Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra och ej för dyr 19-20" skärm

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 15:51

Som sagt - du skall jobba med grafisk produktion, snåla då inte på skärmen. 6-bitars färg är IMHO knappast acceptabelt för sådant arbete, dvs om du vill att färgerna skall överrensstämma hyfsat med verkligheten. Därför skulle jag om jag vore du undvika TN-skärmar som nämns ovan, exempelvis Samsungs B-serie, Dell2001FP m fl. Responstiden är inte kritisk vid grafisk produktion, gå inte på ms-tramset som mupparna på stormarknaderna kör. Om du skall köpa en skärm att spela med är det en helt annan sak. Kvalitet kostar tyvärr pengar.

T ex Samsung har följande skärmar som har PVA-paneler i storlekarna du nämner:
215TW, 21" wide
214 T 21"
940T 19"
193P Plus 19"
970P

Det finns såklart andra tillverkare, men där har jag lite sämre koll på vilka paneler som används.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-31 07:40

rasta, var kan man läsa mer om detta med olika paneler, och var kan man få fram informationen om skärmen har en sådan eller inte? Låter sjukt intressant!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-31 08:22

Hej Roelle, det finns en del info på nätet. Efter en snabb googling så hittade jag t ex följande sidor:
http://www.tftcentral.co.uk/
http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=71226
http://www.samsung.com/uk/business/key_tech/key_tech11.htm
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1039222

Det finns även en tredje teknik som jag inte nämnt, nämligen IPS - vilken i många sammanhang är ännu bättre än MVA/PVA-varianterna. Men dessa skärmar är ofta rätt dyra.

Om du vill veta vilken panel som används i en speciell monitor kan du läsa tillverkarnas tekniska specifikationer, somliga skriver ut infon - andra inte. Sedan är det viktigt att särkilja paneltillverkarna från skrämtillverkarna, t ex så använder Apple ofta Samsungpaneler i sina bättre skärmar. Å andra sidan så är det inte säkert att det sitter en Samsung-panel i en Samsung-skärm… När info saknas så får du försöka googla på en specifik skärm, ofta skriver seriösa testare ut vilken paneltyp som används.

Edit - såg att det på min sista länk ovan finns en rätt bra lista på vilka paneler som används i diverse olika skärmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-31 08:35

Hmm, på den första länken ovan kan man t o m söka på olika skärmar för att se vilken panel som används, i exempelvis Apples Cinema Displays används tydligen S-IPS:er från LG/Philips numera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-31 08:41

tackar något extremt mycket!

tack så sjukt mycket! Har kunnat en massa om CRT skärmar men det är stenålder nu så man vill hellre lära sig mer om de nya teknikerna!;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-31 08:47

Jag är långt ifrån någon expert, men har vid några tillfällen jobbat för Samsung och har då fått en smula utbildning i de olika LCD-teknologierna. Och när man börjar kolla nogrannare på LCD-skärmarna så inser man att det faktiskt nästan är större skillnad på en bra och dålig LCD än på en CRT-skärm. Samma sak gäller f ö även plasma-skärmar. En intressant detalj som kanske inte alla känner till är att det finns ytterst få tillverkare av paneler, detta gör att man ofta kan köpa en billigare skärm men med samma panel och i princip sammabildkvalitet från en annan tillverkare om man rotar en smula bland specarna.

Intressant läsning rasta, jag har funderat en del på hur man ska kunna navigera i den djungel av LCD-skärmar som finns. Jag vet att de billigare är sämre färgmässigt (som min Dell-skärm t.ex., men det visste jag redan), men jag visste inte riktigt vad som avgjorde detta och vilka modeller man ska sikta in sig på om man vill ha "billig men tillräckligt bra"-klass på skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-31 11:09

Billigare är inte per automatik sämre, det beror ju lite på syftet med skärmen. Om man är en hardcore-gamer så är ju responstiden en tämligen kritisk faktor. Och många av TN-skärmarna är utan tvekan snabbare. Det man får offra är då betraktningsvinkel, färgåtergivning och kontrast. En annan iontressant detalj är de ms-tider som uppges av olika tillverkare, ofta så uppges en siffra som utgör tiden från svart till svart eller vit till vit för varje pixel, och då får man i specifikationerna betydligt kortare tider än om man mäter från grått till grått. En tänkt jämförelse kan vara gaspedalen i en bil, det går förstås betydligt snabbare att trycka pellen i botten, släppa upp den helt och sedan gasa fullt igen än att gå från exakt 147 km/tim till 0 och sedan till exakt 147 km/tim igen… Så siffrorna visar inte alltid hela sanningen.

Sedan är skärmar förstås också en fråga om smak, om man hatar rött så vill man knappast ha en skärm som har mycket rött färgstick. Även möjligheterna till kalibrering är en faktor att ta hänsyn till, det kanske är bättre med en billigare och på pappret "sämre" skärm som går att kalibrera ordentligt än en dyrare som har begränsade kalibreringsmöjligheter.

Var inne och kollade på MBP häromdagen och jämförde då den "glossiga" och den "matta" varianten på skärm, och där är inte valet helt lätt. Visst är färgåtergivningen bättre på den blanka skärmen, men vad hjälper det om man använder datorn i en miljö där man får mycket reflexer…? Svårt val.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-04 18:42

Samsung 205BW, LG 204WT eller LG203WT?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 20:06

Jag skulle snarare ha satsat på LG M203WX, LG M203WA, LG M203WX-BZ, LG M2040A-RZ, LG M2040A-RZ eller Samsung 191T, Samsung 193P+, Samsung 194T, Samsung 204T, Samsung 204TS, Samsung 910T i enlighet med mitt resonemang ovan…

Samsung 205BW

Köpte en förra veckan och är kalasnöjd med den, kan jag varmt rekommendera, men en varning om du har en G4 mini så funkar det inte att få bild via DVi du måste köra vi VGA-adaptern och det verkar gälla många av 20" wide skärmarna om man inte köper Apple's skärm...

Men Samsungen har bättre bild i VGA läget än min gamla hitachi tft hade i DVi så jag är nöjd i alla fall!!

Samsung 205BW

Ursprungligen av Gusten68:

Köpte en förra veckan och är kalasnöjd med den, kan jag varmt rekommendera, men en varning om du har en G4 mini så funkar det inte att få bild via DVi du måste köra vi VGA-adaptern och det verkar gälla många av 20" wide skärmarna om man inte köper Apple's skärm...

Men Samsungen har bättre bild i VGA läget än min gamla hitachi tft hade i DVi så jag är nöjd i alla fall!!

Jag köpte själv en Samsung 205BW i helgen och den fungerar klockrent med Mac mini G4 och DVi. En perfekt bild utan några som helst problem.

Ursprungligen av ProtectX:

Jag köpte själv en Samsung 205BW i helgen och den fungerar klockrent med Mac mini G4 och DVi. En perfekt bild utan några som helst problem.

Men men hur har du lyckats? gjort några speciella trix?
jag får absolut ingen bild om jag kör minin via dvi, däremot pc'n funkar klockrent
och efter att läst en massa trådar i ämnet på olika ställen så kom jag till slutsatsen
att det helt enkelt inte skulle funka på grund av att minins grafikkrets inte klarade att
skicka ut en signal via dvi som skärmen kunde visa, du har tänt en gnista av hopp hos mig!

Några förslag på hur jag ska göra? hade du kört någon annan skärm via dvi innan du köpte din samsung, kan det vara så att minin ffortfarande försöker köra den skärmen så att säga?

alla tips och ideer välkomnas!!

Mvh
Peter

Ursprungligen av Gusten68:

Men men hur har du lyckats? gjort några speciella trix?
jag får absolut ingen bild om jag kör minin via dvi, däremot pc'n funkar klockrent
och efter att läst en massa trådar i ämnet på olika ställen så kom jag till slutsatsen
att det helt enkelt inte skulle funka på grund av att minins grafikkrets inte klarade att
skicka ut en signal via dvi som skärmen kunde visa, du har tänt en gnista av hopp hos mig!

Några förslag på hur jag ska göra? hade du kört någon annan skärm via dvi innan du köpte din samsung, kan det vara så att minin ffortfarande försöker köra den skärmen så att säga?

alla tips och ideer välkomnas!!

Mvh
Peter

Jag gjorde inget speciellt alls, satte bara i DVi sladden i min Mac mini och det bara fungerade rakt av. Och innan Samsungen så körde jag på en gammal Compaq CRT skärm. Kanske skiljer sig våra Mac mini konfigurationer åt? Jag har den sista G4 versionen som gjordes d.v.s. 1,5 GHz, 512MB RAM och 64 MB grafik RAM. Om du har en äldre version av Mac mini ( 1,25 GHz eller 1,42 GHz) så har du enbart 32 MB grafik RAM. Kanske är det det som spökar för dig?

Senast redigerat 2006-09-07 14:40
Ursprungligen av ProtectX:

Jag gjorde inget speciellt alls, satte bara i DVi sladden i min Mac mini och det bara fungerade rakt av. Och innan Samsungen så körde jag på en gammal Compaq CRT skärm. Kanske skiljer sig våra Mac mini konfigurationer åt? Jag har den sista G4 versionen som gjordes d.v.s. 1,5 GHz, 512MB RAM och 64 MB grafik RAM. Om du har en äldre version av Mac mini ( 1,25 GHz eller 1,42 GHz) så har du enbart 32 MB grafik RAM. Kanske är det det som spökar för dig?

Så kan det vara, för nu har jag provat alla upptänkliga tips och trix som jag hittat på nätet inkludernade att bygga egna upplösningar med switchresx och inget har hjälp, men det skumma är ju att samma port kan med en dvi till vga adapter ge mig 1680x1050 utan problem, så jag kan ju använda skärmen och är jäkligt nöjd, men att den inte går med dvi är som att ha ett gruskorn i skon, det är ingen katastrof men det irriterar hela tiden...
jag måste väl lära mig att leva med det

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-05 22:04

Jag ska slå ett slag för http://www.styggapojken.com/product.htm?product_id=216606&search_page=

Köpte en sånn häromveckan till flickvännen och den fungerar fint.

/P

Beställde 2st Samsung 205BW idag. Vill ha dom nu! Hoppas att inte kanten är för tjock så dom gör sig bra i dual-screen setup

fick mail från samsung idag

fick ett mail från samsung idag rörande min 205BW och de skriver bland annat så här:

" DIn skärmen behöver service.
Grafikkortet på minimac fungerar på ett annat sätt som Apple glömde om
att informera om, så därför behöver då din skärm en uppdatering, då ska
den fungera. "

Sen fick jag uppgifter om vart jag ska vända mig för hjälp, ska väl ta tag i det hela och skicka in skärmen så får vi se om den funkar sen...

Fick mina skärmar idag och kör dom på samma grafikkort, den ena på DVI och den andra på ADC med en ADC->VGA Adapter. Är väldigt nöjd hittils

Ursprungligen av Johan S:

Fick mina skärmar idag och kör dom på samma grafikkort, den ena på DVI och den andra på ADC med en ADC->VGA Adapter. Är väldigt nöjd hittils

Är det stor skillnad i bildkvalitet mellan DVi och VGA?
är lite tveksam till att skicka in skärmen för uppgradering, den funkar ju så bra med vga, men blir det markant bättre bild på en 205BW om man kör den på DVI?

Mvh
"Gusten"

Har inte hunnit köra så mycke, tycker inte att det är sämre bild på den som går via VGA.

Ursprungligen av Johan S:

Har inte hunnit köra så mycke, tycker inte att det är sämre bild på den som går via VGA.

Att jag frågar beror på att på min gamla skärm (hitachi) så var det MARKANT bättre bild på dvi än på vga, och samsungen har bättre bild på vga än vad den gamla hade på dvi, då tänkte jag att jag kanske till och med får ännu bättre bild om jag kör dvi

Hur brukar skärmarna vara som har inbyggd TV-tuner? Finns det några nackdelar att köra en liten LCD-TV som extern skärm?

Sitter just vid en Samsung 204B och har både en Dell Ultrasharp 19" och en LaCie 19" innom 5 att pröva. Denna Samsung är lika bra dom de två andra. Sidlänges bildvinkel ingen skillnad. Upp och ner är den känsligare i synnerhet om man tiltar den bakåt. Vid tillfälle skall jag prova samma sak på en 1200x1600 Dellskärm om det är pixeltätheten som gör det

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 14:34

Det var bildvinkeln i vertikal-led på "min" 204B, som var värdelöst dålig. Hur jag än vinklade skärmen lyckades jag inte uppnå jämnhet på 0,5-1m avstånd till skärmen.

Testa med enfärgad bakgrund/skrivbordsbild. (Många skrivbordsbilder verkar vara anpassade att man inte ska märka det så tydligt.)
Titta på normalt arbetsavstånd. På längre avstånd försvinner problemet.

Bevaka tråden