Hem-PC eller köpa själv?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-10 12:18

Jag har letat runt lite på forumet och folk verkar relativt nöjda med sina hem-pc deals. Jag funderar på vad som är bäst dock, jag har ekonomin att kunna köpa en dator med tillbehören själv som det är nu så vinsten med avbetalning är marginell.

Någon borde ju ha räknat på det hela menar jag

Köper jag prylar för 19k så blir det ett avdrag på ungefär 400kr brutto per månad i 36 månader och därefter får jag ev. köpa loss eller släppa produkterna. Brukar man få köpa loss de begagnade datorerna billigt? Det nämns ju 'marknadsvärde' och det kan ju vara rätt högt på mac:ar så i slutändan kanske det blir dyrare menar jag? De 30% billigare (+ att jag betalar med bruttolönen) jag får kanske äts upp av andrahandsvärdet menar jag?

Sen är jag ju alldeles för ung för att tänka på min pension men det kanske påverkar i slutändan där också?

Har någon upplevt problem med hemförsäkringarna i stil med att 'då du inte äger datorn så gäller inte din försäkran vid stöld/olycka/yadayada.

• Oregistrerad
  • 2006-06-10 12:34

Försäkringen gäller vid hyrdator som vid "köpesdator" ... du får ju ett kontrakt på den...

Jag kommer inte att köpa ngn hem-pc igen. Du fastnar i ett 3-årsavtal och (i alla fall för mig) så får du ett ett erbjudande som är helt off-market.

Bättre att låna pengarna om du har tunt för närvarande

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-10 15:21

Vad menar du med off-market? Jag har alltså fria händer att köpa vad jag vill och från vem jag vill så länge försäljaren kan döna iväg en faktura med mitt namn och hem-pc angivet som referens. Jag har pengar att köpa datorn och tillbehören 'privat' rakt av också så fördelen med avbetalning spelar mig ingen större roll.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-10 15:35

Jag betalade ca 5% av köpsumman som andrahandsvärde så det kanske lönar sig ändå med tanke på att man får minst 30% rabatt. Dessutom fick jag lite pengar tillbaka när jag sålde datorn sen.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-10 16:03

Nackdelen med ett hem-PC avtal är väl att om du byter jobb så måste du lösa kontraktet i förtid.

Ursprungligen av Gunnar B:

Nackdelen med ett hem-PC avtal är väl att om du byter jobb så måste du lösa kontraktet i förtid.

Du kan även lämna tillbaks datorn när du byter jobb.

• Oregistrerad
  • 2006-06-10 22:44

Det där med personalköpsdator och vad som händer när man byter jobb/får sparken/blir pappaledig eller liknanade regleras mellan arbetsgivaren och kreditgivaren. Den anställde skall få detta svart på vitt.
För övrigt; ett personalköp är en lönesänkning + en lånedator. Din pensiongrundande inkomst minskar alltså.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-10 22:48

Kloka kommentarer men som flera missar grundfrågan; Bör man köpa den själv över disk för egen cash eller skall man köpa det som hem-pc? Givet att jag får köpa den 'billigt' efteråt (dvs under det egentliga markandsvärdet) kan jag ju iofs göra en vinst. Dock så läste jag ngnstans att blir det där uppkollat får jag skatta 'vinsten' osv.

Köp. Allt annat är kass.

• Oregistrerad
  • 2006-06-11 19:55
Ursprungligen av d99gnu:

Kloka kommentarer men som flera missar grundfrågan; Bör man köpa den själv över disk för egen cash eller skall man köpa det som hem-pc? Givet att jag får köpa den 'billigt' efteråt (dvs under det egentliga markandsvärdet) kan jag ju iofs göra en vinst. Dock så läste jag ngnstans att blir det där uppkollat får jag skatta 'vinsten' osv.

vill att du skall veta att det står "subjektiv" i pannan på mig när jag säger detta men...
min fru har (läs; vi) har en iMac 20" + skrivare, protools mm med en suverän försäkring som täcker alla ev avbrott i arbetet, som mammaledighet tjänsledighet etc, försäkringen är dessutom primär och gäller i hela världen. restvärdet är 5% och när vi räknade på det så sparade vi strax över 10 papp på hem-mac dealen.
vi skräddarsydde vårt eget paket precis som vi ville ha det.
så jag frångår en av mina principer i detta ärende och rekommenderar hem-mac framför cashköp.
kolla in www.musiklagret.se
kom ihåg, vad som står i min panna....

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-11 22:38

Det verkar som att det blir att kolla med HR och höra vad deras praxis för utköp är samt vad som händer om jag får för mig byta jobb innan 36månader gått. Det verkar ju som folk kommit undan med riktigt låga utköpsbelopp och då är det ju smidigt men om man verkligen pratar om marknadsvärde är det ju inte ens säkert att marknadsvärde+mina inbetalade pengar underskrider inköpspriset. Det vore lite surt att få betala mer för det i slutändan...

Thomas Magnusson: Jag antar du menar jag bör köpa den privat och inte som hem-pc, vad ligger bakom din övertygelse?

• Medlem
  • 2006-06-12 00:52

Jag tror inte man kan ge en generell rekommendation. Man måste nog göra en egen beräkning utifrån det erbjudande man har och hur ens situation ser ut i övrigt. HemPC innebär som sagt en sänkt lön och det kan innebära nackdelar i form av lägre pensionsrätt och sjukersättning. Men, det beror helt på vad lönen är. Det finns ju tak på både sjukersättning och pensionsgrundande inkomst vilket gör att HemPC inte får någon effekt alls i dessa avseenden vid högre löner. Samtidigt är marginalskatten hög vid höga löner och vinsten därför större. Låga löner däremot ger sämre skattevinst och sänkt sjukersättning och pension.

Visst är Sverige fantastiskt: Ju mer du tjänar desto mer sponsrar staten din dator med!

Själv fick jag följande i mitt nuvarande HemPC-paket: Häftigaste 15-tums-PowerBooken med extra minne + iSight + MS Office + 3 års AppleCare + extra försäkring som täcker allt som AppleCare inte täcker för sammanlagt ca 11400 kronor (efter skatteavdrag osv) + eventuell utköpsavgift (förra rundan förlängdes avtalet i ett extra år för 0 kronor per månad och sedan var utköpsavgiften 0 kronor). Så visst kan HemPC vara mycket lönande.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-06-12 00:34

Sunt förnuft säger att man bör köpa över disk om man har möjlighet, blir billigast i längden och man slipper allt krångel.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-12 14:58

Jag är helt novis på sådana här saker inser jag, vad anses vara en högre lön ungefär? Jag tog för givet att var enda krona jag skattade in gick (procentuellt) till sjukersättning/pension.

En situation där man förlänger med ett år för 0kr/månad och sen får köpa ut för 0kr låter som något skattemyndigheterna skulle ogilla vid eventuell kontroll med jag är ingenjör och inte ekonom.

• Medlem
  • 2006-06-13 23:29
Ursprungligen av d99gnu:

Jag är helt novis på sådana här saker inser jag, vad anses vara en högre lön ungefär? Jag tog för givet att var enda krona jag skattade in gick (procentuellt) till sjukersättning/pension.

Ur pensionssynpunkt verkar en högre lön vara ca 30000 kr/månad. Ur sjukersättningssynpunkt är en högre lön idag ca 24800 kr/månad, från den 1/7 ca 33000 kr/månad och efter valet i höst vet ingen vad en högre lön är.

Ursprungligen av d99gnu:

En situation där man förlänger med ett år för 0kr/månad och sen får köpa ut för 0kr låter som något skattemyndigheterna skulle ogilla vid eventuell kontroll med jag är ingenjör och inte ekonom.

Borde kanske tillagt att arbetsgivaren konstaterade att hyran vi betalat var högre än de kostnader arbetsgivaren faktiskt haft och att mellanskillnaden ungefär täckte värdet av utrustningen efter fyra år. Man kunde faktiskt även lämna in utrustningen och få tillbaka mellanskillnaden, men det tror jag inte någon utnyttjade.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-12 14:59

Vaiden: Sunt förnuft och löne/skatteregler/förmånsvärden är väl två motsatser? Jag funderar på om det dock inte är som du säger bättre att betala nu för att slippa allt härjande. Dock vore det ju surt om det visar sig man hade sparat 7-10k på lite pappersskyfflande som tog någon timme.

1
Bevaka tråden