Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook 13" backlight problem?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-04 11:33
Ursprungligen av qnx:

Vad får man betala för att byta inverter board?

Inget? Du har väl garanti kvar (1 år)?

Även min Macbook har de senaste 2-3 veckorna börjat blinka och bete sig, har haft den i ca 2 månader. Verkar vara ett sjukt vanligt problem det här, har även en polare som också har en relativt ny Macbook, även den har börjat flimmra. Aja, hoppas det går att lysa hyffsat smärtfritt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-24 15:47

Jag har noterat att min skärms flimmer är helt oberoende av om man kör på nätström eller batteri, men att det oftast uppkommer när datorn är nystartad, eller väckt ur vila.

Det ser ut som om den blinkar mellan olika ljusstyrkelägen, och det är ganska irriterande. Tyvärr har min garanti gått ut, så frågan är om det går under konsumentköplagen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-25 00:08
Ursprungligen av desh:

Jag har noterat att min skärms flimmer är helt oberoende av om man kör på nätström eller batteri, men att det oftast uppkommer när datorn är nystartad, eller väckt ur vila.

Det ser ut som om den blinkar mellan olika ljusstyrkelägen, och det är ganska irriterande. Tyvärr har min garanti gått ut, så frågan är om det går under konsumentköplagen.

Fabrikationsfel? Om så många datorer påvisar samma fel och det är något som kommer efter ett tag måste det väl anses som fabrikationsfel om något?

Själv har jag också flimrande skärm. Utöver det så har datorn svårt att vakna ur vila, den stänger av sig i vila, processorn överhettas och går för långsamt. Jag har det högfrekventa pipljudet från logikkortet. Som kronan på verket är min skärm sned direkt från apple och de kan inte lösa nya gångjärn till mig eller räta ut den, trots att de själva erkänt det som fel från fabrik.

När jag väl lyckas reklamera den här skrothögen är det tveksamt om jag går tillbaka till apple igen. Jag kanske glömde nämna att denna datorn redan har ett bytt logikkort och att det inte är den första macbooken jag haft som behövt byta loggikkort och inte fungerat bättre för det.

Ursprungligen av desh:

Jag har noterat att min skärms flimmer är helt oberoende av om man kör på nätström eller batteri, men att det oftast uppkommer när datorn är nystartad, eller väckt ur vila.

Det ser ut som om den blinkar mellan olika ljusstyrkelägen, och det är ganska irriterande. Tyvärr har min garanti gått ut, så frågan är om det går under konsumentköplagen.

Eftersom det verkar vara ett känt problem så skulle jag vilja påstå att det år ett solklart fall av fabriksgaranti.

Hade min Macbook inne för byte av hårddisk (kraschad), byte av topcase (gulnat) och för backlight-flimmer. De sa att de skulle prova att byta inverter board för att se om det hjälpte, annars skulle de byta skärmen. Det första jag ser när jag startar datorn nu när jag kommer hem är såklart flimret. De har bara bytt inverter board enligt följesedeln. Man blir lite trött, det är inte så att jag har någon lust att åka 10 mil till och ha datorn borta ännu längre för att få skärmen utbytt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-30 17:35

Jag hade SBD - Sudden Backlight Death - på min gamla TiBook. Ljuset fladdrade och slocknade helt utan rationell orsak. Allt prövades. Allt analysrades. En del med samma problem bytte t.o.m. moderkort för tusentals kronor. Spekulationer i glappa slitna sladdar förekom. SBD driver människor till självmordstankar...eller så drömmer man om att ta en slägga och slå skiten i småbitar. Jag köpte ny dator till hemmet - behövde en snabbare burk - och slutade bry mig om TiBookens SBD. Den blev mediacenter och kopplad till stor LCD-teve.
Efter många år - för ett par veckor sedan - öppnade jag TiBooken för femtioelfte gången. Jag letade åt "invertern" (strömomvandlare för backlighten=lysrör/växelström)) och på den två minimala potentiometrar som jag vred lite på med en mycket liten skruvmejsel - ställde dom på "klockan ett" istället för "klockan 12" (drog på lite grann m.a.o.). Min teori var helt enkel KORRISION. Ett klassiskt problem som alla inom musikproduktion känner till sedan 100 år. Korrision på släpdelen/kontaktytan i en potentiometer. That's it!
Nu spinner TiBooken som en katt igen. den är som ny och följer mig på resor när den inte är mediacenter. En mycket fin dator. Svårt att fatta att den har 7 år på nacken. Känns supermodern (något seg så klart - 800 MHz).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-30 20:37

Fan vad trist för er. Jag tittar uppåt och tackar för att min dator inte börjat strula. Det enda problemet jag någonsin haft privat är en lös startknapp på min Cube som jag enkelt fixade själv.

Ursprungligen av mjg:

Svårt att fatta att den har 7 år på nacken. Känns supermodern (något seg så klart - 800 MHz).

Gå inte in i någon vadslagning med den tron. Powerbook G4 kom i jan 2001 och låg då på 400 el 500 MHz.

är det någon som har en mb med en skärm som inte flimrar.
har nämligen nys köpt en macbook (som inte har komit än) och utirfån den här tråden värkar det som om alla mb's har flimrande skärm:confused:

667/800 Mhz kom Apil 2002

Usch, Apple verkar ju bara vara skit nuförtiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-15 13:33

Hej,

Köpte min Macbook i maj i år och är kanonnöjd men har senaste månaden märkt att den flimmrar några minuter efter att jag startat den. Oavsett om jag kör på batteri eller med ström inkopplad. Dvs, samma fenomen som Desh skrivit om tidigare i tråden, att det är backlighten som flimrar.
Har inte gjort något än men ska nog gå förbi nån Applebutik och höra mig för.
Men det verkar vara överraskande många som har problemet. Synd på så rar ärta.

Jag har också börjat få flimrig skärm, inte så ofta dock. Det händer oftast när den sätter ner ljusstyrkan innan skärmen släcks. Jag köpte min i januari 2007 så jag hoppas att det antingen inte blir värre (föga troligt enligt många) eller att det blir så dåligt att man kan vissa det för Apple-teknikerna innan garantitiden gått ut.

Med tanke på att det är så många som har detta problem kan man kanske skylla på tillverkningsfel och 1-årsperioden inte är så kritisk. Jag är inte så insatt i konsumentens rättigheter men vissa säger att efter den tiden ligger bevisningen på användaren, stämmer det?
Men det är väl bara att skriva ut de tusentals inläggen i diverse trådar från alla som har problem, måste vara bevis nog för att något är galet!

Jag skulle precis flytta min macbook och då minskade jag vinkeln mellan skärmen och tangentbordet till cirka 60°. Vad händer om inte flimrandet startar. Det stabiliserade sig efter ett tag dock. Vissa säger sig ha haft problemen när de väckt datorn ur vila. Det jag undrar är om denna vinkel har nånting med problemet att göra eller om det bara var slumpen?
Någon med skärm-problem som har lust att prova?

Oftast är det invertern som orsakar problem med belysningen i LCD-paneler. Just flimret är förhållandevis vanligt och BRUKAR ordna till sig efter inverterbyte. Servicen bör inte ta mer än ett par dagar om Apple har invertern i lager. Det är inte heller något unikt för Apple att invertern krånglar. Det är en mycket vanlig komponent man får byta i bärbara datorer, oavsett märke.

Jag har en macbook som lider av flimrande skärm. Jag fick invertern bytt tidigare i höst men skärmen har börjat flimra igen. Det börjar kännas som om det inte är invertern som är problemet. Framförallt när jag läst om flera som mig som fått datorn "reparerad" men utan att det löst problemet.

Bevaka tråden