Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod mini träffar T68i

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Herrejävlar! Den här bilden gav mig definitivt nytt perspektiv på hur lite minin egentligen är.
"Hejsan, vän-i-USA! Jo, du..."

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 00:23

Jösses amelia! Nu blev jag riktigt sugen på en iPod mini. På de bilder jag sett hittills har det inte framgått hur liten den verkligen är. Dags att börja spara....

  • Medlem
  • 2004-02-16 07:03

Oj, jag blev med förvånad över hur liten den är. Trodde faktiskt den var större än så.

Ursprungligen av odin:

Oj, jag blev med förvånad över hur liten den är. Trodde faktiskt den var större än så.

Det var många som inte förstod det från början, när många här var väldigt kritiska mot iPod mini, många hade svårt att se någon större skillnad mot vanliga iPod. Men som amerikanska MacWorlds redaktör skriver:

We got our first iPod Minis today. Three, in fact -- two blue and one silver. First impression? Everyone was amazed at just how small they are. You don't realize how small and light the Mini is until you've held it in your hand.

  • Medlem
  • 2004-02-16 07:46

hoppsan... synd att den e så ful.. -klagar o har våta drömmar om en vanlig, mjölkvid ipod-

Mums... Vill ha! Nu känns min iPod 20 GB 2g vääääldigt stor... *suck*

Jag har precis köpt en 20 gb... men man kanske kan ha två iPods

Ursprungligen av svanerik:

Jag har precis köpt en 20 gb... men man kanske kan ha två iPods

Då är vi i samma situration

/Kristofer

  • Medlem
  • 2004-02-21 22:29

Ja det var värst vad liten den var. Har inte alls fått samma känsla från tidigare publicerade bilder. Ser ju onekligen väldigt smidig ut. Snäppet mindre än en T68i alltså. Tyvärr är inte mitt sug efter en mini så stort. Jag har i dagsläget den allra första iPoden som kom och har inga problem med storleken - annat än på hårddisken.
Om det blir en ny så lår det alltså bli en vanlig iPod med mer minne.

/majk

iPod mini på Eriksgata genom mobilvärlden. Säg hej till den förvuxna T610.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-02-23 09:21

På torsdag får jag min silverfärgade iPod mini!! *weee*

Rasmus: Hur har du beställt?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-02-23 14:53
Ursprungligen av hedelina:

Rasmus: Hur har du beställt?

Jag har en kund som är verksam i både USA och i Sverige. Nu är en av personerna på företaget i USA på väg till Sverige. Hon köpte med sig en silverfärgad iPod mini till mig som jag får på torsdag.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 23:04

Funkar iTrip med en mini?

  • Medlem
  • 2004-02-23 23:25
Ursprungligen av oskich:

Funkar iTrip med en mini?

Jajemen! Se här: http://www.macfeber.se/2004/02/itrip_fungerar_.html

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-03 12:50
Ursprungligen av oskich:

Funkar iTrip med en mini?

Ja!!! den heter ''itrip mini''

Ursprungligen av oskich:

Funkar iTrip med en mini?

det finns en iTrip som är utformad efter iPod mini, den är dessutom snyggare än den vanbliga iTripen, om du frågar mig

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 23:18

Jag instämmer med er andra. Fantastiskt liten. Har suktat efter en iPod länge och tänkt att man ska ha en 30 eller 40 gigs så man kan ta med sig all musik. Men nu blir det en iPod mini!

  • Medlem
  • 2004-12-25 21:43

Är det inte bara t68:n som är stor då? :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 03:15

Den är verkligen cool!

Men..

Jag fortsätter vara en surgubbe när det gäller iPod mini.. jag tycker det är som att Apple skulle lansera en ny laptop som är fantastiskt liten och överjordiskt snygg och som snurrar på med g3 processor på 500 mhz, med hårddisk på 8 gb och max internminne 256. Och som kostar nånting i närheten av vad en iBook gör. Men när det kommer till själva a n l e d n i n g e n till varför produkten existerar och vad man överhuvudtaget ska ha den till så blir det jävligt otydligt. Någon skrev i en tidigare tråd att det vore bättre om hårddisken var mindre så att priset också skulle kunna vara lägre. Jag håller verkligen med! Jag skulle köpa en iPod mini på 1 eller 2 Gb för säg.. spontan siffra.. 1500 spänn utan att tänka mig för! 4Gb.. är liksom... en helt genomskinlig storlek på en hårddisk. 1 eller 4 Gb, spelar liksom ingen roll. För lite är det i vilket fall. Jag hade samma invändningar emot original iPod när den kom. Den var otroligt cool men just storleken på hårddisken.. den lockar till att ha väldigt väldigt mycket musik på sig men den rymmer inte det man vill ha om man vill ta steget fullt ut. Mindre hade varit bättre! Ipod existerar redan, det går inte att ta bort det faktum att man kan ha hela sin stooora musiksamling med sig, samtidigt som man har backup och bildlagring och allt vad fantasin kan komma på.. för förhållandevis lite pengar. För att tala klarspråk: Stora iPoden skulle faktiskt kunnat vara lite dyrare. Den skulle liksom kunnat kosta 20.000 och man skulle inte egentligen kunna säga att den inte är värd det. Och i och med att iPod redan existerar så fyller inte mini ngt behov! Kom inte och säg att iPod är för stor.. inte på fullaste allvar, snälla..?
Jag tycker iPod mini är väldigt "o-apple" där iPod är väldigt "apple"..

Ursprungligen av sbf:

Jag fortsätter vara en surgubbe när det gäller iPod mini..

Den dagen du får hålla en iPod mini i din hand och verkligen använda den kommer du nog att sluta vara en surgubbe...

Ursprungligen av sbf:

jag tycker det är som att Apple skulle lansera en ny laptop som är fantastiskt liten och överjordiskt snygg och som snurrar på med g3 processor på 500 mhz, med hårddisk på 8 gb och max internminne 256. Och som kostar nånting i närheten av vad en iBook gör. Men när det kommer till själva a n l e d n i n g e n till varför produkten existerar och vad man överhuvudtaget ska ha den till så blir det jävligt otydligt.

Du har verkligen fatalt missat iPod minis syfte. Eller snarare saknar förståelse för folks behov och önskemål. Och liknelsen med en strypt iBook som inte går att använda vettigt är fel eftersom en iPod mini inte på något sätt lider prestandaproblem.

Försäljningssiffrorna kommer att tala sitt tydliga språk om att Apple gjort rätt och förstått vad folk vill ha och berättiga produktens existens (om du inte redan nu kan inse det). 4 gig i ett väldigt litet och smidigt format är en optimal lösning för många i dagsläget.

Diskussionerna om priset är ju rätt uttjatade nu, priset på iPod mini är rätt satt. Omfattande jämförelser med konkurrerande produkter visar att den inte alls är dyrare än andra utifrån vad man får för pengarna. Sen verkar det ibland vara svårt för folk att förstå att det kostar mer att göra saker mindre, inte tvärtom.

Ursprungligen av sbf:

Någon skrev i en tidigare tråd att det vore bättre om hårddisken var mindre så att priset också skulle kunna vara lägre. Jag håller verkligen med! Jag skulle köpa en iPod mini på 1 eller 2 Gb för säg.. spontan siffra.. 1500 spänn utan att tänka mig för!

Jag tror det är fantasier att tro att iPod mini skulle gå att sälja för 1500 kr med vinst bara för att hårddisken var på 2 gig istället för 4 gig.

Ursprungligen av sbf:

4Gb.. är liksom... en helt genomskinlig storlek på en hårddisk. 1 eller 4 Gb, spelar liksom ingen roll. För lite är det i vilket fall.

Absolut INTE. Det är väldigt stor skillnad på 1 gig och 4 gig, tro mig. Jag har en iPod 5 gig och den har fungerat otroligt bra, jag har kunnat ta med mig ett gäng album på resande fot. Hade det varit endast 1 gig hade jag känt mig betydligt mera begränsad i mitt urval. 4 gig är för lite för vissa, helt klart, men inte för alla. För de som står i valet och kvalet mellan att köpa en av alla 1-gigsspelare på marknaden kan det kännas som en rejält lyft att få plats med fyra gånger så mycket, utan att offra storleken (och till nästan samma pris).

Ursprungligen av sbf:

Jag hade samma invändningar emot original iPod när den kom. Den var otroligt cool men just storleken på hårddisken.. den lockar till att ha väldigt väldigt mycket musik på sig men den rymmer inte det man vill ha om man vill ta steget fullt ut.

Original-iPoden fick den absolut största hårddisken som fanns just då, i det lilla formatet. Det är ju lätt att argumentera att det är väldigt lite när det finns 40 gig idag, men då den kom var det faktiskt väldigt mycket. Uppenbarligen var 5 gig alldeles för lite för dig, men du vet ju om hur otroligt bra den första iPoden sålde, så du är i minoritet. Jag som fortfarande har "bara" 5 gig tycker fortfarande min iPod är väldigt väldigt användbar. Man måste inte "ta steget fullt ut" för att kunna njuta av en iPod till fullo, det är bara en missuppfattning. Visst, jag skulle gärna byta den mot 40 gig idag, förstås, men jag skulle absolut inte säga att det var för lite när den lanserades. Det var väldigt mycket.

Ursprungligen av sbf:

Mindre hade varit bättre! Ipod existerar redan, det går inte att ta bort det faktum att man kan ha hela sin stooora musiksamling med sig, samtidigt som man har backup och bildlagring och allt vad fantasin kan komma på.. för förhållandevis lite pengar. För att tala klarspråk: Stora iPoden skulle faktiskt kunnat vara lite dyrare.

Njae, knappast. Då skulle nog helvetet bryta ut på jorden, för så mycket diskussioner det varit om iPodens pris finns det ingen motsvarighet till. Och om Apple skulle göra den vanliga iPoden dyrare så skulle den sluta vara prisvärd (den kostar mycket redan idag - men då får man också mycket för pengarna). Och om Apple plötsligt var mycket dyrare än motsvarande från konkurrenterna så skulle den inte sälja.

Ursprungligen av sbf:

Den skulle liksom kunnat kosta 20.000 och man skulle inte egentligen kunna säga att den inte är värd det.

Jo tjena, det där kan du inte mena på allvar.

Ursprungligen av sbf:

Och i och med att iPod redan existerar så fyller inte mini ngt behov!

Som sagt, du har inte fattat vad folk vill ha. Den kanske inte fyller ditt behov, men du måste inse att andra tänker annorlunda. Och storleken spelar roll. Man förstår inte hur liten iPod mini är förrän man får den i handen. Det är ju först nu som folk börjat inse det när den kommit ut så den kan jämföras med andra produkter (som kända mobiler t.ex. i en annan tråd).

Ursprungligen av sbf:

Kom inte och säg att iPod är för stor.. inte på fullaste allvar, snälla..?

Jo, på fullaste, största, seriösaste allvar så hävdar jag att iPod är för stor. Inte för mig och inte för dig, men för många andra. Dagens iPod slinker inte ner i alla fickor och väger en del. När du får hålla en iPod mini i ena handen och en vanlig iPod i andra så inser du nog den stora skillnaden (det är ju inte bara storlek utan även vikt).

Som MacWorlds redaktör skriver i citatet tidigare i tråden: You don't realize how small and light the Mini is until you've held it in your hand.

Ursprungligen av sbf:

Jag tycker iPod mini är väldigt "o-apple" där iPod är väldigt "apple"..

Du har fel, helt enkelt.

Håller med om att Ipoden ibland är för stor för att man skulle vilja ha med sig den överallt. För mig är inte 100 zillioner Gigabyte så viktigt heller.

Framtiden ser mycket ljus för ipod mini. Förrutom att den verkar se lite konstig ut. Kanske ser bättre ut i verkligheten.

Nu blir man faktiskt ännu lite mer sugen på en mini

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 18:22

Jag köpte min iPod mini just för att den är liten och populär. Jag är minst sagt jättenöjd.

Jag kommer att beställa en iPod mini vilken dag som helst just för att den är så liten.. Vanliga iPoden är också relativt liten, men jag känner inget behov att ha med all min musik när jag går ut och tar en kvällspromenad eller annat, bara en viss selektion av låtar.. Att ta med hela bl.a. hela musikbiblioteket finns det laptop för.. Dessutom kommer jag antagligen ha bådadera med mig på resor och då kan jag ladda både batteri och ny musik till mini'n! Ouhwee, jag längtar redan.

Minin är hur fin som helst!

Om man bortser från problemen med m4b-ljudböcker (som både Minin och G4:an har) kan jag inte annat än reka Minin. Fyra GB räcker jävligt långt, även om min musiksamling är över 50 GB.

Vad alla whinar om 4 gb är tillräckligt eller inte..!
För mig är 1000 låtar ungefär halva min musik samling, därför räcker minin gott och väl!

Det är en personlig grej!

gl&hf med att få varandra att fatta och respektera det..

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 15:37
Ursprungligen av minipod:

Vad alla whinar om 4 gb är tillräckligt eller inte..!
För mig är 1000 låtar ungefär halva min musik samling, därför räcker minin gott och väl!

Det är en personlig grej!

gl&hf med att få varandra att fatta och respektera det..

För musik är det mer än tillräckligt. Men jag som har den som extern HDD för backup (ävern om "bara" 10 gig inte är mycket).

Dock känner jag ibland behovet att lyssna på en låt som legat i dvala i säkert 3 år från en gammal skiva. Exempel Eric Gadd's skiva "The right way" som jag letade fram. Att ibland leta fram den i sitt iPod bibliotek gör en glad. Att man sedan har utrymmet att göra en "bäst off" på sin favoritartist gör mig glad.

Men minin har storleken och smidigheten. Fast min 3g är inte långt efter. Dock tycker jag "alla" har den. Trodde det skulle bli liksom mer en kändisgrej än att 5 pers i varje klass har den.

Det kanske är iPod photo's roll vad vet jag.

//C

Jag tycker att ipod mini är väldigt prisvärd, jämför man tex med JOS som har sin 1 gb mp3 spelare som kostar 3200 så är nästan mini löjligt billig.

Lite off topic men är det någon som tror att nån butik kommer sänka priset på ipod mini efter jul?

Bevaka tråden