Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur spelar jag upp MKV-filer?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-04-01 20:40

hej!

Försöker spela upp en film i MKV-format men det går inge vidare. Jag får bild men den står bara still. vlc säger att jag har för slö dator! Har testat med Quicktime/perian, mplayer och VLC.

Sitter på en gammal powerbook 1.5 Ghz, 1.25 GB ram

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-01 20:47

VLC skulle vara mitt första tips. Men om filmen har lite för mycket data att hantera per sekund för din dator är det ju kärvt.

VLC har ju dock en väldig massa inställningar där man brukar kunna minska belastningen på processorn, naturligtvis med bildförsämring som resultat men ändå...

De MKV-filmer jag har stött på (ganska få) har funkat helt ok i VLC på min gamla Powerbook, också 1,5 GHz.

Ibland har filmer med problem gått att spela bättre i en äldre version av VLC. Därför sparar jag de senaste fyra - fem versionerna.

  • Medlem
  • 2008-04-01 21:14

Edit!
Missade dit svar akesson. filmen är i ".x264.a720.A" så jag är nog ganska stekt men frågan e om jag kan konventera den till något annat format som min dator kan spela upp. Har googlat lite på detta men inte hittat något bra.
-----------
Tack för svaret, testade att ladda ner en äldre version av VLC men jag fick inte det att fungera. Hittade inte inställningen där man sänker bildkvaliten, finns så mycket att välja på i inställningsmenyn..

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-04-01 21:03

Om .mkv-filen du försöker spela upp är i 720p-upplösning eller högre är det bara att inse fakta, nämligen att en 1.5 ghz G4 tyvärr är på tok för slö för att kunna spela upp filen.

Vilken upplösning har filmen?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-02 02:12

Om du använder Perian så kan du eventuellt öppna dom i quicktime och därigenom konvertera Fungerar iaf på snabbare datorer...

  • Medlem
  • 2008-04-14 22:11
Ursprungligen av Csoft:

Om du använder Perian så kan du eventuellt öppna dom i quicktime och därigenom konvertera Fungerar iaf på snabbare datorer...

AHH såg lovande ut men quicktime KONVERTERINGEN stannade efter några minuter och sen rörde den sig inte ur fläcken.

Ursprungligen av zcout:

nu har jag bråkat lite med mitt vlc och löst problemet med de icke fungerande MKV filerna

detta kanske inte funkar för alla men det gjorde det för mig!

vad jag knappade mig till var att gå in och ändra "video output module" till OpenGL.
den var inställd på default, något som för mig var en inställning som inte gillade MKV eller andra stora filer (det funkande nämligen inte på något som var i strl runt 4gb).

nu funkar alla mina stora filer och du fixar detta genom att gå in under :

VLC-> preferences ->Video ->Output modules, där väljer du OpenGL video output.

hoppas det löser sig!

Funkade tyvärr inte med open GL för mig men tack ändå, och tack allihopa för era ansträngningar för att hjälpa till.

prova att ladda hem OSXBMC. nu kan jag spela 1080p utan att svettas

Om du har Perian 1.1 installerat kan du spela upp матрёшка-filer med QuickTime Player.
http://perian.org/

Läs mer om матрёшка-formatet: http://matroska.org/

Ursprungligen av bisebusen:

prova att ladda hem OSXBMC. nu kan jag spela 1080p utan att svettas

Det står att OSXBMC bara funkar på Intel.

I det här fallet hjälper det nog inte att byta spelare...

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-04-12 17:41

jag har FÅTT samma problem på min 24" 2.8 Imac med 4 gb ram.

det har funkat super förr men nu får den spunk och orkar inte!
vad är feeel! har försökt få kontakt med VLC grabbarna men utan resultat.

Mplayer funkar dock, men det är inte lika sweet som vlc....

måste fixa detta! tror dock att ett av mina ram minnen dummar sig (corsair) så jag ska se om det fixar sig om jag sticker in orginal stickan (1gb) istället och köra på 3 gb!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-04-12 22:52
Ursprungligen av zcout:

jag har FÅTT samma problem på min 24" 2.8 Imac med 4 gb ram.

det har funkat super förr men nu får den spunk och orkar inte!
vad är feeel! har försökt få kontakt med VLC grabbarna men utan resultat.

Mplayer funkar dock, men det är inte lika sweet som vlc....

måste fixa detta! tror dock att ett av mina ram minnen dummar sig (corsair) så jag ska se om det fixar sig om jag sticker in orginal stickan (1gb) istället och köra på 3 gb!

nää sa ju tidigare att jag har en Imac 2.8 ghz med 4 gb ram... men jag hade samma problem som författaren av tråden.
och det löste sig när jag ändrade min output till OpenGL.

edit:
dock så var mitt problem lite annorlunda nu när jag tänker efter, mitt vlc segade ner, badbollade mig innan jag fick bild och ville inte ens ge felrapport innan den dog helt för att sedan fråga artigt om jag vill starta om eller felrapportera alt ignorera.

Ursprungligen av zcout:

nää sa ju tidigare att jag har en Imac 2.8 ghz med 4 gb ram... men jag hade samma problem som författaren av tråden.

Oops, ursäkta. Jag blandade ihop dig med trådskaparen och hans G4.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-04-12 22:13

nu har jag bråkat lite med mitt vlc och löst problemet med de icke fungerande MKV filerna

detta kanske inte funkar för alla men det gjorde det för mig!

vad jag knappade mig till var att gå in och ändra "video output module" till OpenGL.
den var inställd på default, något som för mig var en inställning som inte gillade MKV eller andra stora filer (det funkande nämligen inte på något som var i strl runt 4gb).

nu funkar alla mina stora filer och du fixar detta genom att gå in under :

VLC-> preferences ->Video ->Output modules, där väljer du OpenGL video output.

hoppas det löser sig!

Så du kan spela 720p på din Powerbook G4? Om du kollar med Kringla+i i VLC, vilken bitrate ligger då filmen på?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-04-13 03:07

inga som helst problem! vill bara klargöra för att hjälpa till!

@ jokke :

hoppas det fukar. värt att testa.

1
Bevaka tråden