Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställa från UK ?!

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla,

Hittade en sida där de säljer IPOD för hyffsade priser från England.
Har skickat mail till de för att få veta vad de tar för portot. Priset borde hamna på kanske 3700,- för en 15GB modell.

Vad tycker Ni?
Finns det bättre priser inom EU, så man slipper betala avgifter sedan i den svenska tullen?

Det står även i prislistan för företaget att beställningar på mer än 3 stycken varor ger rabatter, så någon kanske skulle vara intresserad att beställa med mig. Någon som bor i Skåne.....

Här har Ni länken till prislistan:
http://www.acosti.co.uk/prices.pdf

  • Oregistrerad
  • 2003-07-16 14:30

ser ut om du kollar prislistan att det är priser utan VAT, du kanske skall lägga på 19,5 % som är den brittiska "momsen" .. så uppfattar jag prislistan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Löfström
ser ut om du kollar prislistan att det är priser utan VAT, du kanske skall lägga på 19,5 % som är den brittiska "momsen" .. så uppfattar jag prislistan.

Hm.....har du räknat på priserna?. Inkl. deras VAT:

$369 * 1.195 = $441

$441 = 3560 SEK + porto som jag inte vet ÄN

PRIS: 3560 SEK

Detta är ett mail jag fick från företaget. Det verkar som om man inte betalat VAT-skatten och priset på en 30GB hamnar på lite över 4000,- !!!!!

Är det inte fantastiskt??

"Hello
Sorry but at this time we do not have a 15GB version in stock. We could recommend a 30GB version. The total cost for it including shipping to Sweden via FedEx (with insurance) will 469USD + 33USD =502USD. It has a 1 year warranty. All items come with a full international warranty from Apple and in case of any trouble with your device you can go to any Apple service center.
Yes, there is no need for you to pay any taxes because shipping will take place from the UK.

Sincerely
Rick Joneson"

  • Oregistrerad
  • 2003-07-16 20:18

Vafan? Det där kan ju inte stämma.

Om det gör det så köper jag en på en gång!

De tar 1000 dollar mindre än AppleStore för PowerMac G5/2GHz dual!
Detta verkar skumt...

AppleStore: $2999
Acosti International: $2049

Någon som hittat mer info om företaget?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-17 07:59

plus att om du inte betalar VAT i UK, så skall du erlägga moms i sverige, men det är billigt ändå. MEN observera .. endast kontantbetalning, via check eller överföring. och hemsidan är ju lite budget.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-17 08:31

måste korrigera mig lite, försändelser inom EU, förtullas INTE. så betalar man inte VAT i england så påförs den inte av FedEx i sverige heller och tullen släpper igenom den utan åtgärd. men haken är väl fortfarande. KONTANT betalning .. åtminstone tills augusti, då kort skall fungera enligt hemsidan.

Det är sant. Det enda är att betalning skall ske genom överföring eller check.
Annars är ju momsen en rolig historia. De tar inte moms där, men då blir man skyldig att betala i Sverige, men om den går genom tullen så slipper man. Oftast kontrolleras inte paketen från England. JA, det låter som skattefusk, men så är det.

Fick uppgifter på att de väntar sig att 15GB skall vara inne den 5 augusti. Priset var 3250,- med frakt (exkl. moms).

Jag väntar tills dess och beställer. Man får väl chansa om se och under tiden får man försöka ta reda på lite om företaget.

Ja inför de kort så skulle det vara ett riktigt tillfälle för alla här att beställa sina iPpod:s till ett riktigt bra pris.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-17 09:01

även alla andra Apple produkter, USD är ju skapligt billig idag, eller vad sägs om 2049 USD för G5 med 2*2 Ghz.

Det blir i runda slängar 17.000 tusen mot 31.500 kr här hemma.

Tittade på möjligheten till betalning.

Själv har jag SParbanken Finn och de tar ingenting för utlandsbetalning till ett företag inom EU. Detta låter ju bra, om man har en datorbank och dessutom säkrare än att betala med kort på internet.
Eller??

  • Oregistrerad
  • 2003-07-17 11:23

är ju inte betalningen som är riskabel, utan att man betalar i förskott till ett pris som är så pass toklågt att man borde dra öronen åt sig.

vet ju inte hur lätt det är att få tillbaka pengar om dom väljer att inte skicka varan man beställt och betalt.

har du en kortbetalning så är det bara att gå till din bank, fylla i en anmälan, så tar dom tillbaka dina pengar. skickar du kontanter via SWIFT systemet, så är det som att ge kontanter till någon, svårt att få tillbaka om det går snett ..

Det är sant - jag håller med.

Men å andra sidan brukar inte företag ge sina adresser, telefonnummer mm. om de inte är seriösa.
Men man vet aldrig.

Har en vän här på jobbet från Australien och han har en kusin i denna stad och har varit där ett par gånger. Om man tittar på adressen till företaget, så (sade han) att företaget ligger väldigt centralt.

Det är kanske inte så tokbiligt ändå. Med momsen skulle priset i Sverige vara nästan 5000,- för en 30GB. Det är också billigt, men inte tokbilligt. Det är ju i denna prisklass iPod ligger i USA.
Sedan tror jag att Apple håller sina priser konstanta, medan man vinner än del idag att beställa från ett företag som tar betalning i USD, eftersom dollarn inte är så stark idag.

Jag tror att jag skall satsa på en 30GB. Pallar inte vänta att de får in 15GB och dessutom kommer det bara skilja 750,- mellan de båda varianterna!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-17 12:28

det fina i kråksånge är att du inte betalar moms .. kollade med FedEx, det går som EU frakt, stoppas alltså inte upp vare sig av tullen eller att FedEx gör någon förtullning. Så priset dom visar är priset man betalar, momsfusk .. men det är alltid samvetet som styr. Skattemyndigheten tackar säkert och tar emot om du vill betala in 25 % av värdet *flin*

Men du kan väl berätta hur det går, om pengarna flyger sin kos eller om du får nått för dom

Absolut. Jag måste bara bestämma mig om jag skall vänta på 15GB eller beställa direkt 30GB.

Jag tror dessutom att de priserna är satta så att företaget kommer in på marknaden och gör sig känt.

Dessutom som bryr jag inte mig hur de skickar det. Jag kommer att skicka det till min jobb-adress, vilket är ett universitet. De kollar de aldrig paketen från EU, eftersom allt vi handlar här är mer eller mindre "momsbefriat", men det är SHITbra att du tog reda på det hos FedEx ! Tack!

Om någon beställer, berätta gärna hur det gick.

Jag tycker det hela verkar skumt som sagt.
Ett företag som säljer till privatpersoner inom EU utan att lägga på VAT, vilket jag förmodar är olagligt.
Dessutom har de priser på helt nya PowerMac G5, som är 30% lägre än hos AppleStore US .
Hmmm....

  • Oregistrerad
  • 2003-07-21 11:57

Tjena, skickade några frågor till företaget och fick följande svar. Noterbart är att frakt/försäkring är dubblerat gentemot det 'elektronen' postade för en tid sedan. Är väldigt sugen att köpa en 30Gb nu, ja...

* Do I have to pay the VAT (19,5%), or does that only apply to customers in the UK?
- NO, it is used for UK sales ONLY.

* Do I have to pay any Custom-fee when the package arrives to Sweden?
- NO, because shipping is take place within the European Union.

* Do I get the regular Apple warranty, as if I would have bought the iPod in Sweden?
- Yes, all items we sell are brand new (not grey or something else) with a full 1-year international warranty from Apple. They come with a full Apple software package.
In case of any trouble with your device just go to the nearest Apple service center and they'll repair it for free during the warranty period. Also you could add any accessoires or AppleCare Protection Plan. You can choose between English, Spanish or German versions of keyboards and operating systems.

* What would the total (I mean total) cost be, including shipping, insurance etc etc?
- The total cost will be 469.00USD + 67.00USD = 536.00USD

* Can I transfer the money from my bank (www.seb.se) to any account of yours?
- Of course, you should supply us with a necessary information such us yuor shipping address, your product. After that we'll issue an invoice for payment.

* What would the approximate time from order to receiving the iPod be?
- Usually it takes no more than 2-4 days.

Sincerely
Rick Joneson

Det här med momsen, är det inte så att man ska betala momsen i det land en vara köps inom EU numera. Det var en av reformerna som genomfördes för några år sen vill jag minnas, just för att slippa momsfusk o dyl. Men om du får dom att dra av momsen åt dig i UK så är det ju bara o tacka o ta emot..

Återkom gärna med om det höll el ej

En annan intressant detalj i det hela är att Power Macs inte täcks av någon internationell garanti, vad jag vet (de gjorde i alla fall inte det). Den internationella garantin gäller bara bärbara produkter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Det här med momsen, är det inte så att man ska betala momsen i det land en vara köps inom EU numera. Det var en av reformerna som genomfördes för några år sen vill jag minnas, just för att slippa momsfusk o dyl.

Jo, det bestämmer. Momsen betalas alltid i det land varan säljs ifrån. Kolla http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_index.html för exempel.

Anledningen till att shipping dubblar är troligen att PowerMacen väger ett par gram mer än en iPod

LYSSNA ALLA!!

Jag fick en invoice (faktura) från företaget och genast började jag kolla upp saker och ting på nätet. Namnet på fakturan hittade man blott inte, utan bara en sida (forum):
http://www.baseboard.net/forums/showthread.php?s=&postid=83269#post83269

Läste i tråden som handlar om eBay och någon som blåser personer på pengar och Mac G¤ datorer. Läs gärna och kom med förslag.

Vad kan man mer kolla. På fakturan har jag lite uppgifter som banknummer mm.
Nu vågar man inte direkt skicka pengarna!!

Först fick jag shipping price till 33 USD och på fakturan sattes det till 67 USD.
Jag meilade och frågade och då fick jag som svar att han hade gjort fel och priset blir det jag fick först, alltså 33 USD !!!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-22 14:14

Hur många är vi som funderar på att köpa en iPod från dom?
Ska vi inte gå ihop och chansa allihop? Ie. om 6 personer funderar på att köpa en iPod kan en person beställa en 10GB och om han inte får någon iPod och blir av med pengarna så kan vi andra gå in och betala typ 500:- var till den stackars killen som blev lurad?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-22 14:21

Jag är intresserad som sagt... men jag är inte speciellt intresserad av att satsa pengar till något som jag inte tjänar _extremt_ mycket på. Och SÅ otroligt mycket billigare är det ju faktiskt inte. En tusing hit eller dit... då föredrar jag att beställa från ett företag där jag vet att allt är schysst och reko.

Elektronens post angående det där namnet som florerade i någon eBayhistoria, det gjorde ju att man liksom tappade sugen. F-n att man inte kan ta reda på om företaget är schysst eller ej.

Jag har postat lite Threads här och där och hoppas att någon Mac-fan som bor i Brighton kan kolla upp det. Det är nog det enda sättet, eller om man skulle känna någon som kan kolla upp det.
Själv blir jag lite besviken, eftersomman skulle tjäna nästan 2000,- (som student 1400,-) på att köpa en 30GB.
Vi får se - man skall skynda långsamt!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av romanenko
Hur många är vi som funderar på att köpa en iPod från dom?
Ska vi inte gå ihop och chansa allihop? Ie. om 6 personer funderar på att köpa en iPod kan en person beställa en 10GB och om han inte får någon iPod och blir av med pengarna så kan vi andra gå in och betala typ 500:- var till den stackars killen som blev lurad?

Det är ingen lösning. Han kan skicka iväg en och sedan när han får in en stor order, så shiter han i och skicka iväg de sen.

För de som är intresserade lägger jag ut fakturan här:

www.rupinski.com/IPOD.pdf

Den ligger där bara några dagar!

Det som är konstigt med den är att underskriften och stämpeln är inscannad och att "Account name" på banken har gubbens namn och inte företagets.

Vi handlar in mycket på universitetet och jag betalar ofta fakturor, och tycker detta ser lite annorlunda ut.

Nu vet jag inte vad ett iPod-paket väger men $33 verkar lite billigt eftersom lägsta fraktkostnad är £29.30. $67 verkar å andra sidan lite saftigt eftersom det borde kosta någonstans runt £46.50 (gissar på att paketet inte väger mer än 4 kg).

Jag skulle ringa och kolla med hans bank så han är grön innan jag kastade iväg mina pengar över vattnet.

/r: Glömde länken där jag kollade upp priserna för frakten:
http://www.fedex.com/gb/rates/?link=4

  • Oregistrerad
  • 2003-07-22 15:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av elektronen
Det som är konstigt med den är att underskriften och stämpeln är inscannad och att "Account name" på banken har gubbens namn och inte företagets.

* Fakturan verkar vara skriven i Word
* Snubben bor på hotel, adressen går dit...
Sök på "46 Upper Rock Gardens" på t.ex eniro.se så får du upp en massa hotel. Tippar på att han bor i rum 32...

Jag skulle inte beställt nån iPod därifrån.

46 Upper Rock Gardens är ingen hotell utan en gata. Det ligger en del hotell där, men samtidigt är det en av huvugatorna i Brighton, och på den finns många företag. Det som är intressant att hemsidan till företaget är registrerat under någon helt annan från USA:

Registrant:
Terry Steinhauser

Registrant's Address:
26 Lakewood Drive
Harwich
MA
02645
US

Bevaka tråden