Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wifi kopplas bort efter man börjat surfa

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-23 14:22

Har ett trådlöst nätverk hemma som fungerar helt utmärkt med mina vanliga datorer men när jag försöker använda iphone med wifi så försvinner upkopplingen några sekunder efter jag har börjat surfa.

Dvs jag har ikonen för wifi längst upp till vänster med full täckning och mitt eget nätverk valt i telefonens inställningar. När jag trycker på safari, facebook eller någon annan internetapplikation så slår telefonen om till 3G eller edge efter några sekunder.

Har provat allt möjligt som tex omstart, återställning mm men inget verkar funka.

Är det någon annan här med samma problem? Tips på hur man skulle kunna lösa det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-23 14:26

Försvinner även Wifi-uppkopplingen till dina datorer samtidigt, eller är det bara din iPhone som påverkas?

Om du har möjlighet skulle jag testa koppla upp en annan iPhone (alternativt iPod Touch) och se om samma sak händer då.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-23 14:29
Ursprungligen av Kanin:

Försvinner även Wifi-uppkopplingen till dina datorer samtidigt, eller är det bara din iPhone som påverkas?

Om du har möjlighet skulle jag testa koppla upp en annan iPhone (alternativt iPod Touch) och se om samma sak händer då.

Nej wifi försvinner inte på datorerna. Endast på telefonen. Samma sak händer när jag försöker surfa med telefonen på ett annat trådlöst nätverk, dvs ej hemma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-23 16:01

Jadu, kollade runt lite och verkar vara ett problem med den nya firmwaren, då det är fler än du som verkar ha problem:
Apple - Support - Discussions - iPhone WiFi off and on ...

En där föreslog att byta kryptering om du använder WEP, mer än så kan jag inte hjälpa dig. Du får hoppas på att en ny firmware-uppdatering kommer snart som löser detta.

Lycka till!

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-23 21:16

Har även provat med att byta kryptering men inget verkar hjälpa. Ser nu att det inte bara är jag som har det problemet.

Tack för hjälpen Kanin. Hoppas dom släpper en uppdatering snart.

Jag har samma problem.. Jobbigt! Har inte hittat någon bra lösning än.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-30 23:50

samma!

Samma problem här! Behov av en uppgradering från Apple?

Vad är det för router ni pratar om?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-31 10:49

Jag har en d-link som funkar utmärkt med 3 lap-tops, en iMac, en P990i och en hårddiskspelare. Men med iPhone vill den sig alltså inte alls trots alla tänkbara omstarter och återställningar och varken med eller utan kryptering.

Ursprungligen av pemala:

Jag har en d-link som funkar utmärkt med 3 lap-tops, en iMac, en P990i och en hårddiskspelare. Men med iPhone vill den sig alltså inte alls trots alla tänkbara omstarter och återställningar och varken med eller utan kryptering.

Och du har installerat routerns senaste programvara?
Detta löste liknande problem för mig.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-31 10:57

Jag har en D-Link här på jobbet och en Timecapsule där hemma, och innan Timecapsulen hade jag en Netgear och har inte haft några problem med någon av dessa.

Danny5: Eftersom du skriver att det inte bara är hemma du har problem med Wifi:n så låter som en bugg i mjukvaran på telefonen eller ev tom ett hårdvarufel.

Kanske dags att lämna in telefonen på service?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-31 12:15

theplague: läser du aldrig hela tråden innan du svarar?

Han skriver "Samma sak händer när jag försöker surfa med telefonen på ett annat trådlöst nätverk, dvs ej hemma.".

99.se - Visa inlägg - Wifi kopplas bort efter man börjat surfa

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-31 13:47

Även i mitt fall gäller det alla routrar jag kan komma åt att testa mot.
Total återställning x 2 har inte hjälpt. Nu lämnar vi tillbaks den till Telia och hoppas kunna utkräva ett nytt ex eftersom felet fanns där från första början.

Ursprungligen av kainen:

theplague:läser du aldrig hela tråden innan du svarar?

Han skriver "Samma sak händer när jag försöker surfa med telefonen på ett annat trådlöst nätverk, dvs ej hemma.".

99.se - Visa inlägg - Wifi kopplas bort efter man börjat surfa

Jo, men oftast inte hela tråden igen varje gång jag går in på den.
Inlägget du citerar var någon vecka gammalt och jag snöade in på vad som sades senare i tråden.
Ber om ursäkt.

Jag har detta problem och fler med WiFi i 2.0 (2G iPhone). Det värsta problemet är att man ser så få nätverk. Om jag sitter på samma ställe och kollar efter tillgängliga nätverk i min iPhone och min Macbook samtidigt kan jag se 10 nätverk i Macbooken men bara 1-2 i min iPhone...

Ursprungligen av MungoBBQ:

Jag har detta problem och fler med WiFi i 2.0 (2G iPhone)..

Du hade inte samma problem på tidigare Firmware-versioner alltså?

Citat:

Det värsta problemet är att man ser så få nätverk. Om jag sitter på samma ställe och kollar efter tillgängliga nätverk i min iPhone och min Macbook samtidigt kan jag se 10 nätverk i Macbooken men bara 1-2 i min iPhone...

Det är väl iofs inte så konstigt eftersom WLAN-kortet/mottagaren i din laptop är skapligt mycket starkare än det i iPhonen.

Ursprungligen av theplague:

Du hade inte samma problem på tidigare Firmware-versioner alltså?

Nej, jag letar ofta efter öppna nät med min iPhone och jag märkte direkt efter uppdateringen till 2.0 att det knappt gick att hitta några längre.

Jag upplever samma problem på min iPhone 3G 16GB..
Klickar mig fram till WIFI menyn och loggar in på ett nätverk, då visar iPhone att jag är ansluten och visar WIFI ikonen längst upp.. Försöker jag sedan använda Safari eller ITMS så byter den genast över till 3G eller EDGE och sedan måste man koppla sig bort från WIFI nätverket för att se samma visa upprepa sig..

Är detta en hårdvaru bugg eller mjukvaru bugg? Jag har provat och uppdatera till 2.0.1 men samma sak där?

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Är detta en hårdvaru bugg eller mjukvaru bugg? Jag har provat och uppdatera till 2.0.1 men samma sak där?

Jag tror att det är ett mjukvaruproblem, jag har också problemet på min iPhone 2G med firmware 2.0 (5A347). När jag körde 1.1.4 så hade jag mycket bättre täckning och nu så försvinner täckningen emellanåt, även om jag är i "line-of-sight" av min router.

En fråga bara: Får även personer med ej hackade iPhones samma problem eller är det bara vi som har använt PwnageTool?

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Jag upplever samma problem på min iPhone 3G 16GB..
Klickar mig fram till WIFI menyn och loggar in på ett nätverk, då visar iPhone att jag är ansluten och visar WIFI ikonen längst upp.. Försöker jag sedan använda Safari eller ITMS så byter den genast över till 3G eller EDGE och sedan måste man koppla sig bort från WIFI nätverket för att se samma visa upprepa sig..

Är detta en hårdvaru bugg eller mjukvaru bugg? Jag har provat och uppdatera till 2.0.1 men samma sak där?

Du skriver koppla bort sig från WiFi nätverket, menar du att du har testat att stänga utav WiFi för att sedan starta det igen? Kan vara värt att göra det om du inte redan testat och när du ändå håller på, testa det samma med 3G också...

Inställningar --> WiFi --> AV/PÅ --> Allmänt --> Nätverk --> Aktivera 3G --> AV/PÅ

Funkar inte det skulle jag återställa nätverksinställningarna: Inställningar --> Allmänt --> Återställ --> Återställ nätverksinställningar.

Avsluta med att synca mot itunes, det kan vara så att det överförs inställningar där om man har återställt sina nätverksinställningar...

Min wifi fungerar inte heller efter uppgradering till 2.0 på 2G iPhone.

För mig fungerar det alldeles utmärkt på min iPhone 2G (1.1.4 OOB) och min iPhone 3G (Lagligt upplåst med Comviq i)!

Men på polarens iPod Touch som jag skulle Jailbreaka åt honom, men tröttnade på att det inte ens gick att Refresha Sources efteråt och gav upp och återställde Touchen till 1.1.4 igen via Shift-Klick i iTunes..

Problemet jag söker en lösning på är att det inte går att använda någon form av WiFi-funktion på de App's som använder det på iPod Touch, bl.a. Safari (kommer upp att den inte kan hitta servern).. Går inte heller på Weather, Maps osv..

Alla inställningar är EXAKT som på mina 2 iPhones och dom fungerar Perfekt!

Det är inga problem att ansluta till mitt trådlösa nätverk, men som sagt att vara ute och surfa osv fungerar helt enkelt bara inte..

Någon som kan hjälpa?

Senast redigerat 2008-08-11 23:21

Min iPhone 2G har också sagt upp wifi bekantskapen iom 2.0... Samtidigt har jag märkt att när den "kopplar upp" sig mot min router (fast funkar inte) så blir telefonen mycket varmare än vanligt.

Får väl helt enkelt hoppas på att det löser sig med nästa uppdatering.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-08-14 16:07

På detta forumet låter det som att det är mjukvaran som är problemet men vad jag har läst på andra forum som tex här:

Apple - Support - Discussions - iPhone drops Wifi? ...

är det hårdvaran.

Mycket skumt är det i alla fall. Jag köpte applikationen datacase för ett tag sen som använder sig av wifi för att flytta filer från macen till telefonen och det fungerar helt felfritt. Men att surfa med wifi på telefonen fungerar fortfarande inte. Ser ut som vi får leva med detta ett tag och hoppas att det är mjukvaran det är fel på och att apple släpper en lösning.

Uppdaterade min iPhone 2G till 2.0.1 och har nu Jailbreakat den med WinPwn.. Allt funkar som det ska, men så fort jag går ut på nätet eller använder nån annan App som använder WiFi så stängs WiFi av, trots att det i Inställningar visar att jag är uppkopplad..

Någon som vet en lösning på detta problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-02 12:00

Har liknade problem med min iphone.

Hemma hos mig fungerar det klockrent med telefonen och den kopplas aldrig ner.
Hos föräldrarna dock så tappar den ansl. ganska fort, om man överhuvudtaget lyckas få någon. Den säger att lösenordet är fel, vilket det dock inte är då det fungerar klockrent med en Macbook och en PC.

På unviversitet där jag studerar kopplas wifi:t bort så fort jag inte kontinuerligt sitter med safari eller någon annan applikation som har koninuerlig anslutning till nätet.

Någon som har ytterliggare info? Är detta nått som kommer lösas genom ny firmware?

Edit: Både hemma hos mig och hos föräldrarna kör jag Netgear RangeMax routrar (olika modeller förvisso)men med WPA kryptering på bägge

NetGear? Är inte det routrar man inte kan surfa flera på åt gången?
NetGear innebär väl ofta problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-04 11:35

Kan det vara någon skillnad om man kör DHCP eller statiskt i routern?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-09-17 19:20

iphone 3gs

Jag har en den nya telefonen men får även detta problem nu efter ett dygn med telefonen. Och det funkade faktiskt i 20 timmar. Men nu har jag exakt det problem som beskrivs. Helt ny och 3.1 i mjukvara.

Vad skall man göra. Har gjort alla ominstallationer och mjukstarter mm.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-17 21:42
Ursprungligen av Samor:

Jag har en den nya telefonen men får även detta problem nu efter ett dygn med telefonen. Och det funkade faktiskt i 20 timmar. Men nu har jag exakt det problem som beskrivs. Helt ny och 3.1 i mjukvara.

Vad skall man göra. Har gjort alla ominstallationer och mjukstarter mm.

Testat olika nät?

Bevaka tråden