Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod till bilstereon

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 16:37

Kan man koppla in iPod till en bilstereo, som har CD och radio?

Jag vet att det går till kassettradio, men vem har det idag?

Såg också att Apple körde en drej med VW i USA, man fick en iPod på köpet om man köpte en iBeetle. Och på bilderna var den inkopplad i radion på nåt vis.

Kolla upp iTrip från Griffin. Gör en sökning på forumet eller/och kolla på exempelvis www.macoteket.se

Funderar på att skaffa en själv.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 16:50

Men är den verkligen laglig? Det är den som kör på FM-bandet va? Hur blir kvaliteten?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 16:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ted
Det är den som kör på FM-bandet va? Hur blir kvaliteten?

Kolla det här testet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ted
Men är den verkligen laglig? Det är den som kör på FM-bandet va? Hur blir kvaliteten?

Den är laglig att äga, men i samma stund som du sänder ut signaler på FM-bandet begår du ett brott. Kvalitén blir inte super, men jag tycker att det duger hyfsat om man har standardljud i bilen, d.v.s. vanliga högtalare fram och bak. Har du ett lite kraftigare system så vill du nog ha bättre kvalité än det som levereras via iTrip. Svårt att avgöra så här på rak arm eftersom det är en subjektiv bedömning.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 17:01

Tack för svaren jag läser vidare i trådarna här, verkar vara väldigt olika uppfattningar om den här prylen.

Jag undrar hur stor risken är att man upptäcks, och vad straffet i så fall skulle vara...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 17:17

Jag tror att risken är minimal om du bara använder den i bilen.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-01-13 17:39

Jag anvander itrip sedan ngn manad och ar mycket nojd, dock sa markte jag nyligen nar jag kom hem till Belgien att det ar mycket svarare att hitta en ledig kanal att kora pa har nere an hemma i Sverige...Tycker aven ljudet ar helt ok, helt i klass med vanliga radiostationer.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 17:57

på min sonybilstereo sitter det en line in på baksidan där du kan pilla in bara en stereopropp eller t o m en sån därna fjärrkontrollskontakt som sitter på sony så att stereoratten styr md:n

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-13 23:36

Min dotter har en iTrip och jag vet att hon är mycket nöjd. Hon provade den i våra två bilar då hon var uppe under julhelgen och det fungerade alldeles fantastiskt bra.

Min man var dock inte lika imponerad då han helt förlorade kollen på vad radion sände ut för musik - men det är ju en helt annan fråga det ....

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-13 23:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Robban B
helt i klass med vanliga radiostationer.

Hårdkomprimerat med andra ord.

Om du har kasett i bilen skulle jag nog välja en vanlig kasettadapter istället. Billigare och minst lika bra ljudkvalite. Dessutom slipper du trixa med ledig frekvens osv. och begår dessutom inget brott.

Nu låter jag kanske lite konservativ och bakåtsträvande i mina åsikter, men faktum är att kasettadaptern funkar minst lika bra, om inte bättre.

Annars är det ju en rolig pryl som säkert fyller sin funktion hos många lyckliga användare.

STREET66:
Vad har du för Sony-stereo? På vilka modeller finns det, vet du det. Jag håller nämligen på att leta, men hittar inget sånt...
Jag kan vara dum.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 01:46

(Lite OT sorry.)
Så här kan man tydligen göra om man har en händig kompis.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 07:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ted
Tack för svaren jag läser vidare i trådarna här, verkar vara väldigt olika uppfattningar om den här prylen.

Jag skrev det ursprungliga testet och kan väl säga att efter att ha testat iTripen även hemma i Sverige i några månader i höstas så är jag inte lika imponerad. Främst beroende på mindre plats i etern som drar ner ljudkvaliteten men även på att jag har en bättre bilstereo hemma än här nere. När det var dåligt så lät det riktigt illa och jag slutade använda den helt faktiskt.

Nu är jag tillbaks i Jakarta och nu är den igång jämt igen.

//mattan

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 08:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Gustavsson
STREET66:
Vad har du för Sony-stereo? På vilka modeller finns det, vet du det. Jag håller nämligen på att leta, men hittar inget sånt...
Jag kan vara dum.

Jag har en riktigt billig variant cdx 2500R(typ 1200:-) med jog/ratt som styr dom flesta funktioner d v s omöjligt att missa och jag behöver aldrig titta på stereon. Den har en på baksidan men om det står på techspecarna vet jag inte du kanske får ringa och fråga någon affär.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-01-14 09:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Hårdkomprimerat med andra ord.

Om du har kasett i bilen skulle jag nog välja en vanlig kasettadapter istället. Billigare och minst lika bra ljudkvalite. Dessutom slipper du trixa med ledig frekvens osv. och begår dessutom inget brott.

Nu låter jag kanske lite konservativ och bakåtsträvande i mina åsikter, men faktum är att kasettadaptern funkar minst lika bra, om inte bättre.

Annars är det ju en rolig pryl som säkert fyller sin funktion hos många lyckliga användare.

Faktum är att det sitter en kassettbanspelare i min bil som jag aldrig använt! Undrar varför tyska biltillverkare envisas med att ha det standard utöver cd växlare..Nåväl får vä ta och inhandla en kassettadapter och se hur det är.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-06 23:04

Jag hade först kassetmakapären i bilen, sedan fick jag en iTrip och nu tar jag inte ett steg utanför dörren utan den.....(eller snarare en meter med bilen, men ni fattar vad jag menar)

Om du hittar en helt egen kanal så kan du få rikttigt bra kvalitet, ok inte så cd men tillräckligt nära, problemet är när du slår av "pådden", då brusar det jävligt högt :S

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 10:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Jag skrev det ursprungliga testet och kan väl säga att efter att ha testat iTripen även hemma i Sverige i några månader i höstas så är jag inte lika imponerad. Främst beroende på mindre plats i etern som drar ner ljudkvaliteten men även på att jag har en bättre bilstereo hemma än här nere. När det var dåligt så lät det riktigt illa och jag slutade använda den helt faktiskt.

Nu är jag tillbaks i Jakarta och nu är den igång jämt igen.

//mattan

Kanske beror det också på vart i vårt avlånga land man bor? Eller det kanske kvittar...

Jag har en Sony bilstereo av dyrare modell, så jag ska kolla om det finns line-in på den. Men även om det finns det så fattar jag inte hur jag kopplar in iPoden då - vilkar kablar använder man i så fall?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 10:27

Förslagsvis en sladd med vanlig liten stereohane i båda ändar

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 13:08

Kasettadapter fungerar utmärkt i modernare bilar om man inte är sugen på att riva loss bilstereon (som ofta sitter väldigt integrerat med den övriga instrumentpanelen). Kasett sitter det i många nya bilar av helt oförståeliga skäl. Bra till iPoden dock om inte annat. I en Saab 9-5 Aero ligger iPoden utmärkt i ett litet fack precis i nederkant av instrumentpanelen, och sladden är inte alls ivägen.

En fast installation är ju dock finast. Den där explorern som någon länkade till tidigare i tråden. Hade han verkligen anslutit ljudet till stereon eller var det bara en laddningshållare? Så vitt jag kunde se hade han bara två breda kablar, men det kanske var till stereon, så att iPoden var ansluten utan laddning?

Själv klurar jag på en ny iPod med ett vintage-fodral och nån form av fast installation i gamla bettan (som inte var färdig på den bilden). Det blir nog av till våren.

  • Medlem
  • 2004-04-06 20:01

iTrip och radioantenn i bakrutan?

Är det någon som testat iTrip i en bil som har antennen integrerad i bakrutan? Så är det nämligen i min Saab 9-3 SportSedan.

Frågan är om det blir bättre eller sämre än med en vanlig klassisk antenn. Men som sagt, är det någon som har testat?

Tack,

Bosse

1
Bevaka tråden