Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rolig matte: Priserna på datatrafik

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-17 13:40

Känner att jag måste ta upp detta till en ny tråd för att visa på hur sjuka priserna på mobil data är i sverige.

Jag menar, du kan ju köpa "trådlöst bredband" (bredband yeah right) för 99:-/mån hur kan man då försvara 5/10/15/20:- / meg?

Med flatrate kan du ju....låt mig räkna:

7.2Megabit = 0.9 Megabyte, men låt oss vara reella, och säga:
0,6 megabit = 0.75 megabyte, för det kan man faktiskt få i praktiken.

Skulle du få den hastigheten och använda det konstant en hel månad skulle det kosta följande:

För 5:-/meg: 9 720 000:-

För 10:-/meg: 19 440 000:-

För 15:-/meg: 29 160 000:-

För 20:-/meg: 38 880 000:-

Som hittat, TA TVÅ!

Men låt oss ta ett mer tänkbart senario:

Om du inte tankar 7,2mbit utan med 0.1 mbit (fullt tänkbart) och de gör du 4h/dag varje vardag (också helt tänkbart) i en månad. Inte helt orimligt eller?

För 5:-/meg, vilket Bredbandsbolagets "Bredband borta" kostar blir det den låga kostnaden på: 18 000:-

(förövrigt blir det 3600meg/mån i trafik)

Visst är det lite smått fantastiskt?

Senast redigerat 2007-10-17 15:33

En grej som är smått komisk är hur priset på data har förändrats i förhållande till samtalspriserna. Kom in på en sida med en prislista för Tele2 Comviq kontant som är daterad till före Juni 2005. (http://www.tele2.se/comviq-kontant-kontant-standard-kontant-fore-2005.html)

Samtalspriserna ligger på 5 kr/min dagtid jämfört med dagens (max) 2 kr/min. Alltså en minskning med faktor 2.5. Datatrafik? Oförändrad på 15 kr/mb

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-17 15:19

Hallå! Jag har laddat ner Windows uppdateringar för 40 miljoner!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-17 15:32
Ursprungligen av fredHo:

Hallå! Jag har laddat ner Windows uppdateringar för 40 miljoner!

Haha, ja tänk dig att windows update går igång i bakgrunden. Inte fan går att säga åt windows att inte använda nått nät inte ens går det att se hur mycket trafik windows använt enkelt.

Datorvärlden är verkligen gjord för att betala per datamängd...eller hur va det nu.

Ursprungligen av bonq:

Jag menar, du kan ju köpa "trådlöst bredband" (bredband yeah right) för 99:-/mån hur kan man då försvara 5/10/15/20:- / meg?

Så vitt jag vet är det bara till 3G man kan köpa det, iaf hos Telia.

Edit: Vad jag menar är - det går inte med iPhone.

Senast redigerat 2007-10-17 17:36

Och flatrate är väl fortfarande flatrate va?
Eller har begreppen ändrats över natten?

Ursprungligen av RockyMontana:

Och flatrate är väl fortfarande flatrate va?
Eller har begreppen ändrats över natten?

Har "flatrate" någonsin varit äkta flatrate för konsumentbredbandsprodukter?

Jag trodde att alla (?) bredbandsavtal som privatpersoner tecknar har skrivelser att dom har rätt att begränsa "onormal trafik" och liknande. Jag hoppas iofs jag har fel, men så tror jag de flesta avtal är.

Sedan är det en annan sak om nu en och annan avv oss faktiskt har kunnat tanka fullt vissa månader utan att bli avstängda. Det betyder ju inte att man "har rätt att göra det" utan bara att dom lät det passera för den här gången, typ.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-17 16:50

Flatrate hos O2 i England har en begränsing på 1400 websidor/dag. Låter mycket med det är fortfarande inte flatrate. Så det är alltid en viss gräns. Kanske inte så kasst som i Tyskland då en "flatrate" kan ha en limit på 5GB/mån och då är det vanlig internet uppkoppling.

//Rob

Ursprungligen av ace4711:

Har "flatrate" någonsin varit äkta flatrate för konsumentbredbandsprodukter?

Jag trodde att alla (?) bredbandsavtal som privatpersoner tecknar har skrivelser att dom har rätt att begränsa "onormal trafik" och liknande. Jag hoppas iofs jag har fel, men så tror jag de flesta avtal är.

Sedan är det en annan sak om nu en och annan avv oss faktiskt har kunnat tanka fullt vissa månader utan att bli avstängda. Det betyder ju inte att man "har rätt att göra det" utan bara att dom lät det passera för den här gången, typ.

En kompis i södra Sverige har Glocalnet bredband i huset till en fast kostnad (tror det var typ 200 :-/mån). Plötsligt får han ett surt brev där det står att han minsann är en riktig mega-nerladdare, så det taxerar upp honom i kostnad!!! Enligt nån ful liten paragraf i pappren så har de RÄTT att göra det. Det har tagit honom ett halvår att komma ur Glocalnet efetr det. Upptaxeringen låg på en bra hacka också vad jag kommer ihåg...

Ursprungligen av RockyMontana:

Och flatrate är väl fortfarande flatrate va?
Eller har begreppen ändrats över natten?

Som dom andra säger så är fri trafik inte längre fri trafik nästan någonstans. Det blev en del rabalder om det när det blev aktuellt i samband med iPhone-lanseringen i England.

Ursprungligen av Adrian B:

Som dom andra säger så är fri trafik inte längre fri trafik nästan någonstans. Det blev en del rabalder om det när det blev aktuellt i samband med iPhone-lanseringen i England.

Intressant i sammanhanget:

New York State has given Verizon Wireless a million new reasons to understand that the word "unlimited" when used in advertising should mean what it means elsewhere in polite society.

New York Attorney General Andrew Cuomo announced yesterday that his office had beaten a $1 million "agreement" out of Verizon Wireless that will see the carrier compensate 13,000 customers it had summarily disconnected from their "unlimited" plans because they had taken the word to mean what it means.

Unlimited gall to cost Verizon $1 million

Tele2 brukar specificera hur mycket det egentligen skulle ha kostat om man hade betalt per MB, och sedan lägga på en rabatt för att få ner det till fastpriset 99 kronor. I mitt fall surfar jag upp i runda slängar 10 000 spänn varje månad via mobilt bredband.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-17 17:09

I USA kallas det "Fair use agreement", samma barn med många namn.

Ursprungligen av bonq:

I USA kallas det "Fair use agreement", samma barn med många namn.

Fast jag tycker iofs att det är bra att man kan differntiera priserna och tjänster så att den passar olika behov. Vi kan ju lika gärna räkna på hur korkat dyrt det vore att trycka upp 1 miljon DN på bläckstråleskrivare...

Min poäng är: Bara för att det är tokkorkat att tanka mycket till ala carté behöver inte betyda att det är fel för andra kunder/användningar.

Nu är det väl ingen slump att det inom datatrafik är mycket vanligare med flatrate (ja, pseudovarianten då...) som passar dom flesta av oss.

När vi förhandlade nytt avtal för vår brf (200 lägenheter) så hade vi äkta fri trafik som krav. Det fick vi också igenom, men man får det inte automatiskt om man inte kräver det. Det fanns dock någon klausul om att ifall någon laddade extremt (typ 30 gig/dygn) så hade de rätt att gå in och varna för att deras dator kanske var hackad, något som är rätt rimligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-18 09:16

En grej jag gillar med England, även om det är vansinnigt dyrt att ringa med mobilen så är mobilsurf väldigt billigt. Jag betalar £5/mån och får obegränsad (fair use agreement) uppkoppling på 3.6mbit. Trots att det är fair use agreement använde jag mobilen som huvudsaklig internetuppkoppling i en månad och allt flöt på finfint. Enligt OS X laddade jag ner närmare 10 GB data utan att T-Mobile klagade Enda trista är att OS X inte stödjer Windows Mobile 6's internetdelning via USB utan måste köra allt över Bluetooth vilket slöar ner det en hel del...

Blev tvungen att arbeta när jag var i fjällen (Åre) åt en kund. Kostnaden för mig blev 4000 kr för några futtig megabytes.

Grymt irriterande!

Fast jag får skylla mig själv när jag inte var ansluten till något abonnemang för att köra mobil data.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-18 17:53
Ursprungligen av G.Lindqvist:

Blev tvungen att arbeta när jag var i fjällen (Åre) åt en kund. Kostnaden för mig blev 4000 kr för några futtig megabytes.

Grymt irriterande!

Fast jag får skylla mig själv när jag inte var ansluten till något abonnemang för att köra mobil data.

Problemet är ju att dom enda som har fri data som går att koppla till ett röstabonnemang är 3. Så vitt jag vet har dom iaf det.

  • Oregistrerad
  • 2007-10-18 19:12

Ärligt talat förstår jag inte poängen. Både 3; Bredbandsbolaget; Tele2 och Telia har Flatrate på sina "mobilt bredband" abb - dvs. du betalar inte ett skit för trafiken (beroende på när du surfar, finns vardags, kväll och helg abbonemang).
Oavsett detta finns det ingen vettiga människa som nyttjar bredbandet dygnet runt, det är precis som beskrivs i tråden "Fair use flatrate", vilket är högst rimligt.

Däremot är ju roamingavgifterna rätt intressanta, att ta hem 1Mbyte med GPRS i Spanien kostar hela 92 Kr per Mbyte, eller ta som max tror jag vi kom upp i 240 Kr / Mbyte - Då blir din uträkning något mer intressant.

För en sådär 8 år sen när jag sålde Fast Internet (Före bredbandet) så kostade en 2Mbit/s förbindelse 25.000 + moms i månaden. 31.250 inkl. moms.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-18 19:33

Poängen är att flera kronor/meg är priser som är helt sinnesjuka. Jag skulle nog kunna gå så långt som att säga att det borde vara olagligt med sånna priser på produkter som inte går att kontrollera vad det du gör egentligen kostar.

Måste finnas väldigt många folk som fått hysterisk höga räkningar utan att fattat. Så borde det inte få vara.

Ursprungligen av bonq:

Poängen är att flera kronor/meg är priser som är helt sinnesjuka. Jag skulle nog kunna gå så långt som att säga att det borde vara olagligt med sånna priser på produkter som inte går att kontrollera vad det du gör egentligen kostar.

Måste finnas väldigt många folk som fått hysterisk höga räkningar utan att fattat. Så borde det inte få vara.

Folk borde väl veta bättre kan man tycka, innan man skaffar sådana produkter. Allt man gör kostar ju, det vet nog de flesta, därför kollar man i förväg upp vad det kostar. Det är som att ringa utomlands med roaming, det kostar sanslöst mycket och kan göra en fattig fort, till och med att ha telefonen avstängd (så att samtalet studsar tillbaka till Sverige och mobilsvar) kostar pengar.

Jag håller däremot med om att priserna är för höga. Det gör att jag helt enkelt inte använder data över GPRS alls på min iPhone. Men det är uppenbarligen många som är beredda att betala för det (eller har företag som betalar).

Jag tycker iofs att det vore rimligt att man som användare kunde lägga in en kostnadstak. T ex så att mitt månadsabb inte skall kosta mer än 1000 SEK i månaden.Sedan kanske jag kan gå förbi spärren med ett enkelt samtal, men det är en annan sak.

Det är för lätt att av misstag dra på sig extrema kostnader.

Jag minns ångesten jag hade när min Mobil hade hängt sig i Thailand i läget "Kontrollerar email" via roaming-GPRS och jag hade helt ärligt ingen aning om det skulle kosta 3 kr för trafiken eller 7000 kronor för uppkopplingen bara för att jag hade glömt telefonen på i det läget.

I just det fallet kostade det bara en struntsumma, men i det läget hade jag all sympati i världen med "ledsna männsikor på kvällstidningslöpsedlar som fått chockfaktura på utlandssemester". Typ.

Ursprungligen av ace4711:

Jag tycker iofs att det vore rimligt att man som användare kunde lägga in en kostnadstak. T ex så att mitt månadsabb inte skall kosta mer än 1000 SEK i månaden.

Jo, det är en bra lösning, det tycker jag borde finnas. Kanske som förval till och med.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-20 12:04
Ursprungligen av Adrian B:

Folk borde väl veta bättre kan man tycka, innan man skaffar sådana produkter. Allt man gör kostar ju, det vet nog de flesta, därför kollar man i förväg upp vad det kostar.

Det där va nog nått av det mest idiotiska jag hört på länge. Hur i helvete ska vanligt folk veta hur många MB data det går åt för att gå in på aftonbladet.se?

Jag slår vad om att inte ens vi som är datorkunniga kan ta reda på det enkelt. Iaf inte innan vi faktiskt surfar in på sidan.

Ursprungligen av bonq:

Det där va nog nått av det mest idiotiska jag hört på länge. Hur i helvete ska vanligt folk veta hur många MB data det går åt för att gå in på aftonbladet.se?

Lika lite som man vet hur mycket det kostar att ta emot ett 3 minuters samtal i Thailand. Dvs det vet man vanligtvis inte alls. Men jag tror de flesta fattar att det kostar pengar, antagligen mycket pengar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-26 11:21
Ursprungligen av Adrian B:

Lika lite som man vet hur mycket det kostar att ta emot ett 3 minuters samtal i Thailand. Dvs det vet man vanligtvis inte alls. Men jag tror de flesta fattar att det kostar pengar, antagligen mycket pengar.

Så det är helt logiskt att när man surfar in på aftonbladet via sin mobil kostar det 20-30:- men om man gör det via sin dator är det gratis?

Du snubblar över din egna argument.

Att prata i telefon med utlandet vet folk att det kostar pengar, det har alltid gjort det.
Att surfa på aftonbladet vet folk att det är gratis det har alltid varit det...eller vänta nu.

  • Medlem
  • 2007-10-26 12:44
Ursprungligen av bonq:

Så det är helt logiskt att när man surfar in på aftonbladet via sin mobil kostar det 20-30:- men om man gör det via sin dator är det gratis?

Du snubblar över din egna argument.

Att prata i telefon med utlandet vet folk att det kostar pengar, det har alltid gjort det.
Att surfa på aftonbladet vet folk att det är gratis det har alltid varit det...eller vänta nu.

Din jämförelse haltar. Se det så här:
Folk vet att det är billigt att ringa med en vanlig telefon men dyrt med en mobiltelefon även om man ringer till samma ställe.
En fast telefon ocvh en mobiltelefon är inte samma sak och prissätts inte på samma sätt.
En dator med fast bredbandsuppkoppling är inte samma sak som en pda/mobil. Det vet folk.

Ursprungligen av bonq:

Så det är helt logiskt att när man surfar in på aftonbladet via sin mobil kostar det 20-30:- men om man gör det via sin dator är det gratis?

Jag tror de flesta fattar att allting är dyrare på en mobil. Det är gratis att skicka ett meddelande i ICQ på datorn, men det är inte gratis att skicka ett SMS. Det är gratis att snacka över Skype i fem timmar, men det är inte gratis att snacka i mobilen i fem timmar osv.

Jag håller med om att priserna är höga, men jag menar att det ligger ett visst ansvar på användaren att kolla vad nya funktioner kostar. Alla kanske inte förstår att det är dyrare att ladda aftonbladet.se jämfört med google.se, men att det är en kostnad involverar tror jag de flesta förstår.

Priserna på datatrafik är ju ingen nytt heller, det var ju inte så att GPRS kom igår direkt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-10-18 21:45

personligen bytte jag till Tele2 när jag skaffade min iPhone av EN anledning: 169:- / månad för 1000mb över GPRS. inte flatrate, men fullt tillräckligt för trafik från telefonen. i dagsläget har jag överfört strax över 15mb till telefonen vilket hade kostat mig nätta 225:- på t.ex. telia (där jag dock hade fått edge, och därmed blivit skinnad lite snabbare).

hoppas på en ändring när iphonen släpps här hemma...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-26 12:07

Det är väl hyfsat enkelt att veta vad det kostar, det står ju hur många mb man har skickat/mottagit i luren. Sen är det ju bara kolla prislistan på mobiloperatörens hemsida. Visst man vet inte innan man har testat.

Oavsett vad man kommer fram till så är det ju för dyrt. Priserna på mobil datatrafik har inte hängt med, och jag tror att det kommer ändringar inom kort. Precis som supportkillen på telia sa när jag kollade upp mitt abonnemang "så är priserna rätt gamla".

1
Bevaka tråden