Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bäst synklösning med IMAP, kalender och Mac/PC?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha funderat en hel del på valet av min rubrik så insåg jag att det inte blir bättre än så här, så jag ber om ursäkt för om den är otydlig.

Jag har googlat en hel del på ämnet synk med iphonen, då det finns många olika lösningar och idéer för hur man ska göra. Tyvärr har jag inte sett någon bra grundläggande diskussion om hur man borde lägga upp det. Jag ska förklara vad jag behöver och sedan är jag extremt tacksam för förslag om hur man enklast kan möta mina behov.

Jag kommer att använda min iPhone en hel del i jobbet, framför allt för att ha koll på min mail och kalender. Vi använder IMAP-mail, och det är alltså ingen Exchangeserver. I dagsläget kollar jag den bara på jobbet med Outlook 2007. Jag använder även där den tillhörande kalendern, men antar att den sparas lokalt och inte på mailservern.

Hemma använder jag Mac, och jag har faktiskt ett testkonto på MobileMe. Jag älskar den kalendern och push-systemet är guld värt för mig. Det är en extra fördel av att jag även kan nå kalendern via webben när jag inte är på jobbet. Jag hade önskat att MobileMe fungerade som Gmail, då jag hade kunnat använda min epostadress där då. Att det är så snyggt är värt mycket för mig.

Nu är frågan hur jag enklast ska lösa synkningen för att alltid ha en uppdaterad mailbox och kalender i min iPhone?

Alla förslag tas tacksamt emot!

Jag har mail på egen domän och kan därför inte köra MobileMe med min mail. Men jag kör ett testkonto på MobileMe och använder det för att synka kalender och adressbok med macen hemma, och det lär ju funka med din outlook också? Och sen kör jag fetch mot min IMAP-server. Det funkar bra, men frågan är om det är värt det när man väl måste börja betala för MobileMe. Egen domän hade varit en killer. Hade inte tvekat en sekund då, men nu känns det lite tveksamt.

Ursprungligen av stevenD:

Jag har mail på egen domän och kan därför inte köra MobileMe med min mail. Men jag kör ett testkonto på MobileMe och använder det för att synka kalender och adressbok med macen hemma, och det lär ju funka med din outlook också? Och sen kör jag fetch mot min IMAP-server. Det funkar bra, men frågan är om det är värt det när man väl måste börja betala för MobileMe. Egen domän hade varit en killer. Hade inte tvekat en sekund då, men nu känns det lite tveksamt.

Iofs, det innebär att jag kan få in all mail i den men inte svara direkt i MobileMe. Lite segt att betala för en sån lösning.

Håller helt med, hade varit brutalt bra då. Faktiskt ganska besviken på att man inte fixat det, är ju väldigt många som kör egna domäner. Att kunna ta emot men inte svara med den adressen känns stenålder.

Nu verkar det inte finnas en riktigt smidig lösning.

Ursprungligen av conecone:

jag har ett gmail konto. funkar mobileMe då?

Du kan hämta in e-posten men inte svara så att svaret skickas från din Gmail-adress.

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2008-09-01 14:06

jag har ett gmail konto. funkar mobileMe då?

Ursprungligen av conecone:

jag har ett gmail konto. funkar mobileMe då?

Gmail är en sak, mobileme en annan.
De fungerar oberoende av/parallellt med varandra.
Eller vad menar du?

Jag använder Gmail som huvudklient och har MobileMe.

Alla mail till Gmail vidarebefordras till MobileMe. Detta pushas ju sen till min MacBook Air och min iPhone (och PC, men där har jag ju Gmail).

Men sen har jag både Mail och iPhonen inställda så att de skickar med smtp.gmail.com så att jag får även allt jag skickar tillbaka till gmail.

MobileMe-webbtjänsten använder jag inte aktivt, utan mer som bas och server för synkningen. Det händer även att jag klabbar lite med kontakter och så där, men jag skriver aldrig mina mail där.

Men detta funkar bra för mig.

För att använda Gmails smtp har jag lagt till kontot på både Mail och iPhone och sen inaktiverat det. Men jag kan ändå ställa in så att det är den servern jag skickar utgående mail med.

1
Bevaka tråden