Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ID3-tag utan spårnummer... =(

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här har säkert postats förr (skulle bli förvånad om det inte är nån annan som stött på problemet) men jag har gjort en snabbsökning på forumet och inte hittat nåt liknande så jag gör en ny tråd ändå...

Har precis fått hem min iPod och installerat iTunes. Importerat alla mina mappar med mp3. Kaos!
Ungefär hälften av alla album jag har som mp3 saknar nämligen information om låtnummer i id3-tagen, vilket gör att det förbannade programmet sorterar låtarna i bokstavsordning i stället för "rätt" ordning. Så vill jag absolut inte ha det!
Samtidigt känner jag inte för att sätta mig och manuellt lägga in låtnummer på hundratals låtar. Det kommer att ta enorm tid.

Går det här att lösa på nåt annat smidigt sätt?
Finns det nåt program som t.ex. kan plocka låtnumret från filnamnet och mosa in det i id3-tagen eller liknande?

Jag kör PC.

Tack på förhand.

Ok, i väntan på svar har jag löst mitt problem själv.

http://www.mp3tag.de/en/

Detta program kunde lägga till tracknummer automatiskt i taggarna på alla filer i en mapp, vilket gjorde det hela mycket enklare eftersom jag kan få in det i alla låtar på en skiva med bara en knapptryckning nu.

Om nån annan har några andra tips och trix får ni gärna posta dem här ändå.

För oss som redan laggt in alla låtar och pillat då?

Ursprungligen av Visionaire:

Ok, i väntan på svar har jag löst mitt problem själv.

http://www.mp3tag.de/en/

Detta program kunde lägga till tracknummer automatiskt i taggarna på alla filer i en mapp, vilket gjorde det hela mycket enklare eftersom jag kan få in det i alla låtar på en skiva med bara en knapptryckning nu.

Om nån annan har några andra tips och trix får ni gärna posta dem här ändå.

Jag har gått förbi problemet genom att göra playlists av mappar (ordningen blir således efter filnamnen och inte taggarna) men jag detta var bara en temporär lösning. Så det där tagprogrammet hjälper ju inte mig nu, när jag redan lagt in alla mp3:or i iPoden. Hur ska jag lösa problemet? Finns det verkligen ingen plugin till itunes på PC fanns en till mac, där man kunde tagga spårnummer i iTunes efter vart de låg i en spellista.

Rätta mej om jag har fel (jag hade det en gång) men kan man inte gå in på Advanced/Get CD Track Names i efterhand? Så gör den samma sökning som när man rippar en CD.
För lat att kolla själv...
Det borde funka eftersom du redan har Namn/Album/Artist.

/petern

Ursprungligen av petern:

Rätta mej om jag har fel (jag hade det en gång) men kan man inte gå in på Advanced/Get CD Track Names i efterhand? Så gör den samma sökning som när man rippar en CD.
För lat att kolla själv...
Det borde funka eftersom du redan har Namn/Album/Artist.

/petern

Alltså den funktionen fungerar aldrig ändå, så det är inget att tänka på. Inte på de skivorna detta gäller i vart fall.

ehhh du kan ju klicka på de olika fälten artist lån nr osv så ändras sorteringen

Ja men jag förstår inte hur det skulle hjälpa mig med mitt problem?

Jag vill att låtarna ska ligga i den ordning som dom ligger på skivan. Om jag sorterar efter grupp, låt, datum eller vad tusan som helst får jag inte det. Och finns inte låtnumret inlagt i ID3-koden kan jag inte välja att sortera efter det. Det som skulle funka vore om det gick att sortera låtarna i iTunes efter filnamn, men det har jag inte lyckats hitta att man kan göra. Alltså måste jag lägga in låtnumren i ID3-tagen för att kunna få det i rätt ordning.

Eller missförstår jag helt vad du menar?

(om iPoden även hade stött filnamn och mappar hade jag inte haft det här problemet)

nä det har du rätt i men du kan få tag på spårnummret om du väljer en skiva...och marjkerar alla låtarna sen går du in på avancerat och tar hämta CD spårnamn...borde funka

jag kan inte lova men det kanske fungerar!

nä de funkar inte testade precis

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 18:37
Ursprungligen av Kellogs:

nä det har du rätt i men du kan få tag på spårnummret om du väljer en skiva...och marjkerar alla låtarna sen går du in på avancerat och tar hämta CD spårnamn...borde funka

jag kan inte lova men det kanske fungerar!

nä de funkar inte testade precis

Jo, det fungerar förutsatt att de markerade spåren ger en exakt träff hos CDDB.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-10-15 18:02

har haft samma problem med låtnummer när jag använt Tag and rename. Ibland funkar det, ibland inte. När det inte funkar så hamnar låtnumret först i kommentarfältet i stället.

Jag fixade det genom att sortera låtarna i iTunes efter kommentar. Markera alla "01", ta get info på dem, ändra till track number 01, och sen markera alla med kommentar "02" osv.. tar 17 gånger om den längsta skivan har 17 låtar, men är inte såå jobbigt med tanke på antalet låtar.

Ursprungligen av ceel:

har haft samma problem med låtnummer när jag använt Tag and rename. Ibland funkar det, ibland inte. När det inte funkar så hamnar låtnumret först i kommentarfältet i stället.

Jag fixade det genom att sortera låtarna i iTunes efter kommentar. Markera alla "01", ta get info på dem, ändra till track number 01, och sen markera alla med kommentar "02" osv.. tar 17 gånger om den längsta skivan har 17 låtar, men är inte såå jobbigt med tanke på antalet låtar.

Detta var den bästa idén hitils iaf!

Shit.

Jag märkte att albumet jag lyssnade på verkade spelas i fel ordning (och jag har inte blandning påslaget). Detta hade jag inte förutsett när jag skaffade min Nano. Okej att många album har taggar ifyllda nuförtiden, men spårnummer saknas ofta.

Usch, vad tråkigt med denna begränsning!

1
Bevaka tråden