Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hög volym på reklamfilm

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har länge irriterat mig på den höga (höjda) volymen på reklamfilm.
Jag har hyfsad utrustning kopplad till min TV och i synnerhet på kvällarna då man tittar på TV så blir volymen för hög då reklamen startar.
Jag vet orsakerna och att TV-stationerna tillåter ett visst db mer eller att ljudvolymen skall hålla sig inom vissa gränser.

Däremot undrar jag över att inte vi konsumenter klagat mer. Jag börjar också ifrågasätta företagens marknadsavdelningar som väljer att ha denna förhöjning på sina reklamfilmer. Personligen blir jag störd och snart kanske jag väljer att inte köpa produkter från dessa företag som stör mig.

Det är samma volym. Men uppfattas högre p.g.a olika orsaker. Summa kardeumma är att ger en effekt av att vara högre volym. Något dom borde kunna göra något åt genom att kräva av annonsörer att fixa.

De flesta post production bolag vet att vissa färgnivåerna måste man hålla....även vad det gäller ljud. Därför lägger sig alla på max utan att "straffas ut".

Det är väl så att man skulle vilja ha samma möjlighet som i iTunes 3!?

På tal om störande ljud...hur blir man av med det enormt höga start-ljudet på G4:an?

Om man nu inte vill stänga av ljudet vid starten?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Det är så störande att jag aldrig låter ett reklamavbrott bara passera. Jag stänger antingen av ljudet eller byter kanal. Det finns ingen som helst anledning att sitta kvar som en zombie och titta (och lyssna) på reklamen.

Visst e det så... och därför tappar många annonsörer sina tilltängta tittare/lyssnare också.

Man skulle kunna sammanfatta det så här.
Produsenten är inkompitent och har förmodligen också fått b la en kompressor i julklapp

Har för mig att jag såg någon presentation om en "svart låda" som man kunde köpa i USA.

Den skulle tydligen känna av om det blev reklam avbrott och sedan byta kanal.

Verkar välldigt suspekt den där lådan men den vore det ultimata faktiskt. Skulle lätt betala en peng för den.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iWay:
Har för mig att jag såg någon presentation om en "svart låda" som man kunde köpa i USA.

Den skulle tydligen känna av om det blev reklam avbrott och sedan byta kanal.

Verkar välldigt suspekt den där lådan men den vore det ultimata faktiskt. Skulle lätt betala en peng för den.

Eller en Tivvo..

Jag tycker som många andra här, det är väsentlig skillnad på ljud från film och ljud från reklam.
Tycker också man borde förbjuda reklam mitt i filmerna.

Har också ett vagt minne av att det nyligen dök upp som förslag till riksdagen att bannlysa reklamen mitt i filmerna på TV... Är dock inte säker...
Men det vore finemang faktiskt.

Sen finns det en aspekt till på TV och ljudvolym.
Olika kanaler har olika volym, så om du t.ex. tittar på en film med relativt "lågt" ljud och tvingas höja för att njuta av filmen och det blir reklampaus, så kanska man gör som jag, byter kanal. På den nya kanalen så är det en sjuhelsikes volym och min TV börjar skrika...
Inte heller roligt...

Därför har jag faktist börjat hyra mer och mer filmer hos min lokala video prånglare...
Resultat: Helt lysande eftersom jag själv bestämmer när det är paus. Litet minus eftersom filmen jag vill se kanske inte finns inne för tillfället, eller att den kanske inte ens kommit till Sverige ännu.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: 12moons:
Tycker också man borde förbjuda reklam mitt i filmerna.

Kan hålla med i stora delar av klagokören över reklam i filmer och ökad ljudnivå.

Men det är faktsikt reklamen som betalar så att vi kan få se film "kostnadsfritt".

Några synpunkter om den vinkeln?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2002-08-02 11:51

Ignorera reklamen eller se den som produkt information, gå på toa eller hämta mer kalla bärs.

Sen vet jag inte vad som är mest störande, reklamen eller att lillan vaknar och vill ha mat mitt i uppgörelsen av den spännande deckaren

Det värsta är väl ändå att telefonen ringer, kan inte folk fatta att jag sitter och ser en film och inte vill bli störd. Eller ännu värre, e-post och ICQ plingar mitt i, hur skall man kunna ignorera sådana saker?

Fixade till texten lite

[ 02 Augusti 2002, 11:54: Meddelandet ändrat av: MatsOlov ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
Men det är faktsikt reklamen som betalar så att vi kan få se film "kostnadsfritt".
Några synpunkter om den vinkeln?

Jag tycker att det överlag gnälls alldeles för mycket över reklam i TV och då speciellt i filmer.
Alla vet ju att det är tack vare reklamen som vi kan se filmerna i dessa kanaler "kostnadsfritt", som Kenneth skriver (om vi bortser från kostnad för tv-licens, avgift för kabel-tv och liknande).

Irriterar man sig så mycket på reklamavbrotten, så finns det ju alternativ som att hyra filmer, köpa filmer eller skaffa t.ex. Canal+ eller TV1000 där jag antar att filmerna sänds utan reklamavbrott.

[ 02 Augusti 2002, 14:32: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-08 23:09

Det finns TV-apparater med AVC (automatic volume control) som automatiskt justerar för sådana plötsliga ljudförändingar vid reklam. Dock bör man slå ifrån den om man ska lyssna på musik.

Min Loewe har funktionen och säkert en del andra bättre TV-apparater det också.

spec på min apparat

Automatisk nivåkontroll brukar ju göra ljudet direkt störande (som på bl.a. Eurosport och andra kanaler med slöa ljudtekniker.) Då drar jag hellre ner ljudet i reklampausen för att få hyffsat ljud i själva filmen.

Ang reklamavbrotten så tittar jag mer sällan på film på TV4 sen de ändrade sin reklampolicy.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-11 00:24

Jag tycker det funkar bra, speciellt i dom fall där reklamen ligger +3db. Däremot funkar det inte med musik vilket ju oxå framgår av instruktionen för funktionen.

1
Bevaka tråden