Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur länge håller iMacens skärm? Underhåll?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-02 16:06

Hej.
Har precis köpt en iMac 20" core duo. Undrar lite om skärmen.

1. Hur lång livslängd kan man räkna med att ha?
2. Hur gör man för att behandla den så bra som möjligt, skärmsläckar, vila?

Riktigt skön datorn, supersnabb och jättetyst!

Tacksam för all hjälp!

Grattis till ett superbt val av dator.

Livslängden på skärmen har jag inte en aning om, men några tips för att spara på skärmen:
Sänk ljusstyrkan på skärmen till strax över hälften, det är dessutom behagligt för ögonen vid längre arbetspass. Använd skärmsläckare! Rekommenderar även aktiva hörn då du kan dra igång skärmsläckaren under kortare pauser.
Du kan även gå in i Systeminställningar-->Strömsparare och ändra när du vill att hårddiskarna och skärmarna ska lägga sig i vila.

Eftersom det inte finns någon av/på knapp för skärmen, så rekommenderar jag RSS nyheter som skärmsläckare, så man har lite nytta av skärmen även då man inte sitter vid datorn. (Finns under ändra skrivbordsbakgrund-->skärmsläckare, tror den heter RSS seed)

  • Oregistrerad
  • 2006-06-02 22:04

Hej.

Tack för dina tips!

Jag har sänkt ljusstyrkan rejält, starx under hälften. Blev ju nästan bländad
RSS skärmsläckren hade jag glömt bort! Den är snygg och bra impfaktor

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-04 14:55

Läste för länge sen att skärmsläckare inte har samma effekt på TFT som på CRT. Skärmsläckare förhindrar bilden att brännas fast på CRT. Den risken finns inte med TFT så skärmsläckare förlänger inte livslängden. Förutom att sänka ljuset är det nog bäst att sätta datorn i vila så att skärmen inte används. Här kan du lästa lite om TFT-skärmars livslängd.

Som sagt är det inte någon direkt poäng att använda skärmsläckare på platt skärm. Det som blir sämre med tiden är ljusstyrkan, så att låta skärmen stängas av efter 10 minuters inaktivitet brukar rekommenderas. Att dra ned ljusstyrkan som du har gjort är säkert också bra.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 18:38

tack för alla bra tips!

  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 21:54

Livslängden ca. 70 -90000 timmar.

B.D

1
Bevaka tråden