Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide - Svenskt tangentbord till 1.1.3 / 1.1.4

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-06 12:24
Ursprungligen av zingoalla:

Jag fick svenskt Å men norskt Ä och Ö, hur fixar man det här?

Har du kopierat över alla filerna enligt guiden i det första inlägget här?

Ursprungligen av zingoalla:

Jag fick svenskt Å men norskt Ä och Ö, hur fixar man det här?

Gjorde om proceduren och fick det att funka

En kompis till mig får samma fel. Han har följt guiden jättenoga utan framgång. Han prövade även att installera om alla programmen och så men det hjälpte inte heller. Han har 1.1.3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 13:22

Så där då har man ett fint ÅÄÖ tangentbord, fast jag använder inte SWE Phones ordlista undan den andra som jag tycker är bättre och har installerad redan. Så det var bara att döpa om de 5 filerna i mappen på min tfn till ru_RU-xxxxxxx.

Bra jobbat tack!!

Tack så mycket för det nya tangentbordet! Fungerar riktigt bra för mig!
Mycket bättre ordlistor än de jag hade innan dessutom.

Tack!

Super nice, nu är iphonen perfekt, för att uttrycka det milt

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-06 21:27
Ursprungligen av Cookie_Meister:

Super nice, nu är iphonen perfekt, för att uttrycka det milt

Vågar jag inte hålla med om. Saknar fortfarande möjlighet att både skicka och ta emot mms (vet man kan skicka med ett prg från installern). Saknar att kunna blåtanda till andra enheter samt SIPprogramvara. Ja och GPS men det kommer väl nån dongel till det sen. Men det har ju inte med tråden att göra så spinn nu inte vidare på vad ni själva saknar för nåt i era lurar.

Ursprungligen av svantet:

Du har missförstått. Man behöver inte ha tillgång till nåt. När du väl installerat så finns tangentbordet där hela tiden. Funkar perfekt!

/S

Om man nöjer sig med norska bokstäver så behöver du inget wifi, bara installern. Men för att få det helsvenskt måste du ha en wifiuppkoppling mellan dator och lur för att föra över de modifierade filerna. Hur man fixar det finns det info om i andra trådar.

Ursprungligen av JGG:

Exakt så ser det ut ut för mig, tycker det är lite trångt, men man väljer väll sig

Tycker inte det är trängre än innan...markant i så fall. Avståndet mellan tangenterna är ju inte mycket mindre nu än innan tycker jag. Har inga problem att komma åt och skriva. Vanesak helt klart.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-06 23:02
Ursprungligen av Ridell:

Vågar jag inte hålla med om. Saknar fortfarande möjlighet att både skicka och ta emot mms (vet man kan skicka med ett prg från installern). Saknar att kunna blåtanda till andra enheter samt SIPprogramvara. Ja och GPS men det kommer väl nån dongel till det sen. Men det har ju inte med tråden att göra så spinn nu inte vidare på vad ni själva saknar för nåt i era lurar.

Numera kan du även ta emot MMS. Och SIP har funnits ett par månader....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-07 15:51

Varför funkar inte ÅÄÖ på tangentbordet när man skriver in mailadressfältet i mail???
Då hoppar det tillbaka till det "gamla" hålla nertangentbordet?? Och sen när jag går ner till att skriva mail så är det det "nya" ÅÄÖ framme igen!!???
SKUMT eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-07 16:53
Ursprungligen av matz:

Varför funkar inte ÅÄÖ på tangentbordet när man skriver in mailadressfältet i mail???
Då hoppar det tillbaka till det "gamla" hålla nertangentbordet?? Och sen när jag går ner till att skriva mail så är det det "nya" ÅÄÖ framme igen!!???
SKUMT eller?

Kanske är för att man inte vill skriva ÅÄÖ i mailadressen, då är det ju onödigt att ha dom där..

Bara en tanke.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-07 17:02

Sån jävla rocketscience för att få en keyboard att fungera...!
Hur har ni fått det att stå 'space' och 'return' istället för 'mellanslag' och 'Enter'?
Min telefon ska inte vara svenk!
Undrar varifrån den hittar på dessa strängar, då jag inte tycker mig ha installerat nåt som har med svenska att göra...:/ (förutom svenska ordlistor)

edit: strängarna var ju då i plist filen.. räknade inte med det då alla screenshots var på engelska.. men det löste sig

Kör för övrigt med 1.1.1 fortfarande, annors verkar det funka bra.

Kan fråga er med samma utan att göra nytt inlägg:
såg att de på ifon.no hade ett upplysningsscript.. har något trollat fram ett sådant för sverige redan?

Senast redigerat 2008-03-07 18:05
  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 04:58
Ursprungligen av tram:

Kanske är för att man inte vill skriva ÅÄÖ i mailadressen, då är det ju onödigt att ha dom där..

Bara en tanke.

Alla tankar kan vara av godo men i detta fall så undrar jag om du inte tänker lite galet om man ser det utifrån att vissa har sina efternamn i början av sin mailadress typ: Östlund, Österberg, Ärlandson, Åberg, Åtvidaberg etc etc etc etc.........

Så varför skulle man inte vilja skriva ÅÄÖ i mailadresser???

Ursprungligen av matz:

Alla tankar kan vara av godo men i detta fall så undrar jag om du inte tänker lite galet om man ser det utifrån att vissa har sina efternamn i början av sin mailadress typ: Östlund, Österberg, Ärlandson, Åberg, Åtvidaberg etc etc etc etc.........

Så varför skulle man inte vilja skriva ÅÄÖ i mailadresser???

Alltså, vilja är en sak, men idag tilåts inte Å, Ä och Ö i mailadresser och web-adresser.
Väl?!!?
Är det någon som har en mailadress som innehåller något av dessa tecken?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 13:54
Ursprungligen av theplague:

Alltså, vilja är en sak, men idag tilåts inte Å, Ä och Ö i mailadresser och web-adresser.
Väl?!!?
Är det någon som har en mailadress som innehåller något av dessa tecken?

Inte så jag menar min vän. Jag menar när man skriver in ett namn till någon man ska skicka mail till så används ju adressboken och mailadressen kommer upp per automatik eller hur!? Då kan jag inte skriva ÅÄÖ eller åäö så att de som börjar med dessa bokstäver kommer fram! Är du me´?

Vill eller inte så är det praktiskt och en mycket bra funktion som mailprogrammet äntligen har.

Ursprungligen av matz:

Inte så jag menar min vän. Jag menar när man skriver in ett namn till någon man ska skicka mail till så används ju adressboken och mailadressen kommer upp per automatik eller hur!? Då kan jag inte skriva ÅÄÖ eller åäö så att de som börjar med dessa bokstäver kommer fram! Är du me´?

Vill eller inte så är det praktiskt och en mycket bra funktion som mailprogrammet äntligen har.

ok

.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-08 15:30
Ursprungligen av matz:

Alla tankar kan vara av godo men i detta fall så undrar jag om du inte tänker lite galet om man ser det utifrån att vissa har sina efternamn i början av sin mailadress typ: Östlund, Österberg, Ärlandson, Åberg, Åtvidaberg etc etc etc etc.........

Så varför skulle man inte vilja skriva ÅÄÖ i mailadresser???

Men du behöver inte skriva ÅÄÖ, om du har en telefon kan du ju testa att skriva A eller O så ska den hitta dina kontakter med ÅÄÖ i.

Vet inte vem som tänker galet här, men inte är det jag i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 16:13
Ursprungligen av tram:

Men du behöver inte skriva ÅÄÖ, om du har en telefon kan du ju testa att skriva A eller O så ska den hitta dina kontakter med ÅÄÖ i.

Vet inte vem som tänker galet här, men inte är det jag i alla fall.

Har givetvis en telefon/iPhone och inte går det att skriva A eller O så att den tyder det som ÅÄ eller Ö inte. Går det på din iPhone eller? Även fast man kör med engelskt tangentbord så funkar inte A och O som ÅÄ och Ö. Tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-07 18:02

Hej!

Förstår verkligen inte men får det inte att fungera?!
Provade först på jobbet, där jag tyvärr har pc, och fick att jag inte kom åt iphonen via programmet, provade även port 21 men fungerade inte heller.
Kom hem nu och provade på min dator och kopplade dem då till samma nätverk och sedan provade att jag koppla upp iphonen mot ett annat nätverk som inte var låst men får ingen kontakt alls? Är det något jag missat? Känns som jag missat någon enkel inställning antingen på cyberduck eller framför allt i min iphone?
Om någon har något tips så vore jag ytterst tacksam!

/Marcus

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-07 18:36

phones, installera OpenSSH från installer, sen ska det funka.

Edit: Ingen av RapidShare-länkarna funkar för mig :S
Någon som skulle vilja ladda upp dem på en annan host?

Ursprungligen av Durkslag:

Edit: Ingen av RapidShare-länkarna funkar för mig :S
Någon som skulle vilja ladda upp dem på en annan host?

Samma problem. Finns det ingen som kan ladda upp?

Ursprungligen av Durkslag:

phones, installera OpenSSH från installer, sen ska det funka.

Edit: Ingen av RapidShare-länkarna funkar för mig :S
Någon som skulle vilja ladda upp dem på en annan host?

Använder du firefox? Det gör jag, det funkade inte.

Provade med safari och då funkade det. Kanske bara var en tillfällighet, men testa det annars

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 00:24
Ursprungligen av koss_boss:

Använder du firefox? Det gör jag, det funkade inte.

Provade med safari och då funkade det. Kanske bara var en tillfällighet, men testa det annars

Frågade 5-6 st på msn innan, funkade inte för någon
Men var nog bara en tillfällighet för det funkar det bra, tack iaf.

Skönt att ha ÅÄÖ på tangenbordet, går snabbare att skriva nu.

Rapidshare som har problem skulle varmt uppskattas om det kunde laddas upp på annan sida

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-07 20:24

Tack Durkslag! Från vilken server tar jag den ifrån? Hittade den inte på de servrar jag hade installerat nu?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-07 21:35
Ursprungligen av phones:

Tack Durkslag! Från vilken server tar jag den ifrån? Hittade den inte på de servrar jag hade installerat nu?

Installera Community Sources först så bör du se den i installer efteråt

Ser de svenska tangenterna och det blir å, ä och ö i texten, men när jag trycker på tangenterna ser jag de norska tecknen uppförstorade? Någon som vet varför?

nice work!, mycket smidigare än å behöva hålla inne, dock så för mig så låser sig sms aplikationen när jag ska skriva ett nytt sms en gång, och sen krashar det två gånger(som några tidigare skrev) och sen låser sig igen, sen funkar det en gång, sen repeteras det (efter testat sådär 50ggr så verkar det som att det är i den ordningen det sker) och eftersom jag skriver rätt mycket sms så får jag hålla mig till den gammla metoden, det verkade dock funkar perfekt i andra program som mail och safari!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 05:01

SMS problem!!??

Ursprungligen av Ryuujin:

nice work!, mycket smidigare än å behöva hålla inne, dock så för mig så låser sig sms aplikationen när jag ska skriva ett nytt sms en gång, och sen krashar det två gånger(som några tidigare skrev) och sen låser sig igen, sen funkar det en gång, sen repeteras det (efter testat sådär 50ggr så verkar det som att det är i den ordningen det sker) och eftersom jag skriver rätt mycket sms så får jag hålla mig till den gammla metoden, det verkade dock funkar perfekt i andra program som mail och safari!

Samma här! SMS kraschar ständigt och jämt. Kör 1.1.3 och efter att ha lagt in detta skrivbord så lägger SMS ner och börjar bete sig mycket irriterande!!??? Går det att göra något åt det "swissman"???

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 05:19

Som tidigare frågats: "är det kias eller swephones ordlista du lagt in"? Och vad händer om man låter bli att lägga in svensk ordlista? Påverkar det något negativt eller??

Ursprungligen av matz:

Som tidigare frågats: "är det kias eller swephones ordlista du lagt in"? Och vad händer om man låter bli att lägga in svensk ordlista? Påverkar det något negativt eller??

Det är den som följer med swephone 1.1.4. Om den inte läggs in har du inte en ordbok till tangentbordet, antagligen så lär sig iphonen efter vad du skriver men det lär ta ett tag

Angående krascher, antagligen beror det på 1.1.3. Har testat på 3 st 1.1.4 telefoner och där är det stabilt. Problemet ligger inte i det svenska tangentbordet utan i det rysktillverkade MobileEnhancer som alla custom tangentbord använder sig utav.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 14:01
Ursprungligen av mackeswissman:

Det är den som följer med swephone 1.1.4. Om den inte läggs in har du inte en ordbok till tangentbordet, antagligen så lär sig iphonen efter vad du skriver men det lär ta ett tag

Angående krascher, antagligen beror det på 1.1.3. Har testat på 3 st 1.1.4 telefoner och där är det stabilt. Problemet ligger inte i det svenska tangentbordet utan i det rysktillverkade MobileEnhancer som alla custom tangentbord använder sig utav.

Märkligt nog så verkar det fungera om man kör med det norsska ÅÄÖ systemet. Då är det allltså våra svenska ÅÄÖ som ställer till något eller hur?? Nå´t du kollat in oxå?

Bevaka tråden