Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett par frågor innan jag köper...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2007-12-14 18:21

Hej. Jag vill ha ett mediacenter som spelar upp filmer som jag har på min externa hårddisk. Jag funderar lite på ATV men har ett par frågor innan jag köper. Jag tänker naturligtvis hacka den.

1. Är det lätt att hacka? Kan man ha sönder den när man hackar den?

2. Kan man när man hackat den göra så att meny valet "tv-serier" leder till en mapp på den externa hårddisken och inte till itunes tv-serier? Om det inte går, kan man ta bort valet helt? Kommer inte använda det eftersom jag inte har några tv-serier i iTunes. Däremot har jag en del serier på min hårddisk som jag skulle vilja komma åt via tv-serier i menyn.

3. Kan man ställa in så att meny valet "Filmer" leder till en mapp på den externa hårddisken?

4. Uppdateras den precis som iPhonen? Blir det lika mycket strul vid uppdateringarna som med iPhonen?

Även jag är nyfiken på dessa frågor, eller rättare sagt svaren på dessa frågor så kom igen och svara ni allvetandes

Lägger till en fråga om det går att begränsa vad som ska finnas tillgängligt i apple TV, dvs till några spellistor och några filmer. En barnapple-TV som då bara har barnsakerna.

/jon

Ursprungligen av Jonkanon:

Lägger till en fråga om det går att begränsa vad som ska finnas tillgängligt i apple TV, dvs till några spellistor och några filmer. En barnapple-TV som då bara har barnsakerna.

/jon

Japp.

Svarar på det som jag vet lite om. Resten kanske andra kan svara på-

Ursprungligen av jensm:

1. Är det lätt att hacka? Kan man ha sönder den när man hackar den?

Det finns alltid en risk med att "hacka". Men Apple TV har en installations partition som den kan återställa burken med. Det finns två huvudsätt att hacka ATV på. Det ena är att skruva upp burken för att på det sättet komma åt hårddisken för hackning. Det andra sättet är att använda en "patchstick". Du stoppar in ett förpreppat USB minne i USB porten och startar om ATV, och vips så är den hackad. Du kan läsa mer om det i detta forum.. Är det svårt? Inte direkt. Det kräver lite pill, men svårt vill jag inte påstå.
Du kan läsa om andra personers erfarenheter på t ex: http://www.hackint0sh.org/ och deras forum.

Ursprungligen av jensm:

2. Kan man när man hackat den göra så att meny valet "tv-serier" leder till en mapp på den externa hårddisken och inte till itunes tv-serier? Om det inte går, kan man ta bort valet helt? Kommer inte använda det eftersom jag inte har några tv-serier i iTunes. Däremot har jag en del serier på min hårddisk som jag skulle vilja komma åt via tv-serier i menyn.

Vågar inte svara på denna, eftersom jag trots hackad ATV kör med grundfunktionen. Taggar man filerna rätt i itunes så dyker dom upp där du vill ha dom... Men någon annan kanske kan svara på detta mer utförligt

Ursprungligen av jensm:

3. Kan man ställa in så att meny valet "Filmer" leder till en mapp på den externa hårddisken?

Samma svar som ovan. Men jag vet att många har sina filmer på extern disk, med bl a perian installerat så att det går att se andra format än mp4.

Ursprungligen av jensm:

4. Uppdateras den precis som iPhonen? Blir det lika mycket strul vid uppdateringarna som med iPhonen?

Det har inte varit något strul vid den uppdatering som varit, och inte värre än att det gått att nedgradera. Men vad som sker framöver kan man ju aldrig vara säker på. Dock så är inte ATV låst till operatörer och dylikt. Dvs. Apple tjänar i dagsläget inga pengar på att du äger/köpt en ATV. Alltså finns kanske inte samma driv från Apple att försvåra hackning. Men med rykten om uthyrning så kanske detta förändras i framtiden..

Några andra som kan fylla på kommentera mera..

  • Medlem
  • 2008-01-03 13:59

En snabbguide för dummies finnes här:
http://wiki.awkwardtv.org/wiki/Beginner%27s_Guide

Själv blev jag förundrad över hur lätt det var... Du behöver INTE skruva upp aTV!!

1
Bevaka tråden