Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAM till MBP: 2 x 1, eller 2 x 2-stickor?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag går i tankarna på att köpa nytt ram till min MBP (som inte ens har levererats ännu..). Idén är att gå ifrån 2 GB (stock) till 4 GB. På Apples tech-sida om MBP står det följande:
"2GB (two SO-DIMMs) of PC2-5300 (667MHz) DDR2 memory; two SO-DIMM slots support up to 4GB"

Jag tycker det är oklart vad som menas. Menar de att det bara finns två minnesplatser, vilket isf skulle innebära att jag måste sälja mina stock 2 x 1 GB (??)-minnen, och ersätta dem med två stycken 2 GB-stickor? Eller är det så att stock-minnet på 2 GB tar upp en minnesplats, och det är fritt fram att antingen köpa en 2 GB-stick till, eller två st. 1 GB-stickor? (vilket då förutsätter att det finns mer än två minnesplatser)

Hoppas någon förstår vad jag menar

Två relaterade frågor, är det praktiskt möjligt att inom bekvämlighetens gränser byta/sätta i nytt RAM själv i MBP? Och spelar minneskonfigurationer (2 x 2, 1 x 2, osv.) någon roll för prestandan? Ie: är det mest effektivt att ha så få fysiska minnesmoduler som möjligt, eller vice versa?

Tack på förhand..

En ny MBP har två stycken SO-DIMM-minnen redan insatta (2 x 1GB), alltså måste du köpa två stycken 2GB-stickor om du ska ha 4GB RAM (det finns endast två minnesplatser, och båda är upptagna).

Det är relativt simpelt att byta RAM:
Batteriet ska bort, sedan skruvar du bort tre skruvar, lyfter bort locket/skyddet, tar ut minnet och lägger in den nya minnet. Sedan skruvar du igen locket/skyddet och lägger tillbaka batteriet.

Jag är inte helt säker vad som gäller minneskonfigurationerna i Mac, men jag har för mig att du bör köra två identiska stickor för att få minnen att arbeta i dubbla kanaler (vilket innebär att du får dubbla minnesbandbredden, 10.6GB/s istället för 5.3GB/s).

Här har du en guide till hur du byter RAM-minnet:
http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Pro/RAM/85/3/Page-3/Battery

Bra svar Scepter!

För att säga det enkelt:
MBP har två minnesplater. Så vill du ha 4 G med 2 st 2 Gb stickor får du byta ut de som kommer med maskinen.

Oj, vad dumt det blir då.. börja med att köpa fyra gig nytt ram.

Tack för svaret båda! Bra första inlägg Scepter! Nu är allt klart för mig.

På tal om det Scepter skrev om minneshastighet: Jag kollade på nytt RAM på Macoteket ( http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=944646&product_id=1013370 ), där står det att RAM:et har 667 MHz klockfrekvens. På Apples tech-sida står det samtidigt under "processor och minne" att datorn har 800 MHz frontside bus (och 667MHz-minnen). Menas då minnesbussen, eller är det processorn de pratar om? Finns det minnen med 800MHz frekvens, eller uppnås den hastigheten mellan minnet och systemet när man kör 2 GB x 2?

Minnet och bussen kör inte i ett 1:1 förhållande.
Det minnet du ska ha är 667MHz (PC2-5300). Det har snackats om att minnet är snabbt nog som det är, och att Santa Rosa inte klarar av mer än så (inget jag fått bekräftat!).

Minne <---333MHz (667MHz DDR)---> Nordbrygga
CPU <-----200MHz(Quad-pumped, 800MHz)---> Nordbrygga

Vill du ha mer information om hur det fungerar så kan du skicka mig ett meddelande, eller fråga här i tråden.

Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Front_side_bus

Senast redigerat 2007-09-15 19:11
1
Bevaka tråden