Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flickr vs picasawebalbum vs photobucket vs .mac vs..

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-15 17:19

Har länge funderat på vilken fototjänst man egentligen ska använda. Kan inte riktigt bestämma mig. Använder just nu picasaweb albums pga av den smidiga plugin som finns till picasa och iphoto men jag funderar på att skaffa ett flickr pro konto och lägg in alla bilder jag har.

Fördelen med flickr pro, är ju att orginal bilderna sparas, jag kan välja vilka som ska se bilderna, med pro konto så kan jag ladda upp hur mycket bilder jag vill.

På picasaweb albums kan jag visserligen välja unlisted, men egentligen så kan ju vem som helst ändå komma åt mina bilder.

Finns det nån bättre tjänst som jag har missat? Eller vad tycker ni ska jag köra flickr pro?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-15 21:13

Jag fastnade för Flickr Pga -> Jaaaa detta Forumet.. och trevligt insiativ från flera!!!
+ har funderat över att så småningom bygga en liten privat hemsida..
och vad jag förstår är det rätt nimt att upploada länka bilder från Flickr som man möjligen redan webb anpassat ??!

men kika på denna länk
http://www.99.se/digitalfoto/236689-vi-har-flickr-konto.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-15 21:35

Jag började med att använda Google Webbalbum, dvs Picasa webbalbum. Tyckte det var smidigt med fotoalbum via samma tjänst som jag hade epostkonto hos, dvs Gmail.

Sedan upptäckte jag Flickr och den hade liknande funktioner/tjänster som ovannämnda. Men hade dessutom fler smidiga funktioner/tjänster som t ex smidigare sätt att visa olika storlekar på fotot, möjlighet att ladda ner en kopia av originalfilen, samt möjlighet att begränsa åtkomsten av fotot. Flickr har en större publik ifall man vill visa sina foton och om man vill bilda grupper. Som gratismedlem och möjlighet att ladda upp 100MB per månad räcker för min del. Utökad medlem, PRO-konto är grymt bra också om man har ett större behov. Utökad funktionalitet/tjänst som t ex möjlighet till fler "sets/albums" där man som gratismedlem är begränsad till tre sets/albums.

Jag rekommenderar kort och gott Flickr. Kan erkänna att när jag första gången hörde talas om Flickr, så trodde jag det var en hemsida där man kunde rösta på snygga tjejer som laddat upp foton... Haha!

Ursprungligen av Reisan:

Kan erkänna att när jag första gången hörde talas om Flickr, så trodde jag det var en hemsida där man kunde rösta på snygga tjejer som laddat upp foton... Haha!

Trodde min pappa med när han hörde namnet...

Hej på er alla!

Sitter just precis med dessa tankar...vilket ska jag välja Picasa eller flickr eller kanske något annat. Har ingen erfarenhet av denna typ av tjänst, är amatör vad gäller foto dvs behöver inget "fancy", tycker om att saker är enkla.

Ja just det...ja jag har kollat runt på forumet :)...hittade då denna tråden så jag fortsatte här istället för att börja en ny.

Det som jag tycker verkar lockande är väl det som nämnt här tidigare dvs google-konto och Picasa, att ha allt samlat hos google. Först fick jag för mig att Picasa och iPhoto passade bra ihop. Nu har nog lyckats läsa mig till att samma funktion dvs att kunna ladda upp via iPhoto finns även i flickr.

Har sett att flera av er här använder flickr...hmmm. Ja...snälla...ge mig era råd, vad talar för och vad talat emot?

Ha det!

Karlsson

FlickR har en del "tillpiss" också.

uploaders för flera mobila enheter (iFlickR t ex för iPhone). Har för mig det finns till mobiler med Symbian med.

Gränsen på 200 fotos för gratis är bra. Att man kan ha olika nivå på fotona är bra, Anybody, Friends, family etc.

Geotaggingen är sketkul! Pricka in bildern apå en karta.
Jag kan ta upp en karta över vart som helst i världen och trycka på "Discover this MAp" och den visar mig blå punkter var bilder är tagna!

Jag har hittat flera fotografer i mitt närområde på det viset.

Ursprungligen av Goflorp:

FlickR har en del "tillpiss" också.

uploaders för flera mobila enheter (iFlickR t ex för iPhone). Har för mig det finns till mobiler med Symbian med.

Kör Yahoo! Go på min Nokia 5310. Har tillgång att använda flickr på det sättet. Funkar bra att lägga upp bilder via det sättet också om man har s40 eller någon annan mobil som stödjer Yahoo! Go.

Ja det blev ett Flickr-konto för mig till slut...det enda nackdelen egentligen var väl att det blev ytterligare ett konto och en mailadress någonstans. Ja har man inte större problem än så så ska man nog inte gnälla över det...förlåt.

Läste runt lite ytterligare här på forumet igår och det verkade som om flest av er har Flickr...så många kan väl inte ha fel...eller :). Nja...jag vet att historiskt sett är ju det där en farlig slutsats att dra men det får bli i en annan tråd.

Ha det bäst

*s*

Ja det där med att man har 1000 inloggningsuppgifter är lite jobbigt.
Jag har allt uppskrivet....i en liten bok.

Ang ha fel: 1 Miljard flugor kan inte ha fel : Ät bajs!
(Var det den du tänkte på?)

Ursprungligen av Goflorp:

*s*

Ja det där med att man har 1000 inloggningsuppgifter är lite jobbigt.
Jag har allt uppskrivet....i en liten bok.

Ang ha fel: 1 Miljard flugor kan inte ha fel : Ät bajs!
(Var det den du tänkte på?)

ja det var väl något sådant jag tänkte på

Uppskrivet i en liten bok...med typ bläck på papper menar du :confused:. Det hade jag aldrig kunnat tro om dig;) ...jag skämtar! Skönt att man inte är ensam om lite gammaldags "lagring";)

Allt som är extra viktigt för mig skriver jag på papper och "gömmer" i lägenheten.
Jag har också fotograferat en del saker med en mobiltelefon och har dom sparade där (med PIN-kod och telefonlås).
Och jag skriver vykort till folk också ! På papper. Med penna. Med en liten fyrkantig pappersbit i övre högra hörnet...

Ursprungligen av KaRo:

Allt som är extra viktigt för mig skriver jag på papper och "gömmer" i lägenheten.
Jag har också fotograferat en del saker med en mobiltelefon och har dom sparade där (med PIN-kod och telefonlås).
Och jag skriver vykort till folk också ! På papper. Med penna. Med en liten fyrkantig pappersbit i övre högra hörnet...

Underbart! Visst är det härligt att skriva vykort ibland!

Angående tips om bankfack så har jag faktiskt ett sådant...dock verkar det som om jag behöver justera dess innehåll något :D, lovar att jobba på det Goflorp.

Ja, jag har skrivit många brev i mina da´r ! Har säkert en samling på tusen vykort också.

Har inget bankfack. Förstår inte varför egentligen. Jag har tagit kort på hela lagenheten och sparat negativen på jobbet. Borde väl lägga alla viktiga papper, kvitton och annat i ett bankfack.

För att gå tillbaka till ämnet:
Jag använder Flickr men har också iStockphoto (köpt fotografier där, Stock Photography: Search Royalty Free Images & Photos och Vox (http://www.vox.com/).
Genom Vox kan man ladda upp sina foton och göra klistermärken av dom och sätta på brev tex, kul och fint tycker jag. Kanske något för dig Karlsson om du gillar vykort ?

Kolla på MOO.com | We love to print.
Bifogar ett suddigt foto också av klistermärkena. Kul present att ge bort klistermärken av foton man tagit av andra eller som här; blommor som jag fotograferat. Kan sättas överallt och är i bra kvalitet.

Som kent sjunger "Ett brev, ett riktigt ett med frimärken"

Kommer man antagligen att få förklara långsamt, två gånger för barnen om ett decennium...

Jodå, manuellt, i Bok, med Bläck.

KaRo, ett tips. Hyr ett bankfack. Ta foton på allting, beställ på papper. lägg i facket. Ett bankfack kostar 200:- om året.

Ett bankfack skall alltid innehålla; testamente, en flaska Whiskey, 6 pass i olika namn och nationaliteter, 100 000 dollar, pund och yen, en pistol och två magasin plus ett brev som berättar vem man är. Det har jag sett på film.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-16 04:36

Köpte ett "flickr pro" konto och är mycket nöjd. Väldigt enkelt att sortera och hitta bilder med tags/sets/collection/archives(historik). Sen kör jag appen Exposure på min touch.

1
Bevaka tråden