snarare så att AF får man bara med vissa objektiv för 4/3 systemet.
Det är alltså antingen AF eller inte AF, inte snabb AF eller långsam AF.
Det beror på att kontrast-AF på sensorn ställer högre krav på objektivens förmåga att röra linselementen snabbt, än vad ett vanligt fas-AF system gör (det system som används av systemkameror med spegel).

Fördelen med kontrast-AF på sensorn är att det blir inga fokusfel, så inga fram- eller bakfokusproblem som det blir med fas-AF på systemkameror med spegel. Detta därför att med kontrast-AF på sensorn måste objektivet göra mikrokorrigeringen kontinuerligt under fokuseringen eftersom sensorn stämmer av fokuset löpande.

Fas-AF i systemkameror med spegel kollar fokuset i början och sen gör systemet en beräkning av hur mycket det ska vrida fokuset för att nå dit, och sen vrider den fokuset dit. Här stannar Canons system, medan Pentax system gör en ny beräkning när den har nått den beräknade fokuspunkten och gör en ytterligare korrigering). Inget av fas-AF systemen kollar alltså skärpan löpande medan objektivet fokuserar, som kontrast-AF systemet gör.

Med vanliga AF objektiv så blir kontrast-AF systemet väldigt långsamt, därför att objektiven är optimerade för en längre kontinuerlig rörelse från avstånd x till avstånd y. De är inte optimerade för mikroförflyttningar mellan olika fokusavstånd löpande. Det är därför det är långsamt i LiveView-kamerorna med spegel, som exempelvis Nikons LiveView system med kontrast-AF. Begränsningen ligger alltså i objektivens tekniska konstruktion.

För att göra detta ännu tydligare.
Fas AF:
Start <- objektivet fokuserar till beräknad punkt -> stopp. (hos Pentax finns här ett extra steg, men det saknas hos de andra).

Kontrast AF: Start <- stopp - fokuscheck - start - stopp - fokuscheck - start - stopp foskucheck -> Stopp.

Vanliga objektiv är alltså inte konstruerade för snabba mikroflyttningar, och därför blir de mycket långsammare.
(de här mikroflyttningarna sker så snabbt så det uppfattas som en kontinuerlig rörelse)

Panasonic introducerade kontrast-AF i L10:an och objektiven som de har gjort för L10:an har en teknisk konstruktion som möjliggör snabbare kontrast-AF. Även Olympus-objektiv med SWM-motor kommer att fungera med autofocus på micro 4/3 med omvandlaren, medan de objektiv som saknar denna motor kommer bli manuellt fokus (alternativet hade varit så långsam AF så det hade varit praktiskt oanvändbart).
Detta innebär även att Sigmas objektiv för 4/3 kommer bli manuellt fokuserade på micro 4/3.

Tillverkarna av systemkameror med spegel som kör LiveView med kontrast-AF är nu ställda inför en intressant utmaning. En ökning av hastigheten på kontrast-AF är inte möjligt med de existerande objektiven för de spegelbaserade systemen, så micro 4/3 kommer att ha snabbast AF ett bra tag till.

Jag tror att micro 4/3 systemets fördelar med autofokus utan felfokusering och högre precision än andra system, kommer vinna många vänner. Särskilt nu när det inte längre är långsammare än fas AF, tack vare nya specialkonstruerade objektiv.

Det här kan bli en väldigt allvarlig konkurrent till de spegelbaserade systemens instegsmodeller. Utrustningsmässigt så tycks G1 innehålla det mesta för både amatören och den mer avancerade fotografen. Det är helt enkelt en krympt L10 i storlek utan att vara krympt i möjligheter.

Senast redigerat 2008-09-14 12:01

Mmm, bra poäng...

Jag undrar i ärlighetens namn vilket framtida stöd vi får för 4/3... Om Olympus presenterar ett gäng m4/3 produkter redan nu till Photokina kan vi nog räkna med att 4/3 så sakteliga dör ut som format.

Samuel har en bra poäng, m4/3 är till stor del vad 4/3 borde ha varit, förmodligen fanns visionen redan då (men tekniken hängde inte med). Det problematiska är väl att man riskerar att göra en stor mängd användare seriöst irriterade om man väljer att upphöra med stödet för ett system. Visserligen håller optik länge, och Olympus Top Pro linje är något i hästväg, men de som köper sådan optik är främst proffs och då behövs mer än bara bra optik. Stöd och möjlighet till lån/hyra/köp av nya kamerahus, t.ex. ...

Jag tror inte att Olympus kommer att låta 4/3 dö ut, inte inom en snar framtid i alla fall. Tanken med m4/3 är att vara ett mellansteg mellan kompaktkameror och SLR's och inte som ersättning för t.ex. E-3:an. Objektiv med brännvidd större än ca 40mm "kan inte" bli mindre än de redan är på den befintliga 4/3-systemet. Jag tror att det kommer att fortsätta finnas ett "behov" av ett större system som passer de större objektiven, vem vill ha en 300mm 2.8 på en G1:a?

Jag tror inte heller att 4/3 kommer att dö ut.
Instegsmodellerna i 4/3 systemet riskerar nog att ersättas med micro 4/3, men de mer avancerade och proffsinriktade modellerna i 4/3 kommer säkert leva vidare och expandera. Även om micro 4/3's kontrast AF nu har en hastighet som motsvarar instegsmodellerna, är det en lång väg att gå till att få upp hastigheten så det motsvarar en E-3:a, sen så har ju E-3 snabbare bildmatning och så tror jag att det finns avancerade användare som fortfarande vill ha en optisk sökare, inte minst för svagt ljus där en elektronisk brusar.

Rent tekniskt skulle man kunna göra mer proffsinriktad micro 4/3, men jag tror det kommer att dröja väldigt länge. Tekniken är inte mogen än.

TJa, om vi uttrycker det så här: jag tror att Panasonic redan givit upp kring 4/3 och satsar allt på m4/3, Leica har redan tillkännagivit att det inte blir några fler 4/3 objektiv, Sigma släpper pliktskyldigt en eller annan glugg och Olympus har knappast ensamma resurserna att stötta två format...

Zuiko 300/2.8 för Olympus tillverkas bara på beställning, så det är inte direkt någon storsäljare. E-3 (som jag ägt och använt) har inte sålt särskilt bra och är redan distanserad på mängder av punkter om man jämför med andra konkurrerande kameror.

Olympus har haft merparten av sin försäljning de senaste två åren på E-5x0, en typisk kamera som skulle kunna ersättas av en m4/3 kamera.

Tror att vi får svaret senare i höst när de släpper en ny kamera. Är det en ny 4/3 som på allvar är en utveckling och inte bara en lätt uppdatering betyder det att de fortsätter satsa på det. Är det en m4/3 talar det också sitt tydliga språk...

Uppenbarligen så rister samarbetet mellan Panasonic och Leica, vilket då även påverkar Leicas produktutbud för 4/3-systemet eftersom detta utbud är tillverkat och även i första hand framtaget av Panasonic (om än möjligen med visst bistånd av Leicas- ingenjörer för optiken, men i första hand så är det Panasonics projekt). Jag har även sett rykten på nätet om att samarbetet om kompaktkamerorna mellan Leica och Panasonic är på upphällningen. Vi får väl se vad som händer... Men något är i görningen, Leica håller på att ändra fokus. Jag tror inte detta har att göra med micro 4/3-systmets introduktion, utan snarare handlar om interna problem på Leica och vilken inriktning de ska ha mot framtiden. (nyligen sparkades deras chef från företaget för ägaren var missnöjd med hur det sköttes).

Hursomhelst lär Photokina förhoppningsvis svara på några frågor.
Eller så blir det ännu mer frågetecken...

Panasonic har sagt att optiken till G1 bär namnet Lumix så att de kan hålla ett lägre pris. Men att det senare kommer att släppas dyrare objektiv med Leica namn, kanske passande till en "proffsigare" m4/3 kamera.

Olympus har just presenterat en mockup av en u4/3 kamera. Klart intressantare än Panasonics försök...!

Olympus develops Micro Four Thirds camera: Digital Photography Review

Bevaka tråden