Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook stänger av sig vid lågt batteri

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi på den andra sidan fönstret (Windows OS) har liknande problem med batterier. Ett flertal celler dog i mitt batteri till min HP NC6400. På köpet så hade det trasiga batteriet dragit med sig laddningskretsarna samtidigt. Så datorn blev upphämtad av UPS och fraktad till Polen. Blir väl billigare att ha en central servicecentral. Fick även den roliga uppgiften att skruva ihop datorn ordentligt när jag fick tillbaka den då det tydligen inte ingick i servicen

Fast å andra sidan så gick hela servicen både snabbt och smidigt och allt fungerar nu bra.

Apropå kalibrering, går den till likadant på en Mac? Ladda upp batteriet till max, stäng av alla strömsparfunktioner och automatiska avstängningar, kör datorn på batteri tills den dör, ladda upp den fullt igen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-17 14:00
Ursprungligen av Blackroom:

Apropå kalibrering, går den till likadant på en Mac? Ladda upp batteriet till max, stäng av alla strömsparfunktioner och automatiska avstängningar, kör datorn på batteri tills den dör, ladda upp den fullt igen.

Det undrar jag oxå.

Och angående minnena, det spelar ingen roll om det är kingston, twinmos eller något 3:epartsminnen. Alla kan gå sönder.
I min stationära pc dog bägge mina kingston-minnen för ett tag sedan t ex, medans jag har 3:eparts i en gammal dator som mina föräldrar tagit över, det funkar alldeles utmärkt efter 6 år.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-17 14:39

Hade samma problem, batteriet dog när det stod att det var 20% kvar, trots att jag kalibrerade batteriet två gånger på en vecka. Ringde Apple, bad dem lägga in en kommentar om att jag skulle ha ett nytt batteri i sin service-databas, sen gick jag iväg till en AppleStore och hämtade upp det. Hela proceduren tog två timmar. Sen får man ju inte glömma att man faktiskt får ett sprillans nytt batteri för besväret, nu får jag lätt ut 3:45-4h användning nu (surfning via bluetooth modem)

Ursprungligen av Blackroom:

Apropå kalibrering, går den till likadant på en Mac? Ladda upp batteriet till max, stäng av alla strömsparfunktioner och automatiska avstängningar, kör datorn på batteri tills den dör, ladda upp den fullt igen.

Ladda datorn, använd den på batteri tills den går i vila, låt den stå urpluggad i några timmar och ladda sen upp den igen.
För mer info från Apple: Linky!

Då har jag talat med Apple om min MacBook stänger av sig utan förvarning när batterinivån sjunker till mellan 10 och 15%. De krånglade inta det minsta utan skickar ett nytt batteri. Tyvärr finns inget auktoriserat service-ställe i Jönköping där jag kan hämta ett batteri direkt. Batteriet kommer troligen på onsdag med bud.

Sitter med samma problem! Datorn tvärdör med 15-20% kvar, funkar bra o starta igen, dör efter 5-10 minuter.

Satte för två månader sen i en ny sticka 1gb twinmos och kör nu på 2x1gb (okännd andra sticka, mitt förra jobb instalerade),

Jag vet inte om problemet har uppkommit efter det. Men jag vet att det inte alltid har varit såhär.
Som jag ser det är det antingen det eller batteriet? Någon pratade tidigare om utbytesprogram för batterier till macbook? Gäller detta även efter garanti-tiden? för min har tyvär gått ut. Fick dock för en månad sen utbytt Topcase för tredje gången, och så vitt jag vet kan det ha hänt efter det också, isåfall borde garantin täcka det

Men utbytesprogram? försökte hitta, men hittade bara för macbook pro och ibook!

Min macbook är en väldigt tidig version, från maj 2006

Tacksam för svar
.../Rikard

Kolla här Rille:

http://www.apple.com/support/macbook_macbookpro/batteryupdate/

Jag pratade med Apple igår, och nu sitter jag med ett nytt batteri som kom med UPS på lunchen. Riktigt bra service!

Min MacBook stänger av sig så fort batteriet kommer ner till 21%, problemet började för två veckor sedan, har varit utomlands och inte funderat så mycket på det.
Kom hem idag, hittade den här tråden och tänkte perfekt, bara att ringa Apple så fixar det sig... Men icke, mitt batteri har gått 309 cykler, inget nytt batteri till mig, spelade ingen roll att jag varit utomlands i 2 veckor och att problemet uppstod innan 300 cykler. Dessutom hade min garanti gått ut, datorn är 13mån gammal, hjälpte inte med att säga att det är förlängd garanti på battrierna eftersom dom är kass, är det över 300 cykler så är det...

Fan det suger!

Men man lär så länge man lever...

Så säger liraren på supporten, det jag kan råda dig till är att ha elkabeln i, då fungerar det ju...
Va faan det är ju en bärbar dator... Vore ju bra om man kan använda den som en sån

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 20:54

Min dator har börja göra det också! min MB är knappt ett år gammal och har 187 cykler... jäkligt irriterande! jag ringer imorn till supporten för att se vad dom har att säga!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-02 21:55

1. Installera alla mjukvaruuppdateringar. Finns en specifik för batteriet till MacBook, och se till att du har senaste systemversionen.
2. Kalibrera batteriet.

Funka inte? Ring Apple, 0771-199 519.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-04 19:08

Ringde idag! kommer ett nytt batteri med ups snart! Fan vad gött att det finns lite service i företaget!

Har samma problem med mitt batteri, att datorn slocknar vid ca 20-25 min laddning kvar.
Ni som fått era batteri utbytta, hade ni garanti kvar?

Jag har sett att Apple förlänger garantitiden för sin "Batteryupdate" som Mattias Malm länkade till här tidigare men detta problemet listas inte där.

Har redan talat med Apple en gång och då ville de inte byta ut mitt batteri, men funderar på att höra av mig igen.

Tack för hjälp!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-18 15:33

Majoriteten av de MacBook-ägare jag känner har haft problem med sina batteri. Min är den första reven av MacBooken och är 18 månader gammal, batteriet har gjort nästan 500 laddningar och fungerar utmärkt. Jag börjar misstänka att mitt sätt att använda datorn är gynsamt för batteriet. Det är att jag nästan alltid kör på batteri. Jag laddar den fullt och sen kör jag tills batteriet är slut.

Jag tror att jag hade garanti kvar (ca en vecka), men vid min diskussion med Apple talade vi inte om garanti utan utbytesprogrammet för batterier. Jag uppfattade i alla fall att det var det programmet som motiverade batteribytet. Jag skulle definitivt inte ge mig utan att ringa några gånger. Uppenbarligen är det ett felaktigt batteri.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-14 15:56

Fan va skönt att jag hittade denna tråden så jag hade på fötterna när jag ringde apple. Köpte min för ca ett och ett halvt år sen, men hade endast 171 cykler, så jag fick ett nytt utan krångel. Finfint!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-14 18:17

Fick också ett nytt batteri av Apple trots att datorn är av rev 1.1 och ca 18 mån gammal. Den gick under Apples batteriprogram för Macbook/Macbook Pro. Länk!
Dock var han tvungen att kontakta en annan avdelning först innan han kunde skicka ut ett nytt batteri till mig. Dessutom drar de kostnaden för batteriet på mitt kreditkort men sätter tillbaka pengarna när de har fått in det gamla batteriet.

Hade förvisso ganska bra värden för en 18mån gammal dator.
Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 4018
Fulladdat: Nej
Laddar: Ja
Full laddning (mAh): 4181
Statusinformation:
Cykelantal: 96
Batteriets status: Bra

Ursprungligen av odelsteken:

Fick också ett nytt batteri av Apple trots att datorn är av rev 1.1 och ca 18 mån gammal. Den gick under Apples batteriprogram för Macbook/Macbook Pro. Länk!
Dock var han tvungen att kontakta en annan avdelning först innan han kunde skicka ut ett nytt batteri till mig. Dessutom drar de kostnaden för batteriet på mitt kreditkort men sätter tillbaka pengarna när de har fått in det gamla batteriet.

Hade förvisso ganska bra värden för en 18mån gammal dator.
Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 4018
Fulladdat: Nej
Laddar: Ja
Full laddning (mAh): 4181
Statusinformation:
Cykelantal: 96
Batteriets status: Bra

Min är runt 18 månader med och jag har 495 laddcykler. Hur lyckas du ha så lågt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-14 20:19
Ursprungligen av Pantern:

Min är runt 18 månader med och jag har 495 laddcykler. Hur lyckas du ha så lågt?

Antagligen eftersom datorn står inkopplad med strömadaptern nästan hela tiden. Har tyvärr blivit påtvingad en Lenovo av jobbet så Macbooken stannar hemma på tjänsteresorna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-15 14:41

Har en Macbook på 18mån och har samma problem som ni, ringde Apple och de ville ha datorns serie-nr och sen berättade jag ilka problem jag hade och därefter ville han veta laddcykler vilket var 152 och sen hade jag 4347 mAh på kapatiteten.
De reseverade en summa och sänder nytt batteri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 17:00
Ursprungligen av what:

Har en Macbook på 18mån och har samma problem som ni, ringde Apple och de ville ha datorns serie-nr och sen berättade jag ilka problem jag hade och därefter ville han veta laddcykler vilket var 152 och sen hade jag 4347 mAh på kapatiteten.
De reseverade en summa och sänder nytt batteri.

Härligt! Det verkar som att alla MB och MBP batterier som är mindre än 24 mån gamla och som har mindre än 300 laddcykler byts ut utan större protester från Apple.

300 alltså.. man kanske skulle testa igen hehe. Någon som vill låna ut ett serienummer?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-18 05:58

Mitt batteri har 59 cycler och är mindre än 24månader gammalt. Räcker dessa två eller exakt vad innebär:

"Battery exhibits low charge capacity/runtime when using a fully charged battery with a battery cycle count (as shown in System Profiler) of less than 300."

Jag har varit med om att datorn dött utan förvarning en gång nyligen men misstänker magisk el ur väggen (Tibets landsbyggd) snarare än batteriet. Jag tackar ju inte nej till ett nytt batteri även om mitt gamla är "ok"

Edit:
Så Full Charge Capacity: 4263 borde generera ett nytt batteri som är ca 18månader gammalt? Får prova när jag landar i Svedala

Senast redigerat 2008-01-18 06:19

Kan jag få ett nytt batteri tror ni?
Batteriet är ca 16 månader gammalt.

Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 3087
Fulladdat: Ja
Laddar: Nej
Full laddning (mAh): 3160
Statusinformation:
Cykelantal: 269
Batteriets status: Medelgod

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-18 11:46

ring och fråga, jag uppgav inte ålder på min dator, bara förklarade problemet och sen svarade jag vänligt på hans frågor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-26 16:10

Blev nekad, de tyckte att det var tillräckligt bra prestanda på 1.5 år, dvs de brydde sig inte om cykelantalet som var så lågt. Så nu blir det väl att köra utan laddare tokmkt för att två veckor innan det tar slut presentera kassa värden.

Hur lång tid kan ni använda era macbooks utan laddare?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-26 16:38
Ursprungligen av d99gnu:

Blev nekad, de tyckte att det var tillräckligt bra prestanda på 1.5 år, dvs de brydde sig inte om cykelantalet som var så lågt. Så nu blir det väl att köra utan laddare tokmkt för att två veckor innan det tar slut presentera kassa värden.

Hur lång tid kan ni använda era macbooks utan laddare?

Ca 4 timmar normal användning efter att jag också fått mitt batteri utbytt på min ca 18 månader gamla macbook. Ringde bara närmaste auktoriserade service verkstad. Där reserverade dom ett batteri åt mig och jag kunde åka och lämna in mitt gammla batteri för ett nytt redan samma dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-27 22:12
Ursprungligen av d99gnu:

Blev nekad, de tyckte att det var tillräckligt bra prestanda på 1.5 år, dvs de brydde sig inte om cykelantalet som var så lågt. Så nu blir det väl att köra utan laddare tokmkt för att två veckor innan det tar slut presentera kassa värden.

Hur lång tid kan ni använda era macbooks utan laddare?

Det gamla batteriet gav ca 2,5h och det nya runt 4h.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-29 15:35

haha, wtf, min ger 1- max 2 och det dög inte att få nytt alltså.

Får väl vänta tills jag får lite fler cycler och lite mindre max uppladdat batteri och försöka igen då...

Bevaka tråden