Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone lanserad i Europa: England, Tyskland först ut

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ok, ska fråga i butiken, för jag vet inte när de dyker upp fysiskt i butiken, nu hade de bara fått upp banners. ps. tror jag såg phil shiller hänga vid scenen och snacka med de anställda medan de plockade ner efter eventet!

Undrar om Telia är så sugen på att dela med sig vinsterna som Iphone generar med Apple. Är mycket tveksam till det.

Reaktionerna som jag har sett från England är inte så positiva. Många klagar på att man får så lite för månadskostnaden.

Iphone är ingen given hit Europa som den är/var i USA.

Ursprungligen av wrongturn:

Undrar om Telia är så sugen på att dela med sig vinsterna som Iphone generar med Apple. Är mycket tveksam till det.

Fast om de inte tar dealen får de inga vinster alls, så frågan är väl i slutändan om de tror att de kommer att tjäna pengar på det eller inte (dvs att jämföra med att inte dela med sig alls är inte ett alternativ med Apple).

Men jag tror att Telia är stort och konservativt och därför får nog Apple bättre framgång hos andra.

Ursprungligen av wrongturn:

Reaktionerna som jag har sett från England är inte så positiva. Många klagar på att man får så lite för månadskostnaden.

Iphone är ingen given hit Europa som den är/var i USA.

Ja, reaktionerna på t.ex. MacRumors forum är inte så positiva heller kan man lungt säga. Så länge den går att låsa upp tror jag nog den kan sälja bra ändå. Men de där priserna för abonnemang är verkligen höga, i alla fall med svenska ögon.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-09-18 17:29

Någon som har koll på vad abbonemang och subventionerade telefoner kostar i England - så man kan göra någon överslagsräkning hur det förhåller sig mot konkurenter som HTC, N95 och p1i?

Det vore trevligast om Iphone var operatörsfri från början så att man själv fick välja operatör. Synd att Apple väljer denna linje.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-09-18 19:04
Ursprungligen av wrongturn:

Det vore trevligast om Iphone var operatörsfri från början så att man själv fick välja operatör. Synd att Apple väljer denna linje.

Håller med, hade varit mycket bättre även om den hade varit dyr. Man tycker att Apple borde ha lärt sig från iTMS, folk vill inte betala månadsavgifter och låsa upp sig där...

Kan inte låta bli att undra om inte Apple vill köra med någon slags enhetlig prissättning över hela världen, som dom gör med övriga produkter. Är därför orolig över att Apple ska tycka att lilla Sverige (med sina snorbilliga mobilabbonemang) inte ska få komma billigare undan än kunderna i USA...

Jag har svårt att tro att Apple skulle kunna släppa iPhone i Sverige med ett abonnemang typ 249:-/månad, utan jag tror vi får räkna med 499:-/månad...

Ursprungligen av wrongturn:

Det vore trevligast om Iphone var operatörsfri från början så att man själv fick välja operatör. Synd att Apple väljer denna linje.

Ja, det skulle nog alla önska (utom Apple och deras operatörer, förstås).

Det är nog en rent ekonomisk fråga. Apple har valt att låta abonnemanget vara en del av den ekonomiska vinsten av iPhone, med de dyra abonnemang som de har, mot att priset på telefonen är lägre och mot att de fortsätter att ge den nya finesser under två år (plus för att betala av en antagligen rätt saftig nota för utvecklingskostnaderna).

Ursprungligen av Capeman:

Jag läste precis den nyheten. Här går det undan. Vi kan fortsätta diskussionen här om Tyskland också, jag uppdaterar det första inlägget.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag läste precis den nyheten. Här går det undan. Vi kan fortsätta diskussionen här om Tyskland också, jag uppdaterar det första inlägget.

finns redan en tråd om det...

Ursprungligen av Leftrustle:

finns redan en tråd om det...

Tack för att du länkade till den då.

Jag syftade på nyhetstråd, dvs jag kommer inte att skapa en till sådan.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-06 10:59

hur e det med edge och iphone??

Gör detta inpass fr min touch, i soffan det fungerar fint men jag börjar luta mot kommande iphone med 16gb minne. Nu när iphone saknar 3g så undrar jag ju va uppkopplingen kommer ligga kring?

Blir det edge då eller? Vad hamnar hastigh på då?
Framförallt, om man har telias flatrate-surfning, kommer edge ingå då?
För 199/mån har man ju obegränsad surf, mobil som modem etc. Men ingår egentligen edge i detta?

Som sagt, iphone med edge, är det nått att ha??

Tack för mig!

Tror Apple kan fetglömma att en svensk kommar betala 499:-/mån för
ett abbonemang + runt 4.000:- för själva telefonen.
Det funkar inte så i Sverige.

Ett "abb." för 499:- och telefonen för 1:- är mera normalt här.

Annars kommer nog iphone bli en exklusiv lyxprodukt
unnat endast ett fåtal.

Nu har jag sett hela videon från London och det märks att detta inte är något lika inövat som en keynote, men värt att se en då. Jobs drog en kul liknelse angående att välja operatör, "man går på ett antal dejter innan man väljer vem man ska gifta sig med". Han sa också att valet av O2 inte var ekonomiskt baserat utan snarare baserat på företagskultur. Det får en att undra vilken operatör i Sverige som har en företagskultur som passar bäst med Apple...

Telia känns det mest logiska då de har Edgenätverk förutom 3G samt Homerun och sist men inte minst den klart bästa täckningen för mobilsamtal och 3G.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-09-20 13:43

Intressant att T-mobile inte har släppt vad abbonemanget/låsningen (blåsningen..?.) kostar...

O2 fick inte direkt kritik över att det var för billigt...kanske ändring på gång?

Jag kommer iaf att vänta med IPhone tills dess att den stöder 3G. Vore coolt med Turbo 3G 7,2 Mbit/s så att man kunde använda Iphone som modem (med lr utan kabel) i stället för en USB-dongel för mobilt bredband.

Sen är jag oerhört skeptisk till att kunna streama audio/video/podcasts osv med gprs/edge, känns helt meningslöst när det finns mer avancerad teknik.

Att jämföra GSM med 3G är som att jämföra en Dell från 1994 med en Mac Pro ;-D

Ursprungligen av funkybruno:

Att jämföra GSM med 3G är som att jämföra en Dell från 1994 med en Mac Pro ;-D

I praktiken har jag förstått att det snabba EDGE-nätet som Telia har faktiskt står sig rätt bra mot 3G.

Pga av kostnaden så använder jag dock inte EDGE alls, utan surfar bara via wifi. För att jämföra 3G med wifi är som att jämföra en Dell från 1994 med en Mac Pro

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-08 09:57
Ursprungligen av Adrian B:

För att jämföra 3G med wifi är som att jämföra en Dell från 1994 med en Mac Pro

Det ska vara en bärbar Dell i så fall. Fördelen med 3G kontra WiFi är ju att du kan sitta på en stubbe i skogen och surfa.

Ursprungligen av Ciryon:

Konrad, varför skulle inte Telia kunna erbjuda flatrate via Edge för 500-600 kr i månaden? Dessutom kanske samma samarbete med The Cloud som i UK, vilket skulle betyda gratis wifi på en mängd platser.

Jag hoppas verkligen att det blir billigare än 5-600/månad. Det är inte många som kommer att vara villiga att betala den summan för att få nöjet att leka med en iPhone.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-26 23:03

EDGE är inget alternativ om man inte har någon specialöverenskommelse med Telia (som är den enda operatören som har det i Sverige).
Så pass upp grabbar (för brudar finns det väl knappast här), det kostar 30 spänn att öppna aftonbladet.se

Så länge det inte finns vettiga alternativ för ständig online, via mobilnätet, vilket är tanken med iPhone, så är den ganska ohipp här i Sverige.
Man kan ju lika gärna surfa på sin vanliga sura burk när man är hemma.
Varför ska man sitta och glo på en liten mojäng som bara segar och har sig om man har en vanlig Mac därhemma?
Jo, just det för att man kan. Även om det inte är bra.
Om man är ute på stan så finns det ju i bästa fall några olåsta Wi-Fi, ganska sällan dock eftersom svenskar är snåla och rädda.
Snåla för att dom tror att allt kostar och rädda för att dom har peze med Windows.
Så länge som det inte finns tillgång till öppen Wi-Fi i någorlunda tättbebyggda områden så är iPhone ganska oanvändbar. Mer än att ringa på dårå. Eller ha som iPod.
Den går att köra via GPRS på Tele2, men det blir löjligt långsamt då.
Och via EDGE hos Telia blir det löjligt dyrt.
Ingen av dom är inga vettiga alternativ, för det finns inga.
Eller är det så att alla nördar plötsligt nöjer sig skitmodemshastighet nu? Bara för att man _kan_ surfa på en liten mojäng? Sen om det är segt och går lite halvtaskigt så gör det inget. Det är långt ifrån allt som funkar.
Jag sitter ju i soffan, riktiga datorn som kan detta bra står två meter bort. Men jag orkar inte.
Resa på mig.

iPhone är alldeles fantastisk, jag vet, för jag har en.
Men resten, d v s det som behövs för att det ska vara så fantastisk som man hoppas eller tror har inte hunnit ikapp riktigt.

För vanligt folk är EDGE inget att ha, det kostar skjortan.
3G finns inte på iPhone.

Att köpa en iPhone för att sitta hemma och surfa på sitt eget trådlösa verkar en aning för nördigt.
Tycker i alla fall jag.
Det är nämligen inte på så värst många andra ställen än hemma som man har fritt inträde.
Och den gamla vanliga hemma-Macen gör samma jobb 100 ggr snabbare äm nåt öppet skit på gatan.

Konrad, varför skulle inte Telia kunna erbjuda flatrate via Edge för 500-600 kr i månaden? Dessutom kanske samma samarbete med The Cloud som i UK, vilket skulle betyda gratis wifi på en mängd platser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 16:03

Det är lite lustigt att konstatera hur omsprunget Sverige har blivit under den senaste 50 åren. En gång i tiden provsålde man ofta avancerade prylar i Sverige före resten av Europa, speciellt på kamerasidan. Men, vi får väl acceptera att precis som övriga Europa idag ofta har bättre och mera omfattande allmän sjukvård än vad vi har, så har vi återgått till det vi är: Ett litet obetydligt land i kanten av Arktis och tundran... Detta har dock inte gått upp för många svenskar som fortfarande tror att Sverige är världsledande i llt och inte vill höra några andra synpunkter.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-11-02 20:12
Ursprungligen av mekkabo:

Det är lite lustigt att konstatera hur omsprunget Sverige har blivit under den senaste 50 åren. En gång i tiden provsålde man ofta avancerade prylar i Sverige före resten av Europa, speciellt på kamerasidan. Men, vi får väl acceptera att precis som övriga Europa idag ofta har bättre och mera omfattande allmän sjukvård än vad vi har, så har vi återgått till det vi är: Ett litet obetydligt land i kanten av Arktis och tundran... Detta har dock inte gått upp för många svenskar som fortfarande tror att Sverige är världsledande i llt och inte vill höra några andra synpunkter.

Vad gäller IT så är vi långt ifrån något U-land, det finns inte många länder som man kan köpa billigare internetabbonemang än Sverige - både mobila med flatrate och vanliga trådbundna.

Vad gäller sjukvården så är vi även där långt framme trots att vi satsar väldigt lite på sjukvård i en internationell jämförelse, -you get what you pay for-, men trots detta så har vi en bra sjukvård. Dessvärre blir unga och friska nedprioriterade gentemot de svårt sjuka, och det sticker MYCKET i ögonen för en del, men inte för mig...fast det finns bättre forum att diskutera sjukvårdspolitik än i trådar för iPhones Europalansering

Vad gäller iPhones sena Sverigelansering, så beror det helt enkelt på att antalet presumptiva köpare är mindre i Sverige än i större länder, om vi har röd, blå, grön eller brun regering spelar ingen roll oavsett vad du vill antyda.

Hej! Jag undrar Om Iphone finns i Thailand:tveksam::tveksam: . Och Är det nån här som har köpt en Iphone Från Ifun.se?

Ursprungligen av Frigge4:

Hej! Jag undrar Om Iphone finns i Thailand

Öh, näe, iPhone kommer inte till Asien förrän 2008.

Ursprungligen av Frigge4:

Och Är det nån här som har köpt en Iphone Från Ifun.se?

Jag tror det kanske finns en här. Eller möjligen två.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-12 10:29

Man verkar inte kunna valja svensktangentbord an sa lange i en iPhone. Inte pa den jag kopte i lordags iaf.

Sluta hata Edge nu grabbar. Jag borjar misstanka att de som klagar mest aldrig ens anvant en telefon med Edge. Nu har jag bade surfat, mailat, YouTube:at och tycker det fungerar tillfredsstallande. For mig var det iaf en positiv overraskning men jag misstanker att jag lyssnat for mycket pa folk som inte riktigt vet vad de pratar om

Telefonen for ovrigt e helt fantastisk.

I dag ringde det en försäljare från Telenor och sa att dom ville ge mig ett erbjudande på grund av att dom hade gått samman med Bredbandsbolaget sen en tid tillbaka. (Jag har bredbamdsbolaget som internet leverantör)

Jag snäste av ganska fort och förklarade att jag var låst till 3 som mobiloperatör några månader till. Men att jag i vilket fall inte skulle byta för ens iPhone kommit ut.

Då fick jag till svar att dom inte skulle ha den inne för ens om ett par veckor men att dom skulle kunna höra av sig när dom fått in den. Det lät okej tyckte jag.

Sen om killen bara svamlar får tiden utvisa.

Haha, ja en försäljare vet säkert...:)

Fick även jag ett samtal av en tjej från telenor förr veckan, och hon vill erbjuda mig och förlänga mitt nuvarande abonnemang som nu är ca tre år gammalt... och det nya abbonemanget hon ville erbjuda mig var ju mycket lägre priser på osv som vanligt, men jag skulle ju vara tvungen å binda mig i 12 månader..... men jag svarade ju som förmodligen många andra här ifrån skulle gjort, att jag väntade på att iPhone skulle släppas i sverige och att jag av den anledningen inte ville binda mig till något nytt. Jag fick ett (troligtvis ärligt) rakt svar tillbaka av henne att "som läget är just nu så är det inte på något sätt klart vilken eller vilka leverantörer som ska binda ett avtal med Apple för sverige så du får nog avakta och vänta ett tag till då."

Nu så brukar jag ju inte lita så mycket på telefon försäljare då jag haft flertalet vänner som jobbat som just det för allt från elbolag till telia till lotterier.. så jag vet lite hur de arbetar... men i mina öron låter det faktiskt ganska troligt att det är så situationen är.

Bevaka tråden