Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska man behöva betala för garantireparation?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ringde Apple idag ang. reparation av min 10 gb Generation 3 iPod.
Jag fick en webbadress som jag skulle gå in på och fylla i vad det var för fel och serienummer och mina uppgifter osv.

När jag kommer till sista steget i anmälan så får jag upp ett preliminärt pris och att jag måste fylla i min kortinformation för betalning för att gå vidare.

Detta trots att jag tidigare fyllt i att det är inom garantin?
Detta gällde 350 kr.

  • Medlem
  • 2004-01-20 14:27

Det låter mycket underligt. Möjligtvis så kan man behöva betala för transport en väg men det skall vara allt.

Ja så knepigt är det. Du får betala för att skicka iPodden till Apple...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-20 15:07

I garrantiavtaletet står det väl kunden står för frakten efter halva garrantitiden (160 dagar). Frågan är om detta är i linje med konsumentverket/allmänna reklammationsnämndens direktiv egentligen? Har de rätt att göra så? Va? Va? (sverker )

Nej, men ärligt. Man skulle egentligen höra med ARN vad de har att säga om saken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-20 15:21

Enligt konsumentverket får garantireparationer inte kosta något för kunden, men jag förmodar att man får ta ut en fraktkostnad. Dock borde ju kunden då få välja billigast möjliga frakt. 350 kr låter onekligen dyrt.

Kolla gärna upp detta med din konsumentvägledare. Det verkar som om Apple lirar lite i gränslandet när det gäller sånt här...
Här kan du hitta konsumentvägledaren: http://www.ko.se/mallar/sv/sokkvl.asp?lngCategoryId=538

Jag ringde Apple Service och fick det bekräftat.
320:- för en reparation.
Då säljer jag iPoden istället och köper en ny och större.

1
Bevaka tråden