Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverket dör då och då

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 21:08

Har haft min MacBook i 1 dygn nu och den fungerar fint bortsett från att nätverket lagt av helt plötsligt vid 4-5 tillfällen. Det hände bland annat när jag satt och skrev det här meddelandet. Jag har kopplat datorn till en hub i ett 10 Mbit/s nätverk med statiska ip-adresser. Det är tre andra datorer inkopplade i nätverket, varav 2 kör windows och en (agerar router) kör linux. Inga av de andra datorerna har det här problemet.

Genom att låta datorn gå ner i vila och sen starta upp den igen går nätverket igång. När det inte fungerar kan jag inte ens pinga de andra datorerna i nätverket.

Någon som har en aning om vad det kan vara, eller var jag kan hitta felmeddelanden som avslöjar vad som är fel?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 23:37

Efter en hel del felsökning hittade jag att det trådlösa nätverket visst var igång samtidigt. Kan det ha orsakat problemen? Nu är det avstängt iaf och jag har inte blivit nedkopplad än så länge... Klarar jag mig ett dygn eller så kan man nog anse att det var det som var felet.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-22 01:00

Felet har nu uppstått även efter att jag stängt av det trådlösa nätverkskortet, och de senaste gångerna tycker jag att det uppstått ungefär i samband med att datorn börjat mua. Skulle det kunna vara så att den blir för varm? :eek:
Har inte läst om några andra som haft det problemet, så det låter lite otroligt...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-06-28 23:37

Testa att koppla den till en switch och när nätet dör kan du skriva ifconfig i terminalen och kolla vad den anget för status på porten.

media: autoselect (100baseTX <full-duplex,flow-control>) status: active

1
Bevaka tråden