Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

at&t anställd låste upp min kompis iphone

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

min kompis en italienare av stora mått fick en at&t anställd att sälja en iphone till honom i miami upplåst mot 40 dollar vid sidan av... den var dock 1.1.2 vilket jag hjälpte honom att uppdatera...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-31 17:24

slöseri med 40 dollar.....

Det underliga är varför den anställde riskerade sitt jobb för futtiga 40 dollar ...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-31 18:32

De riskerar inte sina jobb, men de låser bara upp telefonerna ifall de är säkra på att ägaren inte ska använda telefonen i USA med någon av konkurrenternas kontantkort.

Ursprungligen av MacxD:

De riskerar inte sina jobb, men de låser bara upp telefonerna ifall de är säkra på att ägaren inte ska använda telefonen i USA med någon av konkurrenternas kontantkort.

Hur kan de vara "säkra" på det?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-31 19:30
Ursprungligen av jCedborger:

Hur kan de vara "säkra" på det?

bra fråga!
Men min syster är i USA som utbytesstudent och köpte en iPhone, när hon ringde och frågade AT&T om abonnemang (då hon inte ville teckna deras svin dyra abonnemang under tiden i USA), så sa man att de låste upp telefonen innan hon lämnade USA för att åka tillbaka till Sverige.

Sen hur de kontrollerar det har jag ingen aning, skulle tänka mig att de vill se ett utländskt pass eller något i den stilen!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-03-31 19:43
Ursprungligen av MacxD:

bra fråga!
Men min syster är i USA som utbytesstudent och köpte en iPhone, när hon ringde och frågade AT&T om abonnemang (då hon inte ville teckna deras svin dyra abonnemang under tiden i USA), så sa man att de låste upp telefonen innan hon lämnade USA för att åka tillbaka till Sverige.

Sen hur de kontrollerar det har jag ingen aning, skulle tänka mig att de vill se ett utländskt pass eller något i den stilen!

Låter ju smått otroligt. Varför skulle AT&T göra något som bryter mot licens avtalen hos Apple, det lär ju inte göra dom vänner med Apple direkt. Apple anstränger ju sig vid varje uppdatering att låsa den så den inte går att låsa upp. Låter mer som en skröna.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-31 20:01
Ursprungligen av badmojo:

Låter ju smått otroligt. Varför skulle AT&T göra något som bryter mot licens avtalen hos Apple, det lär ju inte göra dom vänner med Apple direkt. Apple anstränger ju sig vid varje uppdatering att låsa den så den inte går att låsa upp. Låter mer som en skröna.

Jag vet inte hur deras avtal ser ut eller vad de har kommit överens om, men eftersom AT&T inte kan tjäna några pengar på de som kommer ifrån tex Sverige och köper en iPhone, då AT&T inte finns här i Sverige. Så har väl det tänkt att de skulle kunna ta ut en engångs summa där de låser upp telefonen till individen som när han eller hon kommer tillbaka till Sverige så kan de använda den där WIN, WIN! ;D

Ursprungligen av MacxD:

De riskerar inte sina jobb, men de låser bara upp telefonerna ifall de är säkra på att ägaren inte ska använda telefonen i USA med någon av konkurrenternas kontantkort.

Om det är lagligt eller ej är ett luddigt begrepp då en stämning kan ske på massa olika lagar, se denna artikel för mer info.

Ge oss lite bevis för att det stämmer, nu känns det mer som en klintbergare.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-31 20:03
Ursprungligen av mackeswissman:

Ge oss lite bevis för att det stämmer, nu känns det mer som en klintbergare.

Tyvärr så gav min syster upp hoppet på sin iPhone innan hon låste upp den med AT&T, men enligt henne så skulle hon bara betala en engångssumma innan hon åkte ifrån USA och så skulle de låsa upp den till henne. Tyckte också det lät lite för bra för att vara sant först!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-31 20:07
Ursprungligen av MacxD:

Tyvärr så gav min syster upp hoppet på sin iPhone innan hon låste upp den med AT&T, men enligt henne så skulle hon bara betala en engångssumma innan hon åkte ifrån USA och så skulle de låsa upp den till henne. Tyckte också det lät lite för bra för att vara sant först!

Tro det med Macxd... Tro inte på allt som sägs.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-31 20:13
Ursprungligen av Laleh:

Tro det med Macxd... Tro inte på allt som sägs.

du har ju ingen aning om vad du snackar om! xD haha

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-31 20:06

Skönt lirare på AT&T ändå

En kille i Lund fick sin iPhone upplåst och jailbreakad på AppleStore i Lund.

Kundservice

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-03-31 23:26
Ursprungligen av koss_boss:

En kille i Lund fick sin iPhone upplåst och jailbreakad på AppleStore i Lund.

Kundservice

Vill inte vara en mestersmidth, men det finns inga Apple Store i Sverige. Endast privatägda Apple Premium Resellers, dvs bara återförsäljare för Apple.

Ursprungligen av badmojo:

Vill inte vara en mestersmidth, men det finns inga Apple Store i Sverige. Endast privatägda Apple Premium Resellers, dvs bara återförsäljare för Apple.

Lugnt, vet om att det du säger är korrekt. Skrev bara ihop texten i en hast och då tänkte jag butik som säljer apple = Apple Store

Men butiken heter Apple Premium Reseller.

PS. mestersmidth får du visst vara, men ofta är det mer konstruktivt att även tillföra något till det som tidigare skrevs, än att bara klaga på någon bagatell som övriga läsare ändå förstår innebörden av.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-03-31 23:41

Den urbana mytologin frodas verkligen

det e hundra procent sant men vet ju inte riktigt hur jag ska bevisa det? btw så e iphone slut på apple store här i miami oxå. det var drygt 100 pers utanför när apple store öppna o 70% gick när personalen öppnade dörrarna o meddelade att iphone var slut.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-04-01 03:36
Ursprungligen av makktrakker:

det e hundra procent sant men vet ju inte riktigt hur jag ska bevisa det? btw så e iphone slut på apple store här i miami oxå. det var drygt 100 pers utanför när apple store öppna o 70% gick när personalen öppnade dörrarna o meddelade att iphone var slut.

Är det 100 pers utanför Apple Store i kö en helt vanlig dag?

ingen aning... hamna där tidigt

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-01 18:37

Naturligtvis får den anställde sparken om detta uppdagas.
Butiken i Lund blir förmodligen av med sin fina Premium-stämpel om Apple får nys om saken.

Min telefon låste Steve själv upp. Sen fick jag en specialversion med 128 GB minne och 4G.

Ursprungligen av wat:

Naturligtvis får den anställde sparken om detta uppdagas.
Butiken i Lund blir förmodligen av med sin fina Premium-stämpel om Apple får nys om saken.

Min telefon låste Steve själv upp. Sen fick jag en specialversion med 128 GB minne och 4G.

Givetvis skedde detta "vid sidan av" men ändå.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-01 19:10
Ursprungligen av koss_boss:

Givetvis skedde detta "vid sidan av" men ändå.

Ja, det får man hoppas. Ingen är nog så dum att han börjar med det i butiken, men han lär i vilket fall som helst få sparken om någon får reda på det.

jag vet massor av människor som fått sina iphones låsta av AT&T.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 20:15

Det finns många fristående AT&T butiker som har egna regler och kan i princip göra som dom vill. Om det kommer en svensk turist kommer dom inte att tjäna några pengar på telefonen (ingen provision) så då kan dom lika gärna ta 40 dollar för upplåsningen.

//Rob

1
Bevaka tråden