Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (jun -07)

Tråden skapades och har fått 553 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-08-30 19:16
Ursprungligen av NiV3Rt:

Hm, har de börjat levereras med den nya laddaren än förresten?

Förhoppningsvis. Jag läste på andra forum där man fått den nya adaptern.

Ursprungligen av Gardinen:

Förhoppningsvis. Jag läste på andra forum där man fått den nya adaptern.

Vilken är den "nya laddaren"? Och på vilket sätt är det viktigt? Har den nån spännande funktion de "gamla" inte har?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-08-30 19:27
Ursprungligen av Rickard A:

Vilken är den "nya laddaren"? Och på vilket sätt är det viktigt? Har den nån spännande funktion de "gamla" inte har?

Den är mindre. That's it. http://www.tuaw.com/2007/07/20/monster-85w-macbook-pro-power-adapter-shrinks/

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-31 07:43
Ursprungligen av Gardinen:

Förhoppningsvis. Jag läste på andra forum där man fått den nya adaptern.

Jag har fått den nya laddaren. Tror jag iaf, den är kvadratisk som den lilla, inte rektangulär som den större på bilden det länkades till.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-09-01 18:39

Beställde den 24 juli en PBPro, max minne och snabbare HD.
Har varit väldigt tyst. Hört att de skulle vara problem med tillverkningn av skärmarna, dvs inte finnas i den mängd som efterfrågas. Inte bara av Apple. Någon som hört om det?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-09-01 18:48
Ursprungligen av Sten_n:

Beställde den 24 juli en PBPro, max minne och snabbare HD.
Har varit väldigt tyst. Hört att de skulle vara problem med tillverkningn av skärmarna, dvs inte finnas i den mängd som efterfrågas. Inte bara av Apple. Någon som hört om det?

Ajfan...bara man inte får vänta såpass länge så att nästa uppdatering kommer.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-01 21:06
Ursprungligen av Sten_n:

Beställde den 24 juli en PBPro, max minne och snabbare HD.
Har varit väldigt tyst. Hört att de skulle vara problem med tillverkningn av skärmarna, dvs inte finnas i den mängd som efterfrågas. Inte bara av Apple. Någon som hört om det?

Tyst som i tysta fläktar eller tyst som i att du inte har fått hört eller sett till någon ännu? Låter ju skumt om det skulle vara det senare.

Varför köper du minne på apples sida? Om du nu gjorde det? Om det var i butik så ..

pb pro heter den ju dock inte

Ursprungligen av Gardinen:

Angående diskussionen om man borde ha beställt en 2.2 eller 2.4 MBP modell. Jag lägger hellre 7.000:- "extra" på ett Playstation 3 eller liknande istället för 256mb mer VRAM och 200mhz mer processorkraft, utifall man tänkt använda datorn som spelmaskin.

Fast det där resonemanget håller ju inte. Ska man använda datorn som spelmaskin, vad tjänar man då på att lägga sju tusen på en annan pryl, någonting som inte förbättrar datorns prestanda?

Själv har jag iaf beställt mellanmodellen, beräknad nedkomst 14 - 20 sept. Prisskillnaden mellan låg och mellan-modellen är tyvärr hög, det håller jag med om. Omotiverat hög "egentligen". Men vill man ha prestandan i 15"-format får man tyvärr bita i det sura äpplet (no pun).

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-01 21:05

Min kom igår, ser nog en liten tendens till det folk säger är det gula i nederkant av skärmen men det är ju väldigt lite, och det är ju en TN-panel så man kan ju inte förvänta sig att den är perfekt. Jag tror heller inte att den verkligen är gulare där nere utan bara att den har bättre belysning i överkant / dålig spridning på ljuset.

Kollade vad jag hade för panel och nog var det en samsung alltid :(, hade jag inte vetat om problemet hade jag nog aldrig tänkt på det eller brytt mig men nu känns det ju lite illa att veta att en del får en LG-panel som de är mycket nöjdare med =P

Ser ut som att backlightgrejen är lite ojämn vid gångjärnen med, är ljusare runtomkring dem och får mörka skuggor upp vid dem.

(Om man sedan tittar på skärmen mer än 45% ifrån den räta vinkeln uppifrån så ser det ut som att den flimrar marginellt.)

Hur som helst skulle jag tro att ALLA samsung är sådär, för det är över 50% på macrumors och skillnaden är högst marginell på min skärm så jag tror att det bara är folk som ser det och stör sig olika mycket.

Något surr i hörlursutgången hör jag inte, trots att jag har 32 ohms alessandro ms-1.

Ursprungligen av Hagge:

Hur som helst skulle jag tro att ALLA samsung är sådär, för det är över 50% på macrumors och skillnaden är högst marginell på min skärm så jag tror att det bara är folk som ser det och stör sig olika mycket.

Ja, jag har känt lite likadant. Visst, det är lite ljusare precis nere vid gångjärnen t.ex., men jag kan leva det med.

Ursprungligen av Hagge:

Något surr i hörlursutgången hör jag inte, trots att jag har 32 ohms alessandro ms-1.

Den biten har jag missat, vad skulle det röra sig om för surr?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-09-01 22:44

Är det Crucial minnen som gäller till Mac eller går det lika bra med Kingston eller Corsair? Och ifall man köper två stycken 2GB stickor, kan man lita på att de kommer att funka bra tillsammans i datorn utan Kernel Panics och annat trams?

Ursprungligen av Gardinen:

Är det Crucial minnen som gäller till Mac eller går det lika bra med Kingston eller Corsair? Och ifall man köper två stycken 2GB stickor, kan man lita på att de kommer att funka bra tillsammans i datorn utan Kernel Panics och annat trams?

Kingston funkar utmärkt. Crucial också. TwinMos har jag kört utan problem. Du har inget att oroa dig för.

Ursprungligen av Gardinen:

Är det Crucial minnen som gäller till Mac eller går det lika bra med Kingston eller Corsair? Och ifall man köper två stycken 2GB stickor, kan man lita på att de kommer att funka bra tillsammans i datorn utan Kernel Panics och annat trams?

Kolla gärna in: Tråden om rätt minnen till MacBook Pro (juni 2007)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-02 17:44
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, jag har känt lite likadant. Visst, det är lite ljusare precis nere vid gångjärnen t.ex., men jag kan leva det med.
Den biten har jag missat, vad skulle det röra sig om för surr?

Sitter jag en bit bak och tittar så att jag ser hela skärmen så är ju vitt mörkare i nederkant, om det är "gult" vet jag inte, jag skulle nog mest tro att folk uppfattar det som gult för att ljusstyrkan inte är lika intensiv, skillnaden är marginell men den finns där och det är ju som sagt lite surt när man vet att folk som har fått LG-panelen är nöjdare .. För då känns det ju som att man inte fick det bästa de hade kunnat prestera =P

Jag har inte kollat på backlight bleeding ännu, har inte photoshop eller något och jag gick in nu och kikade men det går ju visst inte att välja någon enfärgad svart bild.

Men när det väl har funnits något svart så har det sett ut som att det är mörkare upp där gångjärnen sitter som sagt, alltså fram till den där gråa gummisaken.

Om jag tittar nära på en bild så syns det väldigt tydligt att skärmen inte har så många färger, men både det, bildvinklar, och taskigt bakgrundsbelysning är väl synonymer med TN-paneler överlag så jag vet inte om man kan förvänta sig så mycket bättre. Vid en första anblick ser ju bilden helt ok ut iaf, ja, bortsett ifrån att det intensivt lätt blåvita i överkant tonas över till en lite dovare gulvit i nederkant.

Flimmereffekten jag såg tidigare verkar jag inte kunna uppleva nu, så det var kanske tillfälliga störningar i elnätet/luften här, har strömadaptern ansluten hela tiden så.

Folk har upplevt tre olika former av surr, de stod med i någon tidig review och på macrumors så hr drygt 50% av besökarna sagt att de har det, jag tror det bestod av en störning som finns där hela tiden, en som uppkommer när hårdvaran inte skickar något ljud längre och sedan en slumpvis "r2d2" signal där det piper några gånger för att sedan fastna i ett visst pip. Någon gissade att det var fel impedans på utgången eller något och det har föreslagits en sak man kunde sätta ihop själv för att kompensera för det. Problemet verkar bara upplevas med lurar med 32 ohm eller lägre impedans.

Ursprungligen av Hagge:

Folk har upplevt tre olika former av surr, de stod med i någon tidig review och på macrumors så hr drygt 50% av besökarna sagt att de har det, jag tror det bestod av en störning som finns där hela tiden, en som uppkommer när hårdvaran inte skickar något ljud längre och sedan en slumpvis "r2d2" signal där det piper några gånger för att sedan fastna i ett visst pip. Någon gissade att det var fel impedans på utgången eller något och det har föreslagits en sak man kunde sätta ihop själv för att kompensera för det. Problemet verkar bara upplevas med lurar med 32 ohm eller lägre impedans.

Ah ok. Jag har nämligen hört ett högt (dvs väldigt ljust) ljud i mina externa högtalare några gånger, men inte lyckats få klarhet i dom det är min MBP som skickar ljudet eller om högtalarna inte mår riktigt bra.

När det gäller Samsung-panelen så är den inte katastrof, jag klara mig bra med den. Men alla försök hittills att hårdvarukalibrera den (testat med Pantone Huey och Spyder2Pro) har givit mycket konstiga resultat.

Ursprungligen av Hagge:

Kollade vad jag hade för panel och nog var det en samsung alltid :(, hade jag inte vetat om problemet hade jag nog aldrig tänkt på det eller brytt mig men nu känns det ju lite illa att veta att en del får en LG-panel som de är mycket nöjdare med =P

Ehm, så det är i princip ett lotto om man får en bra eller dålig skärm? Trevligt.. hoppas på en LG för min del då

Fick min häromdagen, 29/8. Är jag lycklig eller vad?

Skärmen är en 9C67 (LG). Inget gulstick överhuvudtaget och något flimmer finns ej. Har profilerat skärmen mot en Xrite Eye-One Display 2 med mycket gott resultat. Betraktningsvinkeln på skärmen gör emellertid att vitt och grått drar marginellt mot rött lite beroende på hur jag flyttar huvudet, alternativt hur nära jag sitter skärmen – men det är inget som stör mig. Kvalitékänslan är hursomhelst mycket hög och när det är fotoredigering jag sysslar med så görs detta ändå på en extern skärm inkopplad. (Eizo L557 i 1280x1024px.)

Via iStat Pro kan jag berätta att fläktarna går på 2000 rpm och att temperaturen pendlar mellan 46-47°C nu när jag sitter här med Safari/Mail/Firefox igång (och skriver inlägg). Något brus eller surr finns inte i hörlursutgången. iLife 08' och den nya laddaren fanns i paketet. Trots att jag köpt snikmodellen så upplever jag kraften under skalet fullt tillräcklig - nästan i överkant för vad jag egentligen behöver. Med studentrabatt är 16195:- ett mycket bra pris, särskilt med tanke på hur mycket man får för pengarna.

Jag är således en mycket, mycket nöjd kund!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-02 17:56
Ursprungligen av Snabeldrake:

Fick min häromdagen, 29/8. Är jag lycklig eller vad?

Skärmen är en 9C67 (LG). Inget gulstick överhuvudtaget och något flimmer finns ej. Har profilerat skärmen mot en Xrite Eye-One Display 2 med mycket gott resultat. Betraktningsvinkeln på skärmen gör emellertid att vitt och grått drar marginellt mot rött lite beroende på hur jag flyttar huvudet, alternativt hur nära jag sitter skärmen – men det är inget som stör mig. Kvalitékänslan är hursomhelst mycket hög och när det är fotoredigering jag sysslar med så görs detta ändå på en extern skärm inkopplad. (Eizo L557 i 1280x1024px.)

Via iStat Pro kan jag berätta att fläktarna går på 2000 rpm och att temperaturen pendlar mellan 46-47°C nu när jag sitter här med Safari/Mail/Firefox igång (och skriver inlägg). Något brus eller surr finns inte i hörlursutgången. iLife 08' och den nya laddaren fanns i paketet. Trots att jag köpt snikmodellen så upplever jag kraften under skalet fullt tillräcklig - nästan i överkant för vad jag egentligen behöver. Med studentrabatt är 16195:- ett mycket bra pris, särskilt med tanke på hur mycket man får för pengarna.

Jag är således en mycket, mycket nöjd kund!

9C68 här som sagt ;/, min cpu idlar på 54 grader och fläktarna går i 2000 rpm, så kylningen verkar vara ok även på denna, även om du uppenbarligen hade mer tur =P

Fanns det inte en tråd i ett forum någonstans på nätet där man kunde tanka ICC-profiler, profilerade mot 9C67 (LG) och 9C68 (Samsung)? Har för mig att det var på macrumors.com jag läste det - men kan ha fel..

Profilering skall ju alltid göras på den bildskärm man själv använder - men en nedladdad profil är bättre än inget. Kanske en idé för er med taskiga färger? Annars skulle kanske jag kunna ladda upp..?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-02 17:55
Ursprungligen av Sundevall:

Ehm, så det är i princip ett lotto om man får en bra eller dålig skärm? Trevligt.. hoppas på en LG för min del då

De använder två olika paneler ja, det sägs väl vara brist på skärmar till bärbara och att det är därför leveranstiderna är högre så det är ju möjligt att det är därför de kör på båda typerna. På macrumors tror jag drygt hälften har svarat att de har det gula (men de som hänger där är ju människor som har oroat sig för felen / har dem och därför har skrivit där, så det är väl inte representativt kanske.) på sina samsungpaneler, det plus att det är så lite på min gör att jag tror att samtliga av dem faktiskt har det men att flertalet av personerna inte märker eller bryr sig om det.

Dock så påstår ett fåtal med LG-panelen att de har det med, jag vet inte hur det är med det.

Btw, när jag körde mjukvarukalibreringen fick jag dra ner plupparna allra längst ner i botten på appleloggan, något till höger om centrumlinjen för samtliga färger, om jag placerade pluppen i mitten så blev skärmen väldigt blå, hur fungerar sådan kalibrering? Ändrar den bara analoga värden eller gör den någon form av färgkonvertingstabell typ? Det jag undrar över är om en skärm som ser bra ut redan i mittenlägget får en trevligare färgåtergivning än en som kräver väldigt knepiga konverteringskurvor, för det är ju möjligt att LG-panelen är bättre även där.

I tråden som frågar om folk har gult eller inte i kombination med skärmtyp och modell på datorn verkade det väl ett tag (jag har inte kollat på sistone) som att ingen med 2.4GHz modellen hade fått en Samsungpanel, så frågan är om man är säkrare på att få LG genom att ta 2.4an. Är ju möjligt att Apple vet att den är bättre/dyrare isf och därför prioriterar att sätta den i de dyrare maskinerna och att den hamnar i 2.2an i mån av tillgång typ. Vem vet.

Frågan är ju om man skall orka bry sig om det där, jag klurade ju på om jag skulle skicka tillbaka datorn och beställa den med 256MB vram ändå eftersom jag ju vill ha det för säkerhetsskull, men nu fick jag ju det här problemet med. Jag tycker ju inte att det stör särskilt mycket och jag tycker inte direkt att Apple skall behöva erkänna det som ett fel och göra något åt det, SÅ illa är det inte, men flera andra har ju bytt sina så det känns ju som att man kanske borde försöka, men då vill man ju helst att de kollar så det är en LG-panel redan ifrån början så man slipper upprepa det 5-6 ggr som en del har fått göra (frågan är hur ofta de blir nöjda dock ..)

Surt att vänta dock, tar ju sin lilla tid, tar ju 3 veckor om man gör en ny beställning och om man skall göra en retur som de kollar på tar det väl en 1.5 vecka till att skicka tillbaka den :(, orka vänta 5 veckor till och totalt 2 månader bara för att skärmen går över emot gult, suger ju.

Edit: Det är ju lite enklare för amerikanerna att vara kräsna sådär, de behöver ju bara gå till en apple store och hämta en ny.

Är ju så långt ifrån releasen nu med, jag vet ju att man skall köpa direkt vid släppet, känns ju dumt att få datorn först mot slutet av en release, då hade man ju hellre vänta :(, men då får jag ju inte samma rabatt istället :(, så surt.

Senast redigerat 2007-09-02 18:20
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-02 19:10

Att tanka profiler för en annan skärm än sin egen är ju rätt kasst då de är något olika, men om man tar en för rätt panel så kanske den ändå blir något bättre än grundprofilen, vet inte, jag tycker calibreringsgrejen i display i system preferences är rätt smidig? Kanske inte blir lika bra som någon annans hårdvarukalibrerade vad vet jag, i vilket fall som helst så kan den ju inte göra någonting alls åt ojämn belysning, eller vad som nu är problemet.

Läste om några andra vanliga skärmar med led-belysning tidigare och uppfattade det som att man använde 48 grupper om 3 dioder av respektive färg i dessa, om det är så de används eller vita / blåa med något skikt som används i macbook pro vet jag inte. Men för att få en gulare variant skulle det väl isf vara fler röda och gröna dioder än blåa där nere eller något, och det verkar ju skumt. Jag skulle snarare tro att saken de har för att sprida ljuset inte fixar det helt perfekt, men det är ju minimalt fel imho som sagt.

Jag tycker inte att jag har taskiga färger bortsett ifrån eventuell bakgrundstoning i den mån den nu överhuvudtaget existerar, och det kan ju inte profilen lösa som sagt. Däremot så verkar ju profilen få modifiera färgen som skickas ut rätt rejält eftersom jag fick dra ner reglagen i botten. Jag måste äta frukost(!?!?!) nu, kan återkomma med bilder på hur mina färgkurvor ser ut för min profil just nu, försöka ställa in en fast vitbalans och slutartid på kameran och dra ett foto längst ner och högst upp och sätta dem bredvid varandra och se om man ser någon skillnad och länka till trådarna där de har frågat på macrumors om gula toner och surrande ljud.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-03 00:04

Ljud - http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=340419
Gul, sedan 13e aug - http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=349090
Jättetråden allan - http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=343219
Forcefeed swede - http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=5221919
"I received my replacement MBP this week and got an LG display. It's spot on and really demonstrates how bad the initial machines' display was in comparison. Pocky was most helpful with his expert knowledge on calibration but there was no way that calibrating was going to solve the yellow pollution issues in the affected machine.", men de verkar tillhöra de som hade helt gul skärm, vilket borde gå att kalibrera, cybergypsy var ju en sådan.

"Wait, you complained about the yellow issue when you view from an angle?", idioter som klagar på det, det är ju en tn-panel som sagt, de ÄR så.

Från samma tråd:
http://img170.imageshack.us/img170/6943/98665094wo3.jpg

Det är väl kanske ungefär så min är, ingen enorm skillnad men det går ju att se.

http://www.youtube.com/watch?v=syrZvxNW0to
Minimalt som sagt, men en del märker det ju..

Vad betyder detta? Får jag min MBP imorgon eller?

12 sep 07 90 75 truck arrived at final destination Apple Shanghai 12 sep 07
12 sep 07 86 14 booking slot obtained NLAMS07 12 sep 07
12 sep 07 30 10 departed direct NLAMS07 13 sep 07
12 sep 07 40 69 accept scanned at EDC NLAMS07 13 sep 07
08 sep 07 32 55 flight departed Kuehne & Nagel Shanghai 13 sep 07
08 sep 07 32 05 Flight Booked Kuehne & Nagel Shanghai 13 sep 07
07 sep 07 30 63 handover at supplier Apple Shanghai 13 sep 07
07 sep 07 30 64 Departed from source Kuehne & Nagel Shanghai 13 sep 07

Ring 020-960960 och fråga TNT direkt var ditt paket är, för då slipper du bli besviken – plus att att du kan planera ankomsten. Hursomhelst har ditt paket inte lämnat Kina än så det tar nog några dagar till innan du sitter med skönheten! Tyvärr.. :/

Ursprungligen av erik.bergstroem:

Vad betyder detta? Får jag min MBP imorgon eller?

12 sep 07 90 75 truck arrived at final destination Apple Shanghai 12 sep 07
12 sep 07 86 14 booking slot obtained NLAMS07 12 sep 07
12 sep 07 30 10 departed direct NLAMS07 13 sep 07
12 sep 07 40 69 accept scanned at EDC NLAMS07 13 sep 07
08 sep 07 32 55 flight departed Kuehne & Nagel Shanghai 13 sep 07
08 sep 07 32 05 Flight Booked Kuehne & Nagel Shanghai 13 sep 07
07 sep 07 30 63 handover at supplier Apple Shanghai 13 sep 07
07 sep 07 30 64 Departed from source Kuehne & Nagel Shanghai 13 sep 07

Skulle tro du får datorn i mitten på nästa vecka.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Ring 020-960960 och fråga TNT direkt var ditt paket är, för då slipper du bli besviken – plus att att du kan planera ankomsten. Hursomhelst har ditt paket inte lämnat Kina än så det tar nog några dagar till innan du sitter med skönheten! Tyvärr.. :/

Nja, det är nog menat att det är skickat från Kina.

Ursprungligen av Rickard A:

Skulle tro du får datorn i mitten på nästa vecka.

Såg nu att dem hade ändrat mitt datum. Verkar som jag får datorn på måndag.

Ursprungligen av erik.bergstroem:

Såg nu att dem hade ändrat mitt datum. Verkar som jag får datorn på måndag.

Ja iofs. Om TNT tar över nu hinner den komma till Sverige på söndag och då är leverans på måndag inte orealistiskt. Skulle tro att du ser den på TNTs trackingsida sent inatt eller imorgon bitti.

Sök på dit 80-nummer och klicka i referens.

Jag har fått min MBP nu - vart kollar man vilken bildskärm man har? Så vitt jag kan se står det inte i systeminformationen..

Ursprungligen av Sundevall:

Jag har fått min MBP nu - vart kollar man vilken bildskärm man har? Så vitt jag kan se står det inte i systeminformationen..

http://www.99.se/1317567-post436.html

Ah, tack! Min är tillverkare 00000610 och modell 00009C67. D.v.s. en LG vad det verkar. Tur!

På tal om skärmar, måste säga att det är en offantligt stor skillnad i kvalité på min cinema (också ny) jmfr. med MBP:s egna skärm. Färgerna och skärpan är avsevärt mycket bättre på cineman. Å andra sidan är MBP-skärmen hästlängder bättre än min gamla iBook G4.

Bevaka tråden