Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny 99mac logo

Tråden skapades och har fått 140 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Björn Leander:

Stiligt. Men det är nog svårt att se niorna om man inte vet att de är där.

Sant, dessutom så står det ju faktiskt 9999mac. :rolleyes:

Ursprungligen av irrelogical:

Kunde inte låta bli. Nu bidde det 9:or också

Cool!

Ursprungligen av irrelogical:

dessutom så står det ju faktiskt 9999mac. :rolleyes:

Ah men, då får väl mitt nästa förslag bli nåt sånt här då

När det svarta ligger horisontellt blev det ju nästan en evighetssymbol.

Ursprungligen av TZW:

Cool!

Ah men, då får väl mitt nästa förslag bli nåt sånt här då

Den där gillar jag spontant! funkar som en generic 99 logo för fler siter också

Ursprungligen av TZW:

Cool!

Ah men, då får väl mitt nästa förslag bli nåt sånt här då

När det svarta ligger horisontellt blev det ju nästan en evighetssymbol.

Mycket intressant!

Ursprungligen av TZW:

Cool!

Ah men, då får väl mitt nästa förslag bli nåt sånt här då

När det svarta ligger horisontellt blev det ju nästan en evighetssymbol.

Den gillar jag. Skönt att bli av med bågen, och ännu bättre är att vi blir av med post-it-lappen.

Då kommer min...

Ja, här är då mitt förslag.

Och "in action"

Och "in action" (som ni ser har jag gjort lite förslag på upprensning i menyvalen)

Senast redigerat 2006-05-16 18:27
Ursprungligen av sjovall:

Ja, här är då mitt förslag.

Snyggast hitils!

(även om idén med cirkeldiagram var riktigt kul.. )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-16 17:23

Tjena, det är jag som är upphovsmannen till loggan. Jag håller med om vissa synpunkter som skrivits. Särskilt att den ser lite barnslig ut.

Så här blir det utan outlines:

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2006-05-18 13:00

Spontant proffsigaste inlägget

Ursprungligen av sjovall:

Ja, här är då mitt förslag.

Eftersom "less is more" så har inget förslag i den här tråden kommit ens i närheten av det här förslaget. Det är naturligtvis min egen uppfattning men det här är genomtänkt, applicerbart och stilmässigt gångbart. Jag röstar på denna lösning och misstänker att detta är en professionell grafisk formgivare.

Ursprungligen av Pommac:

Eftersom "less is more" så har inget förslag i den här tråden kommit ens i närheten av det här förslaget. Det är naturligtvis min egen uppfattning men det här är genomtänkt, applicerbart och stilmässigt gångbart. Jag röstar på denna lösning och misstänker att detta är en professionell grafisk formgivare.

Instämmer i att Sjovalls fungerar bäst även fast jag asocierar lite till att den lika gärna skulle kunnat ha fungerat för en el-firma eller en budbil firma - trådens ursprungsförslag ger mig en löjlig asociation - känns som nöff-nöff... något av ett grisansikte. (förlåt men så reagerade jag ). Finns det inget i symbolväg som förenar alla officiella mac usergroups ??

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-05-18 14:30

Ingen här som har sett dessa logotyper som finns som förslag i ett annat forum? Jag tycker att dem överglänser förslagen i denna tråd med råge. Dem är inte gjorda av "proffs", men är iallafall kernade

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-18 15:10
Ursprungligen av Ree_Tab:

Ingen här som har sett dessa logotyper som finns som förslag i ett annat forum? Jag tycker att dem överglänser förslagen i denna tråd med råge. Dem är inte gjorda av "proffs", men är iallafall kernade

Vad är det som inte är kernat?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-05-18 15:19

Kanske kernat, men mindre bra:

Ursprungligen av Ree_Tab:

Kanske kernat, men mindre bra:

Men kära nån då, på vilket sätt skulle de här vara okernade (vad nu det skulle ha för betydelse?)
Ha-ha. (och se inte det här som ett försvarstal för min egen logo, utan enbart ett neutralt inlägg, tack)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-18 17:34
Ursprungligen av sjovall:

Men kära nån då, på vilket sätt skulle de här vara okernade (vad nu det skulle ha för betydelse?)

Undrar jag också. Ser inget "fel" alls. Och förresten, om nu personen som störde sig på detta (som knappast ens finns), så kanske det är just vad skaparen avsett? För faktum är att formgivning ofta går utanför "reglerna". Det är bl.a. det som kallas "kretivitet".

Ursprungligen av Pommac:

misstänker att detta är en professionell grafisk formgivare.

Är jag diskad nu?

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2006-05-18 18:51

Diskad? Varför då? Tvärtom! Stå på dig och titta på de andra förslagen... Där finns en benägenhet att dra paralleller mellan fantasi och kreativitet. Jag vill helt uppriktigt se din logotyp som vår nya identitet!

Senast redigerat 2006-05-18 19:09
Ursprungligen av TZW:

Cool!

Ah men, då får väl mitt nästa förslag bli nåt sånt här då

När det svarta ligger horisontellt blev det ju nästan en evighetssymbol.

Är det bara jag, eller kan man tolka det som 69 i loggan? (det går säkert att få fram 666 med bara man vill)

  • Medlem
  • 2006-05-16 17:18

Självklart tycker jag att kringelloggan är bättre...

sjovalls logga tycker jag saknar mackänsla. Man skulle kunna byta ut "mac" mot "ost", och den skulle fortfarande förmedla samma sak... fast ost, då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-16 17:26

Vitsen med % och kringlan i 99 är att det blir 99 mac utan text. Kringa får stå för mac. På det viset skulle man kunna använda endast 99-symbolen på tex en t-shirt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-17 09:30

Här är en ny.. ändrade a i mac, då det såg lite mycket McDonalds ut. Lite cuteness försvann också tycker jag

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-05-17 18:22
Ursprungligen av tobot:

Här är en ny.. ändrade a i mac, då det såg lite mycket McDonalds ut. Lite cuteness försvann också tycker jag

Gillar denna bäst, med litet a då der det inte så klumpigt ut som den första. Tycker också att det är snyggare med enbart vit färg utan svart ram.

Det tog ett tag innan jag kom underfund med vad som var svenskt men inte en flagga när jag först såg loggan.

Smart att kombinera svenskt och macigt på det sättet.

Kunde inte låta bli, med hänvisning till mitt ovanstående inlägg.
Subtil hyllning.

Eftersom 99 verkar vara ett genomgående forumkoncept kanske man egentligen borde se över en grafisk-profil som skapar samhörighet forumen emellan, även om de handlar om olika ämnen.
Fast det är kanske lite svårt så länge forumen inte är rena vinstmaskiner som pumpar in pengar i Mantaray så att det finns anledning att beställa ett betaljobb. (Tror knappast att någon skulle göra ett sådant stort jobb bara för att det är kul)

För att öka förvirringen så bifogar jag 99musik's nuvarande logotyp.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

För att öka förvirringen så bifogar jag 99musik's nuvarande logotyp.

Snygg! Humor! Association till musik!

Ursprungligen av ohennig:

Kunde inte låta bli, med hänvisning till mitt ovanstående inlägg.
Subtil hyllning.

Jag måste passa på att fråga vad det typsnittet heter.

Jag förstår verkligen drivkraften bakom att ha både procent och kringla med i loggan, men det är svårt att göra det utan att det ser plottrigt ut, trots Tobots snygga förslag...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-16 17:36

Själv gillar jag TZWs evighets-nittionio-logga, då med de vertikala niorna i annan färg eller ljusare grå ton.

Tobots förslag är också bra, särskilt i sammanhanget han visar ovan (av samma anledning som Danne V nämner tidigare så tycker jag "snyggt" är ganska irrelevant), men jag måste nog tycka att evighetsgrejen är snäppet bättre, och dessutom tydligare och rakare i sitt koncept.

Ledsen att säga det, men sjovalls förslag tyckte jag var väldigt intetsägande.. kanske ser bra ut men väldigt ooriginellt och platt. Förlåt sjovall.

Ursprungligen av Jogin:

Ledsen att säga det, men sjovalls förslag tyckte jag var väldigt intetsägande.. kanske ser bra ut men väldigt ooriginellt och platt. Förlåt sjovall.

Hey! Vem fan vore jag att ta illa upp för att du inte gillade mitt förslag? Ingen fara. Jag uttalade mig själv ganska sunigt om den där Kitty-liknande grejen som allt startade med.
Utan kritik skulle vi inte kunna ha den här tråden igång. Så kom igen bara allihop. Hata och älska på!

Bevaka tråden