Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone i Sverige

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 15:42

Så var det dags för den stora tråden om iPhone i Sverige.

- Hur gör man för att importera den, går den att beställa via europa på något vis?
- Går det att låsa upp en USA-lur från Cingular?
- Om man köper en USA-lur – Vad blir totalkostnaden för iPhone + Cingularabb (exkl samtalskostnader hos Cingular)?

Dags för spekulationer, kära vänner!

Jag har sett massor med sådana frågor (och fått dom själv flera gånger redan) så det är nog bra med en tråd specifikt för detta.

Telefoner kommer nog gå att få tag på - i värsta fall skickar vi över någon som får hämta ett gäng - men frågan är väl om EDGE är kompatibelt med dom svenska näten?

Ursprungligen av Björnström:

men frågan är väl om EDGE är kompatibelt med dom svenska näten?

Telias Edge-planer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 15:56
Ursprungligen av Hagelin:

Hoppas, hoppas, hoppas de erbjuder fastpris-EDGE mycket snart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 15:54
Ursprungligen av Björnström:

Telefoner kommer nog gå att få tag på - i värsta fall skickar vi över någon som får hämta ett gäng - men frågan är väl om EDGE är kompatibelt med dom svenska näten?

I en tidigare tråd skrev någon att endast Telia tillhandahåller EDGE i Sverige – och att det ännu är ganska risigt utbyggt. Om det stämmer beväras jag snarare av att tvingas använda Telia, än den relativt risiga täckningen.

Ursprungligen av Björnström:

Telefoner kommer nog gå att få tag på - i värsta fall skickar vi över någon som får hämta ett gäng

äkta Björnström-takter

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-10 16:59
Ursprungligen av Björnström:

Telefoner kommer nog gå att få tag på - i värsta fall skickar vi över någon som får hämta ett gäng - men frågan är väl om EDGE är kompatibelt med dom svenska näten?

telia har edge, när jag betatestade w810i för lite mer än ett år sedan höll dom på för fullt att bygga ut och jag hade edge täckning här i helsingborg.

i och med att amerikanska marknaden för 3g är minimal tror jag det är därför dom medvetet valt bort det och ger det till europa och asien där det är mer utbrett

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-10 16:21

EDGE börjar bli ganska bra utbyggt nu. Vet att hela Härnösand har EDGE nu. Även i sommarstugan som ligger på södra udden utav Härnön, med havstomt osv. har ju bra EDGE-mottagning.

Däremot är det ingen EDGE i London.

Stora frågan är väl om det över huvud taget kommer gå att köpa den för oss utanför USA. I och med att den verkar vara operatörsbunden och det inte sagts något om att man kan köpa den obunden (mobilsvarfunktionen fungerar t ex bara med Cingular) obunden så finns ju risken att man endast kan köpa den bunden till Cingular, iaf till att börja med. Hade inte bangat att importera en annars, priset blir ju helt okej med tanke på den låga dollarn. Lär ju vara kört med garanti osv dock...

Sa inte Steve att de HOPPAS få ut den i Europa till Q4 också? Kan ju dröja längre, framför allt inte säkert den kommer till Sverige direkt - känns som man prioritetar UK och Tyskland typ...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-10 18:49
Ursprungligen av mmmikael:

Sa inte Steve att de HOPPAS få ut den i Europa till Q4 också? Kan ju dröja längre, framför allt inte säkert den kommer till Sverige direkt - känns som man prioritetar UK och Tyskland typ...

UK, det vet jag inte. Vad ska man med mobil till här. Majoriteten utav britterna använder telefonkioskar. GRPS är hur dyrt som helst. EDGE finns inte. 3G har man bara mottagning på ibland.

Skulle de bli mycket högre samtalskostnader ?

Att använda den här e ju inga problem, den kör ju gsm, så d e ju chill, men kostnaderna för användningen? o röstmedelandefunktionen kan ja faktist vara utan, : D

Joo, Btw,, jag har inga problem att åka över o köpa ; )

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-10 22:56
Ursprungligen av Sidde:

UK, det vet jag inte. Vad ska man med mobil till här. Majoriteten utav britterna använder telefonkioskar. GRPS är hur dyrt som helst. EDGE finns inte. 3G har man bara mottagning på ibland.

Jag trodde att 3 var riktigt stora i England? Hur fungerar det då utan proper 3G?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-10 23:14
Ursprungligen av boris91:

Jag trodde att 3 var riktigt stora i England? Hur fungerar det då utan proper 3G?

3 är relativt stora. Jämfört med de andra operatörerna ja. Beror lite på från vilkens öga man ser det hela också. Men 3G-täckningen är totalkass. Lika så är GSM-täckningen inte så bra heller. Men går knappt att använda 3G i vissa stadsdelar. Som här i Greenwich.

Hoppas verkligen den kommer till Sverige under 4e kvartalet, så är julklappsönskningen inget problem

Jag har en resa inplanerad till USA i juni men det känns ju som att det vore omöjigt att få tag i en icke operatörsbunden mobil så det är väl bara att vänta.

Appropå vad mmmikael skrev om att UK och Tyskland lär prioriteras först, så är jag också tveksam till det. Ofta har väl apples nyheter lanserats i hela Europa samtidigt? Varför inte liksom...

Ursprungligen av antonholmstedt:

Ofta har väl apples nyheter lanserats i hela Europa samtidigt? Varför inte liksom...

Därför att det är olika operatörer och nät i olika länder, och iPhone kräver rätt mycket integration på operatörs-/nätnivå.

  • Medlem
  • 2007-01-11 16:00
Ursprungligen av tvamvarg:

och iPhone kräver rätt mycket integration på operatörs-/nätnivå.

Har du några mer fakta om detta? Det enda jag sett i materialet som är operatörsberoende är Voicemail-funktionen med direkt access till varje meddelande och kanske att det står lite speciella google-maps-servrar och tuggar hos cingular. Tror dock att det kommer mer underhand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 20:49

Då jag har halva släkten i USA så kommer det återligen till en
diskussion som alltid slutar på samma sätt.

Även då dollarn står i ett tragiskt bra "handla" läge, är det en massa småsaker
som kommer att krångla till det;

För mig som proffesionell amvändare får det absolut aldrig bli krångel med
service (även då jag bara har haft d behovet en gång),

Så har vi det med ÅÄÖ tangensbordsproblemet....

Bara ett par åsikter i debatten...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-11 22:37
Ursprungligen av zelari:

Så har vi det med ÅÄÖ tangensbordsproblemet....

Tangentbordet är ju på skärmen! Det borde definitivt gå att helt enkelt ändra språk så ändras tangentbordet..?

Ursprungligen av boris91:

Tangentbordet är ju på skärmen! Det borde definitivt gå att helt enkelt ändra språk så ändras tangentbordet..?

och du tror att en telefon som inte har kommit till svergie skulle ha svenska som ett språk att switcha till?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-12 10:31
Ursprungligen av imported_Valfrid:

och du tror att en telefon som inte har kommit till svergie skulle ha svenska som ett språk att switcha till?

Tjaa... ja.
Den kor ju (visserligen en bantad version av) osx.... har du en mac sa kan du ju ga in och andra till vilket spak du vill och sedan logga ur o in igen sa har du nya spraket pa den

Ursprungligen av sax:

Har du några mer fakta om detta? Det enda jag sett i materialet som är operatörsberoende är Voicemail-funktionen med direkt access till varje meddelande och kanske att det står lite speciella google-maps-servrar och tuggar hos cingular. Tror dock att det kommer mer underhand.

Nä jag har inga mer fakta, jag tänkte på Visual Voicemail samt Google Maps. Men jag tror som du att det kommer mer, och att Apple kommer att vara (de första åren i alla fall) hårda på att låsa den till enbart de operatörer som fixar att tillhandahålla de backends som behövs för att göra iPhone till något extra.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-10 23:49

Tur att man kommer befinna sig i NY i juni då... håller tummarna så dom blir blå för att dom ska sälja iphone utan operatörslås!

Ursprungligen av kainen:

Tur att man kommer befinna sig i NY i juni då... håller tummarna så dom blir blå för att dom ska sälja iphone utan operatörslås!

Trodde det var spikat att dom till en början endast var tillgängliga via Cingular och deras abonnemang?

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Trodde det var spikat att dom till en början endast var tillgängliga via Cingular och deras abonnemang?

Verkar stämma.

consumerist.com: Cingular Confirms iPhone Will "Require" 2 Year Contract

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 09:45

Någon som vet vad Cingularabbonemanget kostar per månad?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-11 10:23

Sen kan man ju undra om det kommer finnas ett airplain mode sa att man kan lyssna pa sin musik fran iphone ombord pa flygplan och ha telefonen avstangd. Det maste dom ju ha tankt pa...

Ursprungligen av kainen:

Sen kan man ju undra om det kommer finnas ett airplain mode sa att man kan lyssna pa sin musik fran iphone ombord pa flygplan och ha telefonen avstangd. Det maste dom ju ha tankt pa...

Foliepapper . Man kan ju dock hoppas på att flygbolagen inför utrustning som klarar av vanliga GSM/3G-signaler i framtiden, fast det är väl lite sci-fi .

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-11 14:50
Ursprungligen av adm_kenshin:

Foliepapper . Man kan ju dock hoppas på att flygbolagen inför utrustning som klarar av vanliga GSM/3G-signaler i framtiden, fast det är väl lite sci-fi .

Finns ju redan flygbolag som har det... bla emirates har det pa antingen en del eller hela sin flotta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 15:48

Jag tror inte att den kommer krängas som vanliga mobiler i Svea. Utan apple lär ju göra nått avtal med operatörer för att det verkar som om det krävs en del på från abonnentsleverantören för att klara av voice mail osv. Kanske liknande 3:s x-series? Antagligen kommer detta ske med just 3 eller telenor eftersom de är så internationellt utbrett. Fast 3 kanske inte kan erbjuda EDGE?

Sen kommer man väl få betala av telefonen och fast pris för samtal och nätanslutning, eller?

Bevaka tråden