Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ok! Då ar jag med. Då kanske jag behöver den för 199 kr/mån då. De kan ju bli rätt mycket trafik utanför Safari. Appstore mm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 16:50

Jogin: Allvarligt, läs på lite nu va. Även med Bingo så måste man teckna extra tjänst för att få fri data.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 16:52
Ursprungligen av Trineo:

Jogin: Allvarligt, läs på lite nu va. Även med Bingo så måste man teckna extra tjänst för att få fri data.

Läs på själv! Så här står det på Telias hemsida just nu:

Erbjudande!
Med 18 månaders bindningstid får du dessutom fri tillgång till Telia SurfPort (ordinarie pris 99 kr/månad). Erbjudandet gäller t o m 22 september 2008.

Ursprungligen av Jogin:

Erbjudande!
Med 18 månaders bindningstid får du dessutom fri tillgång till Telia SurfPort (ordinarie pris 99 kr/månad). Erbjudandet gäller t o m 22 september 2008.

Gäller väl då fortfarande bara datatrafik genom telefonens vebbläsare

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 16:56
Ursprungligen av Macaddict:

Gäller väl då fortfarande bara datatrafik genom telefonens vebbläsare

Iofs. Hursomhelst ger de vanliga abbonemangsplanerna helt ok priser..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-25 16:52

Telia kommer kunna ta vad som helst i slutändan. Folk här är ju redan så till sig i byxorna.

  • Medlem
  • 2008-06-25 16:52

hoppas det kommer en "budget" version för tex mig som inte surfar o pratar så mycekt men vill ha en iphone. hoppas imini blir en sådan mot att man täknar längre abb. 198+samtalsavgifter...då är man ju uppe i 300-400 i månaden =/

man vill inte betala mer än bredbandet till vanliga datorn

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 16:53
Ursprungligen av _r2d2:

hoppas det kommer en "budget" version för tex mig som inte surfar o pratar så mycekt men vill ha en iphone. hoppas imini blir en sådan mot att man täknar längre abb. 198+samtalsavgifter...då är man ju uppe i 300-400 i månaden =/

man vill inte betala mer än bredbandet till vanliga datorn

Eh, ja, deras vanliga abbonemang kostar ju 69-99 kr i månaden. Är det budget nog? Anledningen att du inte surfar så mycket idag kanske är att du inte har en iPhone 3g?

  • Medlem
  • 2008-06-25 16:58
Ursprungligen av Jogin:

Eh, ja, deras vanliga abbonemang kostar ju 69-99 kr i månaden. Är det budget nog? Anledningen att du inte surfar så mycket idag kanske är att du inte har en iPhone 3g?

det kan det mycket väl vara

har en SE k530i just nu med 3g ioförsig men tycker ändås det går sakta och så kan man ju inte surfa på alla sidor utan att hela kontantkortet rycker på en gång.
blir nog mycket surfning i början kan jag tänka mig me nannars blir det att man väntar tills man kommer hem till vanliga pc:n ...tror jag...kanske aldrig använder den )

förutom att betala räkningar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 16:55

Jogin: Jag kan läsa...

Prisavtal SurfPort Fastpris
För dig som är flitig surfare via mobilen och använder telefonens webbläsare flera gånger i veckan så kan du teckna SurfPort Fastpris. För 99kr/månad får du surfa hur mycket du vill på vår mobila portal SurfPort och dessutom använda mobilens inbyggda webbläsare hur mycket du vill inom Sverige (läs mer om vad som avses med inbyggda webbläsaren i Frågor och svar). För ditt användande som inte gäller webbläsaren så behåller du samma maxtaxa som för rörig avgift dvs kostnaden kan aldrig bli högre än 69kr/dygn. För att ytterligare förbättra din upplevelse när du surfar i mobilen får du med SurfPort Fastpris dessutom tillgång till turbo-3G hastighet där det finns utbyggt.

Prisavtal Fastpris (inkluderar Telias surfzoner)
Med prisavtalet Fastpris kan du känna dig helt trygg. Har du behov av att ofta surfa på internet både med mobiltelefonen och med din PC med mobilen som modem är detta prisavtalet för dig. För 199kr/månad får du surfa obegränsat inom Sverige. I Fastpris ingår dessutom alla Telias Surfzoner där du kan surfa via Homerun (wlan) med högre hastighet. Surfzonerna finns på utvalda platser, till exempel caféer, campingplatser, arenor, hotell, konferensanläggningar och telefonkiosker. Närmaste surfzon hittar du genom att skicka sms till 4499 med texten "homerun". Läs mer om Telias Surfzoner här >>

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 16:58

Är det någon som använder Telia HomeRun idag föresten, som vet hur bra det fungerar osv? Är det drygt att logga in, är det något som kan automatiseras?

Ursprungligen av Jogin:

Är det någon som använder Telia HomeRun idag föresten, som vet hur bra det fungerar osv? Är det drygt att logga in, är det något som kan automatiseras?

Jo jag använder det flitigt och är nöjd. Homerun finns på många ställen omkring mig och är stabilt. Jag använder Devicescape för att enkelt hanter inloggning. Det finns inloggningsagent för iPhone och Mac och de flesta andra enheter man kan vilja logga in med. Men utan det är det bara för jobbigt att logga in, en sugig sida man ska knappa mobilnummer och lösenord på...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 18:03
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jo jag använder det flitigt och är nöjd. Homerun finns på många ställen omkring mig och är stabilt. Jag använder Devicescape för att enkelt hanter inloggning. Det finns inloggningsagent för iPhone och Mac och de flesta andra enheter man kan vilja logga in med. Men utan det är det bara för jobbigt att logga in, en sugig sida man ska knappa mobilnummer och lösenord på...

Borde man inte kunna lösa det med en bookmarklet, eller missförstår jag nu?

Ursprungligen av Jogin:

Borde man inte kunna lösa det med en bookmarklet, eller missförstår jag nu?

Nä, när man vill kolla eposten vill man ju slippa logga in via nån websida först, och hålla redan på utloggningssidan också. Devicescape fixar det galant med automatisk inloggning.

iMini? Eh?

Undrar hur länge man kommer kunna surfa med 100 MB, när man kommer kunna ladda ner program, spel, hemsidor, samt andra tjänster.

3 MB per dag om man har mini, ingen höjdare.

Pinsamma abonnemang. 100mb data?

Står inget om Viusal Voicemail

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-25 17:26

Nu tror också Telias marknads- och försäljningsavdelning att man kan ta olika pris på själva iPhone beroende på om man väljer mini, midi eller maxi:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 17:28
Ursprungligen av frazze:

Nu tror också Telias marknads- och försäljningsavdelning att man kan ta olika pris på själva iPhone beroende på om man väljer mini, midi eller maxi:

Varför skulle de inte kunna det?

Ursprungligen av frazze:

Nu tror också Telias marknads- och försäljningsavdelning att man kan ta olika pris på själva iPhone beroende på om man väljer mini, midi eller maxi:

Klart dom kan det, vem påstår något annat?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-25 17:32
Ursprungligen av Patrik D:

Klart dom kan det, vem påstår något annat?

Om jag inte missförstod presentationen så satte Apple en världsomfattande pristak på 8GB- och 16GB-modellen. Sedan får varje operatör utforma abonnemanget själva.

Ursprungligen av frazze:

Om jag inte missförstod presentationen så satte Apple en världsomfattande pristak på 8GB- och 16GB-modellen. Sedan får varje operatör utforma abonnemanget själva.

så uppfattade jag också det!

Ursprungligen av playtrip:

så uppfattade jag också det!

Pristak ja, men dom kan ju lika gärna sätta lägre priser om dom vill.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 17:43
Ursprungligen av frazze:

Om jag inte missförstod presentationen så satte Apple en världsomfattande pristak på 8GB- och 16GB-modellen. Sedan får varje operatör utforma abonnemanget själva.

Om jag minns rätt så sa han att 8gigaren skulle kosta som mest $199 i nästan alla länder.

Apple har vid ett annat tillfälle sagt att de inte har något med prissättningen att göra. Så något maxtag tror åtminstonde inte jag finns från Apples sida

Jag gjorde en snygg liten graf som visar hur när det lönar sig att byta till en dyrare abonnemangsform för att man använder mycket data.

Den ser alltså bara till datakostnaden, inte till telefoni eller SMS. Över 200 kr per månad skillnad gör det ju ovärt eftersom då har man ju Telias sånt där tillägg.

Detta är dessutom dagliga genomsnitt. Använder man 100 MB en dag i veckan och inget de andra dagarna stämmer det här absolut inte.

Exempel för hur man tolkar det:

Prisskillnaden mellan iMini och iMidi är 100 kr per månad. Då måste man använda 13.7 MB per dag för att det skall löna sig att byta till iMidi bara på grund av datatrafiken.

Edit: Värt att notera är ju att det finns en annan gräns också, och det är när det blir värt att skaffa det där tillägget. Den är inte med här.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-25 17:31

Något som också stör mig är att den endast finns tillgänglig på Privat-sidan. När och hur kommer det att se ut på Företags-dito?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 17:33
Ursprungligen av frazze:

Något som också stör mig är att den endast finns tillgänglig på Privat-sidan. När och hur kommer det att se ut på Företags-dito?

Troligtvis kan man köpa loss telefonen och teckna de vanliga företags-abbonemangen.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-06-27 12:30

det var faktist billigare än vad jag trodde;)

Ursprungligen av iphone:

det var faktist billigare än vad jag trodde;)

jaha, vad trodde du det skulle kosta och du lär väl köpa en ?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-06-30 11:58

Tycker det e daligt coh betala 299 kr i m[n och bara f[ 100min

Bevaka tråden