Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För mycket skit på App Store?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har inte skaffat någon iPhone än, men har ändå roat mig med att gå igenom App Store. Det första jag reagerade på är vilken varierade kvalitet det är på mjukvarorna. Trodde nog faktiskt att Apples krav för godkännande skulle vara något högre. Att paketera och sälja public domain-böcker som program känns lite tveksamt. Att släppa igenom program som ser ut som TripLog/1040 gör mig ledsen.

Ett blogginlägg på samma tema från Mike Lee (tidigare Delicious Monster-anställd):

App Store? More like Crap Store!

Gruber länkar till en kommentar på sitt eget uttalande att App Store till skillnad från Versiontracker inte kommer innehålla vilket skräpprogram som helst.

Actually, it might be like VersionTracker

Raven Zachary har räknat ut att e-böckerna står för runt 8% av programmen i App Store (även detta hittat via Daring Fireball).

Tänkte på detta häromdagen också, det finns tre (3) stycken program som ska fungera som en ficklampa, ett vitt ljus helt enkelt. Varför ska det finnas tre stycken?

Ska det se bättre ut med många program? Hade hellre sätt hälften av alla program, men då skulle man nog inte missa lika många bra.

Hade det censurerats så hade folk gnällt på det.

Håller med om att kvalitén verkar vara varierande. Det finns exempelvis 3-4 "flashlight"-applikationer vars enda funktion är att visa upp en vit bild... kom igen, bättre kan ni.

Men jag tror iofs att det kommer att sjävrensas med tiden.

/M

Satt just å grubblade på varför inte jag gjort ett eget flashlight-app.

Verkar ju ett lagom krångligt AppStore-projekt för en som inte programmerat just nått innan. Klart alla vill ha gjort ett app som ligger ute på AppStore!

Det tar ju inte lång tid att testa ett program, inget ont i att det ligger en del mindre meningsfulla program där väl? Lite trevligt med amatör-känslan ju, lite mer som "våra" program när man bläddrar runt där i.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-11 17:47

Jag tror nog att Apple försökte få så många program som möjligt nu i början. Om det endast fanns några enstaka program då skulle alla gnälla att Installer har fler program.

Utbudet kommer nog utökas snart och då kommer nog Apple att granska programmen noggrannare.

//Rob

Ursprungligen av kitesurf:

Satt just å grubblade på varför inte jag gjort ett eget flashlight-app.

Verkar ju ett lagom krångligt AppStore-projekt för en som inte programmerat just nått innan. Klart alla vill ha gjort ett app som ligger ute på AppStore!

Det tar ju inte lång tid att testa ett program, inget ont i att det ligger en del mindre meningsfulla program där väl? Lite trevligt med amatör-känslan ju, lite mer som "våra" program när man bläddrar runt där i.

Att ha amatör-känsla tycker jag hör hemma mer på Windows och Linux. Jag kör inte Mac för att ha halvkassa program som knappt fungerar.

Därmed inte sagt att program från små utvecklare är dåliga. Jag syftar uteslutande på skräpprogram som ficklampor, eller enskilda public domain-böcker (ett app som kan läsa alla Project Gutenberg-böcker exempelvis vore dock en annan femma). Spenderar man inte mer tid än en timme på att app, något som säkerligen är fallet med de där programmen; så bör man nog hålla sig undan App Store.

Det är väl bättre att det finns tre flashlight-program än att Apple gått in och censurerat bort två av dem?
Jag hoppas verkligen Apple "granskar" så lite som möjligt.

Förresten kan man väl anta att de tre flashlight-programmerarna antagligen inte kände till varandras projekt, det har ju varit mycket hemlighetsmakeri kring App Store fram tills nu

Guitar Toolkit är sanslöst bra och vacker :-). Har dessutom allt.

Men när nu Apple svarar på kritiken om bristen på tredjepartsprogram till iPhone genom att lansera App Store, så vore det väldig trist om dom satt och agerade smakdomare innan publicering.

Ungefär som att en hårdrockare hos Apple skulle resa bort all dansbandsmusik innan publicering på iTunes Music Store.

Nu finns det en trevlig App Store med program från tredjepartsutvecklare. På gott och ont är programmen validerade av Apple själva, för våra telefoners säkerhet. Då får vi nog stå ut med att det finns ett och annat program som inte faller oss i smaken.

Skulle tro att det sitter lite större utvecklare och kodar så att ögonen blöder just nu. Det kommer nog både det ena och det andra programmet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-21 15:16

Är benägen att hålla med, visst finns det mycket skräp, men det kommer nog komma. Jag personligen ser fram emot hitta.se's app, har saknat en sådan. Hade varit riktigt bra om man bara kunde klicka på ett nummer som man inte har i telofonen och så letar appen fram det till en. I alla fall så länge man inte kan copy/paste.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-21 15:20

Instämmer med Fredrik ovan. I detta läget är det viktigare att låta programmen strömma in än att avvisa pga dålig kvalitet. Någon slags kompromiss vore trevligt, t.ex. om Apple själva betygsatte programmens kvalitet (inget annat) enligt exempelvis "underkänt", "godkänt", "bra".

Ja, jag gillat också att programmen varierar när det gäller hur avancerade dom är. Ibland vill man ha något enkelt medan det en annan gång är kul med mycket inställningar.

När det gäller ficklamp-programmen är dom faktiskt olika;
Flashlight lyser stadigt och man kan ändra färg genom att trycka på skärmen.
På myLite kan man ställa in olika färger och effekter.
Alarm Free börjar lysa när man "tappar" apparaten.

Ursprungligen av KaRo:

När det gäller ficklamp-programmen är dom faktiskt olika;
Flashlight lyser stadigt och man kan ändra färg genom att trycka på skärmen.
På myLite kan man ställa in olika färger och effekter.
Alarm Free börjar lysa när man "tappar" apparaten.

Nåt av ficklampsprogrammen (har glömt vilket) åkte ut direkt när jag såg att det la in en egen knapp bland systeminställningarna med den enda funktionen att visa licensvillkoren.... Fan ta paranoida advokater!

Har någon förresten räknat hur många olika program det finns för att räkna ut hur mycket dricks man bör betala på krogen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 19:35
Ursprungligen av elgenper:

Har någon förresten räknat hur många olika program det finns för att räkna ut hur mycket dricks man bör betala på krogen?

10-15 procent...?

1
Bevaka tråden